يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۱۵۷۷
زمان انتشار: ۱۰:۳۷     ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
کارشناس تغذیه مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی گفت: روزه داران از مصرف غذاهای چرب و شور در وعده سحری پرهیز و از کاهو و گوجه فرنگی برای کاهش احساس تشنگی استفاده کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا، غذاهای دیرهضم به طور معمول هشت ساعت در دستگاه گوارش می مانند، در حالی که غذاهای زود هضم فقط سه تا چهار ساعت در معده باقی می مانند و فرد خیلی زود احساس گرسنگی می کند.

کارشناس تغذیه مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی گفت: روزه داران از مصرف غذاهای چرب و شور در وعده سحری پرهیز و از کاهو و گوجه فرنگی برای کاهش احساس تشنگی استفاده کنند.

پروین افشار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به توصیه های لازم در خصوص تغذیه در وعده سحری اشاره کرد و افزود: وعده سحری می تواند ویژگی یک صبحانه معمولی یا ناهار متوسط را داشته باشد و افرادی که غذای سرد می خورند، می توانند وعده ای مشابه صبحانه و کسانی که به غذای گرم عادت دارند می توانند وعده ای مانند ناهار میل کنند.
 
وی یادآورشد: بسیاری از افراد معتقدند هنگام سحری باید از مواد غذایی که انرژی بالایی دارند استفاده کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکنند به همین دلیل خوردن غذاهای چرب را ترجیح می دهند، ولی باید متوجه باشند که به دنبال مصرف مواد غذایی خیلی چرب، تشنگی شدیدی عارض و مشکلات عدیده ای برای آنان ایجاد می شود.
 
افشار اظهار کرد: از سوی دیگر عده ای مواد قندی را ترجیح می دهند که باید به آنان این نکته را یادآوری کرد که مصرف مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد و در یک وعده، باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون می شود و با توجه به این که این هورمون قند خون را کاهش می دهد ممکن است عوارضی چون سرگیجه، بی حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی برای فرد به وجود آید.
 
کارشناس تغذیه مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان گفت: از این رو بهتر است در وعده غذایی سحری از موادغذایی استفاده شود که بتواند هم انرژی روزانه را تامین و هم از افت ناگهانی قند خون جلوگیری کند و مهم تر از همه این که باعث ایجاد تشنگی شدید نشود.
 
وی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از گرسنگی و تشنگی در طول روز بهتر است از تمام گروه های غذایی در وعده سحری استفاده شود.
 
افشار ادامه داد: مصرف میوه و سبزی تازه، علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد مغذی، مقدار فیبر بالایی را نیز به بدن می رساند که هم از یبوست جلوگیری می کند و هم قسمتی از آب مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند.
 
کارشناس تغذیه مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان گفت: بهتر است در وعده سحر از مواد حاوی کلسیم مثل پنیر و شیر استفاده شود و نان های سبوس دار نیز گزینه بسیار مناسبی برای وعده سحری هستند.
 
وی افزود: در وعده سحری می توان سالادی متشکل از سبزی های برگ سبز (کاهو، خیار و سبزی های معطر) به همراه مواد غذایی حاوی ویتامین C نظیر گوجه فرنگی، فلفل دلمه ، لیمو ترش و همچنین هویج رنده شده یا جوانه گندم به همراه یک یا دو عدد گردو یا اندکی روغن زیتون استفاده کرد.
 
افشار مصرف غلات و حبوبات را در وعده سحری سودمند خواند و یادآورشد: نوشیدن مقدار زیاد چای در وعده سحری از ترس تشنگی به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا زیاد نوشیدن چای موجب افزایش دفع ادرار و از دست رفتن املاح معدنی بدن می شود.
 
کارشناس تغذیه مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان گفت: برای جلوگیری از بروز تشنگی، مصرف آب، چای کمرنگ، آب میوه، میوه ها و سبزی های آب دار و به خصوص شیرکم چرب در افراد مسنی که روزه می گیرند بسیار اهمیت دارد.
 
وی با بیان اینکه مایعات را می توان در مدت زمان افطار تا سحر مورد استفاده قرار داد، اظهار کرد: روزه داران به حتم برای صرف سحری، کمی زودتر از خواب برخیزند تا هم ضمن استفاده از برکات معنوی ساعات سحر و مناجات، بدون عجله و با آرامش سحری بخورند و حتی اگر میل به خوردن غذا ندارند، مصرف آب، چای و شیر را فراموش نکنند.
 
افشار با تاکید بر لزوم اجتناب از خوردن تنقلات فراوان، انواع دسرها و شیرینی ها با شکر زیاد و غذاهای چرب در برنامه غذایی سحری، خاطر نشان کرد: با توجه به ساعات طولانی گرسنگی در روز، باید غذاهای حاوی فیبر زیاد را مصرف کرد که به کندی و دیر هضم می شوند.
 
کارشناس تغذیه مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان گفت: غذاهای دیرهضم به طور معمول هشت ساعت در دستگاه گوارش می مانند، در حالی که غذاهای زود هضم فقط سه تا چهار ساعت در معده باقی می مانند و فرد خیلی زود احساس گرسنگی می کند.
 
وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که پرخوری هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می آورد که سبب بروز علایمی نظیر سو هاضمه، درد و نفخ معده می شود.
 
افشار با بیان اینکه در وعده سحری می توان از مواد غذایی پروتئین دار استفاده کرد، افزود: در سحری نباید از چندین نوع غذای پختنی استفاده کرد و فرد به جای آنکه معده خود را از چندین نوع غذای پختنی پر کند می تواند از میوه ، سبزی، صیفی و نوشیدنی های سالم مصرف کند.
 
کارشناس تغذیه مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان گفت: باید غذاها را خوب جوید زیرا بزاق قلیایی در اثر خوب جویدن غذا، حالت اسیدی آن را تبدیل به قلیایی می کند.
 
وی تاکید کرد: روزه داران از خوردن غذاهای دارای مواد افزودنی مانند مواد رنگی مصنوعی، طعم دهنده، دارای مواد نگه دارنده و نیز از مواد غذایی تصفیه شده که عوارض متعدد غیر قابل جبرانی دارند و برخی نیز باعث خستگی روزانه می شوند پرهیز کنند.
 
افشار افزود: روزه داران علاوه بر پرهیز از مصرف غذاهای شور باید از خوردن غذاهای پرادویه نیز خودداری کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها