أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۴۸۸۳
زمان انتشار: ۱۵:۴۰     ۱۵ تير ۱۳۹۴
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از مکاتبه با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای افزایش تعداد زنان در مجلس خبر داد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، شهین‌دخت مولاوردی در نشست خبری مجازی خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران در حوزه زنان پاسخ داد.

 

وی درباره سرانجام طرح بیمه زنان خانه‌دار گفت: لایحه‌ای که معاونت ارائه داده است در نوبت رسیدگی در کمیسیون اجتماعی دولت است و نظرات دستگاه‌ها نیز اخذ شده است، این بیمه با مشارکت دولت اجرا می‌شود و بخشی از حق بیمه را دولت می‌پردازد که به دلیل بار مالی و توجیه اقتصادی نداشتن آن و اینکه زنان خانه‌دار جزء گروه‌هایی هستند که کارفرمای خاصی ندارند به اجرا در نیامده است. البته همزمان سازمان تامین اجتماعی در حال بررسی بیمه‌های چند لایه که موضوع ماده 27 قانون برنامه پنجم توسعه است نیز می‌باشد.

 

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص تشکیل وزارت زنان گفت: هرچند این موضوع یکی از وعده‌های رئیس جمهور بوده است اما امور زنان فرابخشی است و محدود کردن آن به یک وزارتخانه مسئولیت سایر دستگاه‌ها را نادیده می‌گیرد و با این بهانه که این امور متولی خاصی دارد از زیر بار ان شانه خالی می‌کنند.

 

مولاوردی افزود: ممکن است این تلقی باشد که یک وزارتخانه متعلق به زنان است و سایر وزارتخانه ها متعلق به آنها نیست و زنان در آن سهمی ندارند.

 

وی تصریح کرد: آنچه که تجربه جهانی به آن رسیده است مکانیزم نهادین برای پیشرفت زنان است که در هر کشوری ساز و کار خودش را دارد و باید پیگیری مظایف دستگاه ها و هماهنگ کننده باشد.

 

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در رابطه با طرح ازدواج پایدار و تدابیر این معاونت برای افزایش ازدواج و کاهش آمار طلاق گفت: در این زمینه معاونت یکی از نهادهایی است که در چارچوب جایگاه ستادی باید وظایفی را انجام دهد، با بررسی و آسیب‌شناسی اسناد مصوب ستاد ملی زن و خانواده به برنامه عملی رسیدیم که همزمان شد با ورود شورای عای انقلاب فرهنگی به این موضوع و فعلاً در آن قالب حرکت می‌کنیم.

 

وی افزود: دبیرخانه شوراب در حل بررسی برنامه عمل کاهش و کنترل طلاق است که معاونت هم در آن مشارکت دارد.

 

مولاوردی در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه به دلیل فشارهای وارده از خواسته‌ها و مطالبات مشروع زنان فاصله می‌گیرید گفت: به نظر خودم چنین برداشتی اصلاً درست نیست و طبق سیاست کلی برنامه پنجم ما در استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در تمام زمینه‌ها مصمم هستیم و این سیاست در برنامه ششم نیز تنفیذ شده است.

 

مولاوردی در مورد اقدامات معاونت امور زنان درخصوص کودکان درگیر اعتیاد گفت: این موضوع کماکان در دستور کار ما قرار دارد که از طریق قوه قضاییه به دلیل قضایی بودن چندین پیشنهاد اصلاحی را پیگیری می‌کنیم و با دانشگاه مفید قم نیز برای ادامه پروژه بازپژوهی حقوق زن وارد مذاکره شده‌ایم.

 

مولاوردی افزود: در مورد کودکان درگیر اعتیاد آمار دقیقی وجود ندارد، ما گزارش‌هایی که دریافت می‌کنیم جمع‌بندی و خدمت رئیس جمهور ارائه می‌دهیم که بنا به تشخیص برای یگیری به دستگاه‌های ذیربط ارجا داده می شود.

 

معاون رئیس جمهور مهمترین چالش در حوزه زنان را عدم اعتماد و باور به توان و ظرفیت زنان در کشور دانست و گفت: این موضوع تاثیر خود را بر همه مناسبات و تصمیمات و سیاستها می‌گذارد، به عبارت دیگر هنوز عزم واراده می را در بهره‌مندی از توان نمی از سرمایه انسانی در برنامه‌ها مشاهده نمی کنیم.

 

مولاوردی به گزارش عملکرد سامانه پیامکی 101 نیز اشاره کرد و گفت: این سامانه پیامکی جهت دریافت مطالبات و دسته‌بندی کردن آن و لحاظ آن در برنامه‌ریزی‌ها راه‌اندازی و استقبال خوبی از آن شده است و هنوز نظرات دریافتی بررسی نشده است و امیدوار هستیم با این سامانه تعامل مثبتی با بدنه جامعه و دریافت به روز نظرات داشته باشیم.

 

مولاوردی در مورد اقدامات این معاونت برای حضور پررنگ‌تر زنان در انتخابات مجلس گفت: تلاشمان این است قدم‌هایی برای افزایش تعداد زنان در مجلس برداشته شود که مکاتبه‌ای با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای لحاظ در سیاستهای کلی انتخابات داشتیم، از طرف دیگر احزاب و تشکل‌ها نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند که در شرایط حاضر انتظار می‌رود کمک کنند.

 

مولاوردی درخصوص ساماندهی زنان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی گفت: در این مورد تفاهم نامه‌ای با وزارت راه منعقد شده و کمیته مشترکی تشکیل شده است که برنامه‌های اجرایی را بررسی می‌کنند.

 

وی در مورد سهمیه زنان در آزمون استخدامی دولت نیز گفت: کماکان پیگیر هستیم و دستور معاون اول رئیس جمهور را نیز گرفته‌ایم، حرف سازمان برنامه این است که براساس نیازهای اعلام شده توسط 13 دستگاه عمل کرده است مثلاً سال قبل مامور تشخیص مالیاتی بیشتر خانم‌ها بودند اما امثال تعداد آقای بیشتری جذب شد.

 

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درخصوص افزایش آمار اعتیاد بانوان گفت: هرکدام از این آسیب‌هایی که زنان در معرض آن قرار دارند یا قربانی آن شده‌اند متولیان قدری دارند با اعتبارات و امکانات آنچنانی، کاری که معاونت بر عهده دارد هماهنگی لازم و مدیریت ظرفیت‌های موجود است که در این دو سال در چند استان اقداماتی داشتیم و دو سال باقیمانده از دولت یازدهم چند طرح ملی را در موضوعات اولویت دار پی می‌گیریم که یکی از این موضوعات موضوع مورد بحث است.

 

وی در خصوص حضورر فعال زنان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی گفت: توسعه تعاملات بین‌المللی یکی از مأموریت‌های ما است که در چارچوب سیاست خارجی دولت شتاب گرفته است.

 

وی افزود: شرکت فعال در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای انجام دیدارها و ملاقات‌های دوجانبه و انجام مصاحبه‌ها و گفت‌وگو با رسانه‌های بین‌المللی و غیره نمونه‌ای از آن است که یکی از دستاوردها عضویت ایران در هیأت اجرایی نهاد زنان ملل متحد است.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا زنان مجلس عملکرد معاونت زنان تا این حد انتقاد دارند، گفت: بنده این هجمه‌ها را طبیعی می بینم، در این دو سال اصولاض هر قدمی که برداشته‌ایم برخی با چشم بسته حمله کرده‌اند و طوری وانمود می‌کنند که تاکنون هیچ حرکت مثبتی نبوده و قرار نیست باشد، من این را نشانه تاثیرگزاری اقدامات معاونت می‌بینم و به قول معروف به قطاری که در حال حرکت است سنگ می‌زنند نه قطاری که در ایستگاه توقف کرده است. این هجمه‌ها خارج از چارچوب حمله به دولت و کلیت‌اش است.

 

مولاوردی در مورد برنامه های این معاونت برای افزایش فعالیت زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در انتخابات پیش رو گفت: در مورد افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی، زنان ما به دنبال تحقق عدالت جنسیتی و فراتر از آن انصاف جنسیتی هستیم و اینکه تعادل لازم در جنبه‌های مختلف زندگی زنان را نتیجه دهد که حاصل آن توسعه متوازن در سطح کلی خواهد بود. اصولاً کشور ما از توسعه نامتوازن در همه ابعاد رنج می‌برد.

 

مولاوردی درمورد پیگیری‌های بعد از بازدید از زندان زنان یا بند نسوان گفت: برخی زندانها که در سفرهای استانی نیز گنجانده‌ایم باید بگویم ایجاد مهدکودک در زندانها و توانمندسازی و حرفه‌ آموزی زنان زندانی و خانواده‌های زندانیان و همچنین سرپناه بعد از آزادی از حبس در دستور کار معاونت قرار دارد.

 

معاون رئیس جمهور دباره نقش زنان پس از تحریم‌ها گفت: ما به دوران پس از تحریم بسیار دل بسته‌ایم چون بسیاری از پیشنهادات و طرح‌هایی که ارائه می‌دهیم به دلیل بار مالی در اولویت قرار نمی‌گیرد، امیدواریم با رونق اقتصادی پس از لغو تحریم‌ها و خروج کامل از رکود بسیاری از برنامه‌ها تحقق پیدا کند البته اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم نباید انتظارات را دامن بزنیم چون زمان کافی برای تطبیق دادن خودمان با شرایط جدید را باید داشته باشیم.

 

مولاوردی افزود: یکی از وظایف ما ارتقای توانایی‌های زنان مدیر و به طور کلی توانمندسازی زنان است که شناسایی زنان توانمند و تشکیل بانک جامع اطلاعاتی آنها و معرفی آنها جهت تصدی مناسب را پیگیری می‌کنیم و از طرف دیگر در حال طراحی دوره‌هایی هستیم که مهارتهای علمی و عملی زنان را در این خصوص ارتقاء دهیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها