کد خبر: ۳۲۷۳۵۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۳۰ تير ۱۳۹۴
مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به خطرات استفاده از لوازم آرایشی قاچاق هشدار داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سازمان غذا و دارو،عطاءاله شکوری با اشاره به قاچاق کالاهای سلامت محور در چهار حوزه دارو، مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و انواع مکمل های غذایی و ورزشی، گفت: هر گروه از این کالاها می توانند به شدت سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

وی ادامه داد: کالاهای قاچاق با انواع اصلی آنها متفاوت بوده و در بسیاری از موارد کالای قاچاق فقط عنوان و نشان کالای اصلی را دارد و ماهیت آن به کلی متفاوت است؛ البته مواردی هم وجود دارد که کالای قاچاق اصلی است اما شرایط حمل و نگهداری آن به حدی ضعیف است که سبب فاسد شدن کالا می شود و در نتیجه سلامت مصرف کننده را تهدید می کند.

شکوری افزود: قیمت کالای قاچاق، بسیار ارزان تر از کالای اصل است و در ارتباط با لوازم آرایشی و بهداشتی این موضوع به وضوح دیده می شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با لوازم آرایشی و بهداشتی نکته مهم این است که این مواد به طور مستقیم روی پوست مورد استفاده قرار می گیرند؛ حال اگر این فراورده ها از ترکیبات سمی و خطرناک ساخته شده باشند می توانند جذب بدن شده و سلامت فرد را تهدید کنند.

وی اضافه کرد: بطورمثال رنگ های مو طیف وسیعی از رنگ های جذاب را تشکیل می دهند اما باید توجه داشت که نوع رنگ مورد استفاده در آنها باید مجاز و استاندارد باشد و اگر چنانچه رنگ مورد استفاده مصنوعی و غیر مجاز باشد در این صورت، رنگها می توانند جذب بدن شده و برای سلامت فرد خطر آفرین باشد و معمولا هم کبد به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: حتی برخی رنگ های مصنوعی برای جنین بسیار سمی است و می تواند رشد جنین را مختل کند.

شکوری گفت: متاسفانه رنگ های موی قاچاق، اغلب از ترکیبات مصنوعی ساخته می شوند و به همین دلیل ارزان هستند. همچنین برخی فلزات سنگین در لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق وجود دارد که بسیار سمی هستند که نمونه معروف آنها جیوه و سرب است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها