کد خبر: ۳۱۸۲۴۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۳     ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم:
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم چاره اندیشی برای تعطیلات زیاد حوزه، گفت: تعطیلات فراوان و نابجا از جمله آسیب‌های سیستم آموزشی حوزه‌های علمیه است که باید فکری به حال آن کرد؛ استقلال حوزه نباید در حرکتی خزنده تضعیف شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در هفدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، ضمن تبریک ایام اعیاد شعبانیه به ایراد سخنانی پرداخت.

 

وی با اشاره به احادیثی از حضرت رسول اکرم(ص) در اهمیت کسب دانش اظهار داشت: هر چیزی راهی دارد که راه بهشت علم و دانش است؛ کسی که از خانه خودش به دنبال علم و دانش خارج شود، خداوند دری از بهشت به روی او می‌گشاید؛ کسی که به دنبال علم برود، بهشت به دنبال او می‌آید.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که بهشت آرزوی وصال به عالمان دین را دارد، گفت: روز قیامت بهشت به سراغ افراد با تقوا می‌آید که تقوا نیز نتیجه علم است.

 

وی با تأکید بر این‌که شناخت بیراهه‌ها و شاهراه‌ها یکی از مهم‌ترین ثمره‌های علم است، تصریح کرد: گاهی کارهای خلاف یک انسان در مظهر کاری پسندیده جلوه گر می‌شود که این یکی از بدبختی‌های جامعه است؛ همچنین گاهی افراد شیطان را دوست خود می‌پندارند که این از جهل انسان‌ها است. جهل راه جهنم و علم طریق بهشت است.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که برخی از اساتید تنها 100 جلسه کلاس در طول سال برگزار می‌کنند، تصریح کرد: در سال‌های آتی روزهای تعطیلی درسی به سبب ورود ماه مبارک رمضان به ایام تحصیلی، کثرت می‌یابد که باید فکری به حال آن کرد.

 

وی تأکید کرد: پیشرفت‌های فراوانی در حوزه علمیه صورت گرفته و حوزه در حال پیشرفت است اما اشکالاتی نیز در سیستم کنونی حوزه وجود دارد که تعطیلات فراوان یکی از این اشکالات است.

 

مفسر قرآن کریم با بیان این‌که دنبال کردن با شوق دروس از جمله وظایف اساتید است، گفت: شوق تحصیلی و علمی را در شاگردان باید زنده کرد؛ مبادا فروغ این شوق کم شده و افت تحصیلی حاصل شود.

 

وی با اشاره به اهمیت حفظ سنت‌های حوزه‌های علمیه عنوان کرد: برگزاری مباحثات علمی، برقراری رابطه نزدیک میان اساتید و شاگردان، مطالعه و آموختن دروس بدون توجه به کسب مدرک از جمله این مزایا است که در دانشگاه‌های دنیا یافت نمی‌شود.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی آمیختن پیشرفت‌های علمی و اخلاقی را از جمله وظایف امروز حوزه‌های علمیه دانست و تصریح کرد: مقاومت‌ها زایده تقواها و عشق به واقعیت‌ها است که اگر عامل فساد شدند، مقاومتی باقی نخواهد ماند؛ از این رو لازم است که بیش از زمان‌های گذشته به درس‌های اخلاقی اهمیت داد.

 

وی با بیان این‌که افتخار حوزویان شیعه و پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) مستقل بودن مرجعیت و حوزه‌های علمیه است، یادآور شد: مفتی‌های برخی از کشورها همچون مصر که از سوی دولت‌ها تعیین می‌شوند، اختیار و آزادی برای ارائه نظر نداشته و توانایی محکومیت جنایات آن کشورها را ندارند.

 

استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که استقلال حوزه نباید به صورت حرکتی خزنده ضعیف شود، افزود: ما از دولت به ویژه دولت فعلی حمایت می‌کنیم اما هر اشکالی که وجود داشته باشد را یادآور می‌شویم اما چنانچه روزی وابسته به دولت شویم، استقلالی برای انتقاد و یادآوری خطوط قرمز نخواهیم داشت.

 

وی اظهار داشت: عمق دروس در حوزه‌های علمیه شیعه بسیار زیاد است که باید این عمق را حفظ کرد تا سطحی گرا نشوند؛ در حوزه‌های علمیه برخی نخبگان و استعدادهای برتر وجود دارند که باید آنان را شناخت و پرورشان داد.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز کرد: لازم است که عده‌ای از طلاب در کلام، تفسیر و سایر علوم به صورت قوی متخصص شوند اما آن‌چه که خیلی اهمیت دارد، این است که عده‌ای از طلاب با حمایت مسؤولان حوزوی به سوی اجتهاد مطلق رفته و به مقام رفیع اجتهاد برسند که این امر مهم‌ترین رسالت حوزه‌های علمیه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها