أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۵۲۱۶
زمان انتشار: ۰۴:۳۵     ۱۷ تير ۱۳۹۴
معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه نه مقید به فردا هستیم نه پس فردا و نه هیچ تاریخ دیگری، گفت: آمادگی داریم تا هر زمانی لازم باشد برای ادامه مذاکرات در وین بمانیم حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه دقایقی قبل در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در وین با بیان اینکه هیچ ضرب الاجلی مقدس نیست، گفت: آمادگی داریم تا هر زمانی لازم باشد برای ادامه مذاکرات در وین بمانیم، حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود.

وی با اشاره به جلساتی که در وین در حال برگزاری است، عنوان کرد: با توجه به کار سختی که هست، موضوعات به مرحله‌ای رسیده که از حساسیت بالایی برخوردار می‌باشد، ولی تلاش می‌کنیم اختلافات موجود کمتر شود و اگر مقدور باشد به یک توافق برسیم.

*طرف مقابل دلبستگی به تحریم را کنار بگذارند

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند بر خلاف قطعنامه‌های 1929 و  1747 خرید و فروش سلاح‌های متعارف جزو ممنوعیت کاری شماست؟ نیز گفت: اساس قطعنامه‌های شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران است. آنچه خواسته ما است این است که در پی این توافق باید موضوع تحریم‌ها به طور کلی کنار گذاشته شود و طرف‌های غربی و مقابل ما آمادگی داشته باشند دل خود را از تحریم‌ها بکنند. نمی‌شود توافقی داشت که در کنارش نظام، رژیم و ساختار تحریم وجود داشته باشد، حتما باید این رویکرد عوض شود.

عراقچی ادامه داد: ما در خصوص تحریم‌های اصلی که مورد نظر ما بوده که تحریم‌های اقتصادی و مالی است، به یک توافق و جمع بندی رسیدیم و تحریم‌ها در روز اول اجرایی شدن همه برداشته خواهد شد، ولی در مورد برخی از تحریم‌های دیگر مثل تحریم‌های تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد و این تحریمی است که از نظر عملیاتی و اجرایی برای ما کمترین بهانه را دارد. تحریمی که بیشترین برکت را برای ما داشت، تحریم‌های تسلیحاتی است که باعث شد صنعت دفاعی و ساخت تسلیحات ما رشد فوق العاده‌ای داشته باشد.

وی گفت: موضوع تحریم تسلیحاتی فی نفسه موضوع مهمی نیست، ولی اینکه بخواهد تحریمی به عنوان تحریم در چارچوب تحریم و ساختار تحریم بماند باید عوض شود. اگر 1+5 توافق بخواهند باید رویکرد و نگاه خود را به تحریم عوض کنند. باید بحث دلبستگی به تحریم را کنار بگذارند.

عراقچی گفت: در این صورت است که می‌توانیم به یک توافق برسیم.

معاون وزیر خارجه در خصوص اختلافات موجود بر سر راه حصول توافق نیز گفت: اختلافات اساسی و کلان شاید دو سه مورد بیشتر نباشد. در مرحله بعدی اختلافات دیگری است که از اهمیت کمتری برخوردار است شاید هفت الی 10 تا مانده باشد. در برخی جزییات فنی و تکنیکی هنوز برخی اختلافاتی هست و پرانتزهایی است که مانده که اگر بشمارم نمی‌دانم چند تا بشود.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته‌ای اضافه کرد:‌ مهم این است که تعداد اختلافات کمتر و کمتر و انگشت شمار شده است. اینها بین وزرا در حال بحث است. البته اینکه کم و انگشت شمار شده و همچنان مانده است، نشانگر اهمیت آنهاست. اگر اهمیت کمی داشت زودتر از آن حل می‌شد.

عراقچی ادامه داد: موضوعاتی است که برای همه از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است، اعم از ما و آنها و اینکه چگونه به راه‌حل بینابینی رسید و هنوز بحث‌ها ادامه دارد.

*متن اصلی توافق تقریبا کامل‌ شده

معاون وزیر خارجه درباره نگارش متن توافق گفت: نگارش متن توافق توسط معاونان صورت می‌گیرد و وزرا خودشان وارد این کار نمی‌شوند.

عراقچی گفت: متون توافق آنقدری که مقدور بوده همه را تمام کرده‌ایم و بخش‌هایی از توافق و ضمایم آن که هنوز در پرانتز است منوط به تصمیم‌گیری‌هایی است که باید در سطح وزرا گرفته شود.

وی ادامه داد: اگر وزرا در هر کدام از اینها به تصمیم برسند ما بلافاصله عبارارت مربوطه را مذاکره توافق کرده و وارد متن می‌کنیم. متن اصلی توافق تقریبا کامل‌تر شده شاید چند پاراگرف بیشتر نمانده که تصمیم‌گیری سیاسی آن گرفته شود.

* ضمیمه‌های توافق

معاون ظریف گفت:‌ ضمیمه مربوط به برنامه هسته‌ای خیلی جدی بین آقای صالحی و مونیز و طرف‌های مقابل بحث می‌شود و پیشرفت‌های خیلی خوبی در آن حاصل شده و تقریبا به مراحل پایانی نزدیک می‌شود. ضمیمه مربوط به تحریم‌ها تقریبا بالای  95 الی 96 درصد تمام شده شاید دو سه موضوع کوچک باقی مانده باشد.

وی گفت: ضمیمه مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران تقریبا کامل است. حوزه‌های مختلف همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مشخص شده، ضمیمه مربوط به کمیسیون مشترک غیر از دو سه مورد اختلافی تقریبا نهایی است.

عراقچی ادامه داد: هنوز در مورد ضمیمه آخر که مربوط به برنامه اجرایی است و اینکه اقدامات دو طرف در چه جدول زمانی انجام خواهد شد، در حال کار هستیم. چون اول باید همه مسائل حل شود بعد ترتیبات زمانی آن مشخص شود. 

وی گفت: از نظر نگارش متن دیگر مشکلی نداریم. مواردی در متن الان حل نشده که تصمیم سیاسی درباره آن اتخاذ نشده است.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: به محض اینکه وزرا در خصوص آن به تصمیم برسند، متن را نیز کامل خواهیم کرد.

*در مورد تمدید مذاکرات ما مقید به هیچ تاریخ زمانی نیستیم

وی گفت: در مورد تمدید مذاکرات ما مقید به هیچ تاریخ زمانی نیستیم. ما هیچ ضرب الاجلی را قائل نیستیم، برای ما ملاک این است که به توافق خوبی که مدنظرمان است برسیم. اگر دیگران برای خودشان ضرب الاجل دارند، مشکل ما نیست. ما آمادگی داریم هر چه قدر لازم باشد در وین بمانیم و این کار را به سرانجام برسانیم ولو اینکه مذاکرات روز به روز تمدید شود.

عراقچی اضافه کرد: بحث تمدید مثل دفعات گذشته که چند ماه تمدید کنیم برویم و بگردیم از نظر ما منتفی است، ما آمادگی داریم اینقدر در اینجا بمانیم تا مذاکرات به سرانجام برسد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: بعضی از طرف‌های ما با ضرب الاجل‌هایی که به خودشان مربوط است مواجه هستند که باید اینها را رعایت کنند، باید قوانین مربوط خود را مدام تمدید کنند و اقداماتی در آن خصوص انجام دهند. مشکل ما نیست. آنچه به ما مربوط می شود نه مقید به فردا هستیم نه پس فردا و نه هیچ تاریخ دیگری. هر چقدر لازم باشد خواهیم ماند تا وقتی که به مطلوب ما و ملت است برسیم.


598
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها