يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۵۱۵۷
زمان انتشار: ۱۶:۰۲     ۱۶ تير ۱۳۹۴
جدیدترین اثر نویسنده یزدی روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها
همزمان با 18 تیرماه، سالروز درگذشت مهدی آذریزدی، خالق «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» کتاب «آذریزدی؛ شیفته کتاب» جدیدترین اثر نویسنده و محقق یزدی منتشر شد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس،«آذریزدی؛ شیفته کتاب»، توسط حسین مسرت به رشته تحریر درآمده و نگاهی به زندگی مهدی آذریزدی، پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران زمین دارد.

این کتاب از چند بخش شامل آشنایی با کتاب، کتاب‌شناسی، خدمتگزاری عالم کتاب، آثار و کارنامه کتاب‌شناسی آذریزدی است که در هر بخش نقش و تاثیر کتاب بر زندگی آذریزدی مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده این کتاب که از نزدیکترین دوستان و همراهان مهدی آذریزدی بوده است، با برداشت‌هایی از واگویه‌های این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، به بررسی این نقش پرداخته است.

بخش نخست این کتاب به نخستین آشنایی مهدی آذریزدی با کتاب پرداخته و در دو بخش بعدی، زندگی کتابی آذریزدی در سال‌های 1319 و 1322 یعنی سال‌های ورود وی به یک کتاب‌فروشی در یزد و سفر وی به تهران و ورود به عرصه چاپ و نشر کتاب، مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش دیگر ای کتاب شامل بررسی کلیه کتب نوشته شده توسط مهدی آذریزدی است که شامل 40 کتاب اوست و بخش کتاب‌شناسی آذریزدی نیز شامل کلیه کتاب‌هایی است که تاکنون در مورد وی توسط دیگر نویسندگان و مولفان نوشته شده که آمار آنها به بیش از 20 عنوان می‌رسد.

بخش پایانی این کتاب نیز به معرفی آثار تالیف شده از سوی حسین مسرت در مورد مهدی آذریزدی اختصاص یافته است.

حسین مسرت تاکنون 20 مقاله و چهار کتاب در مورد آذریزدی به نگارش درآورده که این کتاب‌ها شامل «ویژه نامه همایش نکوداشت استان مهدی آذریزدی» با همکار پیام شمس الدینی در سال 1385، «مشاهیر کتاب‌شناسی ایران؛ مهدی آذریزدی» در سال 1394 همزمان با آغاز به کار نمایشگاه سراسری کتاب، «زندگی و خدمات و آثار علمی استاد مهدی آذریزدی» در سال 1385 و کتاب «آذریزدی؛ شیفته کتاب» که 15 تیرماه جاری منتشر شده، هستند.

آخرین کتاب حسین مسرت که «آذریزدی؛ شیفته کتاب» نام دارد، در 120 صفحه و در قطع رقعی چاپ شده و قرار است از این کتاب در روز 21 تیرماه جاری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد در بلوار امیرکبیر، رونمایی شود.

به گزارش فارس، مهدی آذریزدی در سال 1300 در یکی از محله‌های قدیمی یزد به دنیا آمد و به رغم اینکه در سنین کودکی از رفتن به مدرسه محروم بود، توانست کتاب‌های بسیاری را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به چاپ برساند.

کتاب معروف مهدی آذریزدی که مقام معظم رهبری در سفر خود به استان یزد در سال 1386 نیز به نقش این کتاب در تربیت فرزندان خود اشاره کردند، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» است.

دوره هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» شامل دفترهای «قصه‌های کلیله و دمنه»، «قصه‌های مرزبان نامه»، «قصه‌های سندباد نامه و قابوس نامه»، «قصه‌های مثنوی مولوی»، «قصه‌های قرآن»، «قصه‌های شیخ عطار»، «قصه‌های گلستان و ملستان» و «قصه‌های چهارده معصوم»، دوره 10جلدی «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» شامل دفترهای «خیر و شر»، «حق و ناحق»، «ده حکایت»، «بچه آدم»، «پنج افسانه»، «مرد و نامرد»، «قصه‌ها و مثل‌ها»، «هشت بهشت»، «بافنده داننده»، «اصل موضوع»، «گربه ناقلا»، «شعر قند و عسل»، «مثنوی بچه خوب»، «قصه‌های ساده برای نوآموزان»، «تصحیح مثنوی مولوی»، «گربه تنبل»، «خودآموز مقدماتی شطرنج»، «خودآموز عکاسی برای همه»، «قصه‌های پیامبران»، «یاد عاشورا»، «تذکره شعرای معاصر ایران»، «لبخند»، «چهل کلمه قصار حضرت امیر (ع)»، «دستور طباخی و تدبیر منزل» و «خاله گوهر» آثار منتشر شده از مرحوم مهدی آذریزدی است.

آذریزدی که در طول دوران 88 ساله زندگی خود همواره تنها زندگی کرد و هرگز ازدواج نکرد، تنها لذت زندگی‌اش کتاب بود و سه کتاب او توسط شورای کتاب کودک به عنوان کتاب برگزیده سال نیز انتخاب شد.

آذریزدی در 18 تیرماه 1388 در تهران درگذشت و در حسینیه خرمشاد یزد چهره بر نقاب خاک کشید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها