أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۱۷۹۴
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۰۱ تير ۱۳۹۴
اگرچه نمی‌توان در طول سه ماه به بررسی عملکرد مدیران ارشد پرداخت ولی اقدامات رییس جدید کمیته امداد نشان می‌دهد باید آینده درخشان‌تری نسبت به قبل را، برای این سازمان مهم متصور باشیم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق،وجود یک مدیر کارامد در یک سازمان انقلابی باعث می‌شود که اعتماد مردم به نظام اسلامی افزایش پیدا کند و بهره‌وری آن سازمان نیز رشد قابل قبولی داشته باشد. مصداق این بحث حضور کوتاه‌مدت پرویز فتاح در رأس کمیته امداد امام خمینی (ره) است. وی که سال‌ها سابقه رزمندگی و فعالیت در سپاه پاسداران را در کارنامه خود دارد، در دولت نهم یکی از وزرای فعال و مؤثر بود که متأسفانه در دولت دهم به وزارت نرسید.

اقدامات اساسی فتاح در کمیته امداد طی سه ماه گذشتهکمیته امداد نیز مهم‌ترین سازمان حمایتی در جمهوری اسلامی است که وظیفه «توانمندسازی و تأمین خوداتکایی محرومان و رشد ایمانی آنان» را بر عهده دارد. از ابتدای فرودین امسال، فتاح به سرپرستی این سازمان منصوب شد و شعار جدید این مجموعه را افزایش اعتماد عمومی به مجموعه امداد دانست و گفت:‌ باید سعی کنیم این اعتماد بیشتر از گذشته باشد.[1]

بر اساس شعاری که وی مطرح کرد تاکنون اقدامات مناسبی انجام شده است که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

قول فروش مجمتع سوهانک

شاید اولین نقدی که به کمیته امداد وارد بود، قرار گرفتن مجموعه عظیم ستاد مرکزی کمیته امداد در سوهانک تهران و در یکی از مناطق گران‌قیمت این شهر بود که اصلاً زیبنده این سازمان انقلابی نبود. هر چند برخی از مسئولین سابق این سازمان اشاره کرده بودند که زمین این مجموعه اهدایی است، اما با این وجود این، خرج‌هایی که در این ساختمان انجام شده بود، بسیار زیاد بود و با اهداف کمیته در تضاد. مشرق نیزبه گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، به این نکته اشاره کرده بود. این انتقادها به ستاد مرکزی کمیته امداد باعث شد که سرپرست فعلی این سازمان بحث فروش این ساختمان را در دستور کار قرار دهد. فتاح در این زمینه گفته بود: اعضای هیئت امنا کارهای مطالعاتی را انجام دادند و در نهایت به بنده اجازه فروش ساختمان را دادند.

فتاح با تاکید بر اینکه فروش ساختمان کمیته امداد در سوهانک کار بسیار سنگین و دشواری است، بیان داشت: فروش یک مجتمع 10 هکتاری آن هم به مبلغ بسیار بالا کار سختی است و هر کسی توان خرید این ساختمان را ندارد. رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)‌ گفت: به همین جهت ما رایزنی‌هایی را با بخش خصوصی و بخش دولتی انجام داده‌ایم و امیدواریم در ماه‌های آتی به نتیجه مطلوبی در خصوص فروش ساختمان کمیته امداد در سوهانک برسیم.

وی ادامه داد: پس از فروش ساختمان کمیته امداد، درآمد حاصله از آن صرف امور مددجویان تحت پوشش خواهد شد.

فتاح با اشاره به انتقال و جابه‌جایی مسئولان کمیته امداد و کارکنان این مجموعه از سوهانک، گفت:‌ پس از فروش این ساختمان، محلی در منطقه پایین‌شهر خریداری خواهد شد و تمام مسئولان و پرسنل مرکزی امداد در آن مستقر خواهند شد.

افراد زیادی این اقدام انقلابی فتاح را ستودند و بسیاری از سایت‌ها با تیتر «اثاث‌کشی کمیته امداد از بالاشهر به پایین‌شهر» به استقبال این اقدام رفتند.

باید توجه داشت که به غیر از ساختمان مذکور، کمیته امداد اموال و دارایی‌های زیادی از جمله املاک و مستغلات، ماشین و ... دارد و به نظر می‌رسد که این اموال نیز بایستی هر چه سریع‌تر به فروش برسند و در خدمت به محرومین هزینه شود.

دستور انقلابی برای کمک به‌موقع به محرومان

کمیته امداد دارای دو نوع حقوق‌بگیر است؛ اول، کارمندان و مدیران این سازمان و دوم، کسانی که تحت پوشش این سازمان قرار گرفته‌اند. در کنار این دو گروه، افراد زیادی وجود دارند که به صورت داوطلبانه به این سازمان خدمت می‌کنند و از آنجا حقوقی دریافت نمی‌کنند. در برخی موارد پیش آمده بود که حقوق کارمندان کمیته سریع‌تر از افراد تحت پوشش پرداخت شده است. مهندس فتاح وقتی از قضیه پرداخت سریع‌تر حقوق نسبت به افراد تحت پوشش مطلع شده بودند، نامه‌ای شدیداللحن را نسبت به زیردستان خود نوشته و این کار را نوعی تقصیر از سوی خودشان دانسته و تبعات آن را بر گردن گرفته بودند. ایشان در پایان نامه دستور داده بودند که اول باید مستمری مددجویان پرداخت و سپس حقوق کارمندان واریز شود. این اقدام انقلابی و مهم نشان داد که عزم کمیته امداد برای رسیدگی به وضع محرومین و مستعضفین در جامعه بسیار جدی‌تر از قبل شده و این سازمان، اولویت را بر خدمت به محرومین قرار داده است.

برگرداندن نیروهای مشغول در نمایندگی‌های خارج از کشور

هنوز چندی از این اقدام نگذشته بود که دستور فتاح برای بازگشت ایرانیان شاغل در دفاتر خارجی کمیته امداد در رسانه‌ها مطرح شد و ابراز خرسندی دیگری را در راستای عملکرد صادقانه و اخلاقی رئیس جدید کمیته امداد به وجود آورد.

کمیته امداد دفاتری را در کشورهای لبنان، عراق، آذربایجان، سوریه، تاجیکستان، افغانستان، کربلا و کومور دارد که در مدت فعالیت خود، کمک‌های زیادی به نیازمندان این کشورهای داشته‌اند. گزارش مالی این دفاتر هر ساله بر روی سایت کمیته امداد قرار می‌گیرد و برای همگان در دسترس است. مثلاً گزارش سال 92 دفاتر خارجی کمیته را می‌توانید از (اینجا) مطالعه کنید، اما به نحوه اداره این دفاتر انتقادهایی وارد بود که این انتقادها نیز از سوی رئیس جدید این سازمان توجه شد و سرانجام 19 خرداد ماه بود که ضوابط اجرایی بودجه سال 94 با 38 ماده و تبصره توسط سید پرویز فتاح جهت اجرا به ادارات کل کمیته امداد در سراسر کشور ابلاغ شد که در بخشی از ضوابط اجرایی بودجه سال 94 و در ماده 24 و در بخش امور بین‌الملل آمده بود: «با عنایت به رویکرد واگذاری تصدی امور اجرایی دفاتر خارج از کشور به نیروهای بومی کشورهای هدف، ترتیبی اتخاذ شود حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری نسبت به خاتمه مأموریت کاری همکاران ایرانی شاغل در دفاتر مزبور اقدام گردد.»[2]

این اقدام نشان می‌داد که کمیته امداد به این نتیجه رسیده است که با استفاده از نیروهای بومی در هر کشور می‌تواند بازدهی بیشتری داشته باشد و استفاده از نیروی ایرانی برای کشورهای دیگر دارای هزینة بسیار زیادی است و این اشکال کمیته نیز تا حد زیادی اصلاح شد. همچنین این اقدام را می‌توان نوعی چابک‌سازی در ساختار کمیته امداد دانست که فتاح در روز معارفه خود نیز بدان اشاره کرده و گفته بود: چابک‌سازی مجموعه امداد یکی از برنامه‌های ماست و این کار منافاتی در ارائه خدمات و حرکت انقلابی ندارد.



[1]- http://jahannews.com/vdcdz90o9yt0fn6.2a2y.html

[2]- http://javanonline.ir/fa/mobile/722854


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها