يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۴۴۷۹
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۱۴ تير ۱۳۹۴
حجم معاملات آتی سكه طلا طی هفته گذشته در بورس كالای ایران به ۲۰ هزار و ۹۶۴ قرارداد و ارزش آن رقمی نزدیک به ۲ هزارمیلیارد ریال رسید .
به گزارش پایگاه 598 به نقل از  باشگاه خبرنگاران،قیمت سکه طی دو سه هفته اخیر تحت تاثیر حساسیت مذاکرات هسته ای با نوسان روبه رو شده است البته به دلیل دید عمومی مثبت نسبت به مذاکرات روند قیمت ها بیشتر درمدار منفی حرکت کرده است.

همچنین در هفته گذشته از چهار سررسید فعال آتی سکه طلا ، بیش‌ترین حجم معاملات با ۱۵ هزار و ۷۶۷ قرارداد و به ارزش یک هزار و میلیارد و ۴۷۹ میلیون ریال به سكه طلا تحویل دی ماه اختصاص داشت.

قراردادهای آتی سكه طلا تحویل آبان ماه نیز با سه هزار و ۲۶۱ قرارداد و به ارزش ۲۹۹ میلیارد و ۶۲۶ میلیون ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. از طرفی رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سكه تحویل شهریور با یک هزار و ۹۳ قرارداد به ارزش ۹۹ میلیارد و ۶۸۶ میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که معاملات تحویل تیر، حجم معاملات کمتری را نسبت به سایر سر رسیدها تجربه کرد و در رده آخر قرار گرفت. این سررسید با ۸۴۳ قرارداد و ارزش بیش ۷۶ هزار میلیارد ریال به کار خود در هفته اخیر پایان داد.

این در شرایطی است که در آخرین روز از هفته  گذشته هم معاملات آتی بورس کالای ایران با انتشار اخبار مبنی بر مذاکرات هسته ای با کاهش قیمت رو به رو شدند و سکه سررسید تیرماه با ریزش ۰/۶۴ درصدی به پایین تر از ۹۰۰ تومان کاهش یافت و با نرخ ۸۹۷ هزار تومان معامله شد. این در شرایطی است که از سررسید شهریور تا دی ماه قیمت‌ها همچنان بالای ۹۰۰ هزار تومان معامله می‌شوند، به طوری که سکه تحویل شهریور‌ با قیمت ۹۰۲ هزار تومان معامله شد که افت ۰/۷۲ درصدی را در روز پنجشنبه به ثبت رساند. همچنین قرارداد تحویل آبان نیز با قیمت ۹۰۸ هزار تومان معامله شد و کاهش یک درصدی داشت. در آخر نیز سکه تحویل دی با قیمت ۹۲۵ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که با روند نزولی قیمت همراه شد و افت ۱/۱۷ درصدی را در این معاملات به ثبت رساند.

همچنین در بازار نقدی سکه نیز روز پنجشنبه گذشته همزمان باهم مسیری متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی، نرخ ارز و اخبار سیاسی مربوط به مذاکرات هسته‌ای، سکه در بازار نقدی با افت قیمت روبه رو شد، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۸۹۶ هزار تومان رسید. این در شرایطی است که نیم‌سکه در این بازار داخلی با قیمت ۴۵۶ هزار تومان معامله شد. از طرفی ربع سکه نیز با قیمت ۲۵۷ و سکه یک گرمی هم با نرخ ۱۶۸ هزار تومان در این روز به فروش رسید.

در مجموع طی هفته گذشته، قیمت در بازارهای طلا ، دلار و سکه نقدی کاهش یافته و عرضه و تقاضایی که وجود دارد، بیشتر برای نیاز مصرفی بوده است.

کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت‌ها طی هفته اخیر در بازار آتی سکه را علاوه بر رکود نسبی در بازارهای نقدی، انتشار اخبار سیاسی مربوط به مذاکرات هسته ای بین ایران و ۱+۵ اعلام کردند و معتقدند تا روز سه شنبه هفته جاری بازار سکه و دلار به ریزش خود ادامه خواهند داد مگر اینکه اخبار انتشار یافته بر اخلاف انتظار منفی باشد که در این صورت با افزایش شدید قیمت ها رو به رو خواهیم بود.

از طرفی نیز از آنجا که قیمت اونس جهانی روز جمعه با روند نزولی معاملات خود را به پایان رساند، در نتیجه آخرين قيمت اين روز ملاکی برای شروع بازارهای نقدی و آتی امروز است، اما باید دید اونس جهانی با چه روندی در دوشنبه هفته جاری آغاز به کار خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها