أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۲۰۵۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۰     ۰۲ تير ۱۳۹۴
کار و تولید مهمترين عاملي است که حيات بشر، عزت و سربلندي هر فرد و اجتماعي بستگي به ميزان آن دارد. کار و تولید مفهوم عامي است که شامل کليه فعل و انفعالات و هر حرکتي مي شود که از انسان سرچشمه مي گيرد. که در انسان اولا ايجاد روحيه توکل و اميدواري می نماید و در ثانی باعث ایجاد احساس شخصيت و عزت نفس آدمی می گرد
به گزارش پايگاه 598 به نقل از عصر امروز ، تاکید اسلام به کار و تلاش و تولید و مبارزه با مصرف‌گرایی نشان از اهمیت مقوله تولید در جامعه دارد.

بنا بر این گزارش از نظر اسلام، سعی، تلاش و کوشش برای امرار معاش خود و پیشرفت جامعه، امري مبارك و مقدس است. حضرت علي(ع) در اين باره مي‌فرمايند آنكه به حرفه و كاري مشغول است، محبوب خداست و امام صادق(ع) نيز مي‌فرمايند كسي كه براي اداره زندگي‌اش مي‌كوشد هم‌سنگ مجاهد در راه خداوند مي باشد در همین خصوص نبی مکرم اسلام فرموده اند هر كه از دست‌رنج حلال خويش بخورد، درهاي بهشت برايش گشوده مي‌شود تا از هريك كه مي‌خواهد درآيد.

همچنین وجود مبارک نبی اکرم (ص) در خصوص افرادی که به سعی و تلاشی مشغول نیستند و خود را وبال جامعه و سایر افراد می کنند فرموده اند که:
مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ اَلْقي کَلَّهُ عَلَي النّاسِ، مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ يَعُولُ
از رحمت خدا دور است، از رحمت خدا دور است کسي که بار زندگي خود را به گردن مردم بيندازد. ملعون است، ملعون است کسي که اعضاي خانواده ‏اش را (در اثر ندادن روزی) تباه کند.

لذا خداوند حکیم، در آیات نورانی و راه گشای خود، در طول تاریخ اسلام به همه اعلام کرده است که ای انسان ها بدانید برای آدمی جز آنچه خود انجام داده، چیز دیگری نخواهد بود یعنی بقای وجود و هستی آدمی به کار و تلاش اوست و لاغیر لذا از این دسته آیات، در کلام الهی بسیار یافت می شود.
 
بر همین اساس در قرآن کریم از کلمات مترادف و هم معنی "کار و تلاش" فراوان یاد شده است برای نمونه از کلمه "عمل" با مشتقاتش 366 مرتبه از کلمه "سعی" با مشتقاتش 30 مرتبه و از کلمه "صنع" با مشتقاتش 30 مرتبه استفاده شده است.

همچنین وجود حضرت حق برای اینکه افراد فکر نکنند کار و کارگری و تولید در جامعه نوعی ننک و عار محسوب می شود و همچنین نشان دهد که انبیا(س) نیز سربار دیگران نبوده اند و خود به کار، فعالیت و کوشش مشغول بوده تا هم معاش خویش را تامین نمایند و هم دیگران را در این مسیر تشویق به کار و تلاش نمایند مشاغلی را برای آنها در نظر گرفته و بیان کرده که شاید در وهله اول و در دید عده ای از انسانهای کوته فکر برخی از این مشاغل از پست ترین حرفه های دنیایی باشد.

بر همین اساس برخی از آیات کلام الله مجید از جمله در سوره هود، آیه 37، قصص، آیه 27، انبیاء، آیه 80 و ... برای شغل حضرت نوح(ع) نجاری، شغل حضرت شعیب(ع) شبانی و کارگری، شغل حضرت موسی(ع) شبانی و کارگری، شغل حضرت داود(ع) زره سازی و آهنگری، شغل حضرت آدم(ع) کشاورزی، شغل حضرت ابراهیم(ع) کشاورزی و دامداری، شغل حضرت ادریس(ع) خیاطی و... را بیان می نماید.

به گزارش عصر امروز لذا با توجه به این موارد اهمیت تولید برای سربلندی هر مردم و کشوری مشخص می شود و این مهم نیز از دید اسلام مغفول نمانده است. در همین خصوص حضرت امام علي(ع) برای اینکه مردم به کار و تولید در جامعه اهمیت بدهند و تشویق بشوند خطاب به مالک اشتر مي فرمايد:

وَ تفَقَّدْ أَمْرَ الْخَرَاجِ بِمَا یُصْلِحُ أَهْلَهُ، فَإِنَّ فِی صلاَحِهِ وَ صلاَحِهِمْ صَلاَحاً لِمَنْ سِوَاهُمْ، وَ لاَ صَلاَحَ لِمَنْ سِوَاهُمْ إِلاَّ بِهِمْ، لاَِنَّ النَّاسَ کُلَّهُمْ عِیَالٌ عَلَی الْخَرَاجِ وَ أَهْلِهِ. وَلْیَکُنْ نَظَرُکَ فِی عِمَارَةِ الاَْرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَظَرِکَ فِی اسْتِجْلاَبِ الْخَرَاجِ، لاَِنَّ ذلِکَ لاَ یُدْرَکُ إِلاَّ بَالْعِمَارَةِ، وَ مَنْ طَلَبَ الْخَرَاجَ بِغَیْرِ عِمَارَة أَخْرَبَ الْبِلاَدَ، وَ أَهْلَکَ الْعِبَادَ، وَ لَمْ یَسْتَقِمْ أَمْرُهُ إِلاَّ قَلِیلاً...

به کشاورزان تخفيف بده به  اندازه اي که کار آنها اصلاح شود و بايد سبک ساختن کار آنها بر تو گران نيايد، زيرا تخفيفي که به آنها داده اي اندوخته اي است که با آباد کردن شهرها و زينت دادن حکومتت به تو باز مي گردد. ويراني مملکت هميشه بر اثر بيچارگي و دست تنگي ملت پديد مي آيد...

با اشاره به موارد بالا مشخص می شود که کار و تولید مهمترين عاملي است که حيات بشر، عزت و سربلندي هر فرد و اجتماعي بستگي به ميزان آن دارد. کار و تولید مفهوم عامي است که شامل کليه فعل و انفعالات و هر حرکتي مي شود که از انسان سرچشمه مي گيرد و در انسان اولا ايجاد روحيه توکل و اميدواري می نماید و در ثانی باعث ایجاد احساس شخصيت و عزت نفس هر آدمی می گردد.

اما نکته پایانی که باید به آن اشاره شود این است که انسان باید در هر زمینه ای که تلاش می کند و به پیشرفت می رسد آن را از ناحیه خداوند متعال بداند و در برابر نعمتهای او  شکرگذاری نماید که این خود سبب نزول برکت و رحمت برای هر فرد و جامعه ای می باشد.

اما متاسفانه ما همیشه نسبت به خالق رزاق خود ناسپاس و فراموشکار هستیم که این سبب نزول بلا و گرفتاری ها می باشد. نکند چنین مغرور شویم که خدا را فراموش کنیم و همه چیز را از ناحیه تلاش خود بدانیم! که این اول گرفتاری ها و بدبختی ها می باشد.

نکند شامل این آیه الهی شویم که وجود حضرت حق در سوره مبارکه اعراف آیه 9 می فرمایند: به تحقیق شما را در زمین مسلط کردیم و برای شما در آن وسایل و مایه های زندگی قرار دادیم (تا شما به کوشش خود از زمین و آنچه در آن است، استفاده برید و شکر گزارید، ولی) شما اندک شکر می کنید!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها