امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۲۳۹۱۷
زمان انتشار: ۱۵:۵۰     ۱۰ تير ۱۳۹۴
این کارشناس آمریکایی می‌نویسد: با چنین توافقی اوباما می‌تواند به کنگره و اسرائیل بگوید که بهترین توافق را به دست آورده و برای تغییر در ایران زمان خریده است/ این توافق زلزله جدیدی در خاورمیانه خواهد بود
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم، توماس فریدمن در روزنامه آمریکایی نیویرک تایمز نوشت: احتمال دارد به توافقی برسیم که هم خوب است و هم بد، یعنی ایا می توان توافقی داشت که طی آن ایران نیاز نباشد زیرساخت های غنی سازی هسته ای خود را نابود کند بلکه آن را به گونه ای کنترل کند که برای 10 تا 15 سال آنی ایران نتواند به سرعت به بمب دست پیدا کند؟ توافقی که درجه ای از شفافیت را برای نظارت بر اجرای توافق فراهم کند و به بازرسان بین المللی دسترسی های منظم برای نظارت بر هر بخشی از ایران که مشکوک به فعالیت های پنهان هسته ای است بدهد؟ توافقی که ایران را از ارتقای توانایی غنی سازی خود طی دهه آتی بازدارد، همانطور که کارشناسان مرکز مطالعه سیاست های خاور نزدیک هفته گذشته پیش بینی کردند.

احتمالا توافق هم بد و هم خوب است. با چنین توافقی اوباما می‌تواند به کنگره شکاک و اسرائیل بگوید که بهترین توافق را به دست اورده است و برای تغییر در ایران زمان خریده است که بهتر از رقم زدن جنگی است که هیچ کس  نمی تواند پیامدهایش را پیش بینی کند.

اما آگاه باشید که این توافق بسیار عظیم است و اگر از زلزله حمله آمریکا به عراق و افغانستان بزرگتر نباشد، کوچکتر نیست. نکته اینجاست که ما هم آمادگی پس لرزه های این توافق را نداریم. جهان عربی که امروز هیچ وزنی ندارند. ایرانی که از تحریم ها رها شده و به 100 میلیارد دلار از ذخایر خود دسترسی پیدا کند می تواند دست برتر را نسبت به همه کشورهای عرب منطقه داشته باشد. اگر نتوانیم آن را به درستی مدیریت کنیم، این توافق خوب و بد به جنگ دیگری در منطقه تبدیل می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها