يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۵۱۹۴
زمان انتشار: ۱۷:۰۶     ۱۶ تير ۱۳۹۴
رصد رسانه های غربی از آخرین تحولات مذاکرات وین:
مسئله ی دیگری که به گفته ی منابع امریکایی جزو آخرین مباحثی است که مورد بحث قرار دارد، موضوع لغو تحریم های تسلبحاتی ایران است. ایران اصرار دارد صادرات و واردات سلاح های متعارف نیز از لیست تحریم ها خارج شود ولی کاخ سفید به شدت با این موضوع مخالف است و اصرار دارد که این مسئله، مشکلات منطقه ای را دوچندان خواهد ساخت.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، در آستانه ی به نتیجه رسیدن گفتگوهای هسته ای، مذاکرات ایران و 5+1 حساس ترین روزهای خود را پشت سر می گذارد. اما کماکان خبرهای گاهی امیدوار کننده و گاهی بسیار ناامیدکننده، رسیدن به نتیجه ای رضایت بخش را نه ناممکن ولی دور از ذهن نشان می دهد. به عنوان نمونه پایگاه آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع مطلع درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ نوشت دو طرف در موضوع بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت نقض احتمالی توافق از سوی تهران به پیشرفت رسیده اند.

اما هیچ جا به این موضوع اشاره ای نشده است که اگر طرف امریکایی به تعهدات خود عمل نکرد چه اتفاقی خواهد افتاد! اگر غرب خباثت های دیرینه ی خود را ادامه دهد ایران باز هم موظف است به تعهدات خود عمل کند یا برای این موضوع پیش بینی خاصی صورت نگرفته است؟!

متاسفانه برخی مفاد توافق نامه که امروز از نهایی شدن آنان سخن به میان می آید همان مواردی است که پیشتر مورد بحث قرار گرفته اند و نصیحت ناقدین تاثیری بر تغییر آنان نداشته است. یکی از این موارد ارائه ی جدول زمانبندی برای رفع یا تخفیف تحریم هاست. آقای روحانی در تاریخ 9 آپریل سال میلادی جاری در سخنانی اظهار داشت تمام تحریم ها باید در روز توافق برداشته شوند.+

رسانه های خارجی بلافاصله در یک حرکت جمعی هدف دار مدعی شدند این سخنان روحانی فقط مصرف داخلی دارند. حامیان مذاکرات در داخل کشور برآشفتند که این ادعا صحت ندارد. اما بیست روز پس از این ماجرا در تاریخ 29 آپریل اتفاقی افتاد که نشان داد مدعای رسانه های خارجی چندان دور از واقعیت نبود. دکتر ظریف در سخنانی اعلام کرد ایران می تواند انعطاف لازم را برای تعیین یک جدول زمانبندی به منظور رفع تحریم ها نشان دهد. +

طرف امریکایی مدعی است این عین توافقی است که در لوزان شکل گرفته و ایران باید بپذیرد که تفاهم نامه ی لوزان، زیربنای اصلی توافق نهایی است. بدین ترتیب و به راحتی یکی از خطوط قرمز اصلی و اساسی جمهوری اسلامی، بازیچه ی خواسته های بی پایان امریکا قرار گرفته است و با گذشت چند ماه از تاریخ انتشار این خبر، هنوز نمی توان به قطع و یقین گفت که تیم مذاکره کننده ی ایران از خطوط قرمز خود صیانت می کند و یا ناچار و برای رسیدن به توافق به خواسته ی آنها تن می دهد.

مسئله ی دیگری که به گفته ی منابع امریکایی جزو آخرین مباحثی است که مورد بحث قرار دارد، موضوع لغو تحریم های تسلیحاتی ایران است. ایران اصرار دارد صادرات و واردات سلاح های متعارف نیز از لیست تحریم ها خارج شود ولی کاخ سفید به شدت با این موضوع مخالف است و اصرار دارد که این مسئله، مشکلات منطقه ای را دوچندان خواهد ساخت.

عربستان–نوچه ی بی جیره و مواجب امریکا- نیز آتش بیار معرکه شده و اعلام کرده است در صورت توافق بر سر این مسئله، دست به اقداماتی خواهد زد که نتیجه ی آن قطعا ناامن تر کردن منطقه خواهد بود. واکنش عربستان که واضح است با هماهنگی امریکا صورت گرفته، بهانه ی جدید مخالفت با خواسته ی ایران است. خبرهای رسیده از مذاکرات حاکی از کمتر شدن موارد اختلافی است ولی اینکه حل اختلافات بیشتر به نفع کدام طرف بوده است هنوز مشخص نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها