کد خبر: ۳۱۸۵۰۲
زمان انتشار: ۰۸:۲۲     ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
رادیوی عربستان: حرکت در چارچوب یک تفاهم مشترک توسط اکثریت ممکن است باعث شود طرف های دیگر (ایران و حامیان جمهوری اسلامی در جبهه پایداری عرب) در محاسبات خود تجدید نظر کنند و دریابند که زمان تفکر عینی برای آنان فرا رسیده است .

رخدادهای 10 خرداد 1361

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب دیروز در اجتماع گروهی از کارکنان صنعت نفت خطاب به دولت های منطقه تاکید کردند : در مقابل قدرت ها بایستید و آقایی کنید نه نوکری .

 

  • اعضای شورای مدیریت مجتمع فنی و مهندسی جهاد دانشگاهی به همراه گروهی از دانشجویان و اساتید این واحد دیروز با حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار کردند .

 

  • آیت الله خامنه ای : از افرادی که مایلند تخصص خود را در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهند حداکثر استفاده را بکنید . به آنان به عنوان یک انسان که دارای محتوا است احترام بگذارید .

 

  • مجلس شورای اسلامی امروز تشکیل جلسه داد و به دو وزیر پیشنهادی میرحسین موسوی نخست وزیر رای اعتماد داد .

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر با حضور در صحن علنی مجلس ضمن دفاع از وزرای پیشنهادی و در مورد بهزاد نبوی گفت : من فکر می‌کنم هیأت دولتی خوب است که اولاً چتر رهبری و ولایت‌فقیه در آن حکمفرما باشد.

 

  • روابط عمومی ستاد مرکزی کمیته های انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای از دستگیری 18 عضو فعال منافقین خبر داد .

 

  • رادیو دولتی عربستان سعودی روز یکشنبه پیش گرفتن یک سیاست تک روی توسط دولت های محافظه کار عربی در خاورمیانه را باعث کنار گذاشتن قدرت های عربی رادیکال توصیف کرد !

 

  • نماینده اردن در سازمان ملل خواستار تشکیل فوری جلسه شورای امنیت برای رسیدگی به جنگ بین ایران و عراق شد .

 

  • دو مقام بلند پایه مصری روز یکشنبه اظهار داشتند که کشور آن ها قصد فرستادن نیرو برای کمک به عراق در جنگ با ایران را ندارد .

امام خمینی خطاب به دولت های منطقه : به جای نوکری آقایی کنید

امام خمینی رهبر انقلاب دیروز در اجتماع گروهی از کارکنان صنعت نفت خطاب به دولت های منطقه تاکید کردند : در مقابل قدرت ها بایستید و آقایی کنید نه نوکری .

ایشان در این دیدار تاکید کردند : دولتها باید این تنبیه را داشته باشند، ملتها می‌دانند؛ ملتها که سالیان دراز تحت شکنجه بودند، شکنجه‌های روحی، شکنجه‌های جسمی. ملت هایی که در فقر و مسکنت غوطه می‌خورند و زرهای آنها را و طلای سیاه آنها را در حلقوم دیگران می‌ریزند، ادراک می‌کنند که موافقت با جمهوری اسلامی، بیرون کردن قدرتهای اجنبی و سلطه‌های کفار است و برچیدن بساط آنهاست.

امام خمینی افزودند : همان طوری که سابق شیرهای نفت را بستند و پیروز شدند، امروز هم باز می‌کنند و باز کردند و پیروزند. و برای دولت اگر مشکلی پیدا بشود، همین جوانان و همین ملت، زن و مرد، بچه و بزرگ است که در رفع اشکالات کوشش می‌کند. شما دولتهای خارج از ایران می‌بینید که آنقدر مشکلات برای ما، ابر قدرتها پیش آوردند و ما را محاصره اقتصادی کردند و کمک همین ملت، آن توطئه‌ها را خنثی کرد. اگر شما این وضع را پیدا بکنید، ملت شما با شما مثل ملت ایران با دولت ایران باشد و تمام قدرتهای شما جمع بشود، متمرکز بشود و در مقابل قدرتها بایستد و آقایی کنید نه نوکری، خدمتگزار ملت و اسلام باشید تا بزرگی بکنید بر همه دولتهای قدرتمند...(1)

آیت الله خامنه ای : استعداد ایرانی قابل برابری با عظیم رین دستگاه های تکنیکی دنیا است

اعضای شورای مدیریت مجتمع فنی و مهندسی جهاد دانشگاهی به همراه گروهی از دانشجویان و اساتید این واحد دیروز با حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار کردند . آیت الله خامنه ای در این دیدار اظهار داشتند : جهاد دانشگاهی به معنای واقعی یک جهاد است چرا که ما معتقدیم جهاد آن تلاش و کوششی است که مفهومی از مبارزه در آن باشد .

رئیس جمهور به تخصص ، کارایی و لیاقت مردم ایران اشاره کرده و افزودند : استعداد ایرانی با الهام از انقلاب اسلامی که همه چیز را از ریشه تغییر داد قابل برابری با عظیم ترین دستگاه های تکنیکی دنیا است . ایشان همچنین تاکید کردند : مطمئنا نسل جوان ما روزی را خواهد دید که تمامی نیازهای صنعتی جمهوری اسلامی ایران را خود تامین کند و نیاز این ملت را برآورده سازد .

رئیس جمهور اظهار داشتند : این رستاخیز عظیم انسانی و بازگشت به خویشتن انسان و ایمان به خود با اتکال به خدا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به وجود آمده مطمئنا این ایده را ممکن خواهد ساخت . ایشان در مورد رعایت معیارهای اسلامی در گزینش افراد نکاتی را برشمرده و تاکید کردند : در گزینش های خود سخت گیر اما کج سلیقه نباشید و ایمان و تعهد را عنصر لازمی در کنار تخصص بدانید.

ایشان افزودند : از افرادی که مایلند تخصص خود را در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهند حداکثر استفاده را بکنید . به آنان به عنوان یک انسان که دارای محتوا است احترام بگذارید و در استفاده از عناصر کارآمد سعه صدر و گشاده بینی را به خرج دهید و با آغوش باز از آنان استقبال نمائید و به آنان امکان دهید تا تخصص خود را در خدمت جمهوری اسلامی به کار گیرند . (2)

مجلس به وزرای پیشنهادی نخست وزیر رای اعتماد داد

مجلس شورای اسلامی امروز تشکیل جلسه داد و به دو وزیر پیشنهادی میرحسین موسوی نخست وزیر رای اعتماد داد .

میرحسین موسوی نخست وزیر با حضور در صحن علنی مجلس ضمن دفاع از وزرای پیشنهادی و در مورد بهزاد نبوی گفت : در کابینه تا آنجائی که من با ایشان کار کرده‌ام ایشان معتقد به ولایت‌فقیه و پیروی بی‌چون و چرا در موقعی است که امام یک چیزی را امر بکنند و بطور روشن یک چیزی را بیان بکنند. این را ما بارها آزموده‌ایم و هر شک و شبهه‌ای را در این زمینه، من حداقل رد می‌کنم در آن ارتباطی که با ایشان در این مدت کار کرده‌ام. بارها شده مسأله‌ای که مورد بحث قرار گرفته و توی کابینه نظرات مختلفی گفته شده که گفته شدن این نظرات مختلف و مطرح بودن این نظرات مختلف از حسن‌های این کابینه است و بعد وقتی به یک نتیجه‌ای رسیدیم یا به دوتا نتیجه رسیدیم، دوتا راه‌حل رسیدیم. همیشه آن نتیجه‌ها را با معیار رهنمودهای امام ما سنجیدیم و انتخاب کرده‌ایم و ایشان جزو کسانی بوده که در این زمینه، سریع و قاطع تسلیم شده و آن خط را پیموده است و این جزو مشخصاتی است که من نمی‌توانم صرفنظر بکنم و اینجا مطرح نکنم.

هیئت دولت خوب از منظر میرحسین موسوی !

من فکر می‌کنم چنین هیأت دولتی شایسته نظام جمهوری اسلامی ما نیست. من فکر می‌کنم هیأت دولتی خوب است که اولاً چتر رهبری و ولایت‌فقیه در آن حکمفرما باشد. در زیر این چتر افراد شاخصی با طرز فکرهای مستقل و قوی و نیرومند و متکی به‌خود درش حضور داشته باشند تا بشود مسائل پیچیده‌ و عظیمی که پیشاروی ما هست که وقتی از همه ابعاد شکافته نمی‌شود چه بسا ما را به لغزشگاههائی بکشاند و پایمان را سست بکند. یا به تصمیم‌گیری اشتباه وادارد آزادانه تمام صحبتها بیان بشود ولی بخاطر اینکه یک معیار حقی در آنجا وجود دارد با برگشت به آن سرچشمه زلال بتوانند درنهایت تصمیم بگیرند و حرکت بکنند و در کابینه این چنین هست.

بعد از سخنان میرحسین موسوی مجلس به مدت دو ساعت برای مذاکرات غیر علنی تعطیل شد و پس از علنی شدن جلسه موحدی ساوجی در مخالفت با بهزاد نبوی سخن گفت .

دلیل مخالفتی که دیده و شنیده نشد !

وی با اشاره به انحراف منافقین و دلایل این انحراف از جمله مقدم دانستن دستورات حزبی به احکام اسلام  اظهار داشت : سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بعد از انقلاب، از حیث سیاسی تاکنون همواره در خط امام بوده است. موضع‌گیریهای سیاسی‌اش الحق برای بنده که به عنوان یک فرد روحانی و یک نمایندة مجلس هستم و در جریانات سیاسی بعد از انقلاب هم همواره حضور داشتم از این جهت نمی‌توانیم ما تردید کنیم. اما چند اشکال دارد. یکی اینکه باید این سازمان تمام مواضع ایدئولوژیکی اعتقادی و سیاسی و اقتصادی و همه جهات خودش را آشکار می‌کرد. مؤسسین آن، چه کسانی هستند؟ کادر رهبری آن چه کسانی هستند؟ شورای مرکزی آن چه کسانی هستند؟ مردم بدانند ما نمی‌خواهیم بگوئیم چون مخفی است پس محکوم است. نه، من می‌خواهم عرض کنم اینکه نیمه‌مخفی است، این، خودش یک موضع‌گیری سیاسی است، که اگر افرادی از بین آنها بد از کار درآمدند و عامل نفوذی از کار درآمدند، خائن از کار درآمدند و خیانت کردند معلوم نشود. هر چه خوبی است بگویند مال ما است. خوب، این موضع‌گیریهای سیاسی را کرد‌ه‌ایم و بیانیه و فلان داریم. هر چه هم که اشکال است، مال ما نبوده است اصلاً.

موحدی ساوجی گفت : الآن این سازمان در گذشته اگر یکی بوده الآن سه‌تا شده است. انشعاب به سه شعبه شده است. و این را هم لااقل نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌دانند یک سازمان بیخودی نمی‌آید انشعاب به سه شعبه پیدا کند. یعنی بخاطر مسائل سلیقه و اختلاف سلیقه و اختلاف جزئی باعث انشعاب هرگز نمی‌شود. هر کسی این را حرف بزند یا آگاهی ندارد و یا خیلی ساده است. یعنی تشکیلاتهای سیاسی را حداقل نشناخته است.

وی ادامه داد : بنده این سؤال را لااقل می‌توانم مطرح کنم از برادرمان آقای نبوی و از جناب آقای نخست‌وزیر که ایشان را معرفی کردند حداقل این اطلاعات را از درون سازمان دارند که این انشعاب به سه شعبه که در داخل این سازمان شده است بخاطر چه چیزی بوده است؟ آیا دعوا سر لحاف ملانصرالدین است یا نه؟ یک نزاع شکلی و اصولی است؟

موحدی ساوجی با اشاره به دو نظریه در سازمان که یکی عرضه مسائل و موضوعات به نماینده امام و ولی فقیه در سازمان و اجرای آن پس از تائید ایشان را ضروری می داند و نظر دوم که اطاعت از دستورات تشکیلات و حزب را لازم می داند گفت : در این میان بهزاد نبوی مبدع نظریه سومی هستند که می گوید نه آن و نه این !

پس از سخنان موحدی ساوجی تعدادی از نمایندگان در موافقت با بهزاد نبوی سخن گفتند .

موافقت هاشمی با بهزاد نبوی ؛ نبوی از اقطاب مبارزه بود !

هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس نیز در دفاع از بهزاد نبوی او را یکی از اقطاب مبارزات دانست و گفت : ما اگر تشخیص دادیم ایشان صالح است وظیفه داریم جو علیه ایشان را بشکنیم . وی همچنین گفت : بهزاد نبوی روحانیت را در جامعه به عنوان محور حرکت انقلاب قبول دارد و برای من این رای العین است .

در پایان جلسه علنی دیروز برای وزرای معرفی شده در مجلس رای گیری شد که بر اساس آن از تعداد 167 رای اخذ شده بهزاد نبوی با 125 رای موافق ، 27 مخالف و 15 ممتنع و از تعداد 161 رای اخذ شده آقای آقازاده با 117 رای موافق ، 7 مخالف و 37 ممتنع به عنوان وزیر صنایع سنگین و وزیر مشاور در امور اجرایی منصوب شدند.(3)

18 عضو فعال منافقین دستگیر شدند

روابط عمومی ستاد مرکزی کمیته های انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای از دستگیری 18 عضو فعال منافقین خبر داد . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : کشف و انهدام دو لانه فساد تیمی مهم گروهک ضد خلقی و روبه زوال منافقین که طی آن 5 تن از اعضای فعال این سازمان دستگیر و 2 تن دیگر این مزدوران در درگیری با برادران پاسدار به هلاکت رسیدند .

در بازرسی از این خانه های تیمی تعداد 14 قبضه اسلحه ژ – 3 ، یوزی ، ام – 3 ، کلت کمری و ده ها فشنگ مربوطه و همچنین چندین عدد بمب دست ساز ، نارنجک جنگی و مواد منفجره و مقادیری مدارک و اسناد مهم درون سازمانی به دست ایثارگران کمیته های انقلاب اسلامی افتاد.

لازم به توضیح است که مدارک به دست آمده گویای این است که این افراد قصد حمله به رژه برادران پاسدار در مراسم روز سوم شعبان را داشته اند که با تسخیر لانه های تیمی فوق و دستگیری این مزدوران قصد ناجوانمردانه آن ها نافرجام ماند .

در جریان سه مورد درگیری های خیابانی که بین پاسداران کمیته های انقلاب اسلامی از یک طرف و منافقین از سوی دیگر صورت گرفت سه تن از منافقین به هلاکت رسیده و سه تن دیگر نیز دستگیر شدند .  دستگیری بیش از ده نفر از اعضای فعال گروهک منافقین و دیگر گروهک های محارب که اکثرا در سر  قرارهای تشکیلاتی و شناسایی دستگیر شده اند از دیگر اقدامات کمیته های انقلاب اسلامی در طی روزهای گذشته است . (4)

موافقت نامه بازرگانی ایران و سوریه امضا شد

هیئت بازرگانی کشورمان که به سوریه رفته است پس از شرکت در مراسم نماز جمعه که در مسجد ابوالنور برگزار شد با شیخ احمد کفتار و مفتی اعظم سوریه ملاقات و گفت و گو کرد . در این دیدار مفتی اعظم سوریه اظهار داشت : انقلاب اسلامی ایران امید مسلمانان جهان است و مسئولیتی بزرگ و الهی بر عهده دارد و لازم است تمام نیروهای اسلامی هماهنگ با جمهوری اسلامی ایران حرکت کنند . وی با اشاره به این که دشمنان اسلام در جهت تفرقه انداختن میان مسلمانان تلاش می کنند گفت : در حال حاضر ملت های جهان به طور بی سابقه ای آماده پذیرفتن اسلام هستند.

خبر دیگر این که سرپرست هیئت بازرگانی کشورمان در مورد نتایج این سفر گفت : در این سفر مذاکرات دوستانه ای با مقامات کشور برادر سوریه انجام شد و موافقتنامه هایی نیز در زمینه بازرگانی با مقامات کشور سوریه به امضا رسیده است . (5)

عربستان کشورهای منطقه را به اتحاد علیه ایران فراخواند !

رادیو دولتی عربستان سعودی روز یکشنبه پیش گرفتن یک سیاست تک روی توسط دولت های محافظه کار عربی در خاورمیانه را باعث کنار گذاشتن قدرت های عربی رادیکال توصیف کرد ! رادیوی عربستان سعودی تاکید کرده است : حرکت در چارچوب یک تفاهم مشترک توسط اکثریت ممکن است باعث شود طرف های دیگر در محاسبات خود تجدید نظر کنند و دریابند که زمان تفکر عینی برای آنان فرا رسیده است و در خط عقاید اکثریت قرار گیرند . منظور عربستان از دیگران ایران و حامیان جمهوری اسلامی در جبهه پایداری عرب است . (6)

اردن خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت شد

نماینده اردن در سازمان ملل خواستار تشکیل فوری جلسه شورای امنیت برای رسیدگی به جنگ بین ایران و عراق شد . نماینده اردن در نامه خود به رئیس شورای امنیت نوشته است که تشدید جنگ ایران و عراق نه تنها صلح منطقه بلکه صلح و امنیت را در جهان تهدید می کند ! گفتنی است اردن از حامیان اصلی صدام در جنگ عراق علیه ایران است . (7)

مصر به جنگ ایران و عراق سرباز نمی فرستد !

دو مقام بلند پایه مصری روز یکشنبه اظهار داشتند که کشور آن ها قصد فرستادن نیرو برای کمک به عراق در جنگ با ایران را ندارد . پطروس غالی وزیر مشاور در امور خارجی گفت : قصد نداریم سربازان مصری را به خارج از مرزهای خود گسیل داریم ما تقاضای کمک عراق را رد نمی کنیم اما برای یافتن یک راه حل مسالمت آمیز تلاش می کنیم .  مصطفی خلیل نخست وزیر اسبق مصر نیز با تائید اظهارات پطروس غالی گفت : مصر می تواند در برقراری صلح میان ایران و عراق نقش مهمی ایفا کند . (8)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 16 ، صفحه 272
2- کیهان ، 10 خرداد 1361 ، صفحه 14
3- مشروح مذاکرات مجلس ، 10 خرداد 1361 ، جلسه علنی ده خرداد 1361 و رای اعتماد مجلس اول به بهزاد نبوی و اظهارات مطرح شده در آن از سوی طرفین از جمله میرحسین موسوی نخست وزیر و موافقان و مخالفان و نیز برخورد عجیب آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس که به جای بی طرفی در اداره مجلس از وزیر معرفی شده دفاع کرده و ...از منظرهای مختلفی قابل بررسی است ولی آن چه که جالب توجه است اظهارات میرحسین موسوی در این جلسه است که می گوید هیئت دولتی خوب و مناسب است که زیر چتر ولایت فقیه قرار گیرد و در توصیف بهزاد نبوی می گوید او در مقابل ولایت خاضع و خاشع است و هر گاه نظر ولی مشخص شود در اطاعت بی چون و چرا تردید روا نمی دارد . این ادعای گزاف میرحسین موسوی  نه آن زمان صحت داشته و نه بعدها با مشی خود موسوی و بهزاد نبوی انطباق اندکی داشت . 1- سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از وحدت هفت گروه سیاسی معتقد به رهبری امام خمینی، که در سال‌های پیش از انقلاب، معتقد به مبارزه مسلحانه با رژیم شاهنشاهی بودند تشکیل شد. این گروه ها تحت عناوین: امت واحده، توحیدی خلق«در خارج از کشور»، توحیدی فلق، بدر، موحدین«در خوزستان و کرمان»، صف«در اصفهان و تهران» و منصورون«در سراسر کشور» به فعالیت مخفی مشغول بودند. اولین جرقه اختلاف بلافاصله پس از تشکیل سازمان بروز کرد که مهمترین آنها در مورد انتشار اطلاعیه‌ای به مناسبت روز کارگر و صدور بیانیه به مناسبت شهادت دکتر علی شریعتی بود. عده‌ای در سازمان، هر نوع توجه به کارگر را ملهم از اندیشه‌های مارکسیستی و در نتیجه التقاط می‌دانستند و با دادن اطلاعیه برای روز کارگر مخالف بودند. یک ماه پس از آن با صدور بیانیه به مناسبت فوت دکتر شریعتی ، دومین اختلاف نظر بوجود آمد. عده‌ای شریعتی را التقاطی، منحرف و بدعت کار می‌دانستند که اکنون در آتش می‌سوزد و عده‌ای دیگر ، وی را متفکری دردمند و مصلحی روشن بین معرفی می‌کردند. اما در کنار این مسائل، مهمترین اختلافی که منجر به شفافیت جناح‌ها(راست و چپ) در درون سازمان گردید و سپس به عرصه‌های اقتصادی هم کشیده شد مسأله نماینده  امام در سازمان بود. در بهار1358، امام خمینی با بروز اختلافات و با درخواست خود سازمان، دو نماینده برای حل اختلافات در سازمان معرفی نمود. یکی استاد مطهری بود که مسائل سیاسی سازمان با وی بود و دیگر آیت الله  حسین راستی کاشانی که مسائل فقهی با وی مشورت می‌شد. پس از شهادت استاد مطهری، تنها نماینده امام در سازمان راستی کاشانی گردید. اختلاف بین افراد به اصطلاح روشنفکر سازمان با راستی کاشانی در برخی مسائل از جمله، حکم حزبی و حکم فقهی بالا گرفت، عده‌ای بر این اعتقاد بودند که حکم حزبی و سازمانی بالاتر از حرف و عقیده  نماینده امام یعنی آیت الله راستی کاشانی است.در این زمان 3گروه در مقابل نماینده امام صف آرایی کردند :

گروه اول:‌ گروهی که برای آیت الله راستی کاشانی ولایت تام قائل، و معتقد به تبعیت کامل از ایشان بودند.

گروه دوم: گروهی که خود را موظف به تبعیت از نظریات آیت الله راستی کاشانی نمی‌دانستند و معتقد به ارجحیت دادن حکم حزبی و سازمانی بجای عقیده نماینده امام بودند. بهزاد نبوی، محسن آرمین، سعید حجاریان، هاشم آغاجری، مصطفی تاج زاده از این گروه بودند.

گروه سوم: گروهی ممتنع و بی طرف هم معتقد بودند که برخورد گروه بیش از حد خصمانه است و هیچ منابع بنیادی برای تفاهم و پذیرش اختلاف سلیقه‌ها و تداوم فعالیت وجود ندارد از این رو خواستار انحلال سازمان بودند. این اختلافات در نهایت و در سال 1365 به انحلال مجاهدین انقلاب منتهی شد . حال سوال این جا است « این که بهزاد نبوی در برابر نظرات امام خاشع و خاضع بوده و از منویات ولی فقیه اطاعت بی چون و چرا داشت فارغ از عملکرد نامبرده در دهه 70 و 80 و تاکنون حتی در آن برهه صحت داشته است؟» 2 – سخن میرحسین موسوی نخست وزیر وقت مبنی بر این که هیئت دولتی مناسب است که در زیر چتر ولایت فقیه باشد اگر با عملکرد و اقدامات وی در طول فتنه 88 و قبل از انتخابات 22 خرداد این سال تطبیق داده شود نتیجه ای دیگر خواهد داشت . موسوی که اطاعت بی چون و چرا از ولی فقیه در هیئت دولت را نماد سلامت کابینه می خواند خود پیش از انتخابات سال 88 در مصاحبه با یکی از رسانه های خارجی حضور مردم در خیابان ها را نقطه شروعی می خواند که بعد از انتخابات نیز تداوم خواهد داشت و به تغییرات بنیادین منتهی خواهد گردید . او بر اساس این مصاحبه و قرائن دیگر تلاش داشت که با استفاده از حضور طرفداران خود در خیابان ها و در صورت پیروزی که آن را حتمی می دانست از ولایت فقیه به زعم خود باج گیری کرده و تغییرات مد نظر خود را در نظام اسلامی اعمال کند . موسوی پیش از شمارش آرا پیروزی مطلق خود را اعلام و فتنه ای که پیش از انتخابات و با اردوکشی های خیابانی آغاز کرده بود حالتی سراسری داد و این فتنه نزدیک هشت ماه کشور را در بحرانی عمیق فرو برد و در نهایت حضور عاشورایی امت مسلمان ایران همه بافته های فتنه گران را پنبه کرد و عاشورای 88 و قیام میلیونی نه دی بر این فتنه آمریکایی – انگلیسی – صهیونیستی مهر بطلان و پایان زد . 3- ادعای آیت الله هاشمی رفسنجانی که بهزاد نبوی از اقطاب مبارزات پیش از انقلاب بوده است را می توان در محک تاریخ سنجید . به بخشی از زندگی بهزاد نبوی پیش از انقلاب می پردازیم تا عیان شود که آیا او واقعا از اقطاب مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی بوده و یا مسیر دیگری را طی می کرده است .

آشنایی با مصطفی شعاعیان،  نقطه عطف زندگی سیاسی بهزاد نبوی محسوب می شود. بهزاد عضو دانشکده فنی و مصطفی شعاعیان نیز دانشجوی هنرسرای عالی فنی بود. این هنرسرا که بعدها پایه تشکیل دانشگاه علم و صنعت شد در آن زمان در نزدیکی پلی‌تکنیک قرار داشت و سازمان دانشجویی جبهه ملی در این دو دانشگاه یکی بود. خود نبوی زمانی مسؤول کمیته دانشگاه پلی‌تکنیک بود.

مصطفی شعاعیان در سال ۱۳۱۵ در تهران به دنیا آمد. تنگدستی خانواده و گرایش‌های پدرش به جنبش جنگل، در او خوی و خصلتی رادیکال به ارث گذاشت اما ناسیونالیسم اولین ظرف ایدئولوژیکی بود که مصطفی شعاعیان برای حیات آن را انتخاب کرد.

در طول زمان، مصطفی شعاعیان از پان‌ایرانیسم به سوی سوسیالیسم حرکت کرد و سرانجام مارکسیست شد اما همواره منتقد مارکسیسم روسی و به ویژه لنینیسم باقی ماند. در واقع همان گرایش‌های ملی‌ گرایانه‌ای که در شعاعیان وجود داشت مانع از آن می‌شد که او هرگونه الگوی خارجی را به عنوان سرمشق سیاسی بپذیرد. شعاعیان چندی به صورت منفرد و چندی با راه‌اندازی گروهی محدود سعی کرد یک جریان مستقل مارکسیستی در ایران تاسیس کند. اما چون معتقد به حرکت جبهه‌ای بود سعی بسیار کرد به نزدیک‌ترین جریان مارکسیستی که می‌شناخت یعنی چریک‌های فدایی خلق ملحق شود.

«هشت‌ نامه» داستان تلاش ناکام شعاعیان برای این الحاق است که از رهگذر آن مصطفی شعاعیان به جای ائتلاف با فداییان به فهم تازه‌ای از این گروه مارکسیست رسید و دریافت که آن اتوپیایی که در ذهن خویش از جبهه متحد مبارزه با رژیم پهلوی ترسیم کرده تا چه اندازه خیالی و غیر واقعی است.

اولین اختلاف در سطح تحلیل شعاعیان و فداییان از قدرت‌های سیاسی بروز کرد. حلقه شعاعیان معتقد بودند قدرت اصلی اقتصادی و اجتماعی در ایران در دست طبقه زمین‏دار و فئودال است که از حمایت انگلیس برخوردار است، در مقابل این طبقه و امپریالیسم حامی آن، طبقه متوسط و بورژوازی قرار دارد که از حمایت آمریکا برخوردار است.

حلقه شعاعیان بر این اساس باور داشت که طبقه کارگر باید در نزاع بورژوازی و فئودالیسم یا در واقع آمریکا و انگلیس جانب بورژوازی و آمریکا را بگیرد که به نسبت فئودال‌ها و انگلیس مترقی‌‌تراست.» مصطفی شعاعیان در سال ۱۳۵۰ شغل معلمی را رها کرد و به فعالیت حرفه‌ای چریکی پرداخت. گروهی مستقل تاسیس کرد که بنا به مشی خود او صورتی جبهه‌ای و غیر ایدئولوژیک داشت و افرادی چون بهزاد نبوی هم عضو آن بودند. در ۱۶ بهمن ۱۳۵۴ در یک درگیری مسلحانه در خیابان استخر، مصطفی شعاعیان زخم برداشت و دستگیر شد اما در راه زندان با استفاده از کپسول سیانور خودکشی کرد و به زندگی سیاسی ناکام خود پایان داد. شعاعیان ارتباط نزدیکی با گروه‏های ملی مذهبی و نیز نهضت آزادی داشت. شخصی غیر مذهبی بود ولی مذهب را وسیله خوبی برای  مبارزه می‏دانست  شعاعیان کودتای ۲۸ مرداد را نه آمریکایی بلکه انگلیسی می‏دانست؛ نظری که البته سازمان مجاهدین انقلاب اولیه نیز بر آن اعتقاد داشت.

رابطه نزدیک و دوجانبه شعاعیان با سازمان مجاهدین خلق، حتی در مورد کمکهای تسلیحاتی به این سازمان پیش رفته بود؛ نقش شعاعیان در فراری دادن برخی از عناصر سازمان از دست ساواک  همیشه نقل محافل  این گروه‏ها بوده است.  

تاثیر پذیری بهزاد نبوی از شعاعیان

 این تاثیر پذیری به گفته برخی نقش بسیار عمده ای در فعالیت‏های سیاسی نبوی در بعد از انقلاب و خصوصا اوایل انقلاب داشته است. مخفی کاری سازمانی و پرداختن به فعالیت‏های سری و نیز توجه عمده به  تصرف و تسلط بر سازمان‏های امنیتی در اوایل انقلاب و نیز دلداده گی بیش از حد به گروههای ملی گرا ونیز استفاده از مذهب و ایدئولوژی به عنوان یک وسیله راهبردی و نه به عنوان برنامه عملی اداره کشور از جمله این تاثیر پذیریها می‏تواند قلمداد شود.

شاید همین اثر پذیری نبوی از شعاعیان بود که او را مجبور ساخت در اواخر سال ۱۳۴۹، با ایجاد نزدیکی بین چریکهای فدایی خلق و سازمان مجاهدین خلق به پلی میان این دو تشکل  تبدیل شود و در نهایت به سازمان مجاهدین خلق بپیوند.

دستگیری بهزاد نبوی مرداد ۵۱

بهزاد نبوی در سوم مرداد سال ۵۱ دستگیر می‏شود: «یک روز ساعت چهار صبح، قبل از آن که برای نماز بیدار شوم، ناگهان با سرو صدایی از خواب پریدم. یواشکی از پنجره به داخل حیاط نگاه کردم؛ دیدم ساواکی ها دور تا دور حیاط خانه، با مسلسل و یوزی ایستاده اند. به پشت ساختمان رفتم، متاسفانه خانه را طوری ساخته بودند که اطرافش باز بود و به ساختمان های دیگر راه نداشت. دیدم پشت ساختمان را هم محاصره کرده اند. آن موقع به همراه خودم اسلحه نداشتم، تنها یک سیانور داشتم، آن را در دهانم گذاشتم و پس از چند لحظه دستگیر شدم.»

ولی گویا سیانور فاسد بوده و در نتیجه توان آن را نداشت که بهزاد نبوی را به دیار باقی بفرستد. بهزاد دستگیر شده و در دادگاه به حبس ابد محکوم می شود.

این حکم بعدها به ده سال حبس تقلیل پیدا میکند ؛ موضوعی که هنوز علت آن بدرستی مشخص و معین نشده است. بهزاد نبوی در دوران زندان  به عنوان یکی از کلیدی ترین مهره های سازمان مجاهدین خلق و یا همان منافقین تبدیل میشود و مهره های اصلی این سازمان همچون موسی خیابانی  و پرویز یعقوبی به عنوان رابط های بهزاد با سازمان  فعالیت می‏کنند. البته این همکاری و پیشرفت درون سازمانی نبوی تا تحولات ایدئولوژیک این سازمان که منجر به جدایی برخی از اعضای با سابقه آن می‏شود، ادامه پیدا می‏کند.

هر چند عضویت و یا حتی همکاری با مجاهدین خلق تا تحولات ایدئولوژیک در این گروهک را نمی توان دلیلی بر انحراف اساسی یک فرد تلقی کرد ولی حداقل می توان این گونه استنباط نمود که این فرد در مسیر اصیلی که حضرت روح الله از تبعید آن را ترسیم کرده بودند نبوده است و حال چگونه هاشمی بهزاد نبوی مرتبط با گروهک مجاهدین خلق را از اقطاب مبارزات پیش از انقلاب می داند و می خواند جای تعجب است . 4 – در مورد عملکرد بهزاد نبوی در طول دهه 70 و تا کنون نیز گفتنی های فراوانی است که زیاد به شرح و تفصیل آن نیازی نیست . فردی که در سال 1361 و به گفته میرحسین موسوی از ولایت فقیه اطاعت بی چون و چرا داشت در طول دهه 70 و در ادامه سیر انحراف در برابر ولی فقیه ایستاد و این ایستادگی به فتنه 88 منتهی گردید فتنه ای که سازمان مجاهدین انقلاب نقش اساسی در هدایت آن داشت .

4- اطلاعات ، 10 خرداد 1361 ، صفحه 15
5- اطلاعات ، 10 خرداد 1361 ، صفحه 1
6- اطلاعات ، 10 خرداد 1361 ، صفحه 16
7- اطلاعات ، 10 خرداد 1361 ، صفحه 16
8- اطلاعات ، 10 خرداد 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها