أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۴۵۶۳
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۱۴ تير ۱۳۹۴
استاد اقتصاد دانشگاه تهران:
استاد دانشگاه تهران گفت: اقتصاد ما به بدترین شکل وابسته است، بانک‌های ما در خدمت خصوصی شدن هستند؛ اما از نوع تجاری و دلالی.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزری دانشجو ،ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی کشور و استاد دانشگاه تهران عصر روز گذشته در نشست هم‌اندیشی طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه گلستان که با عنوان «تحلیل وضعیت اقتصادی ایران با توجه به چالش‌های منطقه ای و بین المللی» در سالن رشد این دانشگاه برگزار شده بود، گفت: دانش اقتصادی یک دانش زیرحوزه علوم انسانی و اجتماعی است و نمی‌توان آن را در قالب یک تئوری واحد برای تمام جهان معرفی کرد؛ بلکه اقتصاد در هر جامعه ای متناسب با آداب و رسوم و اخلاق و فرهنگ همان اجتماع باید تعریف و ارائه شود.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه علم اقتصاد را نمی‌توان به صورت یک مطلب به همه جهان تزریق کرد؛ اما امروزه «اقتصاد لیبرالی» در اکثر جوامع دنیا فرمانروایی می‌کند که نتیجه آن فاصله‌های طبقاتی بسیار و بیکاری و فقر فراگیر جهانی است.

رزاقی به خصوصیات اقتصاد لیبرالی اشاره کرد و افزود: نتیجه این نوع اقتصاد، مصرف گرایی در جوامع وابسته است؛ در حال حاضر حدود ۱۸۰ کشور جهان مواد خام می‌فروشند و دلار را هم ارزان می‌خرند؛ در حالی که حداقل در ایران با توجه به تورم داخلی دلار می‌بایست بیش از ۸۰۰۰ تومان باشد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در دانشگاه‌ها و سطوح بین الملل با اقتصادی مواجه هستیم که خود را جهانی نشان می‌دهد؛ در حالی که تنها به نفع عده ای معدود است ما برای اینکه از زیر یوق این نوع اقتصاد خود را نجات دهیم نیاز به اقتصادی درونی داریم اقتصادی که قانون اساسی ما آن را تعریف می‌کند مانند بانکداری اسلامی، کشاورزی اسلامی، برنامه ریزی در اقتصاد اسلامی و غیره.

وی با بیان اینکه اقتصاد در اسلام «وسیله» تعالی است؛ اما در نظام لیبرالی اقتصاد یک «هدف» است، تصریح کرد: نظام سوسیالیستی می‌گوید اقتصاد باید دولتی باشد نظام سرمایه داری با خصوصی شدن موافق است؛ اما در جمهوری اسلامی می‌گوییم هم تعاونی و دولتی و هم خصوصی؛ در این میان مراکز خصوصی ما مانند بانک‌ها نباید سودی باشند؛ چرا که دیگر اسلامی نخواهند بود.

«اقتصاد» ما به بدترین شکل «وابسته» است/ بانک‌های خصوصی ما دلالی می‌کنند

رزاقی با تاکید بر اینکه اگر اداره اقتصادی ما اسلامی است باید عادلانه باشد و اختلاف طبقاتی در آن به صفر برسد، بیان داشت: اقتصاد ما به بدترین شکل وابسته است، بانک‌های ما در خدمت خصوصی شدن هستند؛ اما از نوع تجاری و دلالی؛ و بدتر اینکه نظام سلطه سرمایه داری برای ما مشخص می‌کند چه مصرف کنیم.

مردم چیزهایی می‌خرند که به آن نیاز ندارند/ برخی پولدارهای داخلی می‌خواهند ایران آمریکا شود!

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر تصرف ذهن در جوامع وابسته و گرایش به مصرف تولیدات غربی به خصوص تولیدات آمریکایی، تصریح کرد: بسیاری از ذهن‌ها از طریق رسانه، دانشگاه و حتی پولدارهای خودِ ما تصرف شده‌اند، برخی هموطنان ما بیمار شده‌اند و دائما دنبال تغییراتی هستند که دست خودشان نیست و اغلب مواردی خریداری می‌کنند که نیاز واقعی آنان نیست؛ در کشور ما به گونه‌ای شده آن که فقیر و ندار است، حسرت پولدارها را می‌خورد و پولداری که مدام در حال تعویض وسایل خودش است عاشق آمریکاست و می‌خواهد یا ایران آمریکا شود و یا از ایران برود.

برخی برای منافع خود، در مقابل جنایات سکوت می‌کنند

وی با بیان اینکه آمریکا میلیون‌ها نفر را برده مصرفی خود کرده است، افزود: میلیون‌ها نفر در جهان امروز مدام به این فکر می‌کنند که چه بخرند تا آرامش پیدا کنند این آرامش نیز زودگذر است برخلاف آرامش معنوی که هدف جهان بینی اسلامی است؛ انسان‌ها دارند دگرگون می‌شوند این انسان‌های برده در مقابل جنایات نیز سکوت می‌کنند در ایران نیز وجود دارند انسان‌های این چنینی که هر جا پای منافع آنان در میان باشد در مقابل جنایات سکوت می‌کنند.

سودجویان داخلی در انقلاب‌های رنگی سکوت می‌کنند


رزاقی همچنین گفت: نظام سلطه اقتصادی هر کشوری را که بخواهد مستقل باشد یا با کودتای نظامی و یا با انقلاب رنگی سرکوب می‌کند مهم‌ترین نیروهای این سرکوب نیز نیروهای داخلی در جوامع وابسته هستند که اینان همان‌هایی‌اند که در انقلاب‌های رنگی برای منافع خود سکوت می‌کنند.

مدیران ایثارگر در دانشگاه‌ها کم داریم

وی یکی از راه‌های سرکوب کردن جوامع خواهان استقلال را تحریم دانست و بیان داشت: ما را به شدت تحریم نظامی کردند؛ اما امروز به یکی از بزرگترین دارندگان سلاح‌های دفاعی در جهان بدل شدیم آن هم در شرایطی که اقتصاد اسفناکی داشتیم این اتفاق توسط کسانی رقم خورد که از تبار ایثارگران بودند و مقاومت کرده و جهانی فکر کردند که متأسفانه این مدیران خاص و فکری امروزه در دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کم هستند.

آنچه واردات بر سر کشور آورد مغول‌ها نیاورند!

این کارشناس اقتصادی با ابراز تاسف از اینکه امروز بسیاری آلوده به تفکر لیبرالی شدند، تصریح کرد: تورم امروز نتیجه واردات کالاهای خارجی است این بلایی است که مغول‌ها هم سر این مملکت نیاوردند این واردات به این خاطر است که دلار ارزان است عده ای می‌گویند دلار گران شود همه چیز گران می‌شود؛ اما می‌شود آن را مدیریت کرد ولی توسط مدیرانی که «اعتقاد» داشته باشند.

مالیات باید افزایش پیدا کند

رزاقی به ارائه راهکار برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی اشاره کرد و گفت: مردم باید بایستند و تولید کنند باید کالاهای خارجی گران شود باید به فقرا امکانات زندگی داد و با افزایش مالیات، معضل دلالی را از بین برد.

وی با بیان اینکه دولت دارد فقیرسازی می‌کند، ابراز داشت: چرا تعاونی‌های دوران جنگ دوباره روی کار نمی‌آیند تا میدان برای دلال‌ها باز نباشد؟! چرا صنایع تبدیلی تولیدی بوجود نمی‌آوریم؟! بانک‌ها نیز یار دلال‌ها هستند و به فقیرسازی کمک می‌کنند و همه این‌ها به عمد است که بالطبع نارضایتی شدید مردمی را به دنبال دارد در صورتی که این مردم پایه‌های نظام هستند و باید به صحنه برگردند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: باید با تغییر آموزش، دانشگاه‌ها را آماده پژوهش و تخصص کرده و مسائل اقتصادی جمهوری اسلامی را در آن تدریس کنیم.

پرسش و پاسخ اساتید

لازم به ذکر است، این نشست با پرسش و پاسخ اساتید حاضر در هشتاد دقیقه ادامه یافت که پرسش‌هایی پیرامون چرایی افزایش قیمت دلار و ترجیح کالاهای خارجی به داخلی از مهم‌ترین مباحث مطروحه در جلسه دو طرف بود.

رزاقی در پاسخ به یکی از اساتید که معتقد بود نباید دلار گران شود، گفت: با دلار ارزان ثروت از داخل به خارج انتقال پیدا می‌کند و برای سرمایه داران این مسئله سودآوری دارد؛ چون دلار را ارزان می‌خرند آنان به راحتی می‌توانند سفرهای خارجه با قیمت ارزان بروند، بنده گفتم دلار گران شود؛ اما با مدیریت، این یعنی دلار اگر ارزان است آن را فقط برای کالاهای ضروری و موقت بدهیم و به بقیه ندهیم.

وی افزود: شما مطمئن باشید هر جایی که تقاضا برای خرید دلار افزایش پیدا کرد یک جای کار می‌لنگد؛ در حالی که باید فروشنده‌ دلار پیدا کنید ولی می‌بینید امروز هیچ کس غیر دولت دلار نمی‌فروشد آن هم دلاری که حاصل از فروش نفت است برای حل این موضوع یا باید ارائه دلار را مدیریت کرد یا مصرف دلار برای واردات را کاهش داد و یا مانند روسه و چین در مبادلات خود دلار را حذف کنیم.

این کارشناس اقتصادی در واکنش به سخن یکی از اساتید که گفت کالاهای تولیدی داخلی گران‌تر از کالاهای وارداتی خارجی است، متذکر شد: بر فرض که گران‌تر باشد پس لازمه استقلال اقتصادی چیست؟ اما بحث این است تولید داخلی خیلی گران نیست؛ بلکه ما داریم بمباران می‌شویم توسط عده‌ای دلال و پولدار در کشور که می‌خرند تا بفروشند و سود کنند.

وی در پاسخ به استاد دیگری که پرسیده بود اگر نفت از چرخه مملکت خارج شود چگونه می‌توان کشور را اداره کرد، بیان داشت: هیچ کاری نمی‌توان کرد! اکنون هم نفت ارزان شده هم نمی‌توانیم بفروشیم به یکباره هم نمی‌توانیم سیاست دیگری برای اقتصاد خود در پیش بگیریم؛ اما باید و باید به سمت تولید برویم و اگر دولت واقعا دلسوز اقتصاد است به تولیدگران داخلی یارانه بدهد تا اگر روزی نفت تمام شد به بن بست نرسیم و از گرسنگی نمیریم!

این نشست به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گلستان برگزار شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها