کد خبر: ۳۲۸۴۷۱
زمان انتشار: ۱۴:۴۳     ۰۵ مرداد ۱۳۹۴
"وال استریت ژورنال" نوشت: آژانس که قبلا نتوانسته پیشرفت‌های مهم هسته‌ای ایران را شناسایی کند بعید است بتواند طی دو ماه موضوع ابعاد تسلیحاتی آن را، که بیش از یک دهه مورد مناقشه بوده، به سرانجام برساند
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم، روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" نوشت: ارزیابی دولت اوباما از توافق هسته ای ایران موجب شده است که شماری از نمایندگان کنگره نتیجه گیری کنند آمریکا ته و توی تلاش های ادعا شده ایران برای ساخت بمب اتمب را بررسی نمی کنند و تهران هم درباره اقدامات گذشته اش پاسخگو نخواهد بود.

طی گزارشی که هفته پیش به کنگره ارائه شد، دولت آمریکا گفت که ایران هرگز به برنامه پنهان ساخت بمب هسته ای خود در گذشته اعتراف نمی کند و تایید این گام پیشین نیز برای تایید تعهدات ایران در آینده ضروری نیست.

جزئیات این گزارش محرمانه باقی خواهد ماند اما خود این گزارش نشان می دهد که حتی اگر بازرسان بین المللی نتوانند با قطعیت بگویند ایران برنامه تسلیحاتی هسته ای داشته است یا نه، توافق اجرائی می شود.

نمایندگان آمریکا و متخصصان هسته ای می گویند که بعید به نظر میرسد بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی  بتوانند طی دو ماه موضوعی را به سرانجام برسانند که بیش از یک دهه مورد مناقشه بوده و حل نشده است.

آژانس بناست تا پایان سال جاری میلادی از فعالیت های هسته ای ایران در گذشته گزارشی جامع ارائه کند. وقتی به نمایندگان کنگره گفته شد که ایران بخش هایی از فرایند بازرسی اژانس را مانند نمونه گیری از خاک پارچین را که گفته می شود چاشنی های انفجاری در این منطقه تست شده اند، خود انجام خواهد داد، اعتراضاتی به وجود آمد.

سناتور جمیز ریش گفت: "یعنی ما به ایران اعتماد می کنیم که خودشان ازمایشات را انجام دهند؟ مسخره است."

مقامات آمریکا و اژانس از جزئیات بازرسی آژانس از برنامه های هسته ای ایران در گذشته خودداری می کنند. آژانس گفته است که شیوه های استاندارد همیشگی را دنبال می کند.

برخی از مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا ادعای کاخ سفید را زیر سوال می برند که میگوید اطلاعات کافی درباره برنامه ایران دارد به حدی که می توان اجرائی شدن توافق وین را به خوبی بررسی کرد.

این افراد می گویند آمریکا و اژانس در ابتدای امر نتوانستند پیشرفت های مهم برنامه هسته ای ایران مانند ساخت تاسیسات غنی سازی در نطنز و راکتور اب سنگین اراک را شناسایی کنند.

"مایکل هایدن"، رئیس بازنشسته سازمان سیا می گوید: اطلاعات ما از پیشرفت برنامه هسته ای ایران جامع نیست. می دانیم هیچ افسر اطلاعاتی آمریکایی نمی تواند ادعا کند که اطلاعات دقیقی از برنامه تسلیحاتی ایران دارد.

دولت آمریکا می گوید که ایران بهترین فرصت برای حل مساله ابعاد تسلیحاتی را فراهم کرده است و با دسترسی پیشرفته اژانس به برنامه هسته ای ایران، آژانس راحتر تر می تواند هر گونه تقلبی را کشف کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها