يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۷۶۱۶
زمان انتشار: ۱۴:۵۰     ۳۱ تير ۱۳۹۴
فدایی:
دبیرکل جمعیت ایثارگران با بیان اینکه برجام باید در قالب لایحه به مجلس ارائه شود، گفت: برای طی مراحل حقوقی و قانونی برجام دو مسیر تصویب در مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی امنیت ملی قابل تصور است.

به گزارش پایگاه 598 ، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران در گفت‌وگو بافارس درباره پرداختن قطعنامه شورای امنیت به موضوع موشکی ایران گفت: بحث توان دفاعی و قدرت بازدارندگی ایران یک موضوع مهم و حیاتی برای کشور و مرتبط با امنیت ملی ایران است و ارتباطی با پرونده هسته ای ندارد و ورود به آن نشان دهنده زیاده خواهی طرف غربی و نیات شوم آنان برای پرونده سازی‌های بعدی است و لازم است که برای حفظ امنیت ملی کشور و صیانت از حقوق و امنیت مردم این دغدغه حل شود.

وی تاکید کرد: آنچه از قطعنامه سازمان ملل بر می‌آید این است که منافع ملی و امنیت ملی در قطعنامه شورای امنیت تامین نشده است. لذا باید کارشناسان طرفین و مقامات در این باره چاره‌اندیشی کنند و به نظر من تا زمانی که این گره را باز نکنند، نمی‌توانند زحمات چند ساله خود را به سرانجام خوبی برسانند. منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی با محدودیت برای ظرفیت‌­های نظامی و تسلیحات موشکی و ورود به دسترسی‌های نظامی و نظارت‌های بی‌مورد، مورد خدشه قرار گرفته است و این مورد پذیرش هیچ ایرانی عزتمندی نخواهد بود.

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که برخی اعضای مذاکره کننده می‌گویند «این موارد الزام‌آور نیست» اظهار داشت: اگر موارد ناقض امنیت ملی، الزام‌آور نیست چرا مصوب شده است و اگر الزام‌آور است، چه ضرورتی داشت که ما کشور را وارد این عرصه خطرناک کنیم؟! بایستی مذاکره کنندگان این مشکلات را حل کنند تا در آن صورت قطعنامه و برجام قابل بررسی باشد.

وی افزود: آمریکایی‌ها و عوامل صهیونیست‌ها، وقتی نتوانستند موضع ناحق تمامیت خواهی خود را در برجام پیش ببرند، به فاصله‌ای اندک از مذاکرات و فراتر از جمع بندی، باز هم خدعه و شیطنت کردند و در لحظات آخر در قطعنامه شورای امنیت مواردی را گنجانده و دخالت دادند که ممکن است منجر به ایجاد بن بست در فرآیند جمع بندی مذاکرات هسته ای شود و از این مسیر شورای امنیت به این نیرنگ خود ظاهری قانونی دادند واز این رو خودشان باید چاره‌اندیشی کنند.

فدایی اظهار داشت: درست است که موضوع مذاکرات، موضوع واحدی یعنی مسئله هسته‌ای فی ما بین ایران و کشورهای 1+5 بود، ولی مسائل مختلف، پیچیده و تو در تویی داشت. لذا تلاش تیم مذاکره کننده ایران قابل تقدیر است. آنها آنچه در توان داشتند، به کار بستند تا بتوانند منافع ملی ما را تامین کنند. جناب آقای روحانی و تیم مذاکره کننده، نهایت تلاش خود را به کار گرفتند تا بن بست‌های واهی را که بیش از 35 سال دشمنان انقلاب اسلامی و دشمنان ملت ایران برای ما درست کردند، بشکنند و در این راه توفیقاتی هم داشتند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی تاکید کرد: ولی در این ارتباط ، دو مسئله قابل توجه است که بایستی به آنها توجه کرد؛ اول اینکه علیرغم وجود کارشناسان حقوقی و بین الملل  در جمع  آمریکایی‌ها و سازمان ملل، قطعنامه‌ای که تصویب شد با ورود بی مورد به مسائل غیر مرتبط با موضوع هسته ای و مرتبط با امنیت ملی مانند بحث موشکی، مانع تحقق جمع‌بندی طرح برجام است. یعنی قطعنامه‌ای که قرار بود برای راهگشایی طراحی شود، ایجاد بن بست و گره کرده و ما تعجب می‌کنیم که آمریکایی‌ها چطور به جای راهگشایی، مسیر بن بست را انتخاب کردند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر این است که، ملت بزرگ ایران و مقامات ایرانی از ابتدا اعلام کرده بودند که حاضر نیستند منافع ملی، امنیت ملی، عزت و استقلال خود را معامله کنند. اما در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، امنیت ملی،‌ عزت ملی و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دادند و بعید است نقض منافع و امنیت ملی در این مصوبه مورد قبول مقامات ایرانی قرار گیرد.

فدایی اضافه کرد: برای طی مراحل حقوقی و قانونی در جمع‌بندی مذاکرات در ارتباط با برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و مشروط به حل مسائل فوق،  دو مسیر قابل تصور است؛ یکی مسیر تصویب در مجلس شورای اسلامی و دیگری مسیر شورای عالی امنیت ملی.

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی درباره مسیر مجلس گفت: بر اساس اصول متعدد قانون اساسی برای اینکه برجام در مجلس تصویب شود، بایستی جمع‌بندی مذاکرات یا برجام یا بیانیه مشترک، در قالب طرح یا لایحه به مجلس ارائه شود. اما از آنجایی که این موضوع فی ما بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 بوده است، طبیعتا نمی‌تواند به عنوان طرح مطرح شود و لازم است با بحث و بررسی در دولت ، در قالب و چارچوب لایحه به مجلس ارائه شود. طبیعی است که وزرا و اعضای هیئت دولت بر حسب قانون، نقش و وظیفه تضامنی دارند.

فدایی درباره مسیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: مسیر دیگری که قابل تصور است شورای عالی امنیت ملی است که اعضای آن می‌توانند با استفاده از ظرفیت قانون اساسی آن را طی کنند. مسیر شورای عالی امنیت ملی بایستی شفاف و با رعایت خطوط قرمز باشد. مقام معظم رهبری در ارتباط با اصول مورد نظر جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات و خطوط قرمز مکرر، موارد شفافشان را اعلام کرده‌اند. حالا اگر قطعنامه یا تفاهمی وجود داشته باشد که خطوط قرمز را رعایت نکرده باشد یا از شفافیت لازم برخوردار نباشد، طبیعتا کشور را با بن بست مواجه می‌کند.

این نماینده سابق مجلس همچنین به مشکلات مربوط به رفع تحریم ها در جمع بندی مذاکرات اشاره کرد و افزود: باید نهادهای قانونی مشخص کنند که آیا موضوع مهم رفع تحریم ها به صورت منطقی در برجام دیده شده است یا نه، که به نظر می رسد ابهاماتی درباره آن وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود.

همچنین وی تاکید کرد که منوط کردن لغو تحریم­ها به راستی آزمایی و یا جدولی پیچیده و غیر شفاف که امکان بهانه گیری دشمن را فراهم کند عبور از خط قرمز است وقابل قبول نمی­باشد.

فدایی در پایان تاکید کرد که سمت و سوی انتقادات متوجه دشمنان قسم خوره ملت ایران است و بایستی دولت و ملت و همه آحاد مردم، هرچه فریاد دارند بر سر آمریکا و اسرائیل فرود آورند و همه تیرها باید به سمت جبهه دشمن اصلی و خارجی رها شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها