امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۲۴۴۷۲
زمان انتشار: ۱۲:۳۱     ۱۴ تير ۱۳۹۴
آزمون ایستادگی تیم مذاکره کننده ایران در دفاع از منافع ملی:
این خبر تاثرانگیز یعنی زیرپا گذاشتن اولین و برجسته ترین خط قرمز نظام یعنی رفع تمامی تحریم ها به صورت یکباره! گاردین در این باره نوشته است: ”پیوستی که کارشناسان آن را آماده کرده اند تشریح می کند که کدام تحریم های امریکایی و بین المللی و با چه سرعتی برداشته خواهند شد!"

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، رسانه ها در حالی از به نتیجه رسیدن مذاکرات درخصوص تحریم ها + و برگشتن وزرای امور خارجه به وین برای مراحل پایانی گفتگوها + سخن می گویند که از ابتدای کار هر عقل سلیمی می دانست وقوع یک توافق بُرد-بُرد امری محال است! قطعا تحت شرایطی که خطوط قرمز دو طرف مذاکره در تضاد و چه بسا تناقض آشکار با هم هستند امکان نخواهد داشت بدون تخطی یکی از طرفین از خطوط قرمز خود، نتیجه ای حاصل آید!

اما طرف غربی در مدت تقریبا یک سال و نیم اخیر پس از مواجه شدن با برخی چراغ سبزها از سوی بعضی از مقامات ایرانی- برای تحمیل یک توافق ظالمانه و فریب دهنده ترغیب شد و ادامه ی چراغ سبزها او را جری و جری تر کرد. تا جایی که بارها در خلال مذاکرات هرکدام از اعضای تیم مذاکره کننده ی امریکا و حتی وزیر امور خارجه و رئیس جمهور این کشور ایران را به حمله ی نظامی تهدید نمودند و از موضع تحقیر و توهین با ملت ایران سخن گفتند. تحت چنین شرایطی عاقلانه ترین کار ترک مذاکرات بود زیرا همانطور که رهبر عالیقدر انقلاب فرمودند مذاکره زیر شبح تهدید بی معنا بود.

اما دولت که حیات سیاسی و تمام برنامه های خود را به مذاکرات گره زده بود هرچند در کلام از رفتار امریکا انتقاد می کرد اما هرگز قاطعانه پاسخ زیاده خواهی های طرف غربی را نداد.

هم اکنون خبری که به سرعت در رسانه های خارجی می پیچد خبری دردناک است که البته رسانه های داخلی طرفدار دولت با اغماض عجیبی از شرح آن طفره می روند! در شرایطی که مذاکره کنندگان ایرانی هنوز ملت خود را محرم نمی دانند، رسانه های غربی به نقل از دیپلمات های خود نوشته اند: ”ایران و قدرت های جهانی به یک توافق آزمایشی برای تخفیف تحریم ها دست پیدا کردند!"

این خبر تاثرانگیز یعنی زیرپا گذاشتن اولین و برجسته ترین خط قرمز نظام یعنی رفع تمامی تحریم ها به صورت یکباره! گاردین در این باره نوشته است: ”پیوستی که کارشناسان آن را آماده کرده اند تشریح می کند که کدام تحریم های امریکایی و بین المللی و با چه سرعتی برداشته خواهند شد!"

این توضیح مشخص می کند که برخلاف خواسته ی ایران، غرب در صدد است فقط برخی از تحریم ها را به انتخاب خود رفع کند و همچنین خبری از رفع آنها در زمان امضای توافق نیست! موضوع دیگری که گاردین در بخش بعدی خبر خود به آن اشاره می کند نیز در جای خود قابل تامل است: ”خبری که هم اکنون با عنوان به توافق رسیدن ایران و گروه 1+5 در رابطه با تحریم ها منتشر شده است درحقیقت مربوط به هفته ی گذشته است! هفته ی پیش یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرده بود جدول زمانبندی رفع تحریم ها توسط کارشناسان دو طرف تدوین و کامل شده ولی هنوز طرفین بر سر چگونگی اعلام جزئیات به توافق نرسیده اند!"

حال بار دیگر این سوال مطرح است که اگر قرار بوده طبق خط قرمز صریح ایران، تحریم ها به یکباره و به صورت کامل رفع شوند، جدول زمانبندی به چه کار می آید؟

همچنین گاردین مدعی شد امریکا به دلیل وجود قوانین داخلی خود نمی تواند بدون اجازه ی کنگره تحریم ها را صرفنظر از راستی آزمایی و تایید پایبندی ایران به تعهداتش لغو کند! بدین ترتیب ثمره ی نمایش خیمه شب بازی درگیری دولت و سنای امریکا در این مقطع به بار می نشیند: کاخ سفید اگر هم بخواهد نمی تواند تمامی تحریم ها را قبل از اجرای تعهدات ایران برطرف کند!

یکی دیگر از مناقشات باقی مانده که به رفع یکباره ی تحریم ها خلل وارد کرده و مانع از پذیرش آن توسط امریکا شده است، بحث برگشت پذیری تحریم هاست. طرف امریکایی اعلام کرده است تحت هیچ شرایطی برگشت ناپذیری تحریم ها را نخواهد پذیرفت! +

موضوع نگران کننده ی دیگری که وجود دارد دو یا سه مرحله ای شدن توافق است. وال استریت ژورنال در این رابطه می نویسد: ”ایران و امریکا احتمالا در 7 جولای (16 تیرماه) توافق را علنی خواهند کرد اما این پایان ماجرا نیست. مرحله ی بعدی، تاییدیه ی سنای امریکاست که می تواند تا سی روز پس از توافق به طول بیانجامد و شاید تغییراتی در توافق اولیه که ایران و 1+5 به آن دستیافته اند ایجاد شود." (نقل به مضمون)

با این تفاسیر مبرهن است که در صورت عملی شدن ادعاهای فوق حداقل دو خط قرمز نظام با تحمیل و زیاده خواهی طرف امریکایی زیر پا گذاشته خواهد شد..


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها