أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۵۱۵۶
زمان انتشار: ۱۶:۰۱     ۱۶ تير ۱۳۹۴
استاد دانشگاه تهران تأکید کرد اگر از موضع اقتدار و قدرت صحبت کنیم طرف غربی مجبور به عقب‌نشینی می‌شود و تاکید کرد زیاد نباید حرف‌های منفی مقامات آمریکایی را جدی گرفت چون آنها می‌دانند آمریکا بیش از ایران به توافق نیاز دارد.

به گزارش پایگاه 598 ، دکتر «سیدمحمد مرندی» استاد مطالعات جهان دانشگاه تهران در مصاحبه با خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به «وین» در خصوص هدف رهبر معظم انقلاب از تعیین خطوط قرمز در مذاکرات هسته ای و اینکه تا چه اندازه این خطوط قرمز در مذاکرات رعایت می شود، گفت: ما از آنچه که پشت درهای بسته رخ می دهد آگاهی نداریم و فقط به صورت جسته و گریخته یک چیزهایی را می شنویم بنابراین نمی توانیم قضاوت کنیم که تا این لحظه کار به کجا رسیده و چه تصمیم گیری هایی صورت گرفته است.

* غربی ها بدانند قاطعانه بر سر حقوق مردم ایران ایستاده اند

وی ادامه داد: خطوط قرمزی که رهبری تعیین کردند، برای این است که غربی ها بدانند ایشان قاطعانه بر سر حقوق مردم ایران، قانون اساسی و حقوق ملی ایران پایبند است. این خطوط قرمز چیز جدیدی نیست و در واقع همان حرفهایی است که قبلاً به شکل های مختلف هم بیان شده است. هم اکنون برای قضاوت درباره آنچه که در مذاکرات رخ داده است، زود می باشد. شایعاتی شنیده می شود که درباره مسئله ای توافق شده و بعضاً تصور می شود که از خطوط عبور شده است اما تا زمانیکه کل صفحات مختلف توافق دیده نشود قضاوت زود است.

وی ادامه داد: به مرور زمان همه به این واقعیت رسیده اند که معقول ترین و منطقی ترین موضع را رهبری اتخاذ کرده است. ایشان در عین حال هم انعطاف دارد و هم اقتدار و هیچ گاه از موضع ضعف صحبتی نکرده اند. متأسفانه برخی از مسوولین داخل کشور به صورت مداوم از معضلات اقتصادی و درماندگی مردم ایران صحبت می کنند و این اظهارات آنها نه تنها کمکی به پیشرفت مذاکرات نمی کند بلکه در واقع در راستای اهداف و منافع طرف مقابل مذاکره کننده کار می کنند. رهبر انقلاب همیشه از موضع اقتدار صحبت می کند و همین امر باعث می شود که قدرت ظریف در مذاکره قوی تر شود.

*هیچ کس در ایران اجازه بازدید از تأسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان را نمی دهد

مرندی در خصوص تأکید غرب بر بازدید از تأسیسات نظامی ایران و همچنین مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایران گفت: فکر نمی کنم بازدیدی از تأسیسات نظامی ایران یا مصاحبه با دانشمندان هسته ای مطرح شود. احتمال می دهم که ممکن است توافقاتی صورت گیرد تا یک راه میانه ای فراهم شود و در عین حال از خطوط قرمز نیز عبور نشود. هیچ کس در ایران اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای را نمی دهد زیرا در گذشته، آنها به همین شیوه دانشمندان هسته ای ما را ترور کردند. وقتی می گویند که همه گزینه ها روی میز است، حماقت است که اجازه دهیم از تأسیسات نظامی ما بازرسی کنند. هر توافقی صورت گیرد، شامل بازرسی از تأسیسات نظامی نخواهد بود و احتمالاً یک راه حل میانه برای این مسئله تعبیه شود.

*اگر رهبری از توافق حمایت کند باید از آن حمایت کنیم

وی ادامه داد: آنچه مهم است این مسئله است که مقام معظم رهبری در نهایت چه نظری داشته باشند. من مطمئنم که بین عقلا یک اجماعی وجود دارد و رهبری به خوبی می دانند که چه کاری می کنند. مقام معظم رهبری به بهترین شکل در مسائل مختلف، بحران های کشور را مدیریت کردند. اگر توافقی بشود و رهبر ایران از آن حمایت کند، باید از آن حمایت کنیم و اگر نسبت به این توافق ملاحظاتی داشته باشند، بدون شک بر اساس حساب و کتاب است. هم اکنون نباید قضاوت کنیم چون هنوز هیچ چیز معلوم نیست.

دکتر مرندی در خصوص نقش رهبری ایران در مذاکرات اینگونه پاسخ داد: رهبری از موضع قدرت حرف می زند و گرچه کری و فابیوس و ...اخیراً خیلی محکم و تند صحبت کردند اما فرق سخنان مقتدارانه رهبر انقلاب این است که اقتدار ایشان در دفاع از حقوق ملی است اما تند حرف زدن و محکم بودن کری و امثال وی در جهت محدود کردن ملت ایران است.

*آمریکا باید بپذیرد کل تحریم های شورای امنیت و تحریم های هسته ای آمریکا لغو شود

استاد مطالعات جهان دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا حاضر از نهاد تحریم های ضدایرانی عقب نشینی کند، گفت: تنها راه برای توافق این است که آمریکا بپذیرد کل تحریم های شورای امنیت و تحریم‌های هسته ای آمریکا باید برداشته شود. اگر ما امروز در مقابل این تحریم ها کوتاه بیاییم، این تحریم ها برای نسل های آینده ایران نیز ادامه خواهد داشت.

مرندی در این باره گفت: رسانه و دولت ما باید گفتمان مقاومت و اقتصاد مقاومتی و اقتدار را دنبال کند. صحبت از سازش و شکست در میدان نبرد درست نیست و زیرا اینگونه مواضع موجب تقویت طرف مقابل می شود بنابراین باید بر وحدت پافشاری کنیم.

*بین اجرا و لغو تحریم باید همزمانی وجود داشته باشد

وی درباره همزمانی اجرای توافق و لغو تحریم ها گفت: در صورتیکه توافقی صورت گیرد، ایران باید تغییراتی را در سایت نطنز و اراک صورت دهد که این تغییرات پرهزینه است و بازگرداندن آنها به حالت اول ماهها و حتی سالها ممکن است به طول انجامد. بنابراین اگر ما این کار را انجام دهیم و آنها به تعهدات خود عمل نکنند عملاً کلاه عظیمی به سر ما رفته است. با توجه به اینکه کنگره آمریکا باید دخالت داشته باشد، اگر بعد از توافق، کنگره دخالتی نداشته باشد، تنها راه برای حل این مسئله، همزمان بودن تعهدات دو طرف است.

*اگر غرب متوجه شود که ایران برای حقوقش ایستادگی می کند عقب نشینی خواهد کرد/باید پشت رهبری و نظام باشیم

مرندی درباره رسیدن به توافق خوب اینگونه گفت: توافق خوب ربطی به ظریف و صالحی و ...ندارد بلکه به کل کشور ربط دارد. پشتوانه اصلی تیم مذاکره داخل ایران است. اگر غرب احساس کند که ایران مقتدر است و حاضر است برای حقوقش ایستادگی کند، غرب مجبور به عقب نشینی می شود. در یونان نیز کشورهای غربی شرارت کردند که همه پرسی دولت یونان با شکست مواجه شود و نظرسنجی های دروغین، دولت آمریکا و ثروتمندان همگی تلاش کردند تا مردم را وادار کنند که علیه دولت یونان رأی دهند اما علیرغم این فضای وحشت، مردم یونان به نفع دولت کنونی و علیه اتحادیه اروپا و سرمایه داری رأی دادند. اگر سران سه قوه ایران از موضع قدرت و اقتدار صحبت کنند و برخی سیاسیون از ضعف مردم نگویند، موضع ایران در تیم مذاکره تقویت می شود. همانطور که مردم یونان علیرغم مشکلاتی که داشتند از دولت خود حمایت کردند باید برای رسیدن به توافق پشت نظام و رهبری باشیم. اگر از موضع اقتدار صحبت کنیم قطعا دیر یا زود نتیجه می گیریم.

*آمریکا می داند بیش از ایران به توافق نیاز دارد

وی درباره اظهارات چند روز پیش «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که گفته بود اگر سرسختی قاطعانه باشد آماده  عقب نشینی هستیم، گفت: حرفهای کری را نباد جدی گرفت. آمریکایی ها امروز می  دانند که آنها بیش از ایران به توافق نیاز دارند. بحران اتحادیه اروپا، بحران منطقه و فروپاشی منطقه به خاطر وهابیت و ظهور چین و روسیه در واقع به واسطه رهبری و اقتدار ایران در منطقه اوباما به مذاکره با ایران نیاز دارد و این شرایط موضع ایران در میز مذاکره را تقویت می کند.

*اگر غرب ببیند ما صبر داریم به توافق خوب می رسیم

دکتر مرندی در پایان در خصوص احتمال تمدید چند ماهه مذاکرت گفت: احتمال تمدید هم وجود دارد و ممکن است تمدید چند ماهه هم صورت بگیرد. ما باید از توافق تا هر زمانی که صورت می گیرد استقبال کنیم. اگر غرب ببیند که ما صبر داریم، توافق خوب صورت می گیرد. اگر استقامت کنیم نتیجه می گیریم. نباید اجازه دهیم حرف های تند کری و اوباما، تأثیری در رویه و اراده ما بگذارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها