کد خبر: ۳۲۸۴۶۷
زمان انتشار: ۱۴:۳۳     ۰۵ مرداد ۱۳۹۴
کارشناس مسائل ترکیه با تاکید براینکه آنکارا در سیاست راهبردی خود تغییر چشم گیری بوجود نیاورده است، گفت: عملیات ارتش ترکیه علیه داعش و پ.ک.ک با این هدف شروع شد که عقبه خارجی کُردها در عراق و سوریه را نشانه بگیرد.

به گزارش پایگاه 598 ، دکتر" جعفرحق پناه" در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم درباره چرایی عملیات ترکیه علیه داعش گفت: این اقدامات محدود به روزهای اخیر نمی شود ترکیه تقریبا از زمان محاصره شهر"کوبانی" توسط داعش و فشاری که از این بابت به آنکارا وارد می شد، سعی کرد با جریان های افراطی مرزبندی کند ضمن اینکه همان هدف راهبردی سرنگونی دولت دمشق را نیز دنبال می کند اما این کار را می خواهد از طریق نیروهای دیگری که اندکی کنترل پذیرتر وکمتر سلفی هستند مثل انصارالشریعه با همکاری عربستان انجام دهد. البته فشارهای آمریکا و اروپا در این زمینه موثر بود تا مقامات آنکارا سعی کنند که با آن چارچوب های مد نظر آمریکا و غرب کار را پیش ببرند تا ازحمایت آنها نیز برخوردار شوند. به هرحال، ترکیه سعی کرده یک مقداری فاصله ها را ایجاد کند.

شکست در انتخابات

این کارشناس مسائل ترکیه در ارتباط با تحولات داخلی ترکیه و تاثیرگذاری آن برتصمیم گیری مقامات آنکارا درخصوص اقدام علیه داعش و "پ.ک.ک" گفت: وقایع پس از انتخابات پارلمانی ترکیه و شکستی که حزب عدالت و توسعه متحمل شد، باعث شد تا دولت اردوغان درصدد برآید که با یک حرکت هم در داخل و هم درخارج به دو دستاورد دست پیداکند. یعنی هم بتواند ابتکار عمل را در دست بگیرد و بن بستی که در سوریه گرفتارش است  تا حدی بشکند و دولت های غربی را مجاب کند تا یک منطقه حائل ایجاد شود و فشار بیشتری را به بشار اسد بیاورد. همچنین وضعیت سوریه را در دستور کار تمام کشورها آنهم با قابلیت بالا نگهدارد. از طرف دیگر همزمان می تواند نیروهای داخلی را که رقیب حزب عدالت و توسعه هستند و در جریان انتخابات پارلمانی به این حزب فشار وارد کردند، تا حدی کنار بزند بخصوص که یکی از این رقبا هم داخل و هم خارج برای حزب عدالت و توسعه مشکل ساز شد. این رقیب کُردها هستند.

کاهش آراء کُردها

وی افزود: در واقع، عملیات ارتش ترکیه علیه داعش و پ.ک.ک با این هدف شروع شد که عقبه خارجی کردها در عراق و سوریه را نشانه بگیرد و هم باعث شود که کردها در داخل ترکیه هدف ضربات قرار بگیرند و اگر قرار باشد که انتخابات پارلمانی ترکیه به دور دوم کشیده شود از میزان آراء کردها کاسته شود. ضمن اینکه دولت آنکارا می خواهد فضای حاکم بر ترکیه را مقداری امنیتی کند و نشان دادن  توانمندی های خودش در نظر دارد بخشی از آرایی که به نفع کردها در انتخابات اخیر پارلمانی در صندوق ها ریخته شده بود، در انتخابات احتمالی آینده از آن خود سازد و از این طریق بتواند اکثریت مطلق کرسی های پارلمانی را بدست آورد.

عدم تحول چشم گیر در ترکیه

این کارشناس مسائل ترکیه و کردها با بیان اینکه عملیات اخیر ترکیه علیه داعش و پ.ک.ک ترکیبی از مجموعه ملاحظات مختلف است. تصریح کرد: من فکرمی کنم در ترکیه تحول راهبردی چشم گیری را بوجود نیامده است زیرا مقامات آنکارا همان مقامات قبلی هستند. اگر حکومت ائتلافی تشکیل می شد یا شکست سختی به جریان حاکم وارد می آمد، آن موقع زمان این می رسید که یک مقداری تغییر و تحولات در ترکیه جدی تر شود. همچنین شاهدیم که درسطح منطقه ای اتفاق چشم گیری رخ نداده است یعنی ترکیب نیروها به هم نخورده و وضعیت به همان شکل سابق است و این باعث می شود که در ترکیه همچنان برپاشنه سابق بچرخد.

تغییر جایگاه داعش در نگاه راهبردی آنکارا

حق پناه درپاسخ به این سئوال"آیا این اقدامات ترکیه علیه داعش یک نوع تاکتیک است؟ " گفت : ترکیه همان راهبردی قبلی را خود را دارد انجام می دهد اما در نگاه راهبردی آنکارا جایگاه داعش اندکی تغییر کرده است. این جریان برای هیچ کشوری قابلیت اتکاء و اطمینان نیست و بازی با آن همچون بازی با یک گوی آتشین است. همانطوریکه قبلا گفتم مطلوب ترکیه آن است که از یک گروهی حمایت کند که به اندازه داعش افراطی نباشد و از آن میانه رو تر باشد وعربستان نیز همین سیاست و راهبرد را دنبال می کند اما اینکه قادر باشند که چنین گروه هایی را تقویت و گروه هایی افراطی را سرکوب سازند این خود مسئله دیگری است.

حمایت از گروه های میانه روتر

وی با بیان اینکه ترکیه، عربستان و آمریکا سیاست های خود را در قبال حمایت از گروه های تروریستی افراطی به حمایت از گروه های میانه رو تر تغییر داده اند. اظهار داشت: من فکرمی کنم درعین حال هیچ کدام از اینها نمی تواند خود را از داعش حفظ کنند زیرا داعش یک واقعیت در صحنه است  و همه باید درمیان مدت به گونه ای عمل کنند که از شرش در امان باشند.

ایجاد کمربند امنیتی

حق پناه در پاسخ به سئوال پایانی مبنی بر اینکه "آیا ترکیه می خواهد در عراق و سوریه کمربند امنیتی ایجاد کند؟" گفت: این مسئله در عراق بلاموضوع است و در سوریه باید بگویم که بارها ایجاد چنین کمربندی را اعلام کرد ولی تاکنون موفقیتی در این زمینه نداشت زیرا هیچ کشوری بجزء ترکیه بدنبال ایجاد کمربند امنیتی در سوریه نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها