يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۳۳۸۰
زمان انتشار: ۱۶:۳۴     ۰۸ تير ۱۳۹۴
سال‌های متمادی است که گرد و غبار ناشی از توفان‌های 120 روزه اقتصاد مردم سیستان به ویِژه کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده و بر تعداد بیماران مسلول، چشمی و ریوی افزوده و مردم را خانه نشین کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، توفان‌های 120 روزه با فرا رسیدن فصل تابستان دوباره دردهای مردم سیستان را تازه می‌کند، قلم زدن از آن به جز نمک پاشیدن بر زخم مردم سیستان، ثمر دیگری ندارد.

تابستان که می‌شود مراکز بهداشتی و درمانی سیستان مملو از مراجعه کنندگان و بیماران چشمی و ریوی و مسلول است، توفان‌های 120 روزه هر سال ترکه‌های خود را محکم تر بر پیکر این مردم سختکوش و صبور می‌نوازد.

مردم منطقه سیستان معتقدند که خاک و گرد و غبار با تمام آزارهایشان، تنها پایه سفرهایشان است، چراکه با شرایط فعلی و افزایش دمایی که گاها این منطقه را به گرمترین نقطه کشور تبدیل می‌کند و به خشکی آن دامن می‌زند، ممکن است همین جرعه آب را هم از سر سفرهاشان بر چیند!

امسال شدت توفان‌ها 46 درصد کاهش یافته است

استاندار سیستان و بلوچستان معتقد است در چند سال اخیر برای برطرف شدن مشکلات ناشی از توفان‌های 120 روزه سیستان اقداماتی در منطقه انجام شده که در کوتاه مدت و دراز مدت نتیجه آن محسوس خواهد بود.

علی اوسط هاشمی با بیان اینکه آب هم امروز یک مشکل جهانی است و تنها مختص ایران و سیستان نیست، گفت: باید همه برای مقابله با خشکسالی و تبعات آن با مدیریت یکپارچه و طرح کارشناسی بتوانیم بر این مشکلات فائق یایم، یکی از راه‌کارها می‎تواند تغییر الگوی کشت در منطقه سیستان باشد، کشتی که با شرایط آب و هوایی سیستان و با گرد و خاک توفان‌های 120 روزه و آبیاری قطره‌ای سازگار باشد.

وی می‌افزاید: تاخت و تاز توفان‌های شن ناشی از مشکلات تالاب هامون است و برای کم شدن تبعات تالاب هامون نیز برنامه‌های مختلفی در دستور کار قرار دارد و آن بخش از تالاب که در منطقه سیستان است که مورد برنامه‌ریزی بین‌المللی قرار دارد اما برنامه‌ریزی برای بین‌المللی شدن آن بخش از تالاب هامون که در حوزه افغانستان است، نیز در حال دست بررسی قرار دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: به دنبال هدایت آب به سمت کانون‌های بحران که نتیجه کار جمعی مسئولان با یکدیگر است، امسال با کاهش 46 درصدی توفان‌ها در مقایسه با سال گذشته در همین مدت مواجه هستیم.

وضعیت هوای زابل بحرانی است+تصاویر

تثبیت شن‌های روان تنها راه غلبه بر توفان‌های شن در سیستان
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان مقرر شد به میزان سه هزار هکتار از شن‌های روان تثبیت شود، طرح تثبیت شن‌های روان نیاز به مطالعه نداشته، راهکارهای لازم اندیشیده شده، کانون‌های بحران شناسایی شده اما با گذشت یک سال از سفر رئیس جمهور به استان هنوز اقدام عاجلی در این زمینه انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه مرکز بیماری‌های تنفسی سیستان نیز برای درمان بیماری‌های تنفسی و ریوی در حال احداث است گفت: بودجه زیادی می‌طلبد که به طور یکجا مسئولان تخصیص نمی‌دهند و ناچارا باید همچنان منتظر باشیم.

حسینی معتقد است: پیشگیری از گسترش این بیماری‌ها با تثبیت شن‌های روان میسر است و باید به هر طریق ممکن از جمله مالچ‌پاشی، سنگ پاشی و غیره از حرکت شن‌های روان جلوگیری شود، توزیع ماسک در بین مردم منطقه یک مسکن فوری کوتاه مدت است و باید به فکر یک طرح پیشگیرانه موثر بود.

اقدامات مسئولان برای تثبیت شن‌های روانن چیست؟

مدیرکل دفتر مدیریت ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در زمینه آخرین اقدامات انجام شده برای مقابله با ریزگردها و توفان شن در منطقه سیستان، اظهار کرد: 6 میلیارد تومان سال گذشته برای تثبیت شن‌های روان در اختیار منابع طبیعی استان قرار گرفته است، یک میلیارد تومان برای مجتمع محمد شاکرم شهرستان هیرمند که یکی از کانون‌های بحران منطقه بود اختصاص یافته است.

رضا اربابی افزود: سال گذشته 7 میلیارد تومان به بیمارستان تخصصی بیماری‌های تنفسی سیستان تخصیص داده شده و روند تکمیل آن در حال انجام است، امسال هم رقمی برای تسریع در تکمیل آن پیش‌بینی شده است.

وی از توزیع سبد غذایی در مواقع بحران به مردم، آماده‌باش بیمارستان‌ها، نیروهای امدادی از جمله برق، راه و شهرسازی خبر داد و گفت: با توجه به آغاز فصل تابستان و شروع توفان‌های 120 روزه تمامی ادارات امدادی و مراکز بهداشتی درمانی آمادگی کامل برای مدیریت هرگونه بحران دارند.

اربابی گفت: مقرر شده است برای برطرف شدن مشکلات گرد و غبار منطقه سیستان، جلسه کارگروه تالاب هامون هر 45 روز یک بار به ریاست استاندار برگزار و اقدامات دستگاه‌های مختلف در این راستا مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم با یکی از بیمه‌ها قراردادی را منعقد تا در مواقع بحران نسبت به توزیع سبد غذایی اقدام و واحدهای مسکونی خسارت دیده را نیز تحت پوشش داشته باشد، بیان کرد: این موضوع به عنوان یک پیشنهاد در حال بررسی قرار دارد.

وضعیت هوای زابل بحرانی است+تصاویر

توزیع 448 بسته غذایی در میان توفان‌زدگان هیرمند
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون در بدترین شرایط بحرانی گرد و خاک و توفان شدیدی که در هیرمند رخ داده، ریزگردها 21 روستا را تحت تاثیر قرار داده بودند، تعداد 448 خانوار که حدود 2 هزار و 116 نفر می شوند تحت تاثیر مستقیم توفان قرار داشتند.

رسول راشکی افزود: 15 تیم عملیاتی جمعیت هلال احمر در قالب 75 نفر با تجهیزات کامل آمبولانس و خودروی نجات و ست کمک‌های اولیه در محل حضور و 448 بسته غذایی توزیع در بین توفان‌زدگان توزیع کردند.

وضعیت هوای زابل بحرانی است+تصاویر

وضعیت هوای زابل به 25 برابر حد مجاز رسید
کارشناس پیش‌بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز افزود: از نظر هواشناسی توفان برابر است با اینکه سرعت باد بزرگتر از 15 متر بر ثانیه یا بیشتر از 54 کیلومتر بر ساعت دید افقی نیز به زیر 1000 متر باشد، حال از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه سه روز توفانی در شهرستان گزارش شده و شعاع دید را به 500 تا، 50 متر کاهش داده است.

علی ملاشاهی می‌گوید: حداکثر سرعت وزش باد در روزهای توفانی به ویژه در تاریخ 19 خرداد به 115 کیلومتر بر ساعت، 25 برابر حد مجاز و هشت برابر حد بحرانی رسید.
وی بیان کرد: در زابل، زهک و هیرمند ایستگاه هواشناسی راه‌اندازی شده، اما ایستگاه سنجش غلظت غبار فقط در زابل داریم که مسلما هر چه تعداد این ایستگاه بیشتر باشد به ما کمک کند وضعیت وجوی را بهتر و دقیق تر گزارش کنیم.

به گزارش فارس؛ وزش بادهای 120 روزه در منطقه سیستان همچنان تداوم داشته و پیش‌بینی می‌شود از فردا بر شدت وزش باد افزوده شده و با گرد و خاک و کاهش دید و در برخی ساعات وزش باد شدید ادامه دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها