أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۴۶۷۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۱     ۱۴ تير ۱۳۹۴
ایزدی:
یک کارشناس امور بین الملل گفت: سخنان دیروز آمانو به هیچ وجه ضمانتی بر انتشار گزارش صحیح و بی طرف نیست و اگر در زمان انتشار گزارش، دولت و یا کنگره آمریکا بدعهدی کنند، می‌توانند از این گزارش به عنوان ابزاری برای فشار سیاسی به ایران استفاده کنند.
به گزارش پایگاه 598 ،در جریان آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵، روز گذشته "یوکیو آمانو"، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، پس از بازگشت از کشورمان به وین، با قرائت بیانیه ای کوتاه توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد.


وی در بیانیه خود گفت: در سفر به تهران پیشرفت هایی صورت گرفت، با این حال باید کارهای بیشتری صورت بگیرد.

آمانو در جمله قابل تامل که مبنای تحلیل ها و گزارش های متعددی از روز گذشته درباره پرونده هسته ای کشورمان شده است مدعی شد: با همکاری ایران فکر می‌کنم بتوانیم تا پایان سال یک گزارش درباره PMD و راستی آزمایی ابعاد احتمالی نظامی داشته باشیم.

این سخنان آمانو بلافاصله پس از انتشار، مورد استقبال رسانه های جهانی و برخی پایگاه های داخلی قرار گرفت.

بسیاری از رسانه های غربی این سخنان آمانو را نشانه ای بر پایان بحران میان ایران و آژانس بر سر مسئله PMD دانستند.

اما یک کارشناس امور بین الملل معتقد است با اندکی تامل به نظر می رسد جو ایجاد شده از سوی رسانه های غربی درباره این سخنان کوتاه، تا حدودی ساختگی باشد.

در این زمینه، "فواد ایزدی"، کارشناس امور بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری میزان گفت: آمانو به هیچ عنوان سخنی درباره حل بحران PMD میان ایران و آژانس مطرح نکرده است، بلکه صرفا گفته گزارشی را تا حدود یک سال دیگر منتشر خواهد کرد.

وی افزود: ما حدود ۱۳ سال است که سر این مسئله با آژانس درگیر هستیم و تاکنون این نهاد درباره پرونده هسته ای کشورمان گزارش های متعددی منتشر کرده که تمام آن‌ها جهت دار و دارای مشکل بوده است.

این کارشناس امور بین الملل با اشاره به این مطلب که ذکر قید زمانی از سوی آمانو می تواند نشانه مثبتی باشد، اظهار کرد: ذکر زمان نکته خاصی نیست؛ پروژه ای در حال تعریف شدن است و طی این پروژه یک بازه زمانی نیز تعریف شده است، این مسئله به هیچ وجه موید این نکته نیست که گزارش منتشر شده پس از یک سال مثبت و بی جهت باشد.

ایزدی با اشاره به همکاری های ایران و آژانس تاکید کرد: ایران همیشه با این نهاد تعامل داشته، برای مثال زمانی آژانس با طرح ۶ نگرانی، به ایران وعده داده بود که اگر این ۶ مورد برطرف شوند دیگر درباره پرونده هسته ای ایران مشکلی در میان نخواهد بود، ایران به موارد نگرانی آژانس پاسخ داد، اما در همان زمان مجددا آژانس با طرح اسناد جعلی و ادعاهای واهی، از ایران خواست تا نگرانی های جدید این نهاد را برطرف کند.

این کارشناس امور بین الملل افزود: تجربه نشان داده که آژانس به لحاظ سیاسی تحت تاثیر آمریکا است و در این مورد نیز، نظر موافق و یا مخالف دولت آمریکا نتیجه گزارش را تعیین خواهد کرد.

ایزدی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در زمینه PMD آن است که بر اساس تفاهم لوزان، ایران به تعهداتی از جمله رفع نگرانی های آژانس در زمینه PMD  شده است و اگر آژانس قانع شود برخی از تحریم های ایران تعلیق خواهند شد.

وی تاکید کرد: سخنان دیروز آمانو به هیچ وجه ضمانتی بر انتشار گزارش صحیح و بی طرف نیست و اگر در زمان انتشار گزارش، دولت و یا کنگره آمریکا بدعهدی بکنند، می توانند از این گزارش به عنوان ابزاری برای فشار سیاسی به ایران استفاده کنند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: عملکرد آمانو بارها ثابت کرده که او تحت تاثیر فشارهای امریکا است و حتی به راحتی خود را با این کشور هماهنگ می کند؛ به همین دلیل است که گفته می شود تحریم ها باید در همان روز اول توافق لغو شوند.

ایزدی تاکید کرد: نباید توافقی امضا شود که در آن آژانس مرجع راستی آزمایی تعهدات ایران باشد چرا که این امر از خطوط قرمز ایران به حساب می آید.

این کارشناس امور بین الملل اظهار کرد: دوستان مذاکره کننده ما باید ضمن جبران مشکلات تفاهم لوزان به خطوط قرمز کشورمان توجه کنند.

ایزدی خاطرنشان کرد: اگر متنی که مورد توافق قرار می گیرد خطوط قرمز ایران را رعایت کند ایرادی ندارد اما در غیر اینصورت نباید پای متنی که به خطوط قرمز کشورمان بی اعتنائی می‌کند امضا شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها