يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۹۰۸۶
زمان انتشار: ۱۱:۰۳     ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
گفتگوی پایگاه ۵۹۸ با بانوی تازه مسلمان ژاپني پیرامون مصرف كالاي داخلي؛
آتسوكو هوشينو افزود: اگر مردم متحد شوند مطمئن باشيد آن شركت‌ها هم براي ماندن در بازار رقابت كالاهايشان را مرغوب و با كيفيت خواهند كرد/ مسئله اقتصادي و مشكلات آن ربطي به تحريم‌هاي اقتصادي غربي‌ها ندارد كه بگوييم تحت فشار و تحريم هستيم تنها با يك برنامه ريزي كوچك و ملي مي‌توانيم مشكلات را برطرف سازيم. اين عزم ملي و جهادي مي‌خواهد تا به دست خودتان گره‌هاي كوراقتصادي باز شود.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، توليد ملي براي هركشوري حكم ضربان حيات آن را دارد ؛‌ضرب آهنگي كه كارشناسان بارها درباره آن و ضرورتش سخن گفته‌اند اما شايد جالب‌ترين سخني كه درباره مبحث توليد ملي و كالاي ايراني ديده باشيد كليپ معروفي است با نام «بانوي ژاپنتي و كالاي ايراني» كليپي كه در آن بانوي تازه مسلمان ژاپني دريك برنامه اقتصادي براستفاده از توليد ايراني در زندگي خود و مردم تاكيد مي‌كند.
 
در همين راستا خبرنگار پایگاه 598 با كمك انجمن شهيد ادواردو آنيلي كه مهمانان تازه مسلمانان آن برنامه با همت اين مجموعه دعوت شده بودند با «آتسوكوهوشينو» يا بهتر بگوييم همان بانوي تازه مسلمان ژاپني به گفت‌وگو نشسته است.

شما چند سال در ايران هستيد و با فرهنگ ايراني‌ها آشنايي داريد؟

نزديك به پنج سال مي‌شود به ايران آمده‌ام جاهاي مختلف كشور را رفته‌ام و افراد زيادي را هم ديده‌ام براي همين كم وبيش با ايراني‌ها و فرهنگ‌شان آشنايي دارم.

دراين مدت آنها را چطور ديديد؟

ايراني‌ها آدم‌هاي خوب، خونگرم  و مهرباني هستند و مهمتر از آن فرهنگ غني  خوبي دارند فقط  مشكلي كه هست مصرف‌گرايي زيادي بين ايراني‌ها وجود دارد مثلا ماشاالله قبل از شروع عيد نوروز با وجود گراني و مشكلات مالي زياد و گلايه‌هايي كه از مشكلات اقتصادي دارند باز هم مي‌بينيم كه چقدر بازارهاي خريد و فروش شلوغ هستند و همه سعي مي‌كنند براي عيد نوروز خريد داشته باشند.

آیت الله خامنه ای بسيار تاكيد دارند تا سبك زندگي اسلامي در كشور نهادينه بشود ولي از طرفي همان طور كه شما هم متوجه شديد فرهنگ غلط مصرف‌گرايي حاكم بين مردم مانع اجرايي شدن اين مسئله مهم شده است نظر شما به عنوان يك تازه مسلمان ژاپني چيست؟

بله متاسفانه مردم ايران در كنارهمه خوبي‌هايي كه دارند خيلي مصرف‌گرا و اسراف‌گرهستند همين اين باعث شده تا بين اسلام اصيل  و آنها فاصله بيفتد در اسلام اسراف و مصرف زياد نهي شده است و سبك زندگي اسلامي كه آقا هم به آن سفارش مي‌كنند مبتني بر ساده زيستي و صرفه جويي است تا هم به زندگي خودمان فشار نيايد هم در جامعه فاصله ايجاد نشود ولي با اين وجود هرچند اغلب از آن آگاه هستند كمتر عمل مي‌كنند .

به نظر شما رعايت سبك زندگي اسلامي در جامعه چقدرمي‌تواند در بهبود كيفيت زندگي موثر باشد؟

خيلي زياد؛ ‌البته براي بعضي‌ها شرايط خيلي سختي مي‌شود زيرا اگر بخواهند سبك زندگي اسلامي داشته باشند مجبور به صرفه‌جويي و قناعت مي‌شوند درصورتي‌كه به اين عادت ندارند  ولي اگرهمه مردم  مقداري به اسلام و امر ولايت اعتقاد داشته باشند و خود را ملزم به رعايت بدانند مطمئن باشيد ديگر مشكلات اقتصادي به كسي فشار نخواهد آورد. داشتن اعتقاد به اين مسئله مهم است ولي بيشتر از اعتقاد و قبول داشتن، عمل كردن به اعتقاد هم اهميت دارد زيرا اگركسي چيزي را  بداند اما  اجرا نكند فايده‌اي ندارد مهم آن است كه در زندگي عمل كنيم  و اين را وظيفه ديني وانساني خود بدانيم.

مردم ژاپن چقدر تعصب به اين اصول دارند و به‌خصوص درتهيه ومصرف كالاهاي داخلي حساس هستند؟

ببينيد مردم ژاپن مسلمان نيستند تا از دستورات ناب اسلامي و يا ولايت فقيه بهره ببرند اما به حكم يك وظيفه انساني و منطقي به قضيه نگاه مي‌كنند وقتي وضعيت اقتصادي آنجا خوب بود خيلي به اين موضوع توجه نداشتند و رعايت نمي‌كردند اما در طول 15تا20سال اخير اقتصاد ژاپن هم دستخوش تحولات زيادي شده و خوب نيست به‌خصوص با ورود انبوه كالاهاي چيني به اقتصاد آنجا هم ضربه وارد شده است ولي مردم همراهي مي‌كنند تا اقتصاد كشور آسيب نبيند. مثلا ژاپني‌ها كم كم متوجه شده‌اند كه  تهيه كالاهاي چيني به ضرر اقتصاد كشور است  و بايد به صنعت داخلي خودمان كمك كنيم حتي اگر قيمت بالايي داشته باشد  به‌خصوص بعد از سونامي و زلزله اين تعصب نسبت به كالا و اجناس داخلي بيشتر شده است چون مي‌دانند اگر كالاي داخلي مصرف نكنند اقتصادشان ازهم مي‌پاشد و ضرر مي‌كنند.

اين توجه و حساسيت ژاپني‌ها از كجا نشات مي‌گيرد آيا تبليغات رسانه‌ها و سيستم آموزشي فعاليت دارند يا در فرهنگ ژاپني اين‌گونه تقيد وجود دارد؟

نقش رسانه‌ها و آموزش زياد نيست خود مردم ژاپن اين‌گونه فكر مي‌كنند و در واقع بخشي از فرهنگ عمومي ژاپني‌هاست زيرا كشور ژاپن يك جزيره كوچك است كه وقتي در جايي از آن اتفاقي مي‌افتد خواه ناخواه بقيه بخش‌هاي كشور را هم درگير مي‌كند مثلا وقتي زلزله مي‌شود فقط بخشي از ژاپن مشكل ندارد بلكه تمام كشور آسيب مي‌بيند و از بس تجربيات زيادي ازاين دست داشته‌اند ياد گرفته‌اند كه اگر مي‌خواهند خودشان در آسايش وامنيت باشند بايد به ديگران هم فكر كنند زيرا درهر صورت مانند زنجير مرتبط با هم هستند  و بايد هنگام بحران به هم كمك كنند به صورتي‌كه حتي اگر وضعيت خودمان هم خوب باشد نبايد از ديگران غافل بود زيرا به هم نياز داريم و اين مسئله ديگر جزيي از فرهنگ مردم ژاپن شده است زيرا كمك كردن به ديگران فقط به ديگران نيست، بلكه به نوعي كمك به خودشان است نمي‌دانم شايد شرايط محيطي و جغرافيايي باعث شده تا اين فرهنگ ايجاد شود  و همه به فكر همديگر باشند.

الان مصرف كالاهاي خارجي در ژاپن چگونه است؟

البته اين را نمي‌گويم كه اصلا جنس خارجي خريداري نمي‌كنند چون همه جا افرادي هستند كه به دنبال برند و مارك خارجي‌اند اما اغلب مردم  اين تفكر را در ژاپن ندارد.

رسانه‌ها و شبكه‌هاي ماهواره‌اي مدام تبليغات رنگارنگ مي‌كنند اين در جذب كالاهاي خارجي موثر است؟

بله مي‌تواند تاثير بگذارد ولي نكته جالب اين‌ است كه نسل جوان ژاپني هرچند به اقتضاي سن تنوع طلب و نوگرا هستند اما از نسل قبل خود صرفه جويي و قناعت را ياد گرفته‌اند  و سعي مي‌كنند از وسايلي كه دارند خوب استفاده كنند تا مجبوربه تعويض يا خريد نو نشوند اين به نوعي جز رفتار اجتماعي و فرهنگي مردم ژاپن شده است.

شما در برنامه «پايش» حضور داشتيد و درباره حمايت از توليد  ملي و مصرف كالاهاي داخلي صحبت كرديد كه با استقبال خوبي هم از سوي بينندگان مواجه شد قبل از آن خود من به منزل شما آمده بودم و از نزديك شاهد بودم كه اغلب وسايل منزل شما ايراني هست هرچند شما ژاپني هستيد و طبيعتا كيفيت اجناس ژاپني مرغوب‌تر است اين حساسيت و تقيد براي چيست؟

لازم است زيرا در كشوري اسلامي زندگي مي‌كنيم و همه بايد به اقتصاد آن كمك كنيم . من فقط از روي حرف نمي‌گويم جنس داخلي ايراني بخريم بلكه سعي مي‌كنم در عمل هم پايبند به اين باور باشم زيرا مصرف جنس ايراني فقط خريد نيست، بلكه نتايج زيادي دارد كه مهمترين آن ايجاد شغل است  من به اين مسئله باور دارم كه كه با خريد كالاي ايراني مي‌توانيم به رونق اشتغالزايي كشور كمك كنيم  و اين براي يك مسلمان عبادت است.

من تنها خريد را فقط خريد نگاه نمي‌كنم بلكه آن را وظيفه ديني و شرعي و يك رفتار منطقي مي‌دانم؛ بنابراين نبايد فقط در حرف و شعار بسنده كرد در عمل هم بايد پايبند بود تا تاثيرگذاري داشته باشد از طرفي نبايد نگاه‌مان كوتاه مدت و مقطعي باشد نياز به نگرش و نگاه بلندمدت داريم  زيرا اگر نگاه كوتاه مدت باشد هر چيز قشنگي را ببنيم مي‌خريم توجهي به داخلي بودن يا خارجي بودن آن نداريم  درحالي‌كه بنا به فرمايش حضرت آقا بايد بصيرت داشت تا بتوانيم كم كم روي وضعيت اقتصاد كشور تاثيرگذار باشيم و آن را بهبود ببخشيم. به نظر من تهيه كالاي خارجي خيانت به اقتصادي كشور است.

بصيرت چه ارتباطي به خريد كالا دارد؟

بصيرت بسيار مرتبط است ما در حال حاضر درجنگ نرم قرار داريم  و همه مي‌دانند وقتي درجنگ نرم هستيم كه بزرگترين و مهمترين سلاح ما  بصيرت و هوشياري است. خريد اجناس هم بخشي از عمليات ما دراين جنگ است  اگر پول خودمان را براي خريد اجناس خارجي بدهيم  مثل آن است كه در جنگ نظامي سربازي اسلحه خود را به دشمن بدهد در آن شرايط او خائن است و بايد مجازات شود حالا هم اگراين طرز فكر را داشته باشيم كه پول ما به جيب دشمن اسلام مي‌رود تا عليه اسلام استفاده كنند  مصرف كننده جنس خارجي خائن تلقي مي‌شود  و بايد مجازات شود زيرا در اين جنگ نرم ما رزمنده هستيم و بايد بابصيرت و هوشياري كار كنيم اگر اين مسئله را درك كنيم و بفهميم  با جديت آن را دنبال مي‌كنيم و ديگر نيازي به حل و فصل زيادي هم نيست.

بايد قبول كرد اجناس ژاپني كيفيت خوبي دارند و براي همين اغلب مي‌خرند اما برخي كالاها و اجناس ايراني كيفيت خوبي ندارند و حتي خدمات پس از فروش هم ارائه نمي‌كنند تا خريدار با طيب خاطر آنها را تهيه كند.

در برنامه تلويزيوني«پايش» هم گفتم  جنس ژاپني از همان روز اول هم خوب و مرغوب نبود ولي خوب شد چون توليد كنندگان تلاش كردند تا جنس مرغوب شود و با مصرف كنندگان همكاري داشتند نظرات آنها را استفاده مي‌كردند تا كيفيت را بالا ببرند؛ ازطرفي ما نبايد نگاه‌مان كوتاه مدت مقطعي باشد كه حالا يگ جنس خارجي خوب بخريم بلكه اگر نگاه دراز مدت باشد حتي به قيمت متضرر شدن به احناس داخلي بها مي‌دهيم البته توليد كنندگان هم بايد مراقب كيفيت توليدات باشند هم از نظر اعتقادي و هم از نظر انساني بايد به محصولات داخلي اهميت داد.

به نظر من  چه خوب است خريد جهيزيه نوعروسان را با كالاهاي ايراني داشته باشيم تا درابتداي شروع زندگي مشترك به اين باور قشنگ برسند و آن را به نسل بعدي خود انتقال بدهند. من خودم تجربه كرده‌ام اجناسي كه كيفيتي نداشته‌اند برخي از اجناس وكالاهاي ايراني خوب نبوده قبول دارم. براي همين معتقدم كساني كه صحبتها  و حساسيت  حضرت آقا را درباره توليد ملي و كالاي ايراني مي‌شنوند اما عمل نمي‌كنند خائن هستند زيرا حساسيت جنگ نرم و فرمايشات ولايت فقيه را ندارند  بايد با آنها برخورد شود. من داستاني شنيدم كه در فرانسه چون قسمت شير بالا بود همه مردم شير را تحريم كردند و نخريدند  بنابراين مسئولان مجبور شدند قيمت را كاهش بدهند . بايد در مقابل اين چنين اقدامات مردم اعتراض كنند و يا اگرشركتي جنسي نامرغوب دارد از او نخرند تا متنبه شود نه اينكه فقط غر بزنند و آن را به همه كالاهاي ايراني نسبت بدهند.

اگر مردم متحد شوند مطمئن باشيد آن شركت‌ها هم براي ماندن در بازار رقابت كالاهايشان را مرغوب و با كيفيت خواهند كرد؛ پس فقط خودمان بايد اقدام كنيم. يادم است در ژاپن مدتي گوشت امريكايي وارد مي شد رسانه‌ها افشا كردند كه گوشت نامرغوب و حاوي مواد شيميايي است مردم ديگر نخريدند به جز افراد فقير چون گوشت ارزان بود  بقيه تحريم كردند  ديگر گوشت وارد نشد  ما به عنوان مصرف كننده گاهي بايد توليد كننده را هدايت كنيم تا در كيفيت محصولاتش دقت كند نه اين كه راحت‌ترين كار رفتن سراغ اجناس وكالاهاي خارجي و انگ زدن به تمام كالاهاي ايراني باشد؛ يعني پول به جيب دشمنان اسلام ريختن و كه دراين هياهوي جنگ نرم خيانت به كشور و اسلام است.

شما دانش آموخته رشته روابط بين‌الملل هستيد به نظرتان دانشگاهيان چقدر درفرهنگسازي موثر هستند؟

آنها هم مثل بقيه آحاد جامعه مسئوليت دارند و چه بسا بيشتر، زيرا شناخت و آگاهيشان بيشتراست ولي متاسفانه از آنجا كه دانشگاهها مروج افكار غربي هستند و در ذهن و فكر بيشتر آنها نفوذ كرده‌اند اغلبشان منطقي عمل نمي‌كنند ايننشان دهنده آن است كه غرب‌پرست شده‌اند و نظام غربي بر آنها بيشتر اثرگذار بوده است براي همين هم دانشگاهيان در فرهنگسازي كمتر تاثيرگذار بوده‌اند، زيرا اغلب در عمل نتوانسته‌اند مروج فرهنگ استفاده از توليدات و كالاهاي ملي داخلي باشند تا الگو گردند  ببينيد براي الگو بودن دراين عرصه بايد با جديت وارد عمل شد گاهي اولش سخت است اما اگر فرهتگسازي شود همه حساس ومقيد مي‌شوند تا سيستم اقتصادي كشورشان را بهبود ببخشند و برايشان اوضاع اقتصادي اهميت پيدا مي‌كند.

پس توجه به اين مسئله به نوعي جهاد در عرصه اقتصادي محسوب مي‌شود درست است؟

بله صد درصد جهاد است. من جايي خواندم كه اگر هر ايراني روزي يك‌هزارتومان براي جنس و كالاي ايراني هزينه كند مشكل بيكاري در كشور حل خواهد شد  بايد در عمل ديد. طبق آمار ماهي سي هزار تومان اگر درتهيه اجناس داخلي هزينه كنيم مشكلات كاري در كشور نخواهيم داشت . مسئله اقتصادي و مشكلات آن ربطي به تحريم‌هاي اقتصادي غربي‌ها ندارد كه بگوييم تحت فشار و تحريم هستيم تنها با يك برنامه ريزي كوچك و ملي مي‌توانيم مشكلات را برطرف سازيم. اين عزم ملي و جهادي مي‌خواهد  تا به دست خودتان گره‌هاي كوراقتصادي باز شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها