يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۲۴۱۳
زمان انتشار: ۱۵:۲۴     ۰۳ تير ۱۳۹۴
در این دوران بیش از هر زمان دیگری باید تولید داخلی مورد حمایت قرار بگیرد تا به سمت رهایی از اقتصاد نفتی حرکت کنیم.
به گزراش پايگاه 598 به نقل از اقتصاد پرس، عبارت پسا تحریم پس از آن وارد ادبیات رسانه ای شد که انتشار بیانیه مشترک ایران و گروه ‌۱+۵ در فروردین ۹۴ از لغو تحریمها پس از نگارش متن نهایی توافقها خبر می داد.

حالا مدتی است که همه چشمها به دهم تیرماه و امضای توافق نهایی دوخته شده است به این امید که با برداشته شدن تحریمها دوران پسا تحریم در اقتصاد کشور آغاز شود.

دورانی که با برداشته شدن محدودیت‌های بانکی و نفتی آغاز می شود و اگر سیاستهای درستی در پیش گرفته شود می تواند فصل جدیدی در شکوفایی اقتصاد کشور باشد.

کارشناسان در مورد اولویتهای دوران پسا تحریم توصیه هایی به دولت دارند که اهمیت دادن به آنها می تواند پساتحریم را به بهترین فرصت برای رشد اقتصادی، تولید و اشغال تبدیل کند.

این مساله را هم نباید دور از ذهن داشت که با برداشته شدن تحریمها ۱۰۰میلیارد دلار وارد کشور می شود که اگر به درستی برای آن برنامه ریزی نشود می تواند تورم را تشدید کرده و اوضاع اقتصادی کشور را نا بسامان کند.

در عین حال یکی از بخشهایی که دولت باید به آن ورود کند بحث کنترل نقدینگی است تا بتوان از تورم پیشگیری کرد.

در این دوران باید جذب سرمایه گذاری خارجی را در اولویت قرار داده و از بانکها در این زمینه بهره برد و بانکها را در اختیار تولید قرار داد. در عین حال در این دوران نظارتها بر سازمانها و نهادهای اقتصادی باید بیش از قبل تقویت شود تا جلوی هرگونه فساد اقتصادی گرفته شود.

در پسا تحریم باید تا حد ممکن جلوی واردات کالاها به کشور گرفته شود و برنامه اصلی صادرات غیر نفتی باشد .

در این زمان باید با تدوین برنامه های توسعه ای از رشد نامتوازن جلوگیری کرده و سرمایه گذاری ها را به سمت بخشهایی کشاند که تمایل کمتری برای حضور بخش خصوصی در آنها وجود دارد.

در این دوران بیش از هر زمان دیگری باید تولید داخلی مورد حمایت قرار بگیرد تا به سمت رهایی از اقتصاد نفتی حرکت کنیم. در این میان باید به سمت صنایعی برویم که در آنها مزیت نسبی داریم مانند مشتقات نفتی به همین جهت باید از خام فروشی نفت به سمت فروش مشتقات نفتی پیش برویم.

در صنعت خودرو هم مزیت نسبی وجود دارد که با برنامه ریزی بلند مدت می توان این صنعت را از وضعیت فعلی نجات داده محصولات متنوع تحت برندهای بین المللی تولید کرد.

همه این مسائل البته قرار نیست که در مدت زمان کوتاهی رخ بدهد چرا که رسیدن به شکوفایی اقتصادی زمان بر است و در میان مدت می توان درآمدزایی کرد و در بلند مدت به ثبات اقتصادی و امنیت اقتصادی رسید در آن صورت است که می توان برای جذب سرمایه گذار خارجی برنامه چید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها