أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۱۷۷۲۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۲     ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
دست‌آورد بزرگی که در وزارت نفت نادیده گرفته شد:
در نیمه دوم دهه ۷۰ و نیمه اول دهه ۸۰، مصرف بنزین در کشور روندی شدیدا صعودی داشت/ این اقدام دولت یازدهم نوعی بازگشت به سیاست «افزایش پلکانی قیمت بنزین» در دولت اصلاحات است و منجر به از بین رفتن ابزار انگیزشی مردم برای مدیریت مصرف بنزین خود و در نتیجه، افزایش شدید میزان مصرف و واردات بنزین با روندی مشابه اواخر دولت اصلاحات خواهد شد.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، سوم خرداد وزارت نفت اعلام کرد که مطابق با مصوبه دیروز هیئت دولت، بنزین تک نرخی و ۱۰۰۰ تومانی شد. با تصویب این مصوبه، سهمیه بندی بنزین از فردا شب بعد از حدود ۸ سال متوقف خواهد شد و بنزین مانند قبل از تیرماه ۱۳۸۶، به صورت تک نرخی و بدون سهمیه بندی عرضه می شود. این اقدام دولت یازدهم نوعی بازگشت به سیاست «افزایش پلکانی قیمت بنزین» در دولت اصلاحات است و منجر به از بین رفتن ابزار انگیزشی مردم برای مدیریت مصرف بنزین خود و در نتیجه، افزایش شدید میزان مصرف و واردات بنزین با روندی مشابه اواخر دولت اصلاحات خواهد شد.

قطع تولید بنزین پتروشیمی به دلایل نامشخص در بهار سال ۱۳۹۳، عدم مدیریت مناسب تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند اراک (بخصوص واحد RFCC) در یک سال گذشته، پیشرفت کند طرح‌های توسعه پالایشگاه های موجود و عدم پیگیری مناسب برای تسریع در بهره برداری از طرح عظیم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال های اخیر، نگرانی ها درباره عواقب و هزینه های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تصمیم بنزینی اخیر دولت را افزایش داده است. برای تشریح بهتر دلایل این موضوع مناسب است نگاهی به وضعیت تولید، مصرف و واردات بنزین در سال های قبل از سهمیه‌بندی این فرآورده نفتی و آثار اجرای این سیاست در سال های اخیر بیندازیم:

در نیمه دوم دهه ۷۰ و نیمه اول دهه ۸۰، مصرف بنزین در کشور روندی شدیدا صعودی داشت و این موضوع در کنار عدم توجه وزارت نفت دولت اصلاحات به ساخت پالایشگاه های جدید موجب شده بود که میزان تولید بنزین در کشور جوابگوی مصرف داخلی آن نباشد. بر همین اساس، میزان واردات بنزین در این دوره زمانی به شدت افزایش یافت به گونه ای که در سال ۱۳۸۵، میزان واردات این فرآورده نفتی به حدود ۲۷٫۵ میلیون لیتر در روز رسید. همین موضوع سبب شد تا اقتصاد کشور وابستگی شدیدی به واردات بنزین پیدا کند و هم بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی حاصله از صادرات نفت برای واردات این فرآورده نفتی استفاده شود و هم غرب برای استفاده از این نقطه ضعف برای اخلال در زندگی مردم و ضربه زدن به نظام، طمع پیدا کند. میزان مصرف و واردات بنزین در این دوره زمانی در نمودار زیر آمده است:


عیارآنلاین نوشت: همانطور که در نمودار بالا مشخص است، میزان رشد مصرف بنزین در نیمه دوم دهه ۷۰، ۵٫۸ درصد بود که در نیمه اول دهه ۸۰ به ۱۰٫۱ درصد افزایش یافت. همچنین میزان رشد مصرف بنزین در نیمه دوم دهه ۷۰، ۱۹٫۲ درصد بود که در نیمه دهه ۸۰ به ۴۲٫۱ درصد افزایش یافت. این در حالی بود که در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳، سیاست «افزایش پلکانی قیمت بنزین» از سوی دولت اصلاحات دنبال می شد که هم تاثیر چندانی بر کنترل مصرف بنزین نداشت و هم آثار تورمی (بخصوص تورم روانی) نسبتا بالایی داشت و همین موضوع در تصویب طرح موسوم به تثبیت قیمت ها (قانون اصلاح ماده ۳ قانون برنامه چهارم توسعه) توسط مجلس هفتم و در سال ۱۳۸۳ تاثیرگذار بود.

بر همین اساس و با توجه به ریسک بالای وابستگی شدید کشور به واردات بنزین، دولت به دنبال راهکارهایی کوتاه مدت برای کاهش واردات این فرآورده نفتی بود. از آنجایی که افزایش تولید بنزین از طریق احداث پالایشگاه های جدید یا افزایش ظرفیت و بهینه سازی پالایشگاه های فعلی یا کاهش مصرف بنزین از طریق آزاد سازی قیمت فرآورده های نفتی (هدفمندی یارانه ها) در کوتاه مدت قابل اجرا نبودند، راهبرد کاهش مصرف بنزین از طریق سهمیه بندی کردن آن انتخاب شد. هرچند انتخاب این راهبرد در وزارت نفت در سال ۱۳۸۲ صورت گرفت ولی بخش اعظم عملیات اجرایی آن از اوایل سال ۱۳۸۵ و همزمان با روی کارآمدن دولت نهم و قوت گرفتن زمزمه های تصویب طرح تحریم فروش بنزین به ایران توسط آمریکا انجام شد.

مرکز بررسی امنیت جهانی آمریکا (Institute for the Analysis of Global Security) در دسامبر ۲۰۰۶ (دی ماه ۱۳۸۵) با انتشار گزارشی درباره برنامه طرح های ایران برای شکست تحریم های احتمالی غرب در زمینه بنزین منتشر کرد. در بخشی از این گزارش آمده بود: «پیشنهاد دهندگان تحریم ها، آسیب پذیری استراتژیک ایران را نشانه رفته اند که عبارت است از: کسری ظرفیت پالایشگاهی برای تامین نیاز داخلی به بنزین و دیگر محصولات نفتی پالایشی ضروری … تحریم همه جانبه ای که برای واردات بنزین در دست مطالعه است، می تواند شدیدا اقتصاد ایران را زمین گیر و فلج کند. بدون سوخت وارداتی برای حمل و نقل، این کشور ثروتمند نفتی که دومین تولید کننده نفت اوپک است، قادر نخواهد بود تا ناوگان وسایل نقلیه اش را به حرکت اندازد و آشوب اجتماعی به زودی می تواند فوران کند و به سرعت رژیم افراطی جمهوری اسلامی را تضعیف کرده و رو به زوال برد.»

کاهش شدید مصرف بنزین، دست‌آورد نخست

نهایتا در اوایل تیرماه سال ۱۳۸۶، اجرای طرح سهمیه بندی بنزین براساس بند «و» تبصره ۱۳ قانون بودجه ۱۳۸۶ آغاز شد. طرحی که اجرای آن تاثیر چشمگیری بر روی میزان مصرف و واردات بنزین در نیمه دوم دهه ۸۰ و نیمه اول دهه ۹۰ داشت و نقشی کلیدی در اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها، توسعه صنعت CNG و ناکامی برنامه غرب برای تحریم صادرات بنزین به ایران داشت. با اجرای این طرح، رشد ۱۰٫۱ درصدی مصرف بنزین در نیمه اول دهه ۸۰ متوقف شد و میزان مصرف بنزین در محدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون لیتر در روز در هشت سال اخیر کنترل شد. در نمودار زیر، میزان واقعی مصرف بنزین پس از استفاده از طرح سهمیه بندی با میزان مصرف بنزین با فرض عدم اجرای این طرح و استمرار روند نیمه اول دهه ۸۰ (رشد سالیانه ۱۰٫۱ درصدی)، در سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ با یکدیگر مقایسه شده اند:


با توجه به نمودار بالا، در سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳، مجموعا ۱۴۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شده است. البته بخشی از این صرفه جویی عظیم در مصرف بنزین و در نتیجه واردات آن، دلایل دیگری مانند گسترش میزان استفاده از CNG و اجرای فاز اول قانون هدفمند کردن یارانه ها (از ۲۸ آذرماه ۱۳۸۹) را نیز دارد.

صرفه جویی ۷۵ میلیارد دلاری، دست‌آورد دوم

در صورتی که قیمت متوسط هر لیتر بنزین را در طی این دوره زمانی برابر ۷۰ سنت در نظر بگیریم، ارزش صرفه جویی حاصل شده در سال های ١٣٨۶ تا ۱۳۹۳ حدود ۱۰۲٫۵ میلیارد دلار است که حدود ۷۵٫۴ میلیارد دلار آن بخاطر سهمیه بندی بنزین و هدفمندی یارانه ها و حدود ۲۷٫۱ میلیارد دلار ناشی از استفاده از CNG بوده است. این در حالی است که از آغاز مطالعات طرح کارت هوشمند سوخت و ایجاد زیرساخت‌ها تا زمان راه‌اندازی این پروژه حدود ١۵٠ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط دولت (وزارت نفت) انجام شد. همچنین توسعه مصرف CNG در سال های اخیر، با سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری دولت در ساخت و توسعه جایگاه‌های عرضه این سوخت و همچنین تولید خودروهای گازسوز صورت گرفت.  در نتیجه، می توان گفت که ارزش صرفه جویی حاصل شده در سال های ١٣٨۶ تا ۱۳۹۳ حدود ۹۸٫۵ میلیارد دلار بوده است که حدود ۷۵٫۴ میلیارد دلار آن بخاطر سهمیه بندی بنزین و هدفمندی یارانه ها و حدود ۲۴٫۱ میلیارد دلار ناشی از استفاده از CNG بوده است.

کاهش واردات بنزین، دست‌آورد سوم

همان گونه که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، در نتیجه این مدیریت مصرف بنزین، واردات این فرآورده نفتی نیز بعد از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین با کاهشی ۸۳٫۵ درصدی نسبت به سال پایه (سال ۱۳۸۵) به ۴٫۵ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۳ رسید و همچنین سهم واردات در تامین بنزین مورد نیاز کشور از ۳۷ درصد در سال پایه به ۶٫۵ درصد در سال گذشته رسید. البته افزایش تولید بنزین کشور با اجرای طرح های متعدد بنزین سازی و بهینه سازی و افزایش ظرفیت در پالایشگاه های نفت کشور (بخصوص طرح افزایش ظرفیت و بهینه سازی پالایشگاه شازند اراک( در سالهای اخیر و هم با تامین بخشی از نیاز داخلی به این فرآورده از طریق تولید در واحدهای پتروشیمی داخلی (از مرداد ۱۳۸۹ تا اوایل سال گذشته)، نقش موثری در کاهش واردات بنزین ایفا کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۷ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۱۴
۱
بخت نو یار شد و بنزین ما آزاد است
این همه شیب ملایم ز بر امداد است
اهل تدبیر کجایید ؟ شده بنزین آزاد
این حماسه به نظر بر فقرا امداد است ؟
فتح شهری که بر او نام نهادند خونین
همزمانست به آزادی بنزین که در این خرداد است
مشکل مسکن و بیکاری ما گشت تمام !
پس چرا دختر همسایه غمش ارشاد است ؟
نان و ارزاق عمومی به مثل چون بنزین
به خدا خورد و خوراکم همگی غمباد است
چربی و قند زخون رفت به تدبیر حسن
زین سبب کار من و اهل و عیال اوراد است
دختران و پسران مدرکشان فوقانی
بعد از این فتح به هر خانه کجا اولاد است؟
کد خدا گر بنشیند به دلت جای خدا
هر چه تدبیر و امیدست همه بر باد است
م ر ک
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۸ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۱۱
۱
خدایا خودت کمک کن تا اخر ریاست روحانی...
پاسخ
جعفری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۱۰
۱
انصافا از دست دادیم این همه زحمت و تلاش و سرمایه و پولی که برای سهمیه بندی خرج کرده بودیم...
پاسخ
پژوهشگر انرژی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۷
۱
البته جالب است که گازوییل که قبلا آرادش 500 و با سهمیه اش 200 تومن بود الان شده است 300؟؟؟؟؟
این چطور محاسباتی دارد؟؟چرا یک شبه آقایان تصمیم می گیرند؟؟؟؟
چرا مثلا از شیوه دادن بنزین به خانوار استفاده نکردند که مثلا به هر خانواده 2 الی 3 کارت بدهند؟
پس این همه هزینه برای کارت هوشمند و سهمیه برای چه بود؟ چه شد؟
چرا به بیچاره احمدی نژاد می گفتید که یک شبه تصمیم می گیرد؟؟؟؟؟؟چرا؟؟
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۶
۱
خدایا خودت کمک کن تا اخر ریاست روحانی...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۸
۲
احمدي نژاد كجايي به دادمان برس مرديم از دست تدبير و اميد كشور و استقلال عزت و آزادي همه بر باد شد نجاتمون بده از دست اين اعتداليون
پاسخ
مصعب یحیایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
۰
۰
http://www.naseron.ir//module/news/42799/%D8%BA%D8%B2%D9%84-%D9%86%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86-...
سلام
ارسال مطلب: غزل نفرین
پاسخ
حسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۱۶ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
۰
۳
نرخ تورم تك رقمي شده
پاسخ
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۱ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۴
جان عمه ....
امیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۲ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
۷
۱
سخنی با رئیس جمهور محترم
جناب رئیس جمهور محترم به نظر می رسد هنوز در حال و هوای سخنرانی های ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هستید جنابعالی که خود را دارای توانمندی های لازم برای اداره امور کشور می دانستید و بیان می نمودید که با شاه کلید تدبیر وامید مشکلات کشور را صد روزه حل خواهید کرد ،حال چه شد ؟ پس از دو سال نان به عنوان قوت غالب مردم افسارگسیخته در حال گران شدن است ، بنزین در صورتی که قیمت نفت به یک دوم گذشته رسیده آزاد و گران شد ، تمام مراکز هسته ای که ماحصل تلاش دانشمندان جوان و شهدای هسته ای بوده و هست تعطیل شد ، پیشرفت علمی کشور سیر نزولی پیدا کرده و خلاصه در این دو سال امور کشور را به نتیجه مذاکرات با شیاطین و دولت هایی که دشمن واقعی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هستند گره زده ایم با مردم صادق باشیم و بدانیم و همان گونه که خوب می دانیم تنها راه پیشرفت کشور اتکا به خداوند متعال و تبعیت از فرامین و نصایح ولی امر مسلمین امام خامنه ای و صادق بودن با ملت مسلمان ایران و آنان را محرَم راز دانستن می باشد . جناب رئیس جمهور همین مردم در بیش از نزدیک به چهار دهه که از عمرپر برکت انقلاب اسلامی می گذرد در سخت ترین شرایط نه با شعار بلکه با عمل در مقابل شیاطین عالم ایستادگی کرده و پله های ترقی را طی نموده اند و امیدواریم از این دو سالی که دستگاه دیپلماسی کشور در حال مذاکره با شیاطین بوده اند و همان طور که می دانیم ماحصل این مذاکرات چیزی جز تحقیر ملت سر افراز ایران نبوده است و امیدواریم کسانی که هنوز به خباثت دشمن اعتقاد نداشته از این مذاکرات طولانی درس عبرت گرفته باشند که نظام سلطه تا زمانی که ملت ایران از آرمانهای اسلامی خود دست بر ندارد به چیزی جز نابودی جمهوری اسلامی ایران قانع نمی باشد پس حال که همگی برای چندمین بار به خباثت دشمنان پی برده ایم وقت آن است آستین همت را بالا بزنیم و در این دو سال پیش رو از دولت یازدهم به جای امید داشتن به دشمن برای پیشرفت و توسعه که سرابی بیش نیست و خوابی است که هیچوقت تعبیر نخواهد شد ،به نیروهای داخلی تکیه کنیم و مسیر پیشرفت و توسعه را در توانمندی های کشور خود و مردم خود بدانیم..
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۷ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
۸
۰
تورم هم اکنون به زیر 0رسید
پاسخ
شناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۲ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۴
البته به جان عمه ....
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۵ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
۵
۰
گفتند برای گران کردن نان برنامه ای ندارند ولی دیدیم که به نام آزاد پزی نان سنگک در شیراز از 500 گرم و 650 تومان شد 450 گرم و 950 تومان گفتند برای بنزین برنامه ای نداریم سهمیه را قطع کردند گفتند که مسکن مهر را تا پایان 94 تمام میکنیم بعد گفتند پایان 95 الان وزیر میگوید شاید چند دولت بعد پایان یابد گفتند عزت را به پاسپورت برمیگردانیم در عربستان برگشت گفتند برنامه 100 روزه داریم که اقتصاد را دگرگون میکند الان 2 سال میگذرد ولی 100 روز نشده گفتند مذاکره میکنیم با کدخدا تحریم برداشته میشود هر روز کدخدا تحریم اضافه میکند گفتند برنامه داریم برای بهبود کسب و کار ولی کسب و کارها و تولیدی ها 2 سال است که که میلنگند و دچار رکود هستند گفتند از رکود عبور کردیم ولی ما که ندیدیم گفتند که تورم جیب مردم است ولی الان گیر دادند که نه تورم آمار بانک مرکزی است و گفتند و گفتند و گفتند و گفتند و ........ گفتند ما دولت راسگویان هستیم و بس
پاسخ
عمار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۵ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۴
مهدی جان اینها مثل اون ... در برنامه کلاه قرمزی هستند که حرفها را بر عکس می زد ...
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
۵
۰
گفتند برای گران کردن نان برنامه ای ندارند ولی دیدیم که به نام آزاد پزی نان سنگک در شیراز از 500 گرم و 650 تومان شد 450 گرم و 950 تومان گفتند برای بنزین برنامه ای نداریم سهمیه را قطع کردند گفتند که مسکن مهر را تا پایان 94 تمام میکنیم بعد گفتند پایان 95 الان وزیر میگوید شاید چند دولت بعد پایان یابد گفتند عزت را به پاسپورت برمیگردانیم در عربستان برگشت گفتند برنامه 100 روزه داریم که اقتصاد را دگرگون میکند الان 2 سال میگذرد ولی 100 روز نشده گفتند مذاکره میکنیم با کدخدا تحریم برداشته میشود هر روز کدخدا تحریم اضافه میکند گفتند برنامه داریم برای بهبود کسب و کار ولی کسب و کارها و تولیدی ها 2 سال است که که میلنگند و دچار رکود هستند گفتند از رکود عبور کردیم ولی ما که ندیدیم گفتند که تورم جیب مردم است ولی الان گیر دادند که نه تورم آمار بانک مرکزی است و گفتند و گفتند و گفتند و گفتند و ........ گفتند ما دولت راسگویان هستیم و بس
پاسخ
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۷ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
۵
۰
مگه هر انسان چه قدر عمر میکنه یا استانه تحمل هر انسانی چقدر است.متاسفانه هر دولتی که در ایران سر کار امده همه ما مردم را موش ازمایشگاهی کرده .این رسم حکومت کردن ظلم به معنای واقعی است.این نوع چرخاندن اقتصاد با تورم رو به بالا باعث فساد و رانت خواری و احتکار و در نهایت فقر عده زیادی از مردم میشود.اخر ما نفهمیدیم چرا هر حکومتی که در ایران سر کار امده به نفع پولدارها و اعیانها قدم برمیدارد............
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۴
۱۰
۰
دولت یازدهم چنان کینه ای از دولت قبل دارد که هر کاری را که انها انجام داده اند از جمله کار خوب سهمیه بندی بنزین را منتفی میکند . در بحث هسته ای هم دارند مملکت را ... . بدون شک مردم در مقابل دولت خواهند ایستاد ...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۷ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۴
۶
۰
قرار مرده این وسط پاره بشن گویا
پاسخ
زینب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۴
۶
۰
واقغا متاسفم برای دولت که سهمیه بندی بنزین رو برداشت و برای مجلس که در مقابل این اقدام سکوت کرده اند. مگر سهمیه بندی بنزین قانون مجلس نبود پس چراکسانی که به بهانه های مختف در مقابل اقدامات دولت قبل فریاد بی قانونی برمی آوردند در سکوت کامل اند. قانون هایی که برای اجرای آن آن همه زحمت کشیده شد یکی یکی دارد به راحتی لغو میشود در سکوت محض مدعیان.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
۵
۰
اقا چرا این قدر عجله می کنید تد بیر به این ار زش مندی رو تو قع داری ظرف چهار سال به نتیجه بر سه
اخه هر بر نامهای زمان خو دشو می طلبه احتمالا همو ن پایان 8 سال اثر تد بیر کم کم ظا هر می شه و دو لت تدبیر ی بعدی که از جنس تد بیر فعلی 8 سال با تمام قدرت نتیجه ها را پیش می بره پس به امید دیدار در پا یان 8سال او ل !!خلاصه به عمر من و شما قد نمیده باید برای ایندگان نو ه و نتیجه هم انسان فکری داشته باشه چه بهتر که همین تد بیر و حمایت کنیم تا به ایند گان سو دش بر سه !!
پاسخ
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
۷
۰
....اقایان مجلسی و اقای رییس جمهور بیایید یکباره همه اجناسو انقدر گران کنید ولی مرد باشید 8 سال نذارید جنسی گران بشه.تا این جوانها بتونن تو زندگشون برنامه ریزی هدفمندی داشته باشن.ولی متاسفانه بعد از جنگ گروهی از داخل انچنان به قدرت رسیده اند که اقتصاد این مملکت را به هر طرفی که به نفع خودشان باشد می کشند.با این وضعیت هر دولتی سر کار بیاد کاری ازش برنمیاد و.....از ماست که بر ماست
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۶ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
۰
۰
تدبیر و امید؟؟؟؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها