يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۷۷۴۲
زمان انتشار: ۱۰:۱۴     ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی ضمن تشریح بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور، گفت: کارفرمایان باید برای بازنشستگی کارگر در مشاغل سخت ۴ درصد بابت مستمری سنوات بیمه شده یکجا پرداخت کنند.
به گزارش پایگاه 598، محمد حسن زدا در گفتگو با مهر در مورد مشاغل سخت و زیان آور، افزود: مشاغل سخت و زیان آور به شغلهایی گفته می شود که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی و ‌مکانیکی محیط کار غیراستاندارد بوده و بدلیل اشتغال بیمه شده مشکلاتی بیش از ظرفیت طبیعی فرد برای جسم و روان وی ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه مشاغل سخت به دو گروه تقسیم می شوند ، گفت: دسته اول گروه هایی هستند که ماهیتا سخت و زیان آور نیستند و با استفاده از تمهیدات و وسایل بهداشتی و ایمنی و همچنین فنی می توان سخت و زیان آور بودن این مشاغل را حذف کرد اما دسته دوم ذاتا مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شوند و با تمهیدات بهداشتی بازهم شغل سخت و زیان آور هستند مانند کار در معادن تحت الارضی، غواصی، کار در ارتفاع بیش از ۵ متر، کار با برق فشار قوی، کار در زندان، خبرنگاری، کار با بیماران روانی و ...

وی با اشاره به اینکه البته برای برخی از شغل ها مانند خبرنگاری و غواصی باید کمیته مرجع تشخیص مشخص کند که جزو مشاغل سخت محسوب می شود یا خیر.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی افزود: این کمیته در وزارت کار مستقر است و باید پس از گذشت ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب سابقه کار در مشاغل سخت برای بازنشستگی، فرد به این کمیته مراجعه و شغل وی مورد بررسی قرار گرفته و در مورد آن تصمیم گیری می شود.

زدا در مورد شغل خبرنگاری نیز گفت: خبرنگاری نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شود و در کمیته تشخیص مصادیق این شغل بررسی شده و در صورت دارا بودن شرایط لازم مانند استرس، کار در مناطق سخت، حوزه های مختلف خبری و ... می توانند در مشاغل سخت بازنشست شوند.

وی با اشاره به اینکه فقط پرداخت بیمه مرجع تصمیم گیری برای کمیته تشخیص نخواهد بود، گفت: بر اساس قانون برای بازنشستگی در مشاغل سخت، ۴ درصد بابت مستمری به نسبت سنوات اشتغال در این مشاغل محاسبه و باید پرداخت شود.

به گفته زدا، پرداخت ۴ درصد خسارت مستمری برعهده کارفرماست که پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده شاغل در کارگاه باید یک جا پرداخت شود و کارگر هیچ مبلغ اضافی نباید پرداخت کند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: با تسهیلات سازمان تامین اجتماعی پرداخت ۴ درصد مستمری در صورت ارائه تضمین های معتبر از سوی کارفرمایان طی حداکثر ۹ ماهه امکان پذیر شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰۰ هزار نفر در مشاغل سخت و زیان آور بازنشست شده اند، گفت: قانون بازنشستگی در مشاغل سخت اجرایی می شود به طوری که طی این مدت نیز تعداد زیادی به کمیته های تشخیص مراجعه و توانسته اند در این مشاغل بازنشسته شوند.

زدا اظهار داشت: تمامی این افراد حق و حقوق کامل خود را دریافت می کنند و بازنشستگی در مشاغل زیان آور ربطی به سن ندارد و هر سال کاری یک و نیم برابر محاسبه خواهد شد که البته جنسیت نیز مطرح نیست و زنان و مردان باید به طور مساوی شرایط فعالیت ۲۰ و ۲۵ سال متوالی و متناوب سابقه فعالیت در مشاغل سخت را داشته باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
مادون قرمز
ROMANIA
۱۲:۵۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۰
۰
چرا کار در عسلویه جزء مشاغل سخت حساب نمیشه؟ چرا؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها