أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۰۶۱۵
زمان انتشار: ۰۹:۲۳     ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فراديد، افسردگي ظواهر متفاوتي دارد. ممکن است يک روز شاد باشيد و فرداي آن روز کاملا غمگين باشيد. آشفتگي و نااميدي هم که دو همراه اجتناب‌ناپذير افسردگي است. افراد افسرده معمولا ديگران را هم افسرده مي‌کنند.

همگام با پيشرفت تکنولوژي و گسترش شبکه اجتماعي، انسان‌ها تنهاتر مي‌شوند. البته نمي‌توان همه تقصير را گردن شبکه‌هاي اجتماعي و تفريحات مشابه انداخت، زيرا عوامل اقتصادي نيز با اين مسئله مرتبط است. از بعدي ديگر نيز مي‌توان به مسئله افسردگي نگاه کرد. در شرايطي شخص تنها است و از افسردگي‌اش فقط خودش رنج مي‌برد، اما گاهي اوقات نيز ممکن است که شخص ازدواج کرده باشد و سپس افسردگي به سراغ او رفته باشد.

در چنين شرايطي همسر مي‌تواند يک همراه مطمئن باشد و کارهايي را انجام دهد تا اوضاع او بهتر شود.

عشق غيرشرطي را به آن‌ها نشان دهيد
عشق قدرتي عظيم و ناشناخته دارد که مي‌تواند مرهمي بر بسياري از دردها باشد. اگر اوضاع روحي همسر شما خوب نيست به او عشق بيشتري نشان دهيد. درست است که در چنين شرايطي همسر شما به احتمال زياد پرخاشگري هم کند، اما در اين روزها است که به عشق شما تشنه است. نيازي نيست شاخ غول را بشکنيد، فقط کافي است با زباني با آن‌ها صحبت کنيد که مطابق ميلشان است. به آن‌ها نشان دهيد که عشق شرطي نيست؛ بدين ترتيب که حتي اگر جواب شما را هم نداد باز هم عشق خود را به او نشان دهيد.

تحت هر شرايطي از او حمايت کنيد
افسردگي زيبا نيست و در حقيقت خيلي هم بدقيافه است. به همين دليل است که آن‌ها در بدترين شرايط روحي خود به حمايت همه‌جانبه شما نيازمند هستند. يکي از نمودهاي افسردگي اين است که همسر شما مي‌خواهد شما را پس زند، بنابراين شما بايد آگاه باشيد و در اين شرايط هم دست از حمايت برنداريد.

بدانيد که چه زماني بايد به آن‌ها فضا دهيد
گاهي اوقات همسر شما به شما مي‌گويد که مي‌خواهد کمي تنها باشد، اما منظورش اين است که «به تو احتياج دارم،» و گاهي هم مي‌گويد فضا مي‌خواهد و منظورش نيز اين است که واقعا مي‌خواهد تنها باشد. اگر اين درخواست را از همسرتان شنيديد دست‌هاي او را در دست بگيريد و از او بپرسيد که آيا واقعا فضا مي‌خواهد يا به شما احتياج دارد؟ به عبارت بهتر شما بايد قلق همسر خودتان را بدانيد تا به خواسته اصلي او پاسخ دهيد.

بدانيد واقعا چه مي‌خواهند
با همسرتان صحبت کنيد و از آن‌ها بپرسيد که چه مي‌خواهند؛ به همين سادگي، فقط کافي است بپرسيد: «الان به چه چيزي نياز داري؟» و سپس آن را براي او فراهم کنيد. شايد دلشان يک سريال تلويزيوني بخواهد يا اصلا بخواهند کمي قدم بزنند. هميشه هم نيازي نيست از او بپرسيد، گاهي اوقات غذاي محبوبشان را براي او تهيه کنيد بگوييد: «اين مال تو است.»

فضا را حفظ کنيد
همسر شما روزهاي بي‌روحي را مي‌گذراند و به خوبي نمي‌تواند ارتباط برقرار کند. تنها کاري که شما بايد انجام دهيد اين است که آن فضا را حفظ کنيد. شما با اشتياق فضايي خاص را به آن‌ها اختصاص دهيد تا بدانند که وارد جايي امن شده‌اند. مهم‌تر از آن اين است که آن فضا را حفظ کنيد. براي اين کار بگوييد: «مي‌دانم که روز خيلي سختي را پيش رو داري و مي‌خواهم بداني که اين فضا را فقط و فقط براي تو حفظ مي‌کنم. تا هر اندازه که بخواهي اينجا کنار تو مي‌مانم.»

طرحي عملي ارائه دهيد
اين مرحله از همه مهم‌تر است. در يک روز خوب که هر دو شاد و آرام هستيد، کنار همسر خود بنشينيد و با حرف او بزنيد. بحث را به اين مسئله بکشانيد که بهتر است براي روزهاي بي‌روح زندگي يک طرح عملي طراحي کنيد. اين کار بايد با مشارکت هردوي شما انجام شود. اين سوال را بپرسيد: «در آن روزها چه کارهايي را دوست داري انجام دهي تا حالت بهتر شود؟»

شما به عنوان همسر يک شخص افسرده مي‌توانيد دو رويکرد مختلف داشته باشيد: با بي‌تفاوتي او را به حال خود رها کنيد و در نهايت نيز به رابطه شما لطمه وارد خواهد شد و يا به صورت فعال تلاش کنيد که حال روحي همسرتان بهتر شود. با انجام اين شش مرحله و به ويژه تهيه يک برنامه مخصوص مي‌توانيد به همسر خود کمک شاياني کنيد. مثلا من به همسرم گفتم که ورزش يوگا مرا در آن روزهاي بي‌رنگ و روح آرام مي‌کند. همين برنامه از پيش تعيين شده کمک کرد تا در روزهاي افسرده زندگي سريع‌تر بهبود يابم.

حرف آخر اينکه کليد اصليِ افسردگي «برقراري ارتباط» است. به همسرتان نشان دهيد که عشق شما مشروط به انجام کاري نيست و تحت هر شرايطي از او حمايت خواهيد کرد. به او اطمينان خاطر دهيد که هميشه در کنار او هستيد و خانه فضايي رويايي بر او است. شايد باورتان نشود، ولي همين کارهاي کوچک براي همسرتان معجزه مي‌کند. در روزهاي سخت کنار همسرتان باشيد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها