يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۹۵۹۶
زمان انتشار: ۰۷:۰۸     ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
واردات در مرزهای غربی کشور و استان کرمانشاه گوی سبقت را از صادرات ربوده و با حضور دلالان به حوزه پیله‌وری، کالاهای وارداتی در این استان جولان می‌دهد و اشتغال را درو می‌کند.
به گزارش پایگاه 598  به نقل از فارس، حکایت واردات بی‌رویه و تولید داخلی در ایران تداعی‌گر قصه‌های هزار و یک شب شده؛ هر سال یکی از صنایع ما تعطیل می‌شود و شاغلان بی‌شغل و بی‌کار می‌شوند.

روند نگران‌کننده واردات و تنوع روزافزون کالاهای وارداتی، به‌ویژه اجناس بی‌کیفیت چینی سال‌هاست که گریبان کشور را گرفته است؛ کالاهایی که می‌توان به‌راحتی آنها را در داخل تولید کرد و چرخ زندگی‌ بسیاری را چرخاند.

قصه پرغصه واردات بی‌رویه حکایت یک بام و دو هوا شده است. از یک‌سو تیشه به ریشه تولید ملی زده می‌شود و از سوی دیگر دم از اقتصاد مقاومتی.

ایجاد ارزش‌افزوده در واردات حرف اول را می‌زند و تا جایی‌که این مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای بتوانند در فرآیند تولید داخل به کار گرفته شوند و ارزش‌افزوده ایجاد کنند توجیه‌پذیرند؛ اما کار از این حرف‌ها گذشته و امروز با واردات کالاهای مصرفی و رواج مصرف‌گرایی به‌نوعی برای دیگر کشورها شغل ایجاد می‌کنیم. ایجاد عدالت اقتصادی یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور در زمان انتخابات 92 بود که آقای روحانی روی آوردن به مسیر واردات را بزرگ‌ترین بی‌عدالتی دانست و بر افزایش تولید داخل و کاستن از واردات تأکید می‌کرد.

با قرار گرفتن استان کرمانشاه در جوار مرزهای غربی کشور و پیش‌رو داشتن بازارهای خارجی می‌طلبد که این استان در زمینه صادرات فعالیت بیشتری داشته باشد؛ اما واردات در این عرصه نیز گوی سبقت را از صادرات ربوده، به‌ گونه‌ای که در سال گذشته شاهد افزایش 109 درصدی ارزش واردات به مرزهای کرمانشاه در مقابل افزایش هشت درصدی صادرات از گمرکات کرمانشاه بوده‌ایم.

تجارت از راه کوله‌بری و پیله‌وری شاید اندیشه و تدبیری برای بهبود وضعیت مرزنشینان بود؛ مرزنشینانی که تنها امیدشان در نوار مرزی و دوری از امکانات به پیله‌وری است، اما بازهم دلالان با سوءاستفاده از این ایده شروع به واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی کردند و بلای جان تولید در استان شدند.

* واردات بی‌رویه بلای جان اشتغال استان

دبیر خانه‌کارگر استان کرمانشاه در این مورد به خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: چندین و چند سال است فریاد می‌زنیم که واردات بلای جان اشتغال شده است.

جواد اکبری با بیان اینکه با ورود هر کالای خارجی یک شغل را برای کشورهای خارجی ایجاد می‌کنیم، اضافه کرد: روند واردات در کرمانشاه نیز به همین سبک است و مرز پرویزخان به‌جای اینکه مرز صادرات باشد به مرزی برای واردات تبدیل شده است.

* ورشکستگی صنایع و موج تقاضا برای بیمه بیکاری

وی بیان داشت: البته صادرات نیز در این مرز داشته‌ایم، اما در مجموع واردات بی‌رویه اجناس بی‌کیفیت اشتغال را نابود و صنعت را ورشکسته کرده و می‌کند.

دبیر خانه‌ کارگر استان کرمانشاه با اشاره به تعطیلی کارخانه‌های نیروبر استان کرمانشاه طی سالیان گذشته، متذکر شد: با تعطیل شدن کارخانه نساجی غرب و کشمیر تنها به دلیل واردات پارچه‌هایی از ترکیه، چین و... حدود یک‌هزار و 600 کارگر بیکار شدند.

اکبری، موج تقاضای درخواست برای بیمه بیکاری در استان را یادآور شد و گفت: در برخی از صنایع با تعطیلی واحدها، بر تقاضا برای بیمه بیکاری از سوی کارگران استان همچون سایر استان‌ها افزوده شده است.

این مسئول اضافه کرد: واردکنندگان در حال حاضر نیز به واردات کالاهای دیگری روی آورده‌اند و صنعت کفش کشور و استان در حال ورشکستگی است.

وی بیان داشت: باید سعی کنیم از فرصت بازار عراق برای صادرات استفاده کنیم، اما آن‌طور که باید از این فرصت استفاده نشده و بیشتر به‌ سمت واردات گرایش یافته است.

* کنترل بازارچه‌های مرزی و سوءاستفاده‌ها/قراردادهای سفید امضاء و نااطمینانی از آینده

دبیر خانه کارگر استان کرمانشاه بر ضرورت کنترل بازارچه‌های مرزی و کوله‌بری و پیله‌وری تأکید کرد و ادامه داد: هرچند باید به ایجاد اشتغال در نوار مرزی توجه داشت، اما نباید از صنعت داخل نیز غافل ماند.

اکبری، قراردادهای موقت سفیدامضاء را یکی دیگر از مشکلات کارگران داخلی دانست و بیان داشت: برخی از کارفرمایان با سوءاستفاده از کارگرانی که کارشان ماهیت دائمی دارد قراردادهای موقت سفیدامضاء می‌گیرند.

وی، ایجاد موج قراردادهای سفیدامضاء را ناشی از نااطمینانی از آینده واحدهای تولیدی عنوان کرد و گفت: دولت باید اعتماد کارفرمایان را به‌گونه‌ای جلب کند که آنها نسبت به آینده اطمینان داشته باشند.

* خریدهای دولت از داخل کشور باشد/خریدهای خارج از استان توجیه چندانی ندارد

این مسئول تأکید کرد: دولت باید زیرمجموعه خود را مجبور کند تا خریدهای خود را در داخل کشور انجام دهد، چراکه وقتی مشتری محفوظ باشد، واحدهای تولیدی نیز به آینده اطمینان دارند و چرخ تولید داخل می‌چرخد.

اکبری با اشاره به برخی از خریدهای مورد نیاز استان از استان‌های دیگر، گفت: اگر پیمانکاران قیمت‌ها را از داخل و خارج از استان بگیرند با احتساب هزینه‌های حمل و نقل وقتی از خارج از استان خریداری می‌شود حتماً غشی در معامله است که مسئولان باید در این زمینه نسبت به تولیدات استان تعصب داشته باشند.

* واردات بی‌رویه با بهانه‌های واهی

کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: واردات بی‌رویه به بهانه‌های واهی در واقع به تولیدکننده داخلی لطمه وارد می‌شود.

سهراب دل‌انگیزان با بیان اینکه واردات بی‌رویه به هیچ وجه منطقی نیست، تصریح کرد: استراتژی درستی برای حمایت از تولید داخلی وجود ندارد.

وی بیان داشت: زمان، چگونگی و چرایی حمایت دولت از تولیدکنندگان نامشخص است که البته دولت باید نقش خود را در نظارت به خوبی ایفا کند و این نظارت دور از رانت و فساد باشد.

این اقتصاددان با تأکید بر اینکه همه تولیدکنندگان و افراد باید در مقابل نظارت دولت از شرایط یکسان و عادلانه برخوردار باشند، اضافه کرد: دولت فرصت‌ها را برای تولید با واردات بی‌رویه در یک دوره زمانی از دست می‌دهد.

* دولت برنامه سازماندهی شده ندارد

دل‌انگیزان با اشاره به اینکه دولت برنامه سازماندهی شده ندارد، بیان داشت: سهل‌ترین تصمیم واردات است که کوتاه‌ترین مسیر و یک شیوه غلط است.

این استاد دانشگاه، وجود رانت و سوءاستفاده برخی از افراد را از موضوعات مربوط به واردات بی‌رویه دانست و گفت: این موضوع به ضرر جامعه تمام می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی، استفاده از کالای داخلی را نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه عنوان کرد و متذکر شد: این فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود تا مردم کالای داخلی را برای خرید انتخاب کنند.

دل‌انگیزان، سوق دادن مردم به‌ سوی استفاده از کالای ایرانی را یک کار همه‌جانبه دانست که نیاز به همت همه افراد جامعه دارد.

وی، افزایش کیفیت محصولات داخلی و احترام به مصرف‌کننده را راهکاری مؤثر برای جلوگیری از واردات بی‌رویه بیان کرد و یادآور شد: تولید کالای باکیفیت موجب استقبال نکردن مردم از اجناس خارجی خواهد شد.

* سوءاستفاده از پیله‌وری در مرزها سودی عاید مرزنشینان نمی‌کند

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: استان کرمانشاه با دو نوع واردات روبه‌رو است؛ یکی به شکل قانونی همچون ورود مواد اولیه کارخانه‌ها و کالاهای واسطه‌ای و نوع دیگر به‌ صورت پیله‌وری است.

کیوان کاشفی با بیان اینکه واردات مواد اولیه را معمولاً واردات مثبت می‌نامند و در تمام جهان به آن اهمیت می‌دهند، اضافه کرد: این نوع واردات ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند و بخشی در فرآیند تولید به‌ کار می‌رود و بخش دیگر آن صادر می‌شود

وی تبیین کرد: در تمام دنیا این واردات را واردات معقول تلقی می‌کنند، اما یک نوع واردات دیگر به‌ ویژه در استان کرمانشاه وجود دارد که به‌ صورت کوله‌بری انجام می‌شود و برای مرزنشینان سهمی قائل شدند که می‌توانند واردات انجام دهند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه ادامه داد: این امر عمدتاً برای بهبود معیشت و اقتصاد ساکنان خطوط مرزی و رونق رفاهی در این مناطق برقرار شده است.

کاشفی با بیان اینکه در این نوع واردات نظم و نظارت کافی و دقیق بسیار حائز اهمیت است که باید اصولی باشد تا سود و منافع آن عاید مرزنشینان شود، گفت: این نظارت‌ها موجب می‌شود تا فلسفه و قصد قانون‌گذار اجرایی شود نه اینکه عده‌ای سودجو و دلال صادرات و واردات را انجام دهند و به تولید داخل صدمه بزنند، اما سودی هم به جیب افرادی که قانون‌گذار مدنظر داشته نرود.

* کالاهای مصرفی بیشترین کالاهای وارد شده هستند

وی تصریح کرد: واردات برای تولیدات داخلی در کشور و به تبع آن معضلی اساسی است و باید به تولیدات داخلی اهمیت بیشتری داده شود.

کاشفی یادآور شد: آمارهای امسال حاکی از این است که در تراز سالانه در دو ماهه امسال مقداری صادرات بر واردات پیشی گرفت و تراز تجاری مثبت شد که امیدواریم تداوم یابد.

کاشفی، واردات از این طریق را همچون یک تیغ دو لبه دانست و افزود: نمی‌توان گفت فایده نداشته؛ همین که افرادی را در مرزها مشغول به‌ کار کرده است خود نوعی اشتغال‌زایی بوده است، اما از این طرف به اشتغال استان صدمه می‌زند.

وی با تأکید بر اینکه اشتغال در مرزها چندان پایدار نیست، بیان داشت: اگر این اشتغال در کارخانجات استان ایجاد شود پایدار است و می‌توان روی آن تکیه کرد.

* کالاهای مصرفی بیشترین حجم واردات قاچاق

رئیس خانه صنعت استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: قاچاق کالا موجب رکود اقتصادی و کاهش تولید در داخل شده است.

معراج محرابی افزود: به‌ دلیل عدم رعایت مقررات گمرکی قیمت کالاهای مذکور کمتر از قیمت داخلی تمام می‌شود و به همین دلیل موجب ضربه زدن به تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه واردات علاوه بر تأثیرگذاری بر روند تولیدات داخلی در سطح کشور در مورد واحدهای استانی نیز تأثیرگذار است، اضافه کرد: اصولاً واردات کالا چه به‌ صورت خام و مواد اولیه یا محصولات تمام شده در بخش خصوصی و عدم استفاده از ارز دولتی یک امر اجتناب‌ناپذیر است و براساس عرضه و تقاضای بازار تنظیم می‌شود و تجار با توجه به صلاح‌دید خود مبادرت به ورود کالا می‌کنند.

رئیس خانه صنعت استان کرمانشاه گفت: واردات با پرداخت عوارض سود گمرکی هیچگونه ممانعتی ندارد، اما عامل مخرب اصلی ورود کالاهای قاچاق است که تولید داخلی را هدف قرار داده است.

محرابی با اشاره به اینکه واردات بر اغلب صنایع استان تأثیرگذار است، بیان داشت: کالاهای مصرفی بیشترین کالاهایی هستند که از واردات قاچاق تأثیر می‌پذیرند.

براساس این گزارش، چشم امید کارگران پرتلاش ایرانی برای نجات تولید ملی که در داخل کشور نیز در رقابت نابرابر با کالاهای بعضاً بی‌کیفیت خارجی هستند به تصمیمات مسئولانی است که دم از اقتصاد مقاومتی می‌زنند و جولان کالاهای وارداتی در بازار را نظاره می‌کنند!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها