أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۵۴۹۷
زمان انتشار: ۱۵:۱۵     ۱۸ تير ۱۳۹۴
قرآن سعیدآباد یکی از با ارزش‌ترین آثار تاریخی ایران و منتسب به خط حضرت علی (ع) است که این قرآن را روز بیست و یکم ماه رمضان به روستای سعیدآباد لنجان می‌آورند و مردم از شهرهای مختلف برای زیارت آن به این روستا سفر می‌کنند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از لنجان، ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، ماهی که با ورود به آن عبادتی خاص را در ذهن آدمی نقش می‌زند، چراکه مردم ایران ماه رمضان را ماه میهمانی الهی می‌دانند و بر همین اساس در گوشه و کنار کشور مراسم‌های ختم قرآن کریم برگزار می‌شود و آحاد مردم به خصوص نوجوانان و جوانان روح و جان خود را با کلام وحى معطر می‌سازند.

مردم ایران اسلامی معتقدند، مهم‌ترین و پرفیض‌ترین ‌عبادت‌ها در ماه رمضان و لیالی قدر رقم می‌خورد که این امر باعث رشد و تعالی انسان‌ شده و دستیابی به قرب الهی را آسان‌تر می‌سازد و می‌توان به جرأت گفت، همین شب‌های قدر است که ماه رمضان را از دیگر ماه‌های سال متمایز می‌کند، همان شبی که از هزار ماه برتر بوده و اولیای الهی و آحاد مردم این شب‌ها را تا صبح به عبادت می‌پردازند و با قرآن مجید انسی صد چندان پیدا می‌کنند.

ماه رمضان با مراسم، آداب و آئین‌های آن، دارای جایگاه برجسته‌ای در میان مردم ایران است و آغاز این ماه، با جلوه‌های نمایان همچون اطعام ایتام، پهن کردن سفره‌های افطاری ساده و مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم هویدا می‌شود و با فرا رسیدن نوزدهم ماه رمضان مساجد و تکایا سیاه‌پوش شده و بیرق‌ها و کتل‌های سیاه در جوار تکایا و مساجد آرام می‌گیرند، که نشانگر فرا رسیدن اندوهی عظیم است.

بیست و یکم ماه رمضان نیز از حال و هوایی خاص برخوردار است و در لحظه لحظه آن حزن و اندوهی سنگین قرار گرفته و اجتماع عظیم عزاداران خود راوی غم بزرگ زینب (س) در این روز است، از این رو مردم در هر شهر و دیاری با برگزاری آئین‌های سنتی آن دیار و برگزاری مراسم‌هایی همچون روضه خوانی، دسته‌گردانی و تعزیه‌خوانی عشق و ارادت خود را به امام مظلومشان نشان می‌دهند.

هر ساله در روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان، عزادارانی که دل به کتاب وحی سپرده‌اند، از گوشه و کنار کشور با جان و دل به زیارت دست‌خط مبارک امیرالمومنین (ع) به روستاى سعیدآباد لنجان سفر می‌کنند که این امر شور و حالی خاصی را در این روستا رقم می‌زند و به خوبی مشخص است، روستای سعیدآباد شور و حالی دیگر در سر دارد وقتی در میان مردم حرکت می‌کنی حال و هوایی وصف‌ناپذیر را شاهدی به گونه‌ای که گویی ارتباط قلبی و روحی هر شخص با خدای متعال به شکلی خاص برقرار شده و مظلومیت حضرت علی (ع) را به خوبی درک کرده‌اند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان در حاشیه این مراسم مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: قرآن سعیدآباد یکی از با ارزش‌ترین آثار تاریخی ایران اسلامی به حساب می‌آید که مربوط به قرن اول یا دوم هجری قمری است.

به گفته وی، این قرآن را در روزهای عاشورا، بیست و هشتم ماه صفر و بیست و یکم ماه رمضان به روستای سعیدآباد لنجان می‌آورند و مردم از روستا‌ها و شهرهای مختلف برای زیارت آن به این روستا سفر می‌کنند.

محمدرضا ترحمی می افزاید: مردم روستای سعیدآباد اعتقاد خاصى به این قرآن دارند چرا آثار و برکات زیادى را برای این روستا و مردم آن به همراه داشته و به برکت آن مردم روستاى سعید‌آباد اُنس ویژه‌اى با قرآن کریم دارند.

وی تصریح می‌کند: قرآن سعیدآباد شامل جزء سوم قرآن کریم بوده که به خط کوفی بر روی پوست آهو تحریر شده و حواشی آن نیز با طلا به تذهیب درآمده که این قرآن منتسب به خط مبارک حضرت علی (ع) است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان متذکر می‌شود: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده، بعد از پایان مراسم بیست و یکم ماه رمضان قرآن منتسب به حضرت علی (ع) برای بازسازی و مرمت به آستان قدس رضوی انتقال داده می‌شود.

به گزارش فارس، آقا سیدابراهیم مقدس معلم فرزندان دربار ناصرالدین شاه بود که وظیفه تعلیم و تربیت قرآنى شاهزادگان را به عهده داشت که ناصرالدین شاه به پاس خدمات وی جزء 30 قرآن مجید به خط امام على (ع) که بر روى پوست آهو نگارش شده بود را به همراه با مرغزارى در حاشیه زاینده‌رود به او هدیه می‌کند و سید ابراهیم مقدس این قرآن را به بهترین شکل حفاظت کرده و نسل به نسل تا به امروز انتقال یافته که امروز مورد زیارت و تبرک آحاد مردم قرار گرفته است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
مقدم
ROMANIA
۲۰:۱۱ - ۱۹ تير ۱۳۹۴
۱
۲
اخه کی حضرت علی امده لنجان نوشته
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها