يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۷۸۵۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۳     ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان ضمن تشکر از رهبر جمهوری اسلامی ایران، از تأکید ایشان برای پذیرش مهاجرین فاقد مدرک در مدارس و پیگیری این موضوع توسط دفتر ایشان خبر داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «سید حسین عالمی بلخی» وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان ،گفت: دولت وحدت ملی برای مهاجرین برنامه های جدیدی دارد و وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان تلاش دارد با برنامه های خود سیاست‌های جدید دولت را اجرا کند.

وی افزود: شکی نیست که اولویت دولت افغانستان تامین صلح و امنیت است اما رسیدگی به مشکلات مهاجرین از اولویت‌های اصلی دولت وحدت ملی است. ۶ میلیون مهاجر ۲۰ درصد کل جمعیت افغائستان است که متاسفانه در برخی از کشورها در وضعیت رقت‌باری به سر می‌برند به همین منظور مسئله مهاجرین برای دولت افغانستان دارای اهمیت امنیتی و اقتصادی است.

وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان گفت: موضوع مهاجرین با مسائل امنیتی و سیاسی ارتباط تنگاتنگی دارد. برخی کشورها با سربازگیری از مهاجرین علیه امنیت افغانستان اقدام می‌کنند.

به گفته وی، مهاجرین فرصت‌های اقتصادی خوبی برای برخی کشورها به وجود آورده‌اند، در حالی که اگر این عده به داخل افغانستان بازگردند و ساماندهی شوند، کشور می‌تواند از سود اقتصادی آنها بهره ببرد.

مهاجرین از اولویت‌های دولت وحدت ملی

عالمی بلخی افزود: رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که بدون حضور مهاجرین، پیکر افغانستان ناقص است و این موضوع در حوزه‌های گوناگون مصداق دارد. مسئله مهاجرین با مسائل اقتصادی و امنیتی افغانستان رابطه دارد و اگر معقول اندیشیده شود، دیده می‌شود که برای حل مشکلات امنیتی و اقتصادی افغانستان باید راهکارهای درستی برای برگشت مهاجرین در دست گرفت.

وی این مسئله را بازی سیاسی نداشت و اظهار داشت بزرگترین دلیل برای اثبات این مسئله تصمیم دولت افغانستان برای تاسیس کمیسیون عالی مهاجرین است. برداشت من این بود که اگر مسئله مهاجرین را در محور سیاست‌های دولت قرار ندهیم، نمی‌توان راه حلی برای آن پیدا کرد و به این نتیجه رسیدم که کمیسیون عالی شکل گیرد که بالاترین مسئولان تصمیم‌گیرنده دولتی در آن عضو باشند. بر همین اساس کمیسیون عالی مهاجرین تحت ریاست شخص رئیس جمهور و با عضویت ریاست اجرایی، معاون رئیس جمهور، ۱۴ وزیر و ۵ ریاست مستقل مانند ریاست ارگان‌های محلی و ریاست امنیت ملی شکل گرفت.

وی افزود: دولت وحدت ملی به حل موضوع مهاجرین به عنوان نقطه عطفی برای حل مشکلات افغانستان می‌نگرد.

ساخت شهرک‌ها‌ برای مهاجرین آغاز شده است

وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان طرح‌های دولت برای بازگشت مهاجرین مانند احداث شهرک‌های مسکونی با زیرساخت‌های خدماتی را بلند پروازانه ندانست و گفت: مهاجرین می‌توانند بدون این که مدارک اقامتی آنان باطل شوند به افغانستان سفر کرده و شرایط را از نزدیک مطالعه کنند.

به گفته وی، دولت افغانستان برای ساخت شهرک‌ها ۴۰ هزار هکتار زمین در اختیار دارد. نقشه این شهرک‌ها در ۲۹ ولایت افغانستان توسط وزارت شهرسازی طراحی شده است، بخشی از زمین‌های آن به مهاجرین توزیع شده و عملا در آن ساکن شده‌اند.

عالمی بلخی خاطر نشان کرد: . در اجلاس چهارجانبه تهران طرحی را برای زیرساخت‌های این شهرک‌ها به هزینه ۱۶۶ میلیون دلار ارائه کردم که به تصویب رسید و قرار است به کشورهای کمک‌کننده ارائه شود که البته از قبل رایزنی در این زمینه صورت گرفته و اکثریت آنان موافقت خود را اعلام کرده‌اند.

به گفته وی، بخشی از این بودجه توسط کشورهای کمک‌کننده تعهد شده است و باقیمانده بودجه در اجلاسی با کشورهای تامین‌کننده و همچنین در اجلاس سالانه شورای همکاری کمیساریای سازمان ملل متحد در ژنو طرح خواهد شد.

وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان گفت: در کنار شهرک‌های مسکونی، مناطق تجاری در نظر گرفته شده است که در اصل بخشی از شهرک‌ است. نیروی داوطلب برای راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و مجتمع‌های تولیدی در این مناطق تجاری نیز وجود دارد. طرزالعمل استفاد از این مناطق تجاری تنظیم شده و در دستور کار کابینه قرار دارد. این طرح‌ها بوده و به دور از واقعیت نیست.

ایران دولت افغانستان را در زمینه مهاجرین یاری کند

عالمی بلخی گفت: البته این یک واقعیت است که اجرایی ساختن این برنامه‌ها نیاز به زمان دارد و در مدت چند ماه مقدور نیست. کار در این زمینه آغاز شده و به طور قطع اجرایی خواهد شد اما نکته ای را که باید به آن اشاره کرد این است که تا زمانی که برنامه ها عملی می شود باید کشور های مهمان پذیر و مهاجر پذیر در این باره با ما همکاری داشته باشند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پاکستان باید فرصت دهند که مهاجرین افغانستانی با مشکلات کمتری زندگی کنند تا وزارت مهاجرین فرصتی برای اجرایی کردن این طرح‌ها در داخل افغانستان داشته باشد.

به گفته وی، اگر افرادی دارای مدرک تحت فشار قرار گیرند و افراد فاقد مدرک اخراج شوند، برای وزارت مهاجرین و دولت افغانستان مشغولیت‌هایی ایجاد شد که در نهایت از برنامه‌های اصلی که زمینه عودت را فراهم می‌کند، بازخواهد ماند.

وی از ایران و پاکستان خواست به مهاجرین فاقد مدرک، مدارک اقامتی داده شود و این عده در پروسه بازگشت داوطلبانه قرار گیرند.

عالمی بلخی خواستار حل مشکل مهاجرین دارای گذرنامه در ایران شد تا مشکل اقامت آنان به صورت اساسی حل نشود نه برای مدت ۳ یا شش ماه.

این مقام دولت افغانستان همچنین خواستار حل مشکل تردد مهاجرین به کشور افغانستان شد تا مهاجرین در مورد بازگشت خود مطالعه و تحقیق کنند.

هزینه صدور مدارک اقامتی کمرشکن است

وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان هزینه صدور کارت برای مهاجرین را بسیار هنگفت و کمرشکن عنوان کرد و افزود: از نظر من این مبالغ توجیه شده نیست و از مسئولین ایرانی در این رابطه پاسخی قانع‌کننده نشنیدم.

عالمی بلخی خواستار تجدید نظر در این موضوع شد و افزود: تمامی این موارد بحث شده و در دستور کار کمیته مشترکی قرار دارد که شکل گرفته است.

ارتباط مستقیم بین امنیت و بازگشت مهاجرین

عضو کابینه دولت وحدت ملی در مورد عدم امنیت به عنوان چالشی برای بازگشت مهاجرین گفت: مسئله مهاجرت ارتباط مستقیمی با امنیت دارد. بازگشت مهاجرین از نظر روانی این موضوع را ثابت می‌کند که مردم به دولت خود اطمینان دارند و در نتیجه این حس اعتماد، سبب تقویت روحیه نیروهای امنیتی افغانستان خواهد شد.

به گفته عالمی بلخی، بازگشت مهاجرین باعث تضعیف روحیه دشمنان افغانستان می‌شود زیرا مفهوم این بازگشت برابر با حمایت مردم از دولت است و این مسئله از نظر روانی اثرات لازم را بر جای خواهد گذاشت. برخی کشورها نیز متاسفانه از بین مهاجرین علیه دولت افغانستان سربازگیری می‌کنند. بنابراین بازگشت مهاجرین به امنیت افغانستان کمک می‌کند.

طالبان به مذاکره روی می‌آورند

وی افزود: در ۱۴ سال گذشته مسئول تامین امنیت افغانستان نیروهای خارجی بودند. از زمانی که دولت وحدت ملی در افغانستان تاسیس شده این وظیفه به نیروهای افغانستانی محول شده است. بلخی گفت: طالبان در این برهه از زمان شانس خود را می خواهند امتحان کنند و به این نظر بودند که با نبود نیروهای خارجی در افغانستان می توانند باعث سقوط دولت افغانستان شوند. در چند منطقه از کشور مثلا در شمال که آمادگی برای جنگ نبود، دست به عملیات زدند. طالبان با استفاده از این نقطه ضعف، در ولایت‌های قندوز، بدخشان، سرپل و فاریاب متمرکز شدند و فشارهایی را قندوز وارد کردند اما نیروهای امنیتی افغانستان به تنهایی در این مناطق حضور یافته، آنان را از سنگرهایشان به عقب رانده و در حال حاضر حملات تهاجمی را آغاز کرده‌اند.

وی افزود: طالبان آنچه را فکر می‌کردند، آزمایش کردند و موفق نشدند. اکنون می دانند در آینده نیز شکست خواهند خورد و باید در نهایت به صلح روی آورند. در هفته‌های گذشته دیداری که در قطر انجام شد، مذاکره برای صلح نبود ولی گام بزرگی برای رسیدن به مذاکرات صلح بود.

به گفته وی، در این نشست، طالبان نقطه نظرات خود را اعلام کردند و کشورهایی که از طالبان حمایت می کردند نیز وارد عرصه شده‌اند تا به هر ترتیبی بین افغانستان و طالبان صلح برقرار شود. اگر صلح برقرار شود، امنیت تامین می‌شود.

عالمی بلخی افزود: جای امیدواری است که مسئله صلح پس از این جدی‌تر شود، پس از این ما می توانیم این موضوع را به مهاجرین بگوییم که موضوع امنیت مهم است و طالبان اوضاع را آزمایش کردند و با شکست مواجه شدند.

می توانیم اعلام کنیم که در آینده امنیت بهبود خواهد یافت و زمینه‌های بازگشت به وجود می‌آید. موضوعی دیگر داعش است که نگرانی های را به وجود آورده است، اما تا کنون هیچ اقدام مستقلی از داعش در افغانستان نداشته ایم و معتقدم که در آینده نیز نخواهیم داشت.

دستور رهبر انقلاب برای تحصیل مهاجرین

عضو کابینه دولت وحدت ملی درباره دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره مهاجرین گفت: رهبری جمهوری اسلامی ایران نسبت به افغانستان چه در دوران انقلاب و چه بعد از انقلاب و به خصوص نسبت به مهاجرین دیدگاه مثبت، حمایت کننده داشته و دلسوز بوده‌اند. در دیدارم با ایشان از توصیه ایشان درباره تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی به خصوص فاقد مدرک تشکر کردم و از مقام معظم جمهوری اسلامی ایران خواستم که پیگیری لازم را در این زمینه داشته باشند.

عالمی بلخی افزود: ایشان دوباره دستورات لازم را در این خصوص صادر کردند و دفتر ایشان موضوع تحصیل کودکان فاقد مدرک را به طور مستقیم پیگیری می‌کند.

درخواست عفو برای زندانیان افغانستانی

وی موضوع دیگری که در دیدار رهبری مطرح شده است، موضوع زندانیان افغانستانی بیان کرد و افزود: از ایشان در خواست کردم که با توجه به صلاحیتی که دارند، درباره زندانیان و اعدامی‌ها تصمیم لازم گرفته شود که پس از گفت‌وگو قرار شد در کمیسیون مشترکی که در این باره بین افغانستان و ایران تشکیل می شود موضوع مطرح و در نهایت لیستی تهیه شود و ایشان تصمیم لازم را بگیرند.

عضو کابینه دولت وحدت ملی درباره جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی افغانستان گفت: رئیس جمهور افغانستان پنج حلقه از اولویت‌های افغانستان در سیاست خارجی را اعلام کرده‌اند ایران و ایران از جمله کشورهایی است که در هر ۵ حلقه حضور دارد. ایران در اولویت اول سیاست خارجی قرار دارد و بر این اساس، رئیس جمهور غنی به ایران سفر کرد و و دیدارهای ایشان با رئیس جمهور ایران و ایجاد کمیته های متعدد در حوزه‌های مختلف شکل گرفت.

وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان دولت افغانستان هفته گذشته طی سفر رسمی وارد تهران شد. وی روز پنجشنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مهاجرین وارد شهر مشهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها