کد خبر: ۳۲۷۴۶۱
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۳۱ تير ۱۳۹۴
پس از یک سال جنجال سازی دولتی‌ها علیه بنزین تولید داخل:
تصمیم جدید دولت در حالی عملیاتی می‌شود که مسئولان بارها و بارها بر آلوده بودن بنزین تولید داخل تاکید کرده بودند.عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید: در 3 ماه نخست سال 93 بنزین وارداتی استانداردهای 4904 و یورو 4 را دارا نبوده و حتی در برخی موارد این بنزین حاوی مواد ممنوعه مانند مرکاپتان، MMT و مشتقات الکلی بوده است.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، دولت بعد از یک سال از تصمیم خود مبنی بر حذف بنزین پتروشیمی‌ها عقب‌نشینی کرد. تصمیم جدید دولت در حالی عملیاتی می‌شود که مسئولان بارها و بارها بر آلوده بودن بنزین تولید داخل تاکید کرده بودند. حال پس از گذشت بیش از یک سال از اعلام ممنوعیت استفاده از بنزین پتروشیمی به بهانه آلایندگی، به‌تازگی همزمان با واردات گسترده بنزین غیراستاندارد، بنزین پتروشیمی بندر امام به چرخه مصرف بازگشته است.

به‌رغم آنکه از سال گذشته دریافت ریفرمیت (ماده اولیه بنزین) از پتروشیمی‌ها به بهانه آلایندگی متوقف و بنزین وارداتی جایگزین آن شد، بتازگی همزمان با واردات گسترده بنزین غیراستاندارد، بنزین پتروشیمی بندر امام به چرخه مصرف بازگشته است. به نظر می‌رسد دلیل این امر کمبود بنزین باکیفیت و با اکتان قابل قبول در بازار خلیج‌فارس و ناتوانی دلال‌های شناخته شده واردکننده بنزین به ایران در دستیابی به بنزین باکیفیت در این بازار باشد.

اغلب این دلال‌ها مخازنی را در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بویژه در سواحل امارات اجاره کرده‌اند و پس از خریدن اجزای تشکیل‌دهنده بنزین مانند ریفرمیت و نفتا و مواد اکتان‌افزای مجاز و غیرمجاز، این مواد را در مخازن با هم مخلوط کرده و با استفاده از مواد اکتان‌افزای غیرمجاز که استفاده از آنها در ایران با ممنوعیت مواجه است، آن را گران‌تر از بنزین یورو 4 به ایران می‌فروشند. حال با افزایش فشارها بر سازمان استاندارد برای آزمایش بنزین وارداتی و بنزین توزیعی و انتشار اسنادی مبنی بر استاندارد نبودن بنزین‌های وارداتی، کار برای دلال‌های یادشده قدری دشوار شده است.

فارس نوشت: نام 2 دلال مشهور بنزین در پرونده‌هایی نظیر کرسنت و کلاهبرداری در فروش چوب به فرمانداری تهران نیز مطرح است. با توجه به کاهش قابل توجه تولید بنزین در کشور که پیش از این در گزارش‌هایی به آنها اشاره شد، وزارت نفت دوباره دست به دامان پتروشیمی‌ها شده است و این بار به جای دریافت ریفرمیت (ماده اولیه بنزین) از پتروشیمی‌ها، پتروشیمی بندر امام با اختلاط ریفرمیت و نفتا و MTBE و دیگر اجزای تولیدکننده بنزین، یک محموله کامل بنزین تولید کرده و در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار داده است. پیش از این، ریفرمیت پتروشیمی‌ها در پالایشگاه‌ها با نفتای سبک و سنگین مخلوط و تبدیل به بنزین می‌شد. نکته جالب توجه آن است که آنالیز بنزین تولید شده در پتروشیمی بندر امام نشان می‌دهد کیفیت این بنزین به مراتب از بنزین‌های وارداتی بهتر است.

کمااینکه مدیران نفتی روی برگه آنالیز این محموله که ابتدا قرار بوده برای صادرات بازاریابی شود سپس برای توزیع داخل در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار گرفته نوشته‌اند: یورو 4.  و البته برای کسی هم این سوال ایجاد نشده است که چطور ناگهان پتروشیمی بندر امام که متهم به تولید ریفرمیت آلوده به «بنزن» بود توانسته است بنزین یورو 4 تولید کند. نکته جالب اینجاست که آزمایش یک محموله بنزین وارداتی در آزمایشگاه پالایشگاه بندرعباس، وجود ترکیبات غیرمجاز از جمله فروسین و MMT را در این بنزین نشان می‌دهد. این سند به وضوح نشان می‌دهد به‌رغم ادعای مدیران نفتی، بنزین وارداتی یورو 4 نیست.

با وجود اینکه ورود چراغ خاموش سازمان استاندارد به بررسی کیفیت بنزین وارداتی امر مغتنمی است اما متاسفانه آزمایش انجام شده بر اساس استاندارد ملی 4904 صورت نگرفته است. در عین حال برخلاف ضوابط، جای چند امضا از نهادهای مختلف مسؤول زیر این برگه آنالیز خالی است و دستگاه ناظر دولت یعنی سازمان استاندارد هم اعتراضی نکرده است. این نکته از این جهت مهم است که اساسا در مباحث مربوط به استاندارد کالاها و محصولات، کلیدی‌ترین مساله پیروی از رویه‌های ثابت و بدون تغییر در سنجش شاخص‌های استاندارد است. یادآوری این نکته نیز بی‌وجه نیست که کمیسیون‌های انرژی، بهداشت و اصل 90 مجلس ادعای سازمان محیط‌زیست مبنی بر تاثیر کاهش آلودگی هوای تهران با توقف تولید و توزیع بنزین پتروشیمی را رد کردند. گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس به دلایل نامعلومی در هیات رئیسه مجلس باقی مانده و قرائت نمی‌شود. پتروشیمی‌های تولیدکننده بنزین در مالکیت دولت قرار داشته‌اند و به دلیل تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد، بهای پرداختی برای هر تن بنزین پتروشیمی کمتر از بهای بنزین وارداتی بوده است.

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره کیفیت بنزین وارداتی اظهار داشت: تاکنون اسناد، مدارک و گزارشی درباره بنزین وارداتی به کمیسیون انرژی و محیط‌ زیست ارائه نشده است. 

وی تصریح کرد: کمیسیون انرژی مجلس به‌طور جد این موضوع را پیگیری می‌کند تا بتواند از ورود بنزین نامرغوب به کشور جلوگیری کند البته در کنار آن مجلس توضیحاتی را از مسؤولان کشور خواسته اما به نتیجه منطقی نرسیده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره اظهارنظر کمیسیون بهداشت درباره کیفیت بنزین وارداتی گفت: کیفیت بنزینی که بعد از توقف دریافت گزارش کیفیت  ریفرمیت پتروشیمی‌ها به کشور وارد شده در آزمایشگاه‌های مرجع خارجی - یک آزمایشگاه در آلمان - بررسی شده است که  قطعا نتایج آنالیز نشان می‌دهد در 3 ماه نخست سال 93 بنزین وارداتی استانداردهای 4904 و یورو 4 را دارا نبوده و حتی در برخی موارد این بنزین حاوی مواد ممنوعه مانند مرکاپتان، MMT و مشتقات الکلی بوده است.

وی همچنین درباره جزئیات گزارش کیفیت بنزین توزیع شده در کشور که توسط کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آماده شده است، گفت: ادعای وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط‌ زیست مبنی بر آلایندگی بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی و روند افزایشی تعداد بیماران سرطانی به دلیل بالا بودن حجم بنزن و عدد آروماتیک این نوع بنزین موجب شده کمیسیون بهداشت به دلیل اهمیت سلامت مردم به این موضوع ورود کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها