يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۳۷۳۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۱۱ تير ۱۳۹۴
حجت الاسلام ناصر سقای بی ریا در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
نقد هم به معنای گفتن نقاط قوت و ضعف است و اصلا برای کوبیدن و منکوب کردن نیست بلکه می خواهیم کمک کنیم و همدلی را به وجود آوریم. لذا هم از طرف دولت این رویکرد باشد و هم از طرف منتقدان یعنی از طرف ما با نیت کمک به تیم مذاکره کننده جلو برود دولت هم نباید به منتقدین نگاه مخالف داشته باشد دیدگاه ها و نظراتی است که باید با گفت و گو این نظرات را مورد بحث و بررسی قرار دهیم .
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، در طول سال گذشته رهبر معظم انقلاب در مواردی از نگرانی هایشان از وضعیت مسائل فرهنگی کشور سخن گفتند و همچنین پس از ورود دولت یازدهم به عرصه مذاکره مستقیم با آمریکا جریان های متعددی در کشور نگرانی های خود را از خدعه و زیاده خواهی های استکبار جهانی اعلام نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر سقای بی ریا عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) و همچنین سرپرست سابق مركز تعليمات اسلامي و امام جمعه و نماينده سابق رهبر معظم انقلاب در ایالات متحده بر این عقیده است که عقلانیت و آن اصول انقلاب و پایمردی به آن اصول است که این نگرانی ها را به وجود آورده است. در همین خصوص چندی پیش با ایشان به گفتگو نشته ایم.

به نظر حضرتعالی جریان دلواپسان در کشور به چه کسانی اطلاق می شود؟

صحبت آقا درباره منتقدینی بود که نسبت به مسائل انتقاد دارند و سفارش فرمودند دولت برای اینکه همدلی ایجاد شود چون همدلی ایجاد کردنی است و دستوری نیست از همین رو دولت از منتقدین دعوت بکنند و با هم بحث و صحبت کنند. این بحث های مفصل و نه بحث های محدود اینکه به تفصیل مسائل را بررسی کنند با هدف اینکه به راهکار برسند.

پیشنهاد من این است که اصولگرایان آن فکت شیت آمریکایی ها و اظهاراتی که در این مدت داشتند را این ها را در نظر بگیرند و ببینند تفاسیر فکت شیت و اظهارات سران رسمی آمریکا این روزها وجود دارد به عنوان تیم مذاکره کننده که می خواهیم به یک توافق خوب برسیم براساس آن چارچوب هایی که رهبر معظم انقلاب مشخص کردند آن موضوعات ریز را چگونه تنظیم کنیم و این صرف نظر ازآن چیزی باشد که گفته شده است.

چرا که همان بیانیه لوزان را هم مقام معظم رهبری به عنوان اینکه هیچ چیزی اتفاق نیفتاده با آن برخورد کردند و اگر برخی از موارد آن و برخی حرف ها مشتمل بر چیزی باشد که از این چارچوب خارج است لازم است که اصلاح شود و مذاکره کنندگان براساس آن چارچوب ها متن توافق نهایی را تایید کنند.

جریان دلواپسی و بخصوص منتقدین توافق هسته ای چگونه می تواند به در جهت ایجاد یک توافق خوب کمک نمایند؟

 به نظر من منتقدین می توانند چنین کمکی را به تیم مذاکره کننده داشته باشند و به طور تفصیلی درباره جزئیات مثل تعیین حدود و ثغور بازرسی ها و اینکه تا چه اندازه باشد صحبت شود. رهبری درباره مسائل نظامی آن را مسائل ممنوعه عنوان کردند که به هیچ عنوان نباید نفوذی در این مناطق صورت بگیرد.

مثلا درباره کمک به مقاومت در منطقه بحث کنند این ها حدود  قرمزی است که نباید در مذاکرات مورد بحث قرار گیرد. هیچ ورودی نباید در این زمینه باشد این در حالی است که در فکت شیت آمریکایی به این موضوعات اشاره دارد و این ها باید اصلاح شود و ما باید در این موارد موضع قوی داشته باشیم.

همچنین درباره ضرورت اصل انرژی هسته ای که حضرت آقا فرمودند انرژی هسته ای یک ضرورت  برای کشور است و برای ما ارزشمند است و باید با این دید با آن برخورد شود و دستاوردهایی که تا به حال داشتیم نباید کوچک شمرده شود.

اینکه آمریکاییها و غربی ها ادعا می کند که ما بهتر از آن را برای شما می سازیم این هیچ تضمینی برای ما ندارد و وعده های نقد آن ها را هم باید مورد تامل قرار دهیم. آن چیزی را که خودمان به دست آوردیم از دست ندهیم و موارد آن باید شناسایی شود و با توجه به رفتارهایی که طرف مقابل تا کنون از خودش آشکار کرده است خوشبختانه این اتفاق افتاده و کار را برای تیم مذاکره کننده تسهیل کرده است الان بنشینند با همدلی و با توجه به انتقاداتی که به این مسائل هست فراتر از جنبه های جناحی بنشینند و یک جزئیات خوبی را از آن دفاع جانانه کنند و در مذاکرات همان را مبنا قرار دهند.

این همان کاری است که اصولگراها و منتقدان باید مورد توجه قرار دهند. رهبری فرمودند من نگران هستم به خاطر ماهیت کج تابی که آمریکایی ها دارند و باید مسئولان ما حواسشان را بیشتر جمع کنند.

دلواپسی وجود دارد اما با وجود راهکاری که مقام معظم رهبری ارائه فرمودند که منتقدان و مسئولان با هم مذاکره کنند ولو مدتی طول بکشد عیبی ندارد و این یعنی بیانات آقا در این مسئله جدی است حتی اگر مذاکرات عقب بیفتد ارزش این را دارد که به طور جدی بررسی شود و ما به راهکار و نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم و یک جزئیاتی که می توانیم اسم آن را توافق خوب بگذاریم و از ان دفاع کنیم این همان چیزی است که از مجموع صحبت های آقا استخراج می شود و این پیشنهاد که ما اظهارات آن ها را به عنوان گفته های آن ها تلقی کنیم و ضد آن را براساس چارچوب خودمان به دست آوریم و تعدیل شده آن را به عنوان آن چیزی که ما می توانیم قبول کنیم تا آن اندازه ای که با تعیین این مسئله که چه محدودیت هایی را بپذیریم و چه محدودیت هایی را در آن مناطق ممنوعه نیاز به بحث های جدی و کارشناسی و نقد و بررسی جدی دارد و این راهی است پیش روی ما است.

آیا عملکرد تیم هسته ای برای دلواپسان موضوعیت دارد و یا بهانه ای برای اعتراض به عملکرد دولت؟

اصلا مسئله اعتراض نیست بلکه انتقاد است نقد هم به معنای گفتن نقاط قوت و ضعف است و اصلا برای کوبیدن و منکوب کردن نیست بلکه می خواهیم کمک کنیم و همدلی را به وجود آوریم. لذا هم از طرف دولت این رویکرد باشد و هم از طرف منتقدان یعنی از طرف ما با نیت کمک به تیم مذاکره کننده جلو برود دولت هم نباید به منتقدین نگاه مخالف داشته باشد دیدگاه ها و نظراتی است که باید با گفت و گو این نظرات را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و به نتایج خوبی به دور از حب و بغض ها برسیم و منافع ملی را در نظر بگیریم. چون آن چیزی که الان در خطر است منافع ملی و عزت ملی است که از همه چیز بالاتر است و اصلا این مسائل مطرح نیست. ما باید با هدف رسیدن به منافع ملی به مسائل نگاه کنیم. نقد یعنی امکان اشتباه  در دیدگاه ها و رویکردها وجود دارد از همین رو نقاط ضعف تقویت شود.

 آینده جریان دلواپسان را چگونه ارزیابی می کنید؟

چیزی که این دلواپسی را ایجاد کرده عقلانیت و آن اصول انقلاب و پایمردی به آن اصول است و همین ما را دغدغه مند می کند آینده دلواپسی این است که باید از دلواپسی بیرون بیاییم با حل آن مسائلی که باعث دلواپسی شده است و راهکار آن هم رهبری نشان دادند و رهنمودهای لازم را داشتند که در این برهه از زمان که برهه ای تاریخی هم هست همه باید به این منویات جامه عمل بپوشانند اعم از مسئولان، منتقدان و مردم و افرادی منتقد و دلواپسی که باید با هم گفتگو کنند و به دیدگاه مشترک برسند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها