أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۲۴۰۳
زمان انتشار: ۱۵:۲۶     ۰۳ تير ۱۳۹۴
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با پایگاه ۵۹۸؛
هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه عزم عمومی، دخالت آگاهانه دولت و اراده خلل ناپذیر مردم، راهکار های افزایش تولید است، گفت: متاسفانه به ظرفیت تولیدات داخلی توجه نمی شود. واردات برای عده ای نفع و شیرینی خاصی داشته و کار را برای تولید کنندگان ما مشکل نموده است.
هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی و  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه 598 در خصوص موانع پیش روی تولیدات داخلی، با بر شمردن مشکلات اقتصادی کشور افزود: یکی از ویژگی های اقتصاد ایران که ریشه در تاریخ کشور دارد، وابستگی به واردات است. وابستگی به واردات ماده خام، حضور شرکت های فرا ملیتی و وابستگی به سرمایه های خارجی از دیگر ویژگی ها و مشکلات اقتصادی کشور محسوب می شود.  این مشکلات یک شبه به وجود نیامده و تاریخ طولانی دارد لذا کاهش این وابستگی ها حتما زمان بر است و در کوتاه مدت بر طرف نمی شود. مثلا اینکه در سال 94 60 میلیارد دلار وارداتی که انجام شده ناگهان به 10 میلیارد تبدیل شود،  امکان پذیر نیست.   
 
قوامی با تاکید بر اینکه برای رفع این مشکلات باید به سمت تولید داخلی برویم، بیان داشت: هرچند که این مشکلات یک شبه حل نخواهد شد اما باید توجه ها را به تولید داخلی معطوف کنیم که از دو طریق امکان پذیر است. اول از ناحیه دولت و دوم از طرف مردم. البته نقش دولت بسیار پر رنگ تر بوده و تاثیر گذاری بیشتری دارد. ابتدا ما باید دولت را ملزم کنیم که از کالاهای داخلی حمایت کند. من مثالی برایتان بیان می کنم،  در همین اسفراین که من نمایندگی مردم شریف این شهر را بر عهده دارم، یک کارخانه ای است که نه تنها در کشور بلکه در کل خاورمیانه نمونه اش وجود ندارد. کارخانه فولاد و لوله گستر اسفراین که به تولید لوله های بدون درز از 4 اینج گرفته تا 16 اینچ می پردازد. این  لوله ها  در شرکت های نفتی که چاه های نفت و گاز حفر می کنند، مورد استفاده قرار می گیرد. 

وی اضافه کرد: مصرف وزارت نفت و شرکت های ریز مجموعه آن، سالانه 80 هزار تن از این  لوله ها است. در حال حاضر امکان تولید این 80 هزار تن درداخل این کارخانه وجود دارد و ظرفیت تولید کارخانه بالای 120 هزار تن است. در واقع در داخل کشور امکان تولید 80 هزار تن لوله های بدون درز در سایز های مختلف از 4 تا 16 اینچ وجود دارد، خب چرا وزارت نفت 60 هزار تن از چین وارد می کند ؟ چرا از محصول این کارخانه که خود  دولت آن را تاسیس کرده در داخل کشور استفاده نمی شود و باز 60 هزار تن از چین وارد می شود؟ متاسفانه بهانه های مختلف درست می کنند که امکان وارداتشان فراهم شود. 

قوامی به سفر مقام معظم رهبری به استان اصفهان و بازدید از کارخانه لوله گستر اسفراین اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه رهبر معظم انقلاب در بازدید از کارخانه  دستور ویژه دادند و مصوبه تصویب شد  تا از محصولات داخلی استفاده شود و حتی رییس جمهور و وزیر نفت هم پی گیری کردند، باز هم این اتفاق نیافتاده است. این نشان می دهد که در داخل بدنه دولت کسانی هستند که از واردات منتفع شده و این واردات برای آنها شیرین است. ما اگر رصد کنیم که این 60 هزار تن توسط چه کسانی به داخل کشور وارد می شود و ما به ازای این واردات چه سودی برای آنها دارد، خیلی مسایل روشن خواهد شد. یعنی در جایی که دستور رهبری، رییس جمهور و حتی وزیر وجود دارد، زیر مجموعه ها که باید کار ها را سامان دهند و دستورات را اجرایی کرده و از تولید داخل حمایت کنند از این کار سر باز می زنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ما به عنوان نماینده وظیفه خود را انجام داده ایم وعلی رغم جلسات مکرری که با  وزیر محترم نفت داشتیم و ایشان در صحن مجلس حاضر شده و قول داد که این مسئله را حل کند، اما بعد که وارد ساختار ها می شویم، مشکلات شروع می شود. در واقع ساختارها خرابه و مشکل دارد این یک مثال از میان دهها موارد مشابه است و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

قوامی تولید داخل را باعث به گردش در آمدن چرخ اقتصادی کشور دانست و عنوان کرد: اگر همین 60 هزار تن لوله را به جای اینکه از چین وارد کنند از این کاخانه تامین می کردند،  چرجه اقتصادی در این صنعت به حرکت در می آمد.  اتفاقا کارخانه دیگری برای تولید شمش آلیاژی مورد نیاز برای ساخت این لوله،  در فاصله ای کمتر از یک کیلومتری لوله گستر قرار داد. چرا  کارخانه های ما با 10 یا 15 درصد ظرفیت کار می کنند؟ برای اینکه در گام اول باید  دولت عزم جدی  داشته باشند تا این وابستگی کاهش پیدا کند.

وی با انتقاد از واردات بی رویه و کالاهای غیر ضروری، تصریح کرد: حالا از کالاهای صنعتی بگذریم و به سراغ محصولات کشاورزی برویم.  یک مثال دیگر عرض  کنم، الان این واردات موز را چه کسانی انجام می دهد؟ بدون شک کالاهای اساسی و ضروری که اجتناب ناپذیر است را باید وارد کرد اما کالای غیر ضروری را خیر. یک زمانی به خاطر دارم که  وارد کنندگان موز از بانک مرکزی تقاضای دریافت یک میلیارد دلار ارز با قیمت 1000 تومان را داشتند که درغالب کالای اساسی موز وارد مملکت کنند. چه لزومی دارد که ما سالی یک میلیارد دلار صرف واردات موز کنیم.  یا گردو از شیلی وارد کرده و به قیمت کیلویی 35 هزار تومان می فروشند در حالی که گردوی کشاورز ما با کیفیت عالی روی دستش مانده و کیلو 17،  18 هزار تومان هم فروش نمی رود. باید به جای این نوع واردات، یک کالای اساسی مثل یک قطعه صنعتی یا ماشین آلات مورد نیاز کشور که باعث تولید می شود را وارد کنیم.

قوامی، قاچاق کالا را از عوامل دیگر زمین خوردن تولید داخلی دانسته و خاطر نشان کرد: اینها که بیان کردم واردات مجاز بود و اگر بخواهیم به کالاهای قاچاق اشاره کنیم که دیگر سر به فلک می کشد. مثلا سیگار مالبرو سالانه 7 میلیارد نخ در داخل کشور مصرف می شود. خب این را چه کسی وارد می کند؟ چگونه است که سیگار مالبرو در تمام نقاط ایران از میدان قزوین گرفته تا مرز سرخس 8 هزار تومان است اما کالای  تولیدی مجاز و مورد نیاز مردم، بی ثباتی و نوسان قیمت دارد؟ کالاهای قاچاق  نه عوارض و نه کمرک می دهند و باعث رونق اقتصاد دیگر کشورها می شود و اگر کسی در داخل بخواهد مثلا سیگار تولید کند آیا زورش به مالبرو می رسد؟ با این تفاسیر باید یک کار اساسی در حوزه تولید داخلی صورت گیرد.

وی در پایان بیان داشت: اگر دولت را درست کنیم مردم خود به خود درست می شوند. مردم می فهمند و متوجه می شوند و ابتدا باید این مسایلی که مطرح کردم را حل کرده و آنگه از مردم انتظار داشته باشم تا از کالای داخلی استفاده کنند.

#ایرانی_ایرانی_بخر

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها