أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۳۶۳۰
زمان انتشار: ۱۵:۴۶     ۰۹ تير ۱۳۹۴
سیدحسین نقوی حسینی:
عضو کمیسیون امنیت ملی : بازرسی مدیریت‌شده یک تعریف "من درآوردی" است/ زنجیره تحریم باید حذف شود، رفع تحریم خاص دردی را دوا نمی‌کند/ مدیران کشتیرانی و بیمه گفتند مشکلمان را حل کرده‌ایم، نیازی به رفع تحریم ما نیست
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم، چند روزی تا پایان فرصت یک ساله رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات هسته ای باقی نماینده است. خبرهای ضد و نقیض در مورد مذاکرات و رسیدن و نرسیدن به توافق زیاد شده و از طرفی هم اظهارات متخاصمانه غربی ها این روزها به اوج خود رسیده و جو مذاکرات به شدت پرحاشیه کرده و ابهام آلود کرده است.

سیدحسین نقوی حسینی که تاچندی پیش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ش.رای اسلامی بود، از افرادی است که میتواند حداقل نظر مجلس و کمیسیون امنیت ملی را در این رابطه به خوبی بیان کند.

آنچه در ادامه میخوانید حاصل گفتگوی خبرنگاران «نسیم» با عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ظهر یک روز تابستانی در محل مجلس شورای اسلامی است:

 

** در توافق ژنو ما توافق کردیم ولی آمریکایی‌ها خلاف توافق عمل کردند

*«نسیم»: مشکل ما بعد از توافق هسته‌ای در فراز اینکه توافق بشود با آمریکا حل می‌شود یا خیر؟


نقوی حسینی:  به علت بی اعتمادی که ملت ما نسبت به آمریکا و همپیمانان او دارند و این بی اعتمادی به یک صد سال روابط سیاسی و دیپلماسی کشور ما با این قدرت‌های سلطه‌گر بر می‌گردد که جز عهد شکنی توطئه، تحریم و تهدید علیه ملت ما سابقه‌ای وجود ندارد، به این علل مردم نمی‌توانند به این کشورها اعتماد کنند و این بی اعتمادی همانطور که حضرت آقا در مراسم ارتحال حضرت امام هم فرمودند جزء مشی عملی حضرت امام(ره) بوده و هست.

در توافق ژنو ما توافق کردیم ولی آمریکایی‌ها خلاف توافق عمل کردند، چندین بار هم بر خلاف توافق عمل کردند. خب چه اعتمادی به توافق با یک همچین قدرت عهد شکن مزوری وجود دارد؟ آمدیم ما توافق کردیم و تعهدات نقدمان را دادیم تعهدات نسیه آنها را پذیرفتیم، چه ضمانتی برای اجرا وجود دارد، بعضی‌ها می‌گویند که سازمان‌ها و مراجع بین‌المللی نمی‌گذارند که اینها به عهدشان عمل نکنند، ما می‌گوییم که این مراجع و سازمان‌ها تا به حال چه اقدامی برای جلوگیری از عهدشکنی‌ آمریکایی‌ها انجام داده اند؟ مگر اینها پروتکل الحاقی را بر کشور ما نمی‌خواهند تحمیل کنند به این دلیل که شاید ایران یک روزی سلاح اتمی بسازد؟ همین قدرت آمریکایی می‌گوید صهیونیست‌ها بروند بمب اتمی بسازند و کلاهک هسته‌ای داشته باشند حالا این عهدشکنی در عرصه عدم شیوع سلاح‌های هسته‌ای در آمریکایی‌ها را چه  کسی می‌تواند جلویش را بگیرد؟ چه کسی تا به حال توانسته با آنها برخورد کند

 

** مهمترین نگرانی در مذاکرات بدعهدی آمریکایی ها در مقابل تعهداتشان است

چه برهانی برای آنها وجود داردکه در افکار عمومی جهان می گویند ایران را تحریم کنیم چون ممکن است در آینده سلاح اتمی بسازد ولی اسرائیل می‌تواند کلاهک و سلاح هسته‌ای داشته باشد؟ این تعارض را چه کسی جلویش را می‌گیرد؟ بنابراین ما هیچ اطمینان و اعتمادی نداریم، ولو اینکه توافق صورت بگیرد و همه این وعده‌های نقد ما داده شود و وعده‌‌های نسیه آنها پذیرفته شود آنوقت چه تضمینی وجود دارد که آمریکایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند این مهمترین نگرانی موجود در روند مذاکرات است.


*«نسیم»:  بردن توافق ذیل فصل هفتم سازمان ملل این نگرانی را رفع نمی‌کند؟

نقوی حسینی: رفتن زیر فصل هفتم هم نگرانی ایجاد می کند و هم نگرانی رفع می‌کند یعنی یک شمشیر دو لبه است. از این نظر نگرانی ایجاد می‌کند که ما وقتی به عنوان کشور ذیل فصل هفتم وارد توافق می‌شویم معنی‌اش این است که آن اتهامات را پذیرفتیم پس آن اتهامات همیشه وجود دارد و هر لحظه شورای امنیت تشخیص بدهد که باید این اتهامات دنبال شود و مجازات‌های مربوط به آن اعمال شود، می‌تواند بر علیه ما اعمال مجازات بکند بنابراین شمشیر دو لبه است نمی‌شود بگوییم که همیشه به نفع ما است قطعاً به همان اندازه به ضرر ما هم است در حالی که ما که صلح جهانی را تهدید نکردیم، ما که به کشوری تجاوز نکردیم ما که صلح منطقه‌ای را به خطر نیانداختیم ولی وقتی می‌رویم ذیل فصل هفتم یعنی اینها را پذیرفتیم پس اقدام ما تهدید صلح جهانی بوده و وقتی پذیرفتیم این یک مجازات‌هایی دارد پس این مجازات‌ها را هر موقع می‌توانند اعمال کنند.


*«نسیم»:  آیا این نوع مجازات‌ها می‌تواند حمله نظامی هم باشد؟

نقوی حسینی: بله، سازمان ملل می‌تواند قطعنامه صادر کند و مجوز حمله نظامی را بدهد. بنابراین به همان اندازه که ما می گوییم خیلی خوب حالا ما داریم ذیل فصل هفتم شورای امنیت تعهدی پیدا می‌کند به همان اندازه ما تعهد پیدا می‌کنیم پس شمشیر دو لبه است البته شمشیر دو لبه به دست زنگی مست.

** مشکل آمریکایی ها جمهوری اسلامی است، نه هسته ای، نه حقوق بشر و نه تروریسم

*«نسیم»:  شمامی‌فرمایید ما به اینها بی اعتمادیم یک صحبت‌هایی مطرح می‌شود که می گویند که ما از قبل این توافق به دنبال این هستیم که در جمهوری اسلامی یک گروه سیاسی را تقویت کنیم و دوم بین حاکمیت و دولت و مردم شکاف بیاندازیم ارزیابی شما از این مساله چیست؟ و با چه اهداف و ابزاری این کار را پی می‌گیرد و به دنبال تقویت چه گروه سیاسی هستند؟

نقوی حسینی: شما بارها از زبان مقامات آمریکایی چه مقامات سیاسی و چه مقامات امنیتی شنیدید که صریحاً می‌گویند ما در امور داخلی ایران دخالت می‌کنیم و از گروه‌هایی حمایت می‌کنیم. در فتنه 88 این حمایت را آشکار انجام دادند. خانم کلینتون جلوی دوربین‌ها اعلام کرد که ما از گروه‌ها معارض و فتنه گرها حمایت می‌کنیم و به آنها کمک می کنیم یا از مقامات مهم سیاسی آمریکا صریح و روشن اعلام کردند که در تهران گروه‌هایی هستند که با انگشت اشاره ما حرکت می‌کنند. اینها بیانات صریح مقامات آمریکایی هست یعنی آنها دخالت می‌کنند آنها جمهوری اسلامی ایران را بر نمی‌تابند مشکلشان هم با جمهوری اسلامی است. با هسته‌ای یا حقوق بشر و حقوق شهروندی و تروریسم و... با اینها مشکلی ندارند اینها دروغ‌های آشکار شده دولت آمریکا است.

 

** اگر آمریکا دلش برای حقوق بشر می سوخت جلوی کشتار بیرحمانه یمنی ها را می گرفت

اگر اینها دلشان برای حقوق بشری می‌سوخت جلوی کشتار بی رحمانه زنان و کودکان یمنی را می‌گرفتند، عربستان که غلام حلقه به گوش آمریکایی‌ها است به راحتی می‌توانند جلوی تجاوزش را بگیرند پس چرا نمی‌گیرند؟ آنها از تجاوزات حمایت می‌کنند پس آنها مشکلشان حقوق بشر و تروریسم و ... نیست منافع سیاسی خودشان هست بنابراین اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند جمهوری اسلامی نباشد از هر جریان برانداز، از هر جریانی که به عزت مردم ایران لطمه وارد کند و از هر جریانی که اختلال در امنیت کشور ما ایجاد کند حمایت می کنند. در مذاکرات این اظهارات را مقامات آمریکایی‌ها داشتند طرحش از بعضی از مقامات سیاسی خود ما هم بوده که اگر شما مذاکرات را به نتیجه نرسانید افراطی‌هایی مثل احمدی نژاد می‌آیند روی کار پس توافق را انجام بدهید تا ما در مقابل آن گروه‌های افراطی حمایت بشویم، این بیانات از جانب مقامات خود ما بوده و راجب این موضوعات صحبت شده است. بنابراین اینها هدفشان این است که گروه‌های سیاسی را که بیشتر در راستای اهداف آمریکا هستند یا حداقل مقابله نمی‌کنند و اهل تساهل و تسامح هستند را حمایت کنند.

نکته مهمی را مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که شخصیت حضرت امام در مقابله با شیطان بزرگ در حال تحریف است. با  مؤسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام(ره) اخیراً یک مجله‌ای را منتشر کرده به نام اعتدال و مفاهیم تعامل! ببیند در آنجا چه مطالبی را مطرح کرده و چه موضوعاتی را آورده است.

برخی گروه ها می‌خواهد تبیین کند که حضرت امام با رابطه با آمریکا مخالف نبودند، حضرت امام با تعامل با آمریکا هیچ موقع مخالفتی نکردند در حالی که چنین چیزی در سیره عملی حضرت امام اصلاً وجود ندارد بنابراین بالاخره گروه‌های سیاسی  به دنبال این هستند که از این پشتیبانی استفاده کنند آنها هم تلاش می‌کنند که یک همچین تفکراتی را در کشور تقویت کنند  مجلس و دولت را تسخیر کنند و مدیریت کشور را در دست خودشان بگیرند تا بتوانند به اهداف سیاسی‌شان برسند.

 

*«نسیم»:  حضرت آقا گفتند که اگر منویات حضرت امام را دنبال نکنیم ملت ایران سیلی خواهد خورد ما هم می‌توانیم همچین مصداق و نمونه‌اش را در نوع رفتار خودمان امروز دنبال کنیم و نوع نگرانی حضرت آقا را در مسائل امروز ردیابی کنیم؟

نقوی حسینی: دقیقاً می‌توانیم. ببینید سیره عملی حضرت امام که قابل تحریف نیست و کسی نمی‌تواند سیره عملی حضرت امام را تحریف کند چون در مواضع شفاف ایشان در رسانه ملی در صحیفه نور و در بیانیه‌هایی که صادر کردند ابلاغ‌هایی که دادند و احکامی که صادر کردند کاملاً شفاف است اگر شما یک جایی پیدا کردید که حضرت امام نسبت به این قدرت‌های سلطه‌گر  و نسبت به شیطان بزرگ کوچکترین تساهل و تسامحی نشان داده و نزدیک شدن به این قدرت‌های سلطه‌گر را منبع و منشأ خیر، برکت یا عزتی دانسته می‌توانید تجویزی پیدا کنید از سیره حضرت امام اصلاً چنین چیزی وجود ندارد یعنی مرزبندی حضرت امام در مقابله با قدرت‌های استکباری با قدرت‌های سلطه‌گر و حمایت از محرومی و مستضعفین در سراسر جهان یک مرزبندی غیر قابل تغییر است حالا اگر گروه‌های سیاسی بیایند و بگویند که ما می‌توانیم با این قدرت‌های سلطه‌گر هم معامله کنیم و مذاکره کنیم و مشکلاتمان را حل کنیم ما با آمریکا خصومتی نداریم ما می‌توانیم با کشور آمریکا تعامل داشته باشیم این یعنی حرکت دقیقاً برخلاف مشی حضرت امام (ره) است و مذاکرات یکی از سنبل‌های آن است بالاخره مقام معظم رهبری بارها تذکر دادند که گفتگو و مذاکرات ما با آمریکا به عنوان یک عضو از 1+5 صرفاً پیرامون مسائل هسته‌ای است هیچ بحث دیگری نداریم باز می‌بینیم که درمذاکرات صحبت‌هایی مطرح می‌شود و گفتگوهایی مطرح می‌شود و نشست‌هایی برگزار می‌شود و با تاکتیک لبخند ؟؟؟ کشورمان را دنبال کنیم قدم‌هایی زده می‌شود و اینها با اصول مستحکم نظام مغایرت دارد و مشی سیاسی حضرت امام و منویات مقام معظم رهبری در تعامل با قدرت‌های سلطه گر مغایرت دارد و اینها را تحریف می‌دانیم و اینها را بر خلاف مصالح ملت و کشور و نظام می‌باشد.

 

** برخی میخواهند با ایجاد یک دعوای سیاسی وانمود کنند بعضی گروه ها با مذاکره مخالفند

*«نسیم»:  در مذاکرات یک روند یک سال و نیم اخیر طی شده حضرت عالی فکر می‌کنید که چه کارهایی باید در این مذاکرات انجام می‌شده که نشده و بالعکس؟

نقوی حسینی: سه نکته را باید در این زمینه عرض کنم اول اینکه بالاخره اراده نظام بر مذاکره است چون خطی  در کشور  دنبال می‌شود که تلاش دارد با ایجاد یک دعوای سیاسی داخلی وانمود کند که گروه‌هایی در کشور مخالف مذاکره هستند و ما بر اینها باید فائق بیاییم و در مردم می‌خواهد طوری این موضوع را جا بیاندازد که این گروه‌ها با مذاکره مخالف هستند و می‌گویند ما می‌خواهیم از طریق مذاکره مشکلات کشور را حل کنیم و این گروه مخالف هستند.

 

** مجلس فقط توافق خوب را تصویب میکند

یک بار هم حضرت آقا به این نکته اشاره فرمودند که چنین موضوعی غلط است، در کشور ما هیچ فردی با مذاکره مخالف نیست پس اراده نظام این است که با مذاکره مساله هسته‌ای حل شود اما چه نوع مذاکره‌ای؟ و چه نوع توافقی؟ خب مقام معظم رهبری صریحا فرمودند ما با هر نوع توافقی موافق نیستیم ما با توافق خوب موافقیم برای توافق خوب هم شاخص‌هایشان را ارائه داده‌اند ما هم حرفمان این است که توافقی خوب است که این خطوط قرمز در آن رعایت شده باشد اگر خطوط قرمز وجود داشت مجلس هم آن را تصویب می‌کند و همه ملت هم حمایت می‌کنند اما اگر این خطوط قرمز رعایت نشده باشد نه مجلس تصویب می‌کند و نه مجلس حمایت می‌کند و نه ملت حمایت می‌کنند پس ما دنبال توافق خوب هستیم .

در روند مذاکرات ما دو - سه اشتباه استراتژیک کردیم که نباید مرتکب می شدیم. یکی در رفتار دیپلماتیکمان یک سری از خطوط قرمز را رعایت نکردیم از همان ابتدا، خب گفتگوی تلفنی رئیس جمهور با اوباما آن هم در آن شرایط خاص صحیح نبود. یک موقع در شرایط عادی هستیم این نوع رفتار ها ایرادی ندارد یک موقع رئیس جمهور و هیئت ما دارند از هتل خارج می‌شوند تماس می‌گیرند و هیئت برمی‌گردد به هتل و... در آن شرایط این کار عجیب است. یا نشست وزیر خارجه با کری در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد که اصلاً قرار نبوده که نشستی حاصل شود! یا قدم زدن آقای ظریف بات کری، اینها رفتارهای غلطی بود.

مذاکره یک آدابی دارد و آداب مذاکره باید رعایت شود و این مسئله هایی که متذکر شدم جزء آداب مذاکره نیست، توجیه می‌شود که مذاکره کارشناسان ادامه دار بود و ما خسته شده بودیم وقرار شد قدم بزنیم، اما این توجیه است، چرا که باید گفت که اگر قدم زدن هم دارای نکته یا مساله خاصی نبوده، پس چرا رسانه ای شد؟ پس هدفمند است و نمی‌شود گفت که ما خسته شدیم و رفتیم قدمی بزنیم!

یا در مورد قهقهه های بی مورد در مذاکرات، انگار که مثلاً ما در آغوش برادرانمان در لبنان و سوریه هستیم!  اینها دشمنان ما هستند، اینها بر علیه ملت ما هر کاری توانستند کردند هر نوع تحریمی و تهدید داشتند انجام دادند بنابراین ما در رفتار دیپلماتیکمان اشتباه کردیم که نباید می‌کردیم، انجام دادیم و نباید انجام می‌دادیم. ما باید آن صلابت انقلابی خودمان را حفظ می‌کردیم.

 

* هم در ژنو و هم در لوزان نقدِ زیاد دادیم و کمِ نسیه گرفتیم

در توافقات هم در توافق ژنو و هم لوزان ما می‌گوییم که زیاد دادیم و کم گرفتیم، نقد دادیم نسیه گرفتیم، بله درست است در مذاکره داد و ستد است، ولی توازن باید وجود داشته باشد در حالی که الآن توازن وجود ندارد. ما عملاً فوردو را بستیم اینکه 350 سانترفیوز آنجا خالی بچرخد که دیگر کار نیست، من همیشه می‌گویم مثال فوردو مثال مغازه‌ای است که شهرداری پلمپ میکند بعد با مغازه‌دار توافق می‌کند که این درها بسته نشود ولی کل قفسه‌ها خالی شود و جنسی نداشته باشد و خرید و فروش هم نکند اما هر روز صبح در مغازه را باز کند. الآن این بلا سر ما آمده، می‎گوییم فوردو تعطیل شد می‌گویند باز است ولی کارکرد ندارد. خب باز است و کارکرد ندارد یعنی چی؟ یعنی اینکه عملاً تعطیل است. رآکتور اتمی اراک را هم می‌خواهیم قلبش را تغییر بدهیم پس از کارکرد خارج می شود. نطنز هم که سانترفیوژهایش یک چهارم می‌شود. تحقیق و توسعه‌مان را هم محدود کردند. تحریم‌ها را هم که لغو نکردند، تازه یک سری بازرسی‌های فوق ام پی تی را هم داریم می‌پذیریم پس ما برای چی مذاکره کردیم؟

در یکی از برنامه‌های تلویزیونی یک همکاری مقابل من بود من خدمتشان عرض کردم شما یک مورد خیال ما را راحت کنید ما دلنگرانیم و دلواپسیم و شما نیستید، یک مورد را برای من توضیح دهید من از این یک مورد دلواپسی‌ام در بیایم تا امشب راحت بخوابم گفتم، فقط تحریم‌ها را برای من توضیح بده، به من بگو از این انواع تحریم‌ها این یک دانه حتماً لغو می‌شود من می‌گویم خب خدا را شکر این یکی حتماً لغو می‌شود. همه اما و اگر دارد بنابراین ما برای چه رفتیم مذاکره کردیم؟

ما اعتقاد داریم که در رفتار دیپلماسی ما خیلی کارها کردیم که نباید می‌کردیم و در توافقات امتیازات زیادی دادیم و امتیازات کمی گرفتیم و وعده‌های نقد دادیم و وعده‌های نسیه گرفتیم.


 

** آژانس امروز مرجع جاسوسی و سیاسی کاری است/ افزایش همکاری با آزانس چیزی جز تهدید امنیت ملی را به دنبال ندارد

*«نسیم»:  یک از دیپلمات‌های فرانسوی، سفیر سابقشان در ایران، در یکی از نشریات مطلبی نوشته بود که رهاورد اجرای دو سال پروتوکل الحاقی در ابتدای دهه 80 در جمهوری اسلامی برای کشور ایران، ترور دانشمندان هسته‌ای شد ارزیابی شما چیست؟


نقوی حسینی: آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در حال حاضر در ضعیف‌ترین شرایط خودش قرار دارد، یعنی وقتی مدیران کل آژانس را بررسی می‌کنیم یک زمانی افرادی مثل البرادعی بودند که در جایگاه خودشان خیلی گردن کلفت بودند اما آمانو واقعاً ضعیف‌ترین مدیر کل آژانس است که تا به حال دیدیم این آژانس در حال حاضر به یک مرجع جاسوسی و سیاست‌کاری تبدیل شده است. اطلاعات ما سر از موساد در می‌آورد، اطلاعات ما سر از سازمان سیا در می‌آورد. خب با یک همچین مرجعی با یک همچین نهادهایی ما هر چه همکاری‌مان را گسترش بدهیم به امنیت ملی کشور خودمان لطمه زدیم چیزی که از آنها نصیب ما نمی‌شود جز اینکه امنیت ملی کشور خودمان را به خطر می‌اندازیم، امتیازات پیشکش.

قبلا ما فعالیت هسته‌ای می‌کردیم و به آژانس هم گزارش می‌دادیم و مشکلی هم نداشتیم، آژانس ورود پیدا کرد برای بازرسی‌ها و چندین دانشمند هسته‌ای ما شهید شد، چون اطلاعات ما به دست سازمان موساد و گروه‌های تروریستی افتاد. ما هزینه سنگینی در این زمینه دادیم هیچ کشوری به اندازه ما در قبال این دست‌یابی به امنیت اطلاعات ما هزینه پرداخت نکرده لذا عقل ایجاب می‌کند که ما اجازه ندهیم از این به بعد این هزینه‌ها دوباره به کشور تحمیل شود.

 

* بازرسی مدیریت شده یک تعریف من درآوردی است

بازرسی مدیریت شده یک تعریف‌هایی که از خودمان در می‌آوریم و برایش چارچوب هم درست می‌کنیم آقای عراقچی اینقدر ساده‌انگاری می‌کند و ساده نگاری هم می‌کند که بله مثلاً اگر آژانس گفت که ما به زیر مجلس شورای اسلامی شک داریم و فکر می‌کنیم که زیر مجلس شورای اسلامی فعالیتی انجام می‌شود اشکال ندارد بیایند بازرسی کنند ما می‌آورینشان میدان شهدا چشم‌هایشان را می‌بندیم و می‌آورینشان زیر مجلس شورای اسلامی چشمشان را باز می‌کنیم روی همه وسایل را هم می‌پوشانیم می‌گوییم این را دستمال بکش و برو مثل اینکه ایشان دبیر کل آژانس است و دارد برای کارمندان خودش دستور العمل می‌نویسد آقای محترم اینها به تعهدات بین المللی عمل نمی‌کنند می خواهید به حرف‌های جنابعالی به عنوان معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی عمل کنند؟ آیا آنها کارمندان جنابعالی هستند؟ اینها همه ساده‌انگاری است.


*«نسیم»: یک سری کشورها مثل هند، چین، روسیه و حتی خود آمریکایی‌ها پروتکل الحاقی را به گمانم پذیرفته اند، اما تا جایی که می‌دانم اینها پروتکل‌های خودشان را اختصاصی کرده اند مثلا هند یا روسیه هیچگونه دسترسی فیزیکی را نپذیرفته اند، اما آنچه که از بیان غربی ها نسبت به ایران بر می آید این است که آنها نه تنها پروتکل مدل را میخواهند که ایران پذیرد بلکه فرای آن را نیز خواستارند، این مساله را چگونه ارزیابی می کنید؟
نقوی حسینی: اولاً پروتکل الحاقی توافق بین المللی است اینکه بعضی‌ها می‌گویند این توافق بین المللی محسوب نمی‌شود  و نیازی نیز که مجالس تصویب کنند وصحیحی نیست چنانکه همه کشورها پروتکل الحاقی را در مجلسشان تصویب کرده اند بنابراین یک توافق بین المللی است و حتماً باید مجلس تصویب کند، مضاعف بر اینکه مجلس یک بار ممنوع کرده اجرای پروتکل الحاقی را، حداقل ممنوعیت خودش را فقط خودش می‌تواند لغو کند، دولت که نمی‌تواند لغو کند.

 

*دولت نمیتواند با یک بخشنامه قانون را عوض کند/ پروتکل باید به مجلس بیاید

وقتی قانونی را مجلس تصویب می‌کند خودش می‌تواند قانونش را عوض کند دولت که نمی‌تواند با یک بخشنامه قانون را عوض کند، بنابراین پروتوکل الحاقی باید به مجلس بیاید اینکه تعداد بیش از 120 کشور پروتکل الحاقی را پذیرفته اند، درست است اما اولاً 50 تا از این کشورها اصلاً فعالیت هسته‌ای ندارند و کشوری که فعالیت هسته‌ای ندارد برایش مهم است و فرقی نمی‌کند که این پروتوکل را بپذیرد یا نپذیرد ممکن است دفتری به نام دفتر فعالیت هسته‌ای داشته باشند اما کاری نکرده اند، بسیاری از این کشورها هم پروتکل الحاقی را پذیرفتند ولی اجرا نمی‌کنند چون مجلسشان هنوز آن را تصویب نکرده است. تعداد محدودی از کشورها هم بردند مجلسشان تصویب کردند و اجرا هم می‌کنند. اما این یک نکته مهم دارد، آنهایی هم که بردند در مجالسشان تصویب کردند حق تحفظ دارند یعنی آمدند آن بندهایی که به منافع ملی کشورشان لطمه وارد می‌کند یا احساس می‌کنند اجرای آنها به ضرر منافع ملی کشورشان باشد آنها را یا اصلاح کردند یا استثنا کردند به همین جهت ما می‌گوییم که پروتکل الحاقی باید بیاید مجلس و در مجلس تصویب شود.

 پروتوکل الحاقی مثل توافقات بین دو کشور نیست که کلش را تصویب کنیم یا رد کنیم، باید وارد جزئیاتش شویم چون ما حق تحفظ داریم، چون اعضای آژانس حق تحفظ دارند، بنابراین باید بیاید مجلس و مجلس آن بندهایی را که مغایر امنیت ملی کشور هست را یا حذف یا اصلاح می‌کند و بعد تصویب می‌کند.
*«نسیم»:  به نظر شما در مقابل پذیرفتن پروتکل الحاقی، تحریم‌های ظالمانه نهایتا برداشته می‌شود؟
نقوی حسینی: من مطابق توافق ژنو و آنچه که در لوزان توافق شده، لغو هیچ تحریمی را عملاً شدنی نمی‌بینم.
 

*«نسیم»:  چرا؟

نقوی حسینی: برای اینکه هیچکدام از بندهای توافق ژنو یا لوزان  صراحتاً تأکید بر لغو ندارد. همه اما و اگر دارد

 

** باید زنجیره تحریم ها برداشته شود نه یک یا چند تحریم خاص
*«نسیم»:  اگر ما همه آن کارهایی که آنها می‌خواهند را انجام دهیم چطور؟ یعنی مثلا پروتکل همراه با دسترسی های فرای آن بپذیریم و فعالیت های هسته ای خود را نیز به شدت محدود کنیم.
نقوی حسینی: من اعتقاد دارم بر نمی‌دارند. اخیراً دو نفر از سناتورهای کنگره آمریکا آمدند طرح تمدید تحریم‌های ایران را به مدت 10 سال دنبال می‌کنند.
خیلی خوب شما آمدید مطابق توافق همه تحریم‌ها را هم پذیرفتند که لغو کنند حتی اگر لغو کنند خوب فردا کنگره آمریکا تحریمی عین همان تحریم‌ها را تصویب کند چه کسی می‌خواهد با آنها برخورد کند؟ و چه کسی ضمانت می‌کند؟ بعد کارکرد این تحریم‌ها این است که 10 تحریم داریم در حوزه هسته‌ای 10 تحریم داریم 8 تا را لغو می‌کنید و یک دانه‌اش باشد کافی است که تحریم اثر خود را داشته باشد. پس لغو تحریم‌ها معنایش چیست؟ این لغو شود آن که لغو نمی‌شود چه می‌شود؟ من که اعتقادی به لغو تحریم‌ها واقعاً نداریم. باید زنجیره تحریم برداشته شود.


*«نسیم»:  به نظر شما تحریم‌ها را برای چی نگه می‌دارند؟
نقوی حسینی: برای اینکه آنها مسئله‌شان با هسته‌ای نیست با جمهوری اسلامی است. حضرت آقا فرمودند پرونده‌های سریالی در راه است حالا شما هسته‌ای را حل کنید پرونده بعدی رو می‌آید تحریم‌های آن پرونده‌ها هم همین کار کرد را دارد.

 

**کسینجر 6 ماه پیش حرف آخر را زد ، گفت اگر ایران، ایران قبل از انقلاب شود ما دیگر با آن کاری نداریم
*«نسیم»:  پس جمهوری اسلامی گرا باید بدهیم؟
نقوی حسینی: بله آنها به دنبال تغییر جمهوری اسلامی هستند. ببینید کسینجر شش ماه پیش در شورای خارجی آمریکا حرف اصلی را زد گفت اگر ایران دست از داعیه‌های خود بردارد و به جایگاه قبل از انقلاب خود برگردد دیگر ما با این کشور مشکلی نداریم.

 

** مدیران کشتیرانی و بیمه در مجلس گفتند ما مشکل تحریم را رفع کرده ایم، نیازی به برداشتن تحریم در این حوزه نیست.

*«نسیم»:  نگاهی در داخل کشور در برخی رسانه ها و یا حتی مسئولین موج میزند که میگوید اگر توافق نشود کشور قابل اداره کردن نیست" نظر شما چیست؟
نقوی حسینی: این تفکر معنایش غلط است چون هم تجربه 35 سال گذشته اثبات کرده و هم به لحاظ تئوری و نظری این حرف قابل قبول نیست و غلط است اولاً ما 35 سال است در حال تحریم و تهدید و فشاریم و هر دوره تحریم‌ها تشدید شده ما اوج‌گیری‌مان در حوزه علم و دانش و اقتصاد بیشتر بوده ما در تحریم‌های کشتیرانی مسئولین کشتیرانی و بیمه را دعوت کردیم در کمسیون امنیت ملی می گفتند واقعاً خواهش می‌کنیم که نپذیرید تحریم‌ها لغو شود چون ما تازه یاد گرفتیم که چگونه باید با دنیا کار کنیم ما چطور باید راهکارهایی پیدا کنیم که امنیت کشتی‌هایمان تأمین شود و بیمه کشتی‌هایمان تأمین شود و کار اقتصادی‌مان را پیش ببریم و ما راهکار پیدا کردم پس بنابراین نپذیرید تحریم‌ها برداشته شود شما چون ما یکی دو دهه دیگر صاحب‌نام خواهیم شود بنابراین ما در دوره تحریم‌ها اتفاقاً اوج گرفتیم و ظرفیت کشور شکوفا شده و این تفکر خیلی تفکر غلطی است بارها مقام معظم رهبری اشاره کردند که مشکل کشور ما در لوزان و واشنگتن حل نمی‌شود.

 

*«نسیم»: بسیار خب آقای دکتر، ممنون از توضیحات دقیقتان و تشکر بایت زمانی که در اختیار ما قراردادید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها