يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۳۶۱۷
زمان انتشار: ۱۵:۳۵     ۰۹ تير ۱۳۹۴
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی از پایان دوره ماموریت یک ساله خود در سمت سخنگویی شورای نگهبان خبر داد و گفت: جلسه امروز من با خبرنگاران آخرین جلسه اطلاع رسانی حقیر به عنوان سخنگو است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا، نجات الله ابراهمیان امروز (سه شنبه) در نشست خبری با اعلام این خبر افزود: در فرصت یک ساله همکاری با شما از خبرنگاران سپاسگزارم اما باید بگویم به خاطر شغل و فعالیتم خیلی علاقه ای به کار رسانه نداشته و ندارم. سخنگویی بار امانت نقد جمعی را بر دوش انسان قرار می دهد لذا بار سنگینی است.

وی ادامه داد: مدت ماموریتم در سمت سخنگویی شورا یک سال بود که این فرصت طی هفته آتی به پایان می رسد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: براساس مقررات داخلی، مدت ماموریت یک ساله است و به زودی ظرف دو هفته آینده انتخابات داخلی شورای نگهبان برگزار می شود.

ابراهیمیان اضافه کرد: مدت ماموریت من در سمت سخنگویی پایان یافته و ترجیح نمی دهم دوباره در این سمت حضور یابم.

وی در ادامه به بررسی آخرین مصوبات شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: از تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون شورای نگهبان در مورد ۳۴ مصوبه مجلس اظهارنظر کرده است و علاوه بر این به استعلامات دیوان عدالت نیز پاسخ داده است به طوری که برخی مصوبات تغییر قابل توجهی در فضای حقوقی ایجاد کرده است.

ابراهیمیان با اشاره به مصوبات شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان طرح نحوه اجرای قسمتی از اصل ۱۶۰ قانون اساسی درباره اختیارات وزارت دادگستری را بعد از اصلاحات مجلس بررسی کرد و آن را مغایر با شرع و قانون اساسی نشناخت.

وی افزود: همچنین شورا، طرح انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران را مغایر با شرع و قانون اساسی ندانست.

ابراهیمیان ادامه داد: شورای نگهبان همچنین طرح اصلاح ماده ۲۹ الحاق یک تبصره به ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس را بعد از اصلاحاتی که مجلس اعمال کرد، مورد بررسی قرار دارد و مغایر شرع و قانون اساسی نشناخت.

به گفته وی همچنین بررسی تعدادی از لوایح موافقت نامه های ایران با سایر کشورها از دیگر مواردی بوده است که شورای نگهبان در روزهای اخیر آن را تایید کرد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: همچنین طرح نحوه پیگیری تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که پیش تر شورای نگهبان به آن ایراداتی گرفته بود بعد از اصلاحات مجلس در این شورا مطرح و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

ابراهیمیان یادآور شد: از مهم ترین طرح هایی که در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت، طرح اصلاح آیین دادرسی کیفری بود که پیش تر شورا ایراداتی به آن گرفته بود و در جلسه ۲۷ خردادماه جاری عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی اعلام شد.

وی اضافه کرد: این طرح الان لازم الاجرا شده و از ابتدای ماه جاری محاکم براساس آن انجام وظیفه می کنند.

به گزارش ایرنا، طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای طرح دیگری بود که شورای نگهبان طی مدت ا خیر آن را بررسی کرد و به گفته ابراهیمیان این طرح در جلسه فوق العاده در دستور کار شورا قرار گرفت و نهایتا اکثریت اعضای شورا آن را مغایر با شرع و قانون اساسی ندانستند.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همچنین طرح حمایت از مدیریت، احداث و تجهیز مساجد و نمازخانه ها مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

ابراهیمیان شورا همچنین از بررسی طرح دو فوریتی اصلاح قانون مالی و پولی خبر داد که براساس نظر شورای نگهبان این طرح قابلیت تفسیر ندارد و قانونگذاری جدید محسوب می شود و از این جهت این طرح مورد ایراد واقع شد.

وی، طرح استفساریه پولی و بانکی را از دیگر مواردی دانست که بعد از اصلاح مجلس در ۲۷ خردادماه، در شورا مطرح و مغایر شرع شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس را از دیگر مصوباتی اعلام کرد که ایرادات آن به مجلس اعلام شده و اکنون پس از اعاده آن از سوی مجلس، بررسی طرح مذکور در دستور کار شورای نگهبان قرار دارد و به محض تصمیم گیری درباره آن، به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

ابراهیمیان طرح ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد را از دیگر طرح هایی عنوان کرد که مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته شد.

وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین مصوبات شورا، طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی است که در جلسه ۲۷ خردادماه بررسی و در ۸ بند ایراداتی به آن مطرح و این ایرادات به مجلس منعکس شده است. از این رو شورا منتظر اصلاحات مجلس است تا مجددا آن را بررسی کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها