کد خبر: ۳۱۷۶۱۵
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۰۴ خرداد ۱۳۹۴
آیت الله کعبی در جمع طلاب و روحانیان قم مطرح کرد؛
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که حوزویان هوشیار و بیدار هستند و مطالبات رهبر معظم انقلاب را درباره مذاکرات هسته ای دنبال خواهند کرد، اظهارات و توضیحات اعضای تیم مذاکره کننده در جلسه با جامعه مدرسین را قانع کننده ندانست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رسا، آیت الله عباس کعبی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، یکشنبه شب در دیدار جمعی از طلاب و روحانیان حوزه علمیه قم در مدرسه علمیه امام حسین(ع) با تاکید بر حضور فعال و تاثیرگذار روحانیان در عرصه های مختلف و رصد دقیق مسائل روز، به تبیین دیدگاه های خود درباره مسائل مختلف کشور پرداخت.
 
وی در ادامه با استناد به آیاتی از قرآن کریم، به بیان اوصاف مؤمنان حقیقی و یاران ولایت پرداخت و گفت: مؤمنان نسبت به یکدیگر مهربان و متواضع هستند اما در مقابل دشمنان و کفار عزت مندانه رفتار می کنند و در مقابل آنها با صلابت ایستاده اند.
 
آیت الله کعبی جهاد در راه خدا را ویژگی دیگر مؤمنان دانست و تصریح کرد: مردم با ایمان تکلیف مدار هستند و از حرف و سخن دیگران باکی ندارند؛ نسبت به شریعت و احکام دین به هیچ وجه کوتاه نمی آیند.
 
عضو جامعه مدرسین یادآورشد: در درون جامعه صدر اسلام آسیب ها و آفاتی اتفاق می افتد که به تدریج خواص اهل حق رویکردشان تغییر می کند و شاخصه های تصمیم گیری شان متفاوت می شود و به جای ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان، در مقابل آنان خوار و ذلیل می شوند.
 
آیت الله کعبی با تاکید بر این که جامعه اسلامی هیچ گاه نباید شبیه جامعه کفر شود، تصریح کرد: قرآن کریم جامعه منفعل را مذمت می کند.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف، بر ضرورت حراست از این نعمت بی بدیل تاکید و تصریح کرد: اگر ما لیاقت را از دست دهیم ممکن است ملت های مسلمان و کسانی که شاگردی در انقلاب کردند پیشتاز شوند.
 
وی با بیان این که حضرت امام(ره) دل های مردم را فتح و متحول کردند، اظهار داشت: امروز پرچم نظام اسلامی و عزت و افتخار ایران اسلامی در تداوم مسیر امام و شهدا به دستان مبارک حضرت آیت الله خامنه ای به اهتزاز درآمده است.
 
راه مقابله با چالش های متوجه انقلال اسلامی احیای مکتب امام در حوزه های علمیه است
وی با اشاره به آسیب ها، آفات و چالش های متوجه انقلاب اسلامی، راه مقابله با این آسیب ها را احیای مکتب حضرت امام در حوزه های علمیه دانست و یادآورشد: حضرت امام حق حیات به گردن مسلمانان، ایران اسلامی و بویژه حوزه های علمیه دارند؛ چراکه در سایه نهضت ایشان حوزه های علمیه رونق یافتند و روحانیت میدان پیدا کرد تا بیشتر به اسلام و مکتب اهل بیت خدمت کند.
 
آیت الله کعبی افزود: برخی می خواهند دین، مکتب و حوزه های علمیه در حاشیه بمانند و منفعل باشند، البته این هنر نیست بلکه عین مردن است، اینها می خواهند «قال الباقر و قال الصادق» بگویند اما در عین حال نسبت به سلطه ظالم بی تفاوت باشند، این چه عزتی است؟
 
مکتب اهل بیت ترجمان اسلام ناب محمدی است
وی شیعه هراسی را نشانه جهانی شدن مکتب اهل بیت(ع) دانست و خاطرنشان کرد: مکتب اهل بیت، عقلانیت، معنویت و عدالت دارد و ترجمان اسلام ناب محمدی و تداوم اسلام رسول الله(س) است.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: حضرت امام یک ذره از ولایت اهل بیت حتی در سخت ترین شرایط کوتاه نیامد، اما در عین حال سیاست تقریب مذاهب اسلامی را پیش گرفت، ما نیز می توانیم مکتب اهل بیت را تقویت کنیم و با این وجود راهبرد تقریب را سرلوحه کار قرار دهیم.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر عده ای به نام ولایت اهل بیت افراط کنند و زبان شان نسبت به مذاهب اسلامی دشمنام و بدگویی باشد، همان اتفاقی می افتد که شیعیان مظلوم قطیف این گونه ناجوانمردانه مورد حمله قرار گیرند.
 
وی سیره پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت(ع) را وحدت و همگرایی مسلمانان دانست و بر لزوم الگوگیری از این سیره و روش تاکید کرد.
 
پاسخ ایران به هرگونه شیطنت در مرزها سخت خواهد بود
آیت الله کعبی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب و هشدار ایشان نسبت به هرگونه شیطنت استکبار با کمک برخی سفهای منطقه و کشاندن جنگ های نیابتی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: اگر اینها به مرزهای ما نزدیک شوند پاسخ سخت و محکمی به آنها خواهیم داد.
 
وی با بیان این که رهبری نگران جنگ داخلی مسلمانان هستند، گفت: دشمنان عربستان و برخی حکام سفیه منطقه را جلو انداخته اند تا این جنگ را به پیش ببرند، در چنین شرایطی سیاست تقریب جواب می دهد و آن هم باید عملی کار کنیم.
 
حوزه قم و نجف باید پرچمدار عملی تقریب مذاهب باشند
آیت الله کعبی با بیان این که حوزه قم و نجف باید پرچمدار تقریب مذاهب اسلامی در همه ساحت های آن باشد، تاکید کرد: یکی از پرونده هایی که حوزه باید آن را در میز کار خود قرار دهد و دنبال راه حل های اجرایی آن باشد، پرونده جنگ داخلی مسلمانان است که استکبار آن را در دستور کار قرار داده است.
 
وی خاطرنشان کرد: امروز توسعه جنگ داخلی برپایه دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی و عرب و عجم در دستور کار دشمنان و بدخواهان اسلام و ایران است، حوزه ها باید راه مقابله را چاره اندیشی کنند.
 
وی بیان داشت: البته مراجع معظم تقلید به صحنه آمده اند و همایش های ارزشمند در سطح بین المللی برگزار شد، اما این روند باید ادامه یابد.
 
سطوح مختلف داعش و تکفیری ها
آیت الله کعبی یادآورشد: امروز دواعش و تکفیری ها در سطح جهان سربازگیری می کنند، رهبران شان وابسته به آمریکا و صهیونیست ها هستند، لایه مدیران شان نوعا بعثی هستند، بدنه آنها نیز فکر می کنند سرباز اسلام هستند و ما نسبت به این بدنه باید روشنگری کنیم و برای این کار باید خود را بازسازی کنیم.
 
این استاد برجسته حوزه یادآورشد: سیاست تقریب راهبردی است که می تواند فتنه را در میان مسلمانان از بین ببرد، نظام اسلامی را نیز پیش خواهد برد، بدنه داعشی ها که سربازان آنها شده اند را باید به گفتمان انقلاب اسلامی بازگردانیم و این مهندسی معکوس را باید در ذهن، قلب و فکر نیروهایی که دارند جنگ داخلی راه می اندازند پیاده شود.
 
مراجع تقلید هوشیارند و مراقب فتنه ها هستند
آیت الله کعبی تصریح کرد: بحمدلله مراجع عظام تقلید ما آگاه و بصیر هستندو در عین حال که به تقویت مکتب اهل بیت توجه دارند، مراقب فتنه ها نیز هستند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از ابعاد مکتب حضرت امام را دشمن شناسی و استکبار ستیزی دانست و افزود: امام آمریکا را شیطان بزرگ و مساله اول امت اسلام را موضوع فلسطین دانسته اند و بر نابودی رژیم صهیونیستی تاکید کرده اند.
 
در این که آمریکا شیطان بزرگ است نباید ذره ای تردید کرد
آیت الله کعبی با بیان این که متاسفانه دشمنی با صهیونیست ها در حال فراموشی است، گفت: دشمن تلاش کرده معادله دوست و دشمن را به نفع خود تمام کند، در چنین شرایطی باید هوشیار باشیم و نباید در این که آمریکا شیطان بزرگ است ذره ای تردید کرد.
 
آیت الله کعبی با اشاره به بحث مذاکرات هسته ای، خاطرنشان کرد: راهبرد آمریکا در مذاکرات استحاله انقلاب اسلامی و عبور از ولایت فقیه و رهبری است.
 
وی بیان کرد: اینها دیدند از لحاظ نظامی نمی توانند و با قطعنامه های شورای امنیت نیز راه به جایی نبردند، اما از طریق مذاکرات این راهبرد را پیش بردند و کلید واژه شان راستی آزمایی است.
 
آیت الله کعبی بیان کرد: قبل از تیم مذاکره فعلی، در چارچوب حقوق بین الملل و ان پی تی و در قالب استیفای حقوق هسته ای، مذاکرات قاطع، شفاف و پیش برنده ای را انجام داده بودیم و ما می گفتیم آمریکایی ها دنبال سیاسی کردن پرونده هستند و ما به مطالبات سیاسی شان پاسخ نمی دهیم.
                                                  
وی تاکید کرد: راستی آزمایی و پذیرش آن در ساختار مذاکرات یعنی حقوقی کردن مطالبات سیاسی آمریکا و تن دادن به آن و این مساله دارای اشکال حقوقی و محتوایی فراوان دارد.
 
آیت الله کعبی یادآورشد: هرچه مذاکره کنندگان جلوتر آمدند باج خواهی آمریکایی ها نیز بیشتر شد به گونه ای که جدیدا خواستار لیست دانشمندان هسته ای شده اند تا با آنها مصاحبه و به تعبیر رهبری بازجویی کنند.
 
هدف از مصاحبه با دانشمندان هسته ای، بازجویی ملت ایران است
وی مصاحبه با دانشمندان را خلاف عزت ملی و تحقیر ملت ایران دانست و گفت: هدف از بازجویی دانشمندان هسته ای محاکمه ملت ایران است.
 
آیت الله کعبی پذیرش بازرسی های فراتر از عرف بین الملل را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: مذاکره کنندگان باید میز مذاکره را به خاطر زیاده خواهی آمریکا تعلیق کنند، این که رهبری تذکر و هشدار بدهند و خطوط قرمز را بیان کنند و بعد به چند مناظره و گفت وگوی تلویزیونی و همایش اکتفا شود این بی توجهی و بی اعتنایی به رهنمودها و خطوط قرمز است.
 
عضو هیات علمی مؤسسه امام گفت: ملت ایران متوجه هستند که مذاکره کنندگان به این شکل نمی توانند اعتماد آنان را جلب کنند، ملت بر اساس اعتماد رهبری به آنها اعتماد پیدا کرد، اما الان مذاکره کنندگان به جای تن دادن به راستی آزمایی آمریکایی ها باید آنها را مورد راستی آزمایی قرار دهد و ملت ایران نیز هیچ اعتمادی به آمریکایی ها ندارند.
 
حوزه با تمام وجود مطالبات رهبری را دنبال خواهد کرد
وی گفت: هم به لحاظ شرعی، هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ مقبولیت مردمی آنچه برای ملت ایران مهم است، رعایت خطوط قرمز اعلام شده است، حوزه های علمیه هم بحمدلله در سطوح مختلف بیدار و آگاه هستند و مطالبات رهبری را دنبال خواهند کرد.
 
پاسخ آیت الله کعبی به سؤالات طلاب و فضلای حوزه
آیت الله کعبی در بخش دیگری از این مراسم به سؤالات حاضران درباره مسائل مختلف پاسخ داد و درباره موضع جامعه مدرسین در قبال مذاکرات هسته ای اظهار داشت: بنده سخنگوی جامعه مدرسین نیستم و در این باره باید از دفتر جامعه مدرسین سؤال شود.
 
از توضیحات اعضای تیم مذاکره کننده در جلسه جامعه مدرسین قانع نشدیم
وی تاکید کرد: من مواضعم شفاف و گویا است، آقایانی که از سوی تیم مذاکره کننده در جلسه جامعه مدرسین حضور یافتند این گونه نبود که آقایان اعضای جامعه قانع شده باشند.
 
عضو جامعه مدرسین بیان کرد: در جلسه جامعه مدرسین با مسؤولان تیم مذاکره کننده سؤالات جدی مطرح شد و خود من نیز در جلسه سؤالاتی را در موضوعات مختلف و از جمله ساختار مذاکرات هسته ای مطرح و اعلام کردم که پاسخ سؤالم را نگرفتم و آقای صالحی که در جلسه حضور داشت اعلام کرد در این باره باید آقای ظریف پاسخ دهد.
 
بزرگان جامعه مدرسین مواضع خوب و جدی درباره مذاکرات هسته ای گرفته اند
وی بیان داشت: مباحث مطرح شده در این جلسات جدی بود، بزرگان جامعه مدرسین و آیت الله یزدی نیز موضع جدی در این باره گرفته اند و جامعه مدرسین حاضر در صحنه است و به وقت تذکرات خوبی به آقایان می دهد.
 
آیت الله کعبی با اشاره به شعار سال، تصریح کرد: محور همدلی و همزبانی استکبار ستیزی و استیفای حقوق ملت ایران است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: ملت ایران ملت جنگ طلب نیست، اما اگر جنگی علیه ملت و کشور ما تحمیل شود آمادگی داریم همچون دفاع مقدس حماسه آفرینی کنیم.
 
آیت الله کعبی درباره تلاش عده ای برای دو قطبی کردن فضای جامعه، تصریح کرد: عده ای در تلاش هستند فضای جامعه را دو قطبی کنند؛ در حالی که تیم مذاکره کننده باید پاسخ دهد با این همه حمایتی که رهبری انجام دادند و میدانی که به آنها داده شد چرا آنها که می گفتند تیم های قبلی جز بیانیه صادر کردن کاری نکردند، الان به جایی رسیده که آمریکایی ها گستاخ تر شده اند و از موضع کدخدایی جهان برخورد می کنند.
 
آیت الله کعبی ادامه داد: چرا همان گونه که آقایان وعده داده بودند مسائل اقتصادی سامان نیافت، اقتصاد مقاومتی چه شده است؟ رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران راهبرد استحکام درونی نظام را دنبال می کنند و پرونده هسته ای نباید ما را نسبت به سامان دادن اوضاع داخلی غافل کند.
 
این استاد برجسته همچنین در بخش پایانی این مراسم بر لزوم توجه بیش از پیش به مباحث اخلاقی و تهذیب نفس در حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: طلاب انقلابی باید در جدیت علمی و تهذیبی سرآمد باشند چراکه مکتب امام و رهبری، مکتب علم، بصیرت و معنویت است و همه اینها را باید با هم داشته باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها