أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۱۸۲۵۷
زمان انتشار: ۱۴:۵۳     ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
واردات دست‌کم یک میلیارد لیتر بنزین آلوده به مشتقات الکلی و سرطان‌زا از پاییز ۹۲ تا بهار ۹۳ و ادامه این روند در سطح پایین‌تر تاکنون، مثال خوبی برای نپذیرفتن مسؤولیت از سوی نهادهای داخلی و خارجی است.
به گزارش پایگاه 598 ، وطن امروز نوشت:  در خارج فقط یک شرکت بازرسی بین‌المللی با ارائه برگه‌های دارای مهر و امضا به ایران اعلام کرد بنزین‌های وارداتی‌اش حتی استاندارد یورو۲ هم ندارد. مطابق اعلام شرکت اس‌جی‌اس، در محموله‌های آزمایش‌شده اثر و نشانی از مواد خطرناک و سرطان‌زا یافت شده است که استفاده از آنها از سال ۱۹۵۰ در دنیا ممنوع بوده است!...

«جلیل سالاری»، قائم‌مقام سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با «وطن امروز» می‌گوید: «به هر حال، بنزین وارداتی از مراجع رسمی خریداری نمی‌شود، قرارداد درازمدتی ندارد و بخش زیادی از مبادلات توسط واسطه‌ها انجام می‌شود اما زمانی که در این باره اتکای کامل به داخل داشتیم خبری از واسطه‌ها نبود و فعالیت‌ها با هزینه کمتری انجام می‌شد. جای سوال است که چرا برخی آقایان اصرار بر واردات بنزین دارند؛ آن هم بنزینی که مطابق اسناد منتشر‌شده، کیفیت پایین‌تری نسبت به تولید داخلی دارد و حتی حاوی ترکیبات سرطان‌زا ست»...

در این باره حجت‌الاسلام سید‌مهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است: «یک شرکت ایرانی با همکاری یک ایرانی و یک آلمانی در کشور امارات ثبت شده است. این شرکت نفتای سبک و سنگین ایران را به امارات می‌برد و با مواد خطرناک و غیراستاندارد ترکیب و دوباره وارد کشور می‌کرد! چند شرکت دیگر نیز همین اقدام نادرست، غیراصولی و غیرانسانی را انجام می‌دادند. آنها در امارات و آلمان ثبت شده‌اند و به ظاهر، خارجی هستند اما از سوی مدیران ایرانی هدایت می‌شدند!»

به گزارش «وطن امروز»، نام یکی از این شرکت‌ها «الف-ک-الف» است که به ازای واردات هر بشکه بنزین حدود ۹ دلار بیش از قیمت واقعی بنزین کسب می‌کرد. این شرکت فقط در زمستان سال گذشته که اوج واردات بنزین سرطان‌زا به کشور بود توانست ۲۷۰ تا ۲۹۰ هزار بشکه بنزین با ترکیبات خطرناک وارد کشور کند. محموله‌های این شرکت بنا به گواهی و تایید شرکت بازرسی بین‌المللی اس‌جی‌اس دارای مشتقات الکلی، ام‌ام‌تی (معروف به بنزین چینی)، یک نوع حلال آلی و فروسین بوده است.

همچنین شرکت «پ-ر»، بهار سال گذشته ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه بنزین پاتیلی وارد کشور کرد که این شرکت نیز محموله‌‌های خود را ۶ تا ۷ دلار بیشتر از قیمت روز بنزین به ایران فروخت!

دیگر شرکت‌های واردکننده بنزین سرطان‌زا به ایران «پ-الف-گ» و «س-ن» هستند که محموله‌های خود را ۷ تا ۹ دلار بیش از نرخ فوب خلیج فارس و فوب مدیترانه به ایران فروختند.

پیگیری‌‌های خبرنگار «وطن‌امروز» از کمیسیون انرژی مجلس، حاکی از آن است که تمام این موارد در طرح تحقیق و تفحص از بنزین وارداتی پیش‌بینی شده و بزودی در دستور کار قرار می‌گیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها