أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۷۶۸۱
زمان انتشار: ۱۹:۴۳     ۰۴ خرداد ۱۳۹۴
با وجود انتقاد محافل و شخصیت‌های فرهنگی نسبت به آثاری که تاکنون توسط این کارگردان ساخته شده است ولی بازهم شاهد آن هستیم که در ازای این همه هتاکی و بی‌احترامی، این کارگردان مبتذل‌ساز مجوزی برای اجرای تئاتری جدید به نام «سینماهای من» گرفته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از حلقه وصل ، محمد رحمانیان، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر که بیش از سی سال می‌شود در فضای هنری کشور فعالیت می‌کند، در طول فعالیت بلندمدت خویش آثار بسیاری را ساخته است که بسیاری از آن‌ها به خاطر مذمون مبتذل و هنجارشکنش مورد انتقاد و اعتراض شدید منتقدان قرار گرفته است.

به عنوان مثال تئاتر «روز حسین» به نویسندگی و کارگردانی رحمانیان که یکی از کثیف‌ترین آثار ساخته شده در هجمه به حادثه عاشوراست؛ یک اثر سیاسی محسوب می‌شود که علاوه بر داشتن کنایه‌های سیاسی فراوان به نظام جمهوری اسلامی، پر است از نگاه غلط نویسنده به مقوله‌هایی چون ولایت، جهاد، ایثار و شهادت.

برای نمونه قسمتی از متن این نمایشنامه موهن که در رابطه با توصیف قیام‌های بعد از حادثه عاشورا و زیرسوال بردن همه‌ی این حرکت‌های عدالت‌خواهانه از زبان ابن زیاد بیان می‌شود، با هم بخوانیم. پیشاپیش از همه مخاطبان حلقه وصل بابت انتشار این متن عذرخواهی می‌کنیم:

 «بدبخت شدی رفت قربونت! نه الان که تا همیشه این دست خر، چی میگن، تاریخ! از مظلومیتت پرچمی می‌سازند و می‌دهند دست یک مشت قلدرِ یالانچی که به اسم تو همچین بزنن، ملت رب و ربشونو یاد کنن... خون آلوده به ویروس HIV خودشان را ثار می‌خوانند تاآبروی ایثار را همه ببرند… همه سندروم «خود حسین‌بینی» می‌گیرن در این ملک، می‌خوابن و پا می‌شن میگن حسینیم و انگشت در جهان کرده یزیدی می‌جویند! جنگ ما آخرین جنگ مردانه حق و باطله حسین جون! از فردای عاشورا همه خودشونو کس و کارشون حسینی‌ان و بقیه جماعت یزیدی! از پس فردای عاشورا، حسینی فقط با حسینی می‌جنگه و از پس اون فردای عاشورا حسین و یارانش دیگه به هیچ دردی نمی‌خورن جز واسه مصادره به مطلوب! آقا من متأسفم واسه شما و اهل‌بیتت ولی بلایی که امتت فردا و پس فردا سرت می‌آرن در مقابل پخ پخ ما، هیچی نیست… من و این شمر بدبخت و حادث و ابن سعد و خولی در مقابل امتی که بعد ما می‌آن هیچی نیستیم جز چارتا طفل معصوم که فردای قیامت رو سفیدیم به جدت!»

محمد رحمانیان پیش از این نیز نمایش مبتذل دیگری به نام «مانيفست‌چو» در تئاترشهر به روی صحنه برده بود که زبان اجرای نمایش، انگليسي بود و محتوای آن پر از حركات غيراخلاقي و فحاشي به زبان انگليسي بود که محتوای غیراخلاقی آن مانع از اجازه حضور این نمایش در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر چند سال پیش شده بود.

البته رحمانیان در آن روزها در اعتراض به جلوگیری از حضور اثر مبتذلش در جشنواره تئاتر فجر همراه با گروهش به اجرای خیابانی پرداخت و با این کار نسبت به سیاست‌های تئاتر اعتراض کرد. اما هیچگاه در رابطه با این که چرا در اغلب آثار او به وِیژه در همان اثر «مانيفست‌چو» تماس‌هاي مستقيم و اختلاط زن و مرد و استفاده از الفاظ ركيك به صورت وحشتناکی وجود داشته و دارد، تا آنجا که برخی از مخاطبان به نشانه اعتراض به هنجارشکنی فرهنگی همین نمایش، سالن اجرای آن را ترک کردند.

با وجود انتقاد محافل و شخصیت‌های فرهنگی نسبت به آثاری که تاکنون توسط این کارگردان ساخته شده است ولی بازهم شاهد آن هستیم که در ازای این همه هتاکی و بی‌احترامی، این کارگردان مبتذل‌ساز مجوزی برای اجرای تئاتری جدید به نام «سینماهای من» گرفته است. این تئاتر از روز گذشته در سالن پردیس سینمایی چارسو به روی سن رفته است. موضوع این نمایش سینماهای قدیم شهر تهران است که که تخریب و تعطیل شدند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها