يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۳۳۶۴
زمان انتشار: ۰۴:۳۰     ۱۰ تير ۱۳۹۴
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه دولت موظف است موانع صادراتي را از پيش پاي بخش خصوصي بردارد، گفت: دولت اگر توانایی کمک به صادرات را ندارد، حداقل بايد موانع را برطرف كند. زماني كه دولت مرتب در كار واردات و صادرات دخالت مي‌كند، آسيب‌پذيري تجارت بيشتر مي‌شود.
به گزارش پايگاه 598 به نقل  از میزان، مجتبی خسروتاج با بیان این مطلب، اظهار کرد: بزرگ‌ترين كمكي كه مي‌‌توانيم به صادرات بكنيم اين است كه مزاحمت‌ها را كم كنيم تا صادركننده بتواند به خوبي برنامه‌ريزي، تصمیم‌گیری و اقدام كند.

 وی با تاکید بر اینکه ایجاد جهش در صادرات تحت تأثیر سیاست‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت محقق می‌شود،گفت: اگر بخواهیم با فرمان گذشته پیش برویم، قطعاً به جهش صادراتی نخواهیم رسید.

خسروتاج در پاسخ به پرسشی مبنی بر روش‌های حمایت از صادرکنندگان با توجه به حذف جوایز صادراتی، افزود: ما بايد به سوی روش‌هاي حمايتي‌اي برويم كه بخشي از هزينه‌هاي حمل‌ونقل، هزينه‌هاي تولید و نمايشگاهي و موارد ديگري از اين قبيل را كاهش دهد تا از اين طريق عدم رقابت‌پذيري بنگاه‌هاي توليدي را در بخش هزينه و كارمزد بانكي جبران كنيم؛ البته اين موضوع، زمان‌بر است.

وی ادامه داد: بايد در ابتدا واحدهاي رقابتي‌تر شناسايي شوند، زيرا آنها كمتر به كمك نياز دارند تا از بنگاه‌هايي حمایت کنیم كه شرايط رقابتي ندارند يا در شرايط ضعيف‌تري هستند.

وی در واکنش به پرسشی دیگری در مورد جوایز صادراتی گفت: دولت مصمم است كه از صادرات حمايت كند. ما به هر ميزان كه حمايت‌ها را هدفمند كنيم، بخشي از اقتصاد كشور و ظرفيت‌هاي آن را بالا برده‌ايم. شرط اول كم‌كردن مزاحمت‌ها است. اين پيش از هر چيز براي صادركننده ضروري است. دولت مصمم است كه حمايت كند، اما اين بستگي دارد به اينكه پيش‌بيني درآمدي ما محقق مي‌شود يا نه؟ بیشتر منابعي كه دولت به وسیلة آنها مي‌تواند از بخش‌هاي مختلف توليدي حمايت كند، به محل منابع نفتي و ميعانات گازي برمي‌گردد. 

 قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح اقدامات این وزراتخانه برای افزایش صادرات، خاطرنشان ساخت: همان‌طور که در ابتدای سال مطرح کردیم، سال 1394 باید با رشد بیست درصدی در صادرات غیرنفتی همراه باشد، در نخستین اقدام باید ظرفیت‌های تولیدی و توانمندی‌های صادراتی کشور را شناسایی کنیم؛ سپس یک هدف کمّی برای آنها تعیین کنیم و همة دستگاه‌های تولیدی و صادراتی کشور نیز باید در این مسیر بسیج شوند.

وی با بیان اینکه هیچ حرکتی بدون معرفی و تعیین چشم‌انداز، برنامه‌ریزی و پیگیری امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: باید ترتیبی اتخاذ کرد که شاخص‌هاي كلان اقتصادي مثل قيمت تمام‌شده، هزينه‌هاي توليد، نرخ ارز، ميزان تورم، نرخ سود تسهيلات و... که در توسعة صادرات مؤثرند در همین راستا حركت كند و هر عاملي كه اثر منفي بر این اهداف دارد بايد شناسايي و رفع شود.

خسروتاج یکی از مشکلات صادرات را کوچک مقياس بودن توليد و در نتیجه قیمت بالای محصولات دانست و در تشریح راهکارهای حل آن، افزود: ما بايد به صادرات دید بلندمدت داشته باشيم؛ محصولات تولیدی ما امروز به دلیل نداشتن مقیاس‌های تولیدی بزرگ، قیمت بالایی دارد و قابلیت رقبات‌پذیری ندارد، بايد با تشكيل كنسرسيوم‌هاي صادراتي و ادغام شرکت‌ها و سرمایه‌ها، مقياس‌هاي بزرگ توليدي را ايجاد كنيم تا محصولات رقابتي شوند.

وی از بازار 400 ميليون نفری منطقه به عنوان فرصت مناسبی برای توسعه صادرات نام برد و یادآور شد: با توجه به همسایگی با كشورهاي عراق، افغانستان، كشورهاي حاشية خليج فارس و كشورهاي سي.آي.اس بايد نگاه سرمايه‌گذاري و توليد، نگاه صادراتي باشد؛ اين موضوع باعث افزایش حجم توليد و رقابتي شدن آن مي‌شود.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مهم‌ترين عنصر در توسعة اقتصادی و رشد صادرات غیرنفتی موضوع سرمايه‌گذاري است، تصریح کرد: صادرات متأثر از توليد است و توليد متأثر از سرمايه‌گذاري است. ما نمي‌توانيم به توسعة صادرات فكر كنيم، اما به موضوع سرمايه‌گذاري بي‌اهميت باشيم. چون منابع داخلي ما كم است، نيازمند سرمايه‌گذاري خارجي هستيم تا ظرفيت‌سازي لازم ايجاد شود.

صادرات غیرنفتی باید دغدغه مسئولان رده بالای کشور شود تاکید بر برنامه‌ریزی بخش دیگری از صحبت‌های خسروتاج بود، وی در این باره گفت: صادرات نمي‌تواند با روش گله‌وار رهاشدن بخش‌هاي اقتصادي حركت كند، هر نگاه توسعه‌اي نيازمند هدف‌گذاري و برنامه‌ريزي است. تجربة تاريخي نيز همين مسأله را تأييد مي‌كند؛ مثلا طي سه دهة گذشته ما در صنعت پتروشيمي، نفت و گاز سرمايه‌گذاري و هدف‌گذاري كرديم؛ به همين دليل جهش صادراتي را در اين بخش شاهد بوديم.

وی لازمه شتاب در صادرات غیرنفتی را هم‌افزایی همه مسئولان در این امر و دغدغه‌مند شدن آنها دانست و تاکید کرد: صادرات غيرنفتي نيازمند اين است كه در سطوح مديريتی بالاي كشور، مطرح و در ميان مسئولان رده‌بالا به دغدغه تبديل شود. وقتي همة وزرا با يك‌ هم‌‌افزايي پاشنة كفش‌ها را براي صادرات غيرنفتي بالا بكشند و اين هجوم و حركت و خيزش از سوي همة وزرا باشد، مي‌توانيم شتاب در توسعة صادرات غيرنفتي را ببينيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها