امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۲۳۹۱۸
زمان انتشار: ۱۵:۵۲     ۱۰ تير ۱۳۹۴
ارزيابي كارشناسان از پروژه مقصر دانستن ايران در گفت‌وگوهاي هسته‌اي
کارشناسان حوزه ديپلماسي معتقدند تدبير مناسب تيم مذاكره‌كننده كشورمان در قبال اين هجمه تبليغاتي که با هدف مقصر نشان دادن ايران به عنوان عامل شکست مذاکرات صورت گرفته مي‌تواند اين پروژه را خنثي کند. در تبيين چرايي اين سناريو آن هم در لحظات پاياني ضرب‌الاجل نهايي و راه برون‌رفت و مقابله با اين سناريو سياست روز در گفت‌وگو با کارشناسان به گفت‌وگو پرداخته که در ذيل مي‌آيد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سیاست روز، در حالي که افکار عمومي منتظر نتيجه مذاکرات هسته‌اي ايران و ۱+۵ است پروژه مقصر‌سازي ايران از سوي محافل رسانه‌اي از چند روز پيش كليد خورد تا در صورت شكست مذاكرات ايران به عنوان عامل اين شكست معرفي شود.

هتل کوبورگ وين اين روزها کانون توجه بسياري از محافل سياسي و رسانه‌اي جهان قرار گرفته است در حالي كه امروز بايد وضعيت مذاکرات هسته‌اي ايران و ۱+۵ براي توافق هسته‌اي احتمالي مشخص شود اما آنگونه که از تحولات وین بر می‌آید دیپلمات‌ها قصد دارند مذاکرات را فردا و فرداهای دیگر ادامه دهند تا شاید بتوانند به توافقی هسته‌ای دست یابند.
 
برخي از اعضاي ۱+۵ هم كه نمي‌خواهند توافقي برد - برد ميان طرفين صورت گيرد هر کدام درست در آستانه توافق احتمالي ماهيت ضدايراني خود را بار ديگر به نمايش گذاشته‌اند.

وزير خارجه فرانسه در بدو ورود به وين از سه شرطي سخن گفت که کاملا با خطوط قرمز ملت ايران در تناقض بود. وزراي خارجه آلمان و انگليس نيز پس از حضور در وين هر کدام به نوعي راه رسيدن به مذاکرات هسته‌اي را ناهموار کردند.

البته ديروز محمدجواد ظريف وزير خارجه کشورمان پس از ورود مجددش به وين گفت: طرف مقابل مي‌داند که بدون پذيرش حقوق ايران توافق خوب حاصل نمي‌شود.

در اين سفر كه صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان و حسين فريدون دستيار ويژه رئيس‌جمهور وزير خارجه كشورمان را همراهي مي‌كنند ظريف با اشاره به همراهي صالحي با هيات مذاکره‌کننده ايراني افزود: مذاکرات در مرحله بسيار حساس است و حضور صالحي بسيار کمک‌کننده خواهد بود اين حضور با وجود مشکلات سلامتي ايشان نشان‌دهنده جديت ايران در مذاکرات است وي در ادامه گفت: قطعا در حال پيشرفت هستيم.

وي در پاسخ به خبرنگار پرس‌تي‌وي نيز گفت در سفرش به تهران مشورت‌هايي صورت گرفته است.

ورود مجدد ظريف به وين در حالي صورت گرفت که وي مجددا با همتاي آمريکايي‌اش به گفت‌وگو و رايزني پرداخت. جان كري نيز دیدار با ظريف را خوب توصیف کرد و گفت از مذاکره با ظریف دلگرم شدم.

سنگ‌اندازي برخي از اعضاي ۱+۵ در آستانه توافق هسته‌اي احتمالي در حالي است که برخي از محافل رسانه‌اي پروژه تبليغاتي مقصر جلوه دادن ايران در صورت شکست مذاکرات هسته‌اي را چند روزي است که آغاز کرده‌اند تا در لواي آن به اهداف تاکتيکي خود دست يابند و همچنان با پابرجا نگه داشتن نظام تحريم‌ها بتوانند بر مطالبات زياده‌خواهانه‌ خود در قبال ايران بتازند.

پذيرش ايران براي بازرسي آژانس از سايت‌هاي مشکوک خبري بود که ديروز خبرگزاري فرانسه با پرداختن به آن سعي در تاثيرگذاري بر روند مذاکرات داشت که يک مقام ايراني ضمن تکذيب اين خبر آن را تحريف عمومي اطلاعات خواند.

اين مقام ايراني که اشاره‌اي به نامش نشده مي‌افزايد ما هرگز اجازه بازرسي از سايت‌هاي نظامي را نخواهيم داد زيرا آنها ارتباطي با بازرسي آژانس ندارد.

یک دیپلمات آمریکایی ديروز در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ توافق ایران و گروه ۱+۵ بر سر چارچوب سه مرحله‌ای رفع تحریم‌ها را تأیید کرد. پیش از این یک رسانه آمریکایی دیگر این خبر را به نقل از یک منبع ایرانی منتشر کرده بود.

روزنامه هافینگتون پست چند روز پیش به نقل از یک منبع ایرانی مدعی شده بود که ایران و گروه ۱+۵ به چارچوبی برای زمان‌بندی رفع تحریم‌ها دست یافته‌اند.

این پایگاه آمریکایی به نقل از منابع ناشناس ایرانی گزارش داد: «توافق به سه فاز تقسیم شده است. فاز ابتدایی که پذیرش توافق نام دارد وقتی طرفین به توافق برسند، به وقوع خواهد پیوست که این فاز در صورت حصول توافق طی چند روز آینده شروع خواهد شد.»

کارشناسان حوزه ديپلماسي معتقدند تدبير مناسب تيم مذاكره‌كننده كشورمان در قبال اين هجمه تبليغاتي که با هدف مقصر نشان دادن ايران به عنوان عامل شکست مذاکرات صورت گرفته مي‌تواند اين پروژه را خنثي کند. در تبيين چرايي اين سناريو آن هم در لحظات پاياني ضرب‌الاجل نهايي و راه برون‌رفت و مقابله با اين سناريو سياست روز در گفت‌وگو با کارشناسان به گفت‌وگو پرداخته که در ذيل مي‌آيد.


وحدت داخلي راه مقابله با هرگونه سناريوي ضد ايراني

محمد‌حسن قديري‌ابيانه كارشناس سياست خارجي در‌خصوص تلاش رسانه‌هاي غربي براي مقصر جلوه دادن ايران اينطور گفت: همان‌طور که جان ‌کري وزير خارجه آمريکا در فروردين امسال در جمع سفراي آمريکا گفته بود اگر آمريکا مقصر به نتيجه نرسيدن مذاکرات معرفي شود هم‌پيمانان آمريکا و کشورهايي که آمريکا را در سناريوهاي ضد ايراني همراهي کردند دليلي براي ادامه تحريم‌ها نمي‌بيند و در نتيجه تحريم‌ها فرو مي‌پاشد.

وي افزود: به همين دليل دنيس رايس از مشاوران برجسته اوباما در دوره اول ریاست ‌جمهوری باراک اوباما روز یکشنبه ۷ تیر ۹۴ به روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست گفته است که «در صورت شکست مذاکرات باید تلاش شود که روایتی شکل گیرد تا در صورت نیاز بتوان ایران را مقصر خوانده و ساده‌ترين تحریم‌های شدید علیه ایران را ادامه داد. اگر به نظر برسد که ایرانی‌ها شانسی برای توافق داشته‌اند، اما تصمیم گرفته‌اند این کار را نکنند، ادامه تحریم‌ها بسیار ساده‌تر خواهد بود.» لذا در کنار جنگ اقتصادي يک جنگ تبليغاتي نيز کليد خورده است و با توجه به زياده‌خواهي‌هاي آمريکا و وابسته بودن سياست کاخ سفيد و کنگره به صهيونيست‌ها با زياد‌خواهي غيرقانوني دارند مذاکرات را به شکست مي‌کشاند و از هم‌اکنون کليد تبليغاتي مقصر جلوه دادن را زده‌اند.

اين كارشناس سياست خارجي تصريح كرد: آمريکايي‌ها همه توان تبليغاتي خويش را به کار خواهند بست و بايد منتظر بود تا عوامل داخلي آنها نيز تبليغات خود در اين رابطه را به ضرر ايران آغاز كنند.

قديري راه مقابله با اين هجمه تبليغاتي را همراهي همه جناح‌ها با يكديگر دانست و گفت: همه بايد در يک اقدام ملي انگشت اتهام را به سوي آمريکا و هپيمانانش به عنوان عامل به نتيجه رسيدن مذاکرات اشاره روند هر فرد و جناحي که جبهه‌هاي داخلي را مقصر به نتيجه نرسيدن مذاکرات معرفي کند در اين عرصه تبليغاتي به ملت ايران خيانت کرده و به آمريکا در جهت حفظ تحريم‌ها کمک کرده است.

وي در پايان گفت: دولت نهايت نرمش را براي به نتيجه رسيدن مذاکرات به کار بسته است همه جناح‌ها خواستار رسيدن به يک توافق خوب که حقوق ملت ايران در آن رعايت شود هستند. اگر در صحنه داخلي و خارجي آمريکا به عنوان مقصر واقعي معرفي شود موجب انسجام داخلي در ايران خواهد شد و هم انسجام تحريم‌کنندگان ايران را در هم خواهد شکست. 

وحدت داخلي راه مقابله با هرگونه سناريوي ضد ايراني

دكتر سيد‌رضا صدرالحسيني ديگر كارشناس حوزه ديپلماسي نيز در اين‌باره گفت: با توجه به اينکه امروز آخرين روز ضرب‌الاجل امضاي توافق ايران و کشورهاي ۱+۵ با تفسير و تأويل غربي‌ها بود اما هيچ‌يک از منافع جمهوري اسلامي تاکنون تأمين نشده بنابراين نمي‌توان از اين روز بنام روز تعيين توافق نهايي ياد كرد.

وي افزود: با نگاهي به عملکرد ماه‌هاي اخير کشورهاي ۱+۵ و به ويژه آمريکا درمي‌يابيم که ترسيم سناريوهاي جديد در قالب فکت شيت، بازديد از مراکز نظامي، تعويق تحقيق و توسعه در امر انرژي هسته‌اي، بازديد ازمراکز نظامي ايران و فضاسازي‌هاي مختلف در قالب سناريوهاي عمليات رواني آنان به دنبال عدم تأمين منافع جمهوري اسلامي بوده و به دنبال يک توافق غيرمنطقي و غيرمعقول مي‌باشند.

صدرالحسيني معتقد است؛ بنابراين با اين توصيف مي‌توان حدس زد آنان به دنبال مقصرسازي جمهوري اسلامي هستند و بدون توجه به عملکرد و نيات پنهاني خود با استفاده از امپراتوري رسانه به دنبال دريافت بيشترين منفعت براي خويش و بي‌منفعتي براي جمهوري اسلامي مي‌باشند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: البته اين نکته حائز اهميت است که دست نيافتن به توافق بد براي جمهوري اسلامي بهتر از کسب هرگونه توافقي است که منافع ملي و جايگاه ايران در موضوع مهم هسته‌اي را تأمين كند. 

گزينه فرافكني براي شانه خالي كردن از تعهدات

حسن هاني‌زاده ديگر كارشناس مسائل منطقه و بين‌الملل نيز در تبيين چرايي كليد خوردن پروژه رسانه‌هاي غربي در مقصر نشان دادن ايران در صورت شكست مذاكرات گفت: همزمان با نزديک شدن مهلت تعيين شده براي دستيابي به يک توافق جامع ميان ايران و ۱+۵ رسانه‌هاي غربي به ويژه رسانه‌هاي صهيونيستي براي تخريب روند مذاکرات جريان سازي‌هاي گسترده‌اي را عليه ايران آغاز کرده‌اند.

وي افزود: سفر اخير شاهزاده محمد بن‌سلمان نايب وليعهد عربستان به پاريس و امضاي قرارداد همکاري‌هاي نظامي ميان عربستان و فرانسه و نيز گمانه‌زني‌هاي غيرواقعي برخي شخصيت‌هاي آمريکايي در‌خصوص نتايج احتمالي مذاکرات در چارچوب يک پروسه ضد ايراني قابل تجزيه و تحليل است.

وي گفت: از آن جايي که آمريکا اکنون به شدت تحت فشار لابي صهيونيستي قرار دارد و از سوي ديگر ناتواني کاخ سفيد در اتخاذ يک سياست مستقل در‌خصوص ايران ابهاماتي در مورد سرانجام توافق نهايي به وجود آورده لذا اين وضعيت شرايط غبار‌آلودي بر روند مذاکرات وين تحميل کرده است.

وي در ادامه گفت: به همين دليل به نظر مي‌رسد آمريکا گزينه فرافکني را براي شانه خالي کردن از تعهدات خود در خصوص موضوع هسته‌اي ايران در دستور کار قرار داده است. لذا براي تقابل با جريان‌سازي‌هاي رسانه‌اي غرب ايران بايد در آستانه امضاي توافق‌نامه نهايي از همه شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهاي وين بخواهد که از هرگونه اظهارنظر رسانه‌اي به شدت خودداري کند. اين امر مانع خواهد شد که طيف‌هاي مخالف توافق‌نامه پيرامون نتايج نهايي با اظهارات نسنجيده خود پيش‌داوري کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها