امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۲۴۷۰۰
زمان انتشار: ۱۵:۵۸     ۱۴ تير ۱۳۹۴
گزارشی از آخرین وضعیت تیم صبای قم
در حالیکه فقط یک ماه تا شروع فصل جدید لیگ برتر باقی مانده است تیم صبای قم نه اردویی زده است نه بازیکنی جذب کرده و نه هیچ حرکت مثبتی جز چند مصاحبه و ابراز امیدواری برای روشن شدن تکلیف این تیم ، اقدامی صورت نگرفته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ، تیم فوتبال صبای قم یکی از تیم­های لیگ برتر کشور است که شرایط عجیبی دارد. این تیم که در نیم فصل اول سال گذشته نتایج خوبی کسب کرده بود از اغاز نیم فصل دوم لیگ در سراشیبی عجیبی قرار گرفته است. افت این تیم در نیم فصل دوم و در نهایت کسب رتبه نهم در حالی بدست امد که این تیم در نیم فصل اول با ارائه بازیهای درخور توجه حتی تا رتبه چهارم نیز بالا امده بود. اما از دست دادن امتیازات حساس موجب شد که این تیم در پایان فصل با منطقه سقوط فقط پنج امتیاز فاصله داشته باشد. در واقع تیمی که در نیم فصل اول لیگ با کسب 23 امتیاز فقط پنج امتیاز با صدر جدول فاصله داشت، در نیم فصل دوم با کسب یازده امتیاز فقط سه امتیاز با تیم پیکان (قعرنشین نیم فصل دوم) فاصله داشت. در واقع می­توان این تیم را به نوعی با تیم ذوب اهن مقایسه کرد، با این تفاوت که تیم اصفهانی در نیم فصل اول شرایط مناسبی نداشت اما این تیم از اواخر همین نیم فصل تا پایان لیگ اوج گرفت تا جایی که در پایان لیگ عنوان چهارم را بدست اورد و در نیم فصل دوم بیشترین امتیاز را از گرفت.

اما تیم صبا نتوانست فرم خوب نیم فصل اول را تکرار کند ، همه شواهد حاکی از ان است که این تیم در نیم فصل دوم تا امروز دچار سکون و پسرفتی عجیب شده است که انرا می­توان از منظرهای مختلفی بررسی کرد. مطمئنا قسمتی از اوضاع عجیب این تیم در نیم فصل دوم به مسائل فنی مربوط می­شود.

 شاید بتوان گفت اگر روند صعودی و مثبت این تیم در نیم فصل اول ادامه پیدا می­کرد اوضاع صبا در لیگ با شرایط این تیم در پایان لیگ خیلی فرق می­کرد.

چه اتفاقی افتاد که صمد مرفاوی سرمربی تیم در پایان نیم فصل دوم استعفا داد در حالیکه تیم در رتبه پنجم قرار داشت؟ ابتدا این موضوع را به اختلاف مسئولین تیم صبا با مربی این تیم نسبت دادند اما از همان روزها معلوم بود که این تیم اوضاع و احوال مناسبی ندارد. مرفاوی چگونه حاضر شد تیمی را که خود بسته بود و تا اخرین روزهای تحت هدایتش تیم را به روند رو به رشد و مناسبی رسانده بود به یکباره رها کند و تیم ضعیف­تر پیکان برود؟

اولین جوابی که به ذهن می­رسد مشکلات مدیریتی و مالی تیم صبا است که کار را هر روز برای مرفاوی سخت­تر کرده بود اما مگر این مشکلات را جز چند تیم صنعتی مابقی تیم­ها ندارند.

وضعیت صبا را می­توان نمونه نادری از اوضاع و احوال تیم­های لیگ برتری دانست که با وجود مشکلات مالی و مدیریتی متعدد اما هرکدام به اشکال مختلفی به ادامه حیات خود مشغول هستند، از کمک­های دولتی تا فروش بازیکن و کم کردن هزینه ­ها به اشکال مختلف بخشی از راههای بقا در فوتبال کشورمان است.

تا لحظه نگارش این مطلب تیم صبا در حالیکه فقط یک ماه تا شروع فصل جدید لیگ برتر  باقی مانده است نه اردویی زده است نه بازیکنی جذب کرده و نه هیچ حرکت مثبتی جز چند مصاحبه و ابراز امیدواری برای روشن شدن تکلیف این تیم صورت نگرفته است.

تیم فوتبال صبا که ابتدا متعلق به کارخانه صباباتری بود بعد از انصراف این واحد صنعتی ، در دولت گذشته به استان قم واگذار شد اما این جابه­جایی از ابتدا حرف و حدیث­هایی در پی داشت. شاید بتوان ریشه مشکلات امروز صبا را از همان دوران جستجو کرد.

به علت نزدیکی و عبور و مرور اسان بین شهرهای قم و تهران این انتقال از ابتدا صورت نگرفت! بدین گونه که تیم صبا در تهران تمرین می­کرد و به مانند تیم­های مهمان فقط برای مسابقه به شهر قم می­امد. این موضوع که تا سالها ادامه داشت موجب شد تا از ابتدای این انتقال مردم این تیم را تیم شهر خود ندانند و استقبال بسیار کم طرفداران فوتبال از این تیم تا جایی پیش رفت که حتی در بازی­های این تیم با تیم­های استقلال و پیروزی برخی مواقع حتی نصف ورزشگاه هم پر نمیشد.

فاصله بین این تیم و طرفداران فوتبال در شهرقم مطمئنا یکی از دلایل دلسردی مسئولین استانداری برای حمایت مالی از این تیم است. در حالیکه ورزش استان با کمترین امکانات در برخی رشته­ها در سطح ملی موفق است احتمالا پرداخت هزینه برای یک تیم غریبه! توجیه منطقی ندارد.

در کنار این مسائل مشکلات مالی دولت هم دلیل دیگری برای این کم توجهی به حساب می­اید بهرحال تیمی مانند صبا برای فرار از این مسائل نیازمند شدید به کمک­های دولت است و در این چند ماه گذشته نتوانسته است از اینچنین حمایت­هایی بهره بگیرد، در نظر داشته باشید که این تیم نمی­تواند مانند باشگاههای بزرگ اسپانسر جذب کند.

با این اوصاف بازیکنان این تیم با کمترین پرداختی در میان تیم­های لیگ برتری در طول فصل گذشته مواجه شده اند و کمی بیش از یک سوم قرارداد خود را دریافت کرده­اند. همین مسئله موجب شده است که بازیکنان تمدید قرارداد خود را منوط به حل مسائل مالی و پرداخت معوقه قرارداد فصل قبل خود کنند. بازیکنانی هم که قرادادشان تمام شده رفتن را بر ماندن ترجیح می­دهند. با این اوضاع  هر روز خبری از خصوصی شدن تیم و مشخص شدن مالک جدید منتشر می­شود اما حتی بازیکنان هم نمی­دانند در این اوضاع و احوال چکاری انجام دهند و با کی مذاکره کنند؟

بهرحال مشخص است که استانداری تمایلی به تیم داری در لیگ برتر ندارد اما کلاف پیچیده خصوصی شدن باشگاه­ها در یک سال گذشته به همه فوتبال دوستان نشان داده است که تیم صبا نیز احتمالا تا چند ماه اینده اوضاع با ثباتی نخواهد داشت.

اخرین اخبار از واگذاری این تیم به سیروس محجوب خبر می­دهد خبری که هنوز تایید نشده است و در واقع گمانه­ زنی رسانه­ ها می­ باشد. باید برای وضعیت مالکیت قطعی صبا کمی صبر کنیم تا ببینیم بالاخره در کنار همه اخبار حول تیم کدام خبر تایید میشود.فعلا تنها موضوع قابل اطمینان مالکیت این تیم تحت استانداری قم و البته تمایل این اداره به واگذاری تیم به بخش خصوصی می­باشد.

مصاحبه دیروز اقای رضوی عضو هیئت مدیره تیم صبا نیز مطالب فوق را تائید می­کند اینکه واگذاری باشگاه صبا قطعی است و 2 پیشنهاد مهم برای مالکیت این تیم بدست مسئولان صبا رسیده است.

با این شرایط و با توجه به اینکه در حدود یک ماه دیگر مسابقات لیگ برتر فوتبال شروع می­شود و فقط جدایی چند بازیکن تیم محرز شده است و تیم نه تمرینات منظمی داشته و نه اردویی رفته و نه حتی بازیکنی جذب کرده است. با این اوصاف احتمالا اماده­سازی نامطلوب در این مقطع از فصل را می­توان مهمترین دلیل ناکامی احتمالی صبا در فصل اینده دانست. تیمی که به موقع تمرینات بدنسازی انجام نداده و بازیکن موثری در جهت تقویت خود جذب نکرده مطمئنا با این شرایط ناامادگی و کمبود بازیکن را دلیل نااماده بودن صبا در فصل اینده باید دانست.

تا اینجای فصل نقل و انتقالات همه تیم ها در تکاپوی بهبود شرایط شان هستند اما متاسفانه از اردوی صبا خبرهای خوشی به گوش نمی­رسد امیدواریم تا چند روز اینده تکلیف مالکیت قطعی و جذب بازیکن تیم هرچه سریعتر به اتمام برسد تا مردم شهر قم تیم منظمی مانند نیم فصل اول سال گذشته را شاهد باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها