أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۳۶۹۱
زمان انتشار: ۱۰:۳۲     ۱۰ تير ۱۳۹۴
جدیدترین شماره نشریه فرهنگی تحلیلی «راه» ویژه «انرژی هسته‌ای» با مطالبی از ناوگان اتمی والت دیزنی تا همه چیز درباره فواید انرژی هسته‌ای منتشر شد.
به گزارش پایگاه 598 ، جدیدترین شماره نشریه فرهنگی تحلیلی «راه» ویژه «انرژی هسته‌ای» منتشر شد.

گزارش تصویری از حضور مردم در تشیییع با شکوه ۲۷۰ شهید، گزیده‌ای از بیانات امام خمینی درباره اسلام آمریکایی، مجموعه از خاطرات شهدای هسته‌ای، همچنین واکنش‌های سران عرب در قبال هسته‌ای شدن ایران، مکمل‌های اقتصادی مذاکره و یک بام و دو هوایی غرب درباره اقتصاد و پیشرفت؛ مطالبی‌اند که در دیباچه این شماره از راه به آنها پرداخته شده است.

غنی‌سازی فرهنگ هسته‌ای عنوان سرمقاله راه هسته‌ای است که به ضرورت مباحث فرهنگی و اجتماعی در حوزه صنعت هسته‌ای می‌پردازد:

«وقتی بخواهیم از یکی از عالی‌ترین مظاهر صنعت و توسعه ملی خود در جهان دفاع کنیم باید بسته و پیوست رسانه‌ای و فرهنگی لازم برای این امر را نیز تمهید و تهیه کنیم. اصلاً صنایع سینمایی و نمایشی در برخی از کشورهای غربی به این دلیل حمایت می‌شوند تا از مرز منافع ملی‌شان در قالب فرهنگ و هنر و رسانه دفاع کنند. اگر بخواهیم در دنیا دنبال کشوری بگردیم که عملکردش برای امنیت ملی، قابل الگوبرداری باشد قطعا آمریکا اولین است. آمریکا که خود بانی فجیع‌ترین فاجعه هسته‌ای جهان است حالا بیش از ۱۰۰ نیروگاه هسته‌ای دارد! تجربه این کشور در اقناع عمومی مردم آمریکا درست پس از نسل کشی جنگ جهانی دوم، شگفت‌آور و به شدت قابل توجه و الگوبرداری است.»

فواید هسته‌ای بخش دیگری است که از سیر تا پیاز فواید این انرژی را مورد مطالعه قرار داده است. از کاهش تلفات انسانی تا معجزه برنج، آب شیرین‌کن‌های هسته‌ای، پزشکی هسته‌ای و ... .

فرهنگ‌سازی هسته‌ای یکی از مهمترین مباحث این شماره نشریه راه است که در این قسمت از تجربه‌های فرهنگی و هنری غرب مشخصاً آمریکا در این‌باره گزارش‌های مفصلی ارائه شده است.

از تبلیغات مصور، کارتون‌های والت دیزنی، پوسترهای آموزشی، اسباب‌بازی‌های اتمی و طرح درس‌های هسته‌ای در مدارس آمریکا تا فعالیت‌های تبلیغی دولت ژاپن؛ دلواپسی از نوع ایتالیایی و گزارش اکران‌های هسته‌ای جشنواره عمار نیز باقی مطالب این بخش است.

تجربه‌های تاریخی مذاکرات از پانصدسال گذشته با عنوان «گذشته‌ها گذشته؟!» مطلبی خواندنی و قابل عبرت است که در کنار مصاحبه با اعتماد و پیروز مطالب بخش تاریخچه مذاکرات را تشکیل می‌دهند.

اکبر اعتماد اولین رییس سازمان انرژی اتمی در ایران در گفت‌وگویی با عنوان «زیر حرفشان می‌زنند» می‌گوید: «مگر ما رفتیم به آمریکا بگوییم چرا شما فلان انرژی را دارید؟ آمریکا حق ندارد بگوید شما کدام انرژی را داشته باشید؛ این موضوع یک تصمیم ملی است، به شرطی که تصمیمی که می‌گیریم پشت سرش بایستیم. نه این که تا می‌آیند بگویند، خراب کن ماهم خراب کنیم.» و «من همیشه می‌گویم بروید ۱۰۰۰نفر از خیابان بیاورید اگر یکی فهمید غنی‌سازی چیست! این که سیاست نمی‌شود؛ دولت باید در این سالی که همدلی و هم زبانی شعار ملی ما شده است مردم را در جریان قرار دهد.»

تعلیق در صنعت راه آهن تجربه‌ای خواندنی است که بیژن پیروز مفصلاً به آن پرداخته است؛ دکتر پیروز در بخشی از گفت‌وگویش می‌گوید: موقعی که همه دنیا، دنیای ساخت راه‌آهن است در ایران با بهانه‌های مختلف جلوی‌ ساخت راه‌آهن گرفته می‌شود و عملاً نیم قرن حرکت به سمت تکنولوژی خط آهن را در ایران کاملاً ممنوع می‌کنند.

«درباره مذاکرات» آخرین بخش از مجله راه است که شامل گفت‌وگو با بهروز افخمی درباره آمریکا و انرژی هسته‌ای،‌ مردم و... است. افخمی در قسمتی از این گفت‌وگو می‌گوید: در خانه‌های این پولدارها که بنشینی و با آنها صحبت بکنی، به نظرشان می‌آید این مطلب یک مطلب بدیهی و واضح وآشکاری است که نود درصد مردم، ما هستیم. همه ما هم از این حکومت بدمان می آید. همه ما هم از بحث هسته‌ای خسته شده ایم، همه ما هم می‌خواهیم یک جوری با آمریکا کنار بیاییم. یکی نیست به آنها بگوید شما اول ببینید اصلاً چند نفر هستید! مردم معمولی این مملکت مردمی هستند که در شهرستان ها، در شهرهای کوچک، در جنوب شهر تهران زندگی می‌کنند و فشار اصلی را هم تحمل می‌کنند، این‌ها هستندکه یک جو عقل دارند. بالاخره فکر می‌کنند که ا گر انرژی هسته ای لازم است، ا گر بزرگتران ما و رهبران مملکت می گویند انرژی هسته ای لازم است، ا گر تمام دنیا به این سمت می روند و می‌گویند برای آینده کشورهای شان لازم است، لابد لازم است...اصلاً آمادگی دخالت کردن در همه مسائل و در همه معقولات فقط از آد مهای شکم سیر برمی‌آید، آدم‌های شکم سیر پولدار پرمدعای تنبل از خود متشکر که فکر می‌کنند باید راجع به همه چیز اظهارنظر کنند. اولین سؤالی که باید از آنها پرسید این است که اصلاً شما چند نفر هستید. تا حالا خودتان را شمرد ه‌اید که ببینید چند نفرهستید؟"

گفت‌وگویی متفاوت با شهریار زرشناس با عنوان :پیشرفت ایران و تَرَک در امپراطوری استکباری» و همچنین گفت‌وگو با فواد ایزدی با عنوان «هسته‌ای می‌رود، تحریم می‌ماند» نیز از مصاحبه‌های این بخش از مجله راه است.

گزارشی از ۸ تجربه بی‌اعتمادی در موضوع هسته‌ای با آمریکا با عنوان «تعلیق، تخریب، تعطیل» و معرفی منشورات و کتاب‌ها در حوزه توافق‌نامه‌ها و مذاکرات با عنوان «توقف ممنون» و «دیدبانان مجازی مذاکرات هسته‌ای» در پایان این بخش معرف منابع و وب‌سایت‌های فعال در این حوزه است.

یادداشتی از وحید جلیلی با عنوان «کمین در کهف شهادت و غافلگیری واپس‌گرایان مدرن» در قسمت بعدالتحریر پایان بخش مطالب متنوع این شماره از راه است.

«راه»، نشریه فرهنگی ـ تحلیلی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به سردبیری و مدیر مسئولی وحید جلیلی است که با قیمت ۴ هزار تومان منتشر شده است که علاقمندان برای تهیه این نشریه می‌توانند با شماره ۸۸۹۶۴۹۴۱ و ۸۸۹۶۰۴۷۷ تماس بگیرند و آیا به مرکز پخش به آدرس تهران، بلوار کشاورز، خیابان ۱۶آذر، روبروی خیابان پورسینا، پلاک ۶۰ مراجعه کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها