کد خبر: ۳۲۸۴۷۰
زمان انتشار: ۰۲:۴۸     ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان اینکه سیل سوادکوه از قبل پیش‌بینی شده بود، گفت: سیل اخیر 150 میلیارد تومان خسارت به مازندران وارد کرد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، در کیلومتر چهار جاده ساری به قائمشهر ساختمان سه‌طبقه‌ای قرار دارد که بحران‌های مازندران در آن مدیریت می‌شود.بحران این‌بار به‌صورت سیل تقریباً همه استان را درگیر کرد و بیشترین خسارت متوجه سواکوه و روستاهای اطراف شد.

مدیریت بحران استانداری مازندران به‌دلیل بروز سیل در منطقه سوادکوه و سایر نقاط استان سخت مشغول برآورد میزان خسارت سیل و کنترل سیل است، با توجه به ضرورت اطلاع‌رسانی علی‌اصغر احمدی درباره اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های در دست اجرا وقتش را در اختیار خبرنگار فارس مازندران قرار داد تا اقدامات انجام شده و برنامه‌های در دست اجرا سیل اخیر را تشریح کند.

فارس: آیا استان مازندران درخصوص سیل اخیر اطلاعی داشت و اقداماتی در این زمینه انجام داده بود؟

بحران سیل اخیر در استان مازندران به‌ویژه در شهرستان سوادکوه و روستاهای اطراف پیش‌بینی شده بود، مسئولان شهری در جریان سیل اخیر قرار گرفتند و هشدارهای جدی داده بودیم که وضعیت بالادست در منطقه پل‌سفید در روزهای اخیر به‌دلیل بارش‌های شدید نامناسب است.

به مسئولان شهری اعلام کردیم که حاشیه رودخانه‌ها تخلیه شود، از تردد مسافران در حاشیه در جاده جلوگیری شد، با توجه به اینکه در تعطیلات ایام عید فطر قرار داشتیم پیش‌بینی انتقال تعدادی از ادوات برای امدادرسانی انجام شد و حتی نیروها نیز تقسیم شدند، 21 شهرستان مازندران درگیر سیل بود که تنها دو مجروح داشتیم.

فارس: غیر از منطقه سوادکوه در کدام نقاط استان شاهد بروز سیل و بحران بودیم؟

سیل 21 شهرستان استان به‌جز محمودآباد را درگیر کرد، وضعیت در شهرهای نوشهر، چالوس، آمل، عباس‌آباد، بابل و برخی از نقاط ساری چندان مناسب نبود ولی وضعیت منطقه سوادکوه مناسب نبود.

فارس: سیل در مجموع چه مقدار خسارت به استان مازندران وارد کرد؟

در آخرین برآوردی که داشتیم بیش از 150 میلیارد تومان خسارت به استان مازندران در سیل اخیر وارد شد؛ واحدهای مسکونی در بیش از 22 شهر و روستای مازندران در اثر سیل تخریب و یا نیاز به بهسازی دارند، که 119 واحد شهری و 444 واحد روستایی در سیل اخیر نیاز هست که بازسازی شوند به این دلیل که از نظر فنی صلاح نیست که افراد در آنها زندگی کنند.

فارس: چه ارگان‌هایی در سیل اخیر با شما همکاری داشتند؟

با توجه به بسته شدن برخی از راه‌های روستایی نیاز بود که ارزاق به‌دست مردم برسد که از ظرفیت امداد هوایی کمک گرفتیم.

برای مدیریت سیل از ظرفیت اداره‌کل راه و شهرسازی، شهرداری، بسیج و سپاه، بخشداری، آب منطقه‌ای از شرکت‌های خصوصی فعال در منطقه نظیر شرکت البرز مرکزی، کارخانه چوب و کاغذ، مخابرات، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، بسیج مردمی، فرمانداران و بنیاد مسکن استفاده کردیم و اقدامات هلال‌احمر در این دوره بسیار اثرگذار بود و دستگاه امنیتی نیز حمایت مناسبی داشتند.

فارس: غیر از مشکلات جدی برای شهروندان سوادکوه ، وضعیت معیشتی مردم در روستاها چگونه است؟

سیل منطقه آلاشت، چرات، شیرکلا، مموج‌خیل، دراسله، پارسی، منطقه کسلیان، ارفع‌ده، محور خطیرکوه را درگیر کرده بود که تلاش کردیم با تقسیم نیروها میزان خسارت را کاهش داده و پس از فروکش کردن بحران وضعیت به حالات عادی برگردد که اقدامات نیروهای کمک‌رسان نیز واقعاً اثرگذار بود.

فارس: با توجه به اقدامات انجام شده، آیا بحران در منطقه سوادکوه مدیریت شد؟

بحران در همان دقایق پس از سیل مدیریت شد، زیراب که کانون بروز سیل بود از خطر به‌صورت موقت رهایی یافت، با ایجاد دیواره‌های شنی و بتنی و آورده‌های رودخانه، بستر رودخانه را برای خانه‌های اطراف امن کردیم و رودخانه تاحدودی ساماندهی شد.

با انتقال مصالح از آب‌شستگی مصالح جلوگیری شد، خیابان 17 شهریور که مرکز خطر بود ایمن‌سازی شد و بنا شد که در آینده نه‌چندان‌دور دیواره‌سازی و آزادسازی مسیر نیز انجام شود که دیگر شاهد بحران در این منطقه نباشیم.

فارس: با توجه به بروز سیل و درخواست اعتباری که شد، آیا تاکنون رقمی برای رفع مشکلات دریافت کردید؟

خیر تاکنون هیچ اعتباری دریافت نکرده‌ایم، مسئولان استان پیگیر اعتبار هستند، ولی برای رفع مشکل مردم تاکید شد که اقدامات لازم بدون دریافت اعتبار توسط دستگاه‌های مربوطه انجام شود، با توجه به اینکه حساسیت لازم در بین مسئولان ایجاد شد، معاون بنیاد مسکن، مدیرکل پدافند غیرعامل وزارت نیرو و معاون وزیر کشور از منطقه بازدید و قول مساعد برای رفع مشکل داده شد.

فارس: چند مدت طول می‌کشد که اعتبارات برای بهسازی تامین شود؟

در سیل بلده نور اردیبهشت‌ماه اعلام خسارت کردیم و تیرماه اعتبار ابلاغ شد ولی در سیل سوادکوه با توجه به حضور استاندار و حضور مسئولان کشوری قرار داد برای رفع مشکل مردم انجام شد و اعتبار پس از مطرح شدن در هیئت دولت به مازندران ابلاغ می‌شود.

فارس: وضعیت اسکان افراد بی‌خانمان توسط سیل چگونه است؟

 شهرداری، اعضای شورای شهر و بازاریان منطقه چند واحد مسکونی را به‌مدت یک‌سال به‌صورت رایگان در اختیار حادثه‌دیدگان قرار دادند و مقرر شد برای افرادی که واحدهای تجاری آنها در سیل تخریب شد، امکاناتی در اختیار آنها قرار گیرد که بتوانند به فعالیت عادی خود ادامه دهند.

فارس: گفته شد که واحدهای مسکونی که در اثر سیل تخریب شدند ، بیمه بود، آیا این موضوع صحت دارد؟

این موضوع توسط مدیریت بحران بررسی نشد و ما ورود پیدا نکردیم و بیشتر درگیر انتقال ادوات بودیم.

فارس: چرا با کوچک‌ترین بارش باران در مازندران شاهد ریزش سیل هستیم؟

بروز سیل عوامل متعددی دارد، هجوم ناگهانی آب به رودخانه در اثر بارش شدید باران، تغییر شکل رودخانه‌ها، تغییر مشخصات رودخانه، تغییر مشخصات پل، عوامل انسانی، برداشت غیراصولی مصالح از رودخانه‌ها، تجاوز به بستر رودخانه‌ها، قطع درختان، جایگزین کردن درخت‌ها که متناسب با نیاز استان نیست و کوه‌خواری و برداشت نامناسب از کوه در بروز سیل نقش دارند که بررسی این موضوع نیاز به زمان بیشتری است.

فارس: با توجه به اینکه از زمان حضور شما در استان شاهد بروز چندین باره سیل بودید، آیا برنامه‌ای برای جلوگیری از سیل در دست اقدام دارید؟

مسئولان استان به‌ویژه مسئولان دستگاه قضا و امنیتی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال به این موضوعات رسیدگی می‌کنند و در چند ماه اخیر جلوی بسیاری از ساخت و سازهای غیرمجاز گرفته شد و برخی از واحدهای ساخته‌شده غیرمجاز نیز تخریب شد.

در همین ارتباط رهبر انقلاب اسلامی نیز بر حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از کوه‌خواری تاکید دارند و مجلس شورای اسلامی نیز مصوبه‌ای حمایت از منابع طبعیی را مصوب کردند..

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
سوادكوهي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
۰
۰
بجاي پيش بيني از وقوع سيل مقداري از بودجه را كه حيف و ميل ميكنيد صرف هزينه ايجاد سد در دو طرف رودخانه كنيد تا اينطور سرتون بالا باشه نه اينكه ادعاي پيش بيني كنيد -نوش دارو بعد از مرگ سهراب چه فايده اي براي شما ... جاي تاسف بسيار است ....
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها