يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۱۴۹۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن گفت: اقتصاد ایران را سوء مدیریت فلج کرده و قرار از بیرون بمباران نشده است، همچنین پاشنه فضای کسب و کار روی در سابق می چرخد و هنوز اتفاقی در عمل رخ نداده است.

به گزارش پايگاه 598 به نقل از فارس،‌ آرمان خالقی عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن در نشست تحریم تولید ملی با اشاره به تحریم و چالش تولید داخلی اظهار داشت: بعد از شش قفله شدن بانک‌ها موضوع تحریم کالاهای داخلی توسط بخش خصوصی مطرح می‌شود

وی به نقش مردم و نقش حاکمیت در تحریم تولید ملی پرداخت و با طرح این سوال که باید دید آحاد مردم چقدر به کلمه ساخت ایران حساسیت دارند؟ آیا ساخت ایران به اندازه ساخت کشورهای مطرح دنیا اهمیت دارد؟ گفت: شرایط کشور عادی نیست، اگر شرایط عادی بود می توانستیم انتخاب کنیم، کالاهای مطرح دنیا را وارد می‌کردیم، ولی الان باید دید که چه کالاهایی در داخل و با چه شرایطی تولید می‌شود؟ باید بازنگری در فرهنگ تولید کشور انجام شود.

این فعال بخش خصوصی با تأکید براینکه تولیدات ساخت ایران باید فرهنگ سازی شود و به عنوان اولویت یک ایرانی قرار گیرد، افزود: نوع مصرف ما نیز از دیگر بحران‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، به عنوان نمونه اصلاح الگوی مصرف آب قرار نیست آب را هم از خارج وارد کنیم، ولی هنوز فرهنگ سازی در این زمینه صورت نگرفته است.

خالقی ادامه داد: باید فرهنگ سازی به گونه ای انجام شود که مردم به دنبال کالاهای شناسنامه دار بروند و از خرید کالاهای زیرپله ای خودداری کنند، ضمن آنکه قاچاق هم بخاطر تقاضا افزایش می یابد.

وی دیگر موضوع مورد توجه در تحریم داخلی و اقتصاد مقاومتی را نقش فعالان و ذینفعان اقتصادی دانست و افزود: ما خودمان به خودمان کم لطفی می کنیم. این طور نیست که فقط بگوییم باید تحریم داخلی برداشته شود، بلکه باید هر کسی برای خود میزان کاری مشخصی را تعریف کند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن در ادامه گفت: قرار نیست حتما اقتصاد ما را با بمباران فلج کنند، بلکه اقتصاد با عدم مدیریت ها از توجیه فنی و اقتصادی می افتد. در سال های قبل با شدت تحریم ها باید ساماندهی محیط کسب و کار و تولید را شدت می دادیم، ولی این کار انجام نشد و در بر پاشنه قبلی چرخید.

وی افزود: قرار نیست اقتصادی از بیرون بمباران شده تا فلج شود بلکه از سوء مدیریت داخلی فلج شده است و هر چه شرایط تحریم سختر می‌شود باید سهولت کسب و کار آسان شود اما این کار صورت نمی گیرد و در روی همان پاشنه سابق می چرخد. دو دوره است که اصلاح قانون تجارت در مجلس معطل مانده است.

خالقی با بیان اینکه شاخص های اقتصادی و کسب و کار به صورت واقعی و عملی اصلاح نشده است، گفت: تنها کاری که شده این بوده که اطلاعات اصلاح شده است نه اینکه واقعا کاری انجام شده باشد. در عمل نمی توان قوانین و مقررات خوب را برای تولید پیاده کرد، قوانین خوب زیاد داریم، ولی در پیاده سازی مشکل داریم، چون در نگرش مشکل وجود دارد، ضمن آنکه دولت چابک نیست و فربه است.

وی با بیان اینکه برای رفع تحریم تولید داخلی باید برخی قوانین از جمله قانون تجارت اصلاح شود،‌ اظهار داشت: این قانون دو دوره است که در مجلس بلاتکلیف مانده است. ضمن آنکه قانون کار و قانون ارزش افزوده نیز باید اصلاح شود،‌چرا که مشکلاتی را ایجاد کرده اند.

خالقی به توصیه مقام معظم رهبری به دولتی ها مبنی بر ایجاد پنجره واحد اشاره کرد و گفت: این جزء توصیه هایی است که متاسفانه مغفول ماند و اجرا نشد، هر چند قانون آن وجود دارد. مسائل پولی و بانکی به عنوان دغدغه اول فعالان اقتصادی مانده است و نه بانک ها در این راه گامی برداشته اند و نه تولید توانسته توان خود را از این حوزه تجمیع کند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن همچنین پیشنهاد کرد، تا قوه قضائیه با نگاه جدیدی به پرونده های قضائی تولید رسیدگی کند.

در ادامه نشست خالقی در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدکنندگان داخلی از برندسازی غفلت کرده اند و تولیدات خود را با نام برندهای خارجی می فروشند؟ گفت: شاید بخشی از این مشکل به کوتاهی مربوط شود ولی باید شرایط اقتصادی را هم در نظر گرفت.

وی ادامه داد: بازار می‌طلبد که نام برندها به اسامی خارجی شباهت بیشتری داشته باشد، به همین خاطر تقاضاست که بازار را شکل می دهد وقتی مردم دنبال این هستند که کالایی را بخرند که با نام انگلیسی روی آن نوشته شده باشد، درحالی که اکثر این کالاها ایرانی هستند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن با بیان اینکه خیلی از روسری هایی که خانم ها استفاده می کنند ایرانی است، ولی نام خارجی روی آن درج شده است، گفت: حتی برای آب خوردن نیز برخی از خریدارها دنبال برند خارجی هستند، در حالی که آب دیگر چیزی نیست که بخواهد از خارج وارد شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها