أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۱۸۴۷۰
زمان انتشار: ۱۹:۲۳     ۰۹ خرداد ۱۳۹۴
از سوی رئیس‌جمهور
قانون انتقال پایتخت تحت عنوان قانون امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی ــ اداری کشور، ساماندهی و تمرکززدایی از تهران در ۴ بند از سوی رئیس دولت یازدهم به وزارت راه و شهرسازی برای اجرا ابلاغ شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، قانون امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی اداری کشور، ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران از سوی رئیس جمهوری برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد، این ابلاغ در حالی صورت می‌گیرد که انتقال پایتخت سالهاست بحث روز دولتمردان در دوره‌های مختلف رؤسای جمهور بوده است.

این قانون در جلسه علنی روز یکشنبه (6 اردیبهشت سال جاری) در در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، در 16 اردیبهشت ماه به تأیید شورای نگهبان رسید و در آخرین روزهای اردیبهشت ماه سال جاری (29ام) توسط حسن روحانی ریاست جمهوری ایران برای اجرا به وزارت کشور، راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ شد.

این ابلاغیه در 4 ماده قانونی و تحت‌عنوان قانون امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی ــ اداری کشور و ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران تنظیم شده است. در ماده یک این قانون آمده است: «شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران با استفاده از ظرفیت‌ها، اعتبارات پژوهشی و تحقیقاتی وزارت راه و شهرسازی (دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران) و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به‌منظور انجام اقدامات 4بندی تشکیل می‌شود».

بندهای این ماده شامل؛ بررسی و جمع‌بندی مطالعات انجام شده در خصوص تمرکززدایی و ساماندهی شهر تهران پیرو مطالعات مجموعه شهری تهران مصوب سال 1382 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، انجام پژوهش‌های ضروری با هدف امکان سنجی و ارائه راهکارهای برون‌رفت از وضع موجود، تبیین و ارزیابی، پیش‌بینی و تعیین پیش‌نیازها، الزامات و تمهیدات اجرائی و راهبردهای پیشنهادی برای ساماندهی تهران بزرگ، و امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری و جانمایی مکان مناسب برای آن در افقهای زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.
در ماده دوم این قانون به اعضای شورا اشاره شده و آمده است: «رئیس جمهور یا معاون اول وی به‌عنوان رئیس شورا، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان دبیر شورا حضور دارند».

همچنین در این ماده قانونی، وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر نیرو، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، شهردار تهران و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز حضور دارند. دو نفر از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، یک نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و یک نفر از اعضای کمیسیون عمران به‌انتخاب مجلس شورای اسلامی نیز به‌عنوان ناظر در این ماده قانونی حضور خواهند داشت.

ماده 3 قانون انتقال پایتخت نیز به وظایف شورا اشاره دارد: «شورا موظف است حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، نتایج تحقیقات و مطالعات را تهیه و به دولت ارایه کند».
ماده 4 نیز به وظایف وزارت راه و شهرسازی اختصاص دارد و در این بند آمده است: «وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری وزارت کشور و هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، آیین‌نامه اجرایی این قانون را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب آن تهیه و برای تصویب به هیئت وزیران ارائه کند».

قانون فوق مشتمل بر چهار ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ششم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 1394.2.16 به تأیید شورای نگهبان رسید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها