يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۸۰۴۰
زمان انتشار: ۱۳:۰۸     ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
مستند « تابوت خالي » به كارگرداني فرشاد اكتسابي با نگاهي به سال هاي تبعيد رضا خان و دلايل تبعيد او از شبكه مستند سيما پخش مي شود.
به گزارش پایگاه 598 ، سينما پرس نوشت:
عبدالحميد ارجمند تهيه كننده « تابوت خالي » ضمن اعلام اين خبر گفت : اين مستند كه پژوهش و تحقيق آن دو سال به طول انجاميده است درباره روزهاي تبعيد رضا خان پهلوي در ژوهانسبورگ و همچنين جزيره موريس است. مكان هايي كه مي توان گفت آن روزها براي رضا خان و همراهانش بسيار دورافتاده بود و شرايط زندگي سختي به همراه داشت.

وي ادامه داد : اين مستند بررسي مي كند كه چگونه تبعيد او به واسطه ندانم كاري ها و سياست هاي غلط در واپسين روزهاي جنگ جهاني دوم رخ داد و به علل تبعيد و فضايي كه در تبعيد وجود داشته است مي پردازد. اين دلايل ممكن است غير قابل باور به نظر برسند اما واقعيت دارند و ما در اين مستند با منابع معتبر به آن پرداخته ايم.

اين تهيه كننده و پژوهشگر حوزه مستند درباره منابع ساخت مستند گفت : پژوهش اين مستند را خودم بر عهده داشتم كه دو سال به طول انجاميد . سعي كرديم در اين مستند بخشي از شرايط آن روز ايران را به خوبي توضيح دهيم. يكي از منابع مهم ما درباره دوران تبعيد رضاخان نيز خاطرات همراهان و اطرافيان وي بود. همچنين توانستيم با دختر صاحب خانه جزيره موريس كه رضاخان به آن تبعيد شده بود ، نيز مصاحبه كنيم . وي مشاهداتي داشت و همچنين خاطرات متعددي به نقل از پيش خدمت هاي خانه تعريف مي كند. البته در اين مستند فضاسازي هاي زيادي كرديم چون تصاوير كمي از آن دوره وجود داشت .

ارجمند درباره مراحل ساخت « تابوت خالي » توضيح داد : در واقع اين مستند هفت سال قبل ساخته شد اما تاكنون پخش نشده است. در كنار دو سال پژوهش آن ، حدود بيست روز نيز در ژوهانسبورگ و چهل روز نيز در تهران تصويربرداري داشتيم . با اين حال تمركز اصلي ما بر علل تبعيد و حال و هواي رضاخان در تبعيد بوده است.

ارجمند در پايان گفت : برخي انسان ها در تبعيد مقاوم اند . چون به راهي كه دارند ايمان دارند و آن را بخشي از مبارزه شان مي دانند اما رضا خان مبارزه اي نكرد و در واقع رفت تا كشور به نوعي ديگر اشغال شود و روند سياسي جديدي توسط بيگانگان بر كشور تحميل گردد. بنابر اين روزهاي تبعيد او سرشار بود از حسرت و پريشاني و اين خصلت آدم هايي است كه از اوج قدرت مي افتند.

گفتني است « تابوت خالي » جمعه اين هفته ، ۸ خرداد ماه ، ساعت ۱۴ از شبكه مستند پخش مي شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها