يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۷۶۷۵
زمان انتشار: ۱۹:۱۴     ۰۴ خرداد ۱۳۹۴
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: متاسفانه نیروهای فکری انقلاب و اساتید صاحب‌نظر، سانسور شده‌اند و رسانه‌هایی نیاز داریم که به این سانسور خاتمه دهند و با آزاداندیشی کامل وارد میدان شوند.
به گزارش پایگاه 598  به نقل از فارس، آیین رونمایی از مجله خبری تحلیلی علوم انسانی «طلیعه»، با حضور حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، موسی نجفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر، پیش از ظهر امروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

حجت‌الاسلام غلامی در این مراسم گفت: به لطف خدا، جنبش شکل‌گیری و تکامل علوم انسانی اسلامی با قدرت در حال پیش رفتن است. البته اساتید حامی این جنبش در مضیقه هستند و محدودیت‌های بسیاری در مراکز کار و فعالیتشان پیش می‌آید، اما روز به روز هم به تعداد آنها افزوده می‌شود و هم انگیزه‌هایشان افزایش می‌یابد.

وی افزود: اگر برخی حلقه‌های روشنفکری سکولار دست از تحجر بردارند و بگذارند فضای آزاداندیشی در دانشگاه حاکم شود، ما با یک جهش بنیادین در سال آینده روبرو می‌شویم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش‌های تحول در علوم انسانی، کار کردن در عرصه تحول علوم انسانی را سخت و دشوار توصیف کرد و گفت: با این وجود امروز در برخی رشته‌ها نظیر معرفت‌شناسی و اقتصاد اسلامی و فقه و حقوق اسلامی شاهد نظریه‌پردازی‌های سیاری در آن هستیم.

وی ادامه داد: شکل‌گیری کامل علوم انسانی اسلامی به مثابه یک گفتمان غالب، در دسترس است و دور از دست نیست و همه هم باید بدانند مردم ما قیام کردند تا ارزش‌های اسلامی در جامعه حاکم شود، از روی دیگر علوم انسانی سکولار غربی، معضلات بسیاری را به وجود آورده است. لذا عقلانی و منطقی است که در پی تحول در علوم انسانی و رسیدن به علوم انسانی بومی و اسلامی باشیم.

غلامی با اشاره به راه‌اندازی تار نمای خبری تحلیلی طلیعه گفت:‌ ما به رسانه‌های قوی و مستقل در علوم انسانی نیاز داریم تا به روند سانسور در این حوزه خاتمه دهند. متاسفانه نیروهای فکری انقلاب و اساتید صاحب‌نظر، سانسور شده‌اند و رسانه‌هایی نیاز داریم که به این سانسور خاتمه دهند و با آزاداندیشی کامل وارد میدان شوند و اجازه دهند آنهایی که حرف جدی در این زمینه دارند، بحث خود را ارائه دهند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی اسلامی صدرا با انتقاد از رسانه‌هایی که برای روشنفکران سکولار تریبون‌سازی می‌کنند، افزود: آنها همیشه غُر می‌زنند که آزادی بیان ندارند و در عین حال بیشترین سهم را در تریبون‌های رسمی کشور داشته‌اند! متأسفانه برخی رسانه‌ها نیز قصد مرجع‌سازی از چنین افرادی دارند.

حجت‌الاسلام غلامی با انتقاد از برخی اساتید دانشگاهی که بحث‌های علمی و تخصصی را در محیط‌های غیر مرتبط بیان می‌کنند، گفت: ما هیچ ابایی از نقد نداریم، هر فردی که به جنبش‌ علوم انسانی اسلامی نقد دارد، بیاید و در کمال احترام و ادب، سخنان او را پذیرا هستیم.

این متخصص علوم انسانی اسلامی در پایان گفت: تصمیم بر این گرفتیم قدم‌هایی برداریم که جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی شکل گیرد و به پیش برود. خوشبختانه این جبهه به صورت مردمی شکل گرفته و قرار است شروع کار خود را با تشکیل حلقه‌های فکری آغاز کند. به زودی مانیفست این جبهه را به صورت شفاهی منتشر می‌کنیم و قدم به قدم فعالیت‌های آن را گزارش خواهیم کرد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد تارنمای طلیعه به وظیفه خود به خوبی عمل کند.

در پایان این مراسم، تارنمای طلیعه به نشانی www.talie.ir توسط حجت‌الاسلام غلامی رونمایی شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها