کد خبر: ۳۲۶۴۶۴
زمان انتشار: ۱۳:۳۶     ۲۳ تير ۱۳۹۴
نماینده مردم رشت با اشاره به واردات بی‌رویه برنج گفت: واردات برنج از جمله سیاست‌های تخریبی و نادیده گرفتن اقتصاد مقاومتی در راستای تکیه به تولیدات داخلی است.

به گزارش پایگاه 598، دیارباران نوشت: برنج اصلی ترین محصول کشاورزی گیلان است و این محصول در 80درصد از اراضی شالیزاری گیلان کشت می شود تا جایی که بخش زیادی از اقتصاد گیلان بر پایه تولید محصول برنج است.

علیرضا شعبان نژاد رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرده است به منظور حمایت از تولید داخلی برنج درخواست ما از وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که تا آذرماه سال جاری هرگونه واردات برنج خارجی متوقف بماند تا کشاورزان استان های شمالی کشور بتوانند محصول خود را تولید و به قیمت مناسب بفروش برسانند.
وی خاطرنشان کرد: اولویت وزارت جهادکشاورزی تامین نیاز بازار با تولید برنج داخلی است و مازاد آن باید در پایان فصل برداشت و فروش برنج بر اساس نیازی که این وزارتخانه تعیین می کند وارد شود .

آمار متناقص گمرک در واردات برنج بر اساس آمار گمرک؛ در دو ماهه نخست سال جاری 149 هزار تن برنج به ارزش 153.2 میلیون دلار به کشور وارد شد و این کالا در مدت یاد شده دومین کالای وارداتی شد.

 

بر اساس آمار گمرک؛ در دو ماهه نخست سال جاری 149 هزار تن برنج به ارزش 153.2 میلیون دلار به کشور وارد شد و این کالا در مدت یاد شده دومین کالای وارداتی شد. آمار متناقص گمرک در واردات برنج/کاهش واردات یا افزایش 100 درصدی واردات بر این اساس؛ واردات این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 18.41 درصد و از نظر ارزشی 29.52 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این در حالی است که گمرک ایران در جداول جزییات واردات در دو ماهه ابتدایی سال جاری افزایش 100 درصدی واردات برنج را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. آمار متناقص گمرک در واردات برنج/کاهش واردات یا افزایش 100 درصدی واردات بر اساس این گزارش؛ گمرک اعلام کرده که در اردیبهشت ماه نیز 103.6 هزار تن برنج به ارزش 105.7 میلیون دلار به کشور وارد شد و واردات این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی افزایش 100 درصدی را نشان می‌دهد.

 

بر این اساس؛ واردات این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 18.41 درصد و از نظر ارزشی 29.52 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 
این در حالی است که گمرک ایران در جداول جزییات واردات در دو ماهه ابتدایی سال جاری افزایش 100 درصدی واردات برنج را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
 


بر اساس این گزارش؛ گمرک اعلام کرده که در اردیبهشت ماه نیز 103.6 هزار تن برنج به ارزش 105.7 میلیون دلار به کشور وارد شد و واردات این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی افزایش 100 درصدی را نشان می‌دهد.

در حالی که نرخ ارز و تعرفه واردات برای برنج خارجی طی سال گذشته تاکنون افزایش یافته است، قیمت انواع برنج وارداتی در سه ماهه نخست امسال نسبت به بهار سال گذشته با کیلویی حدود هزار تومان کاهش قیمت مواجه بوده که علت این ارزانی از نظر واردکنندگان، کاهش نرخ‌های جهانی است.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در این زمینه گفت: قیمت‌های جهانی، نرخ ارز و تعرفه‌ واردات معیارهای اثرگذار برای تعیین قیمت برنج وارداتی است و بر این اساس علیرغم افزایش نرخ ارز و تعرفه برای واردات برنج از سال گذشته تا امسال، قیمت انواع برنج خارجی به دلیل کاهش نرخ‌های جهانی، کاهش یافته است.

حال باید دید با کاهش قیمت برنج وارداتی دولت چه تدبیری برای فروش مناسب برنج داخلی و حمایت از کشاورزان این بخش را در دستور کار خود قرار می دهد.

گیلان ظرفیت تأمین نیاز برنج 20 میلیون نفر را دارد

جبار کوچکی نژاد در گفت و گو با خبرنگار «دیارباران» با اشاره به واردات بی رویه برنج با بیان اینکه گیلان به طور میانگین ظرفیت تأمین نیاز 20 میلیون نفر از جمعیت کشور را دارد، اظهار کرد: واردات برنج از جمله سیاست های تخریبی و نادیده گرفتن اقتصاد مقاومتی در راستای تکیه به تولیدات داخلی است.

وی با اشاره به تولید بیش از دو هزار تن برنج و سهم بسزای گیلان در تولید برنج در کشور با بیان اینکه تنها درصد بسیار کمی نیازمند واردات برنج هستیم، اضافه کرد: باید با بررسی مشکلات و کمبود ها این معضل از بدنه تولید داخلی مرتفع و وابستگی به واردات برنج قطع شود.

دولت مرزهای کشور را بر واردات برنج ببندد

نماینده مردم رشت در مجلس با تأکید بر اینکه دولت در شاخه کشاورزی به عنوان یکی از اضلاع مهم توسعه کشور باید واردات برنج را قطع کند، ابراز کرد: حذف سیاست واردات برنج جلوی ترسیم جو روانی در جامعه و کشاورزان را خواهد گرفت.

کوچکی نژاد با تأکید بر حذف هزینه های دولت در واردات برنج، اظهار کرد: دولت در این راستا باید مرز های آبی و خاکی کشور را بر روی واردات برنج و شیوه های قاچاق آن ببندد.

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها