کد خبر: ۳۲۸۶۷۷
زمان انتشار: ۰۵:۴۹     ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
در حالی وزارت نفت با واردات بنزین‌های پاتیلی، جیب‌ دلال‌ها را از سرمایه‌های کشور پر می‌کند که با توجه به امکانات موجود می‌توان بنزین مورد نیاز کشور را در داخل تولید کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، اصطلاح بنزین "پاتیلی" زمانی به کار می رود که این فرآورده خارج از یک واحد پالایشگاهی و با ترکیب برخی از مؤلفه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی در یک مخزن (پاتیل) تولید شود.در این گزارش دلایل و اسنادی آمده است که نشان می‌دهد بنزین وارداتی پاتیلی است.

بنزین وارداتی از تأمین‌کنندگان فاقد پالایشگاه تهیه می‌شود؛ در واقع آنها مواد اولیه بنزین را از طریق واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی کشورهای عربستان، ایران، هند و چین خریداری و در مخازن اجاره‌ای -و یا در قالب مشارکت- بندر فجیره و حمیره ذخیره و مخلوط می‌کنند. این محموله‌ها همانگونه که مشخص شده است فاقد استانداردهای جهانی است و عمدتاً از مؤلفه‌های نفتا٬ ریفرمیت و ترکیبات اکتان افزای مجاز و غیر مجاز  ام.تی.بی.ای٬ ام.ام.تی٬ فروسین و ترکیبات الکلی تشکیل شده است.

 به طور نمونه، ام.ام.تی ( متیل سیکلو پنتا دی اتیل منگنز تری کربونیل ) یک افزودنی فلزی بر پایه منگنز - حاوی حدود 24.5 درصد منگنز - است که برای بالا بردن عدد اکتان استفاده شده و از نظر قیمت نسبت به سایر اکتان‌افزاهای مجاز ( ریفرمیت، الکیلیت٬ ایزومریت) بسیار باصرفه است اما به علت عوارض زیان‌آوری که برای انسان، محیط‌زیست و خودروها دارد، استفاده از آن سالهاست که در بنزین‌های رایج در بازارهای بین‌المللی ممنوع شده است و در استاندارد وزارت نفت نیز همواره استفاده از ان ممنوع بوده است.

بنزین‌های تولید شده در مخزن ( پاتیل) به علت اینکه حاوی ترکیبات غیر مجاز ناپایدار است، گام‌ آنها از زمان حمل تا رسیدن 300 برابر افزایش می‌یابد. همچنین این بنزین‌ها در مقایسه با ترکیبات پالایشگاهی دومؤلفه‌ای محسوب  می‌شود و نمی‌توان آن را بنزین یورو 4 معرفی کرد؛ چرا که با نگاهی به استاندارد یورو 4 و تطبیق آن با بنزین‌های وارداتی مشخص می شود مشخصات عدد اکتان ( میانگین RON و MON در استاندارد یورو 4 )، دامنه تقطیر٬ اکتان‌افزاهای مجاز و گام با استاندارد یورو 4 نامنطبق است.

با توجه به صادرات روزانه 7.5 میلیون لیتر ریفرمیت و نفتای مازاد پالایشگاه‌های بندرعباس٬ لاوان و آبادان - که با قیمت های بسیار نازل، تا 18 دلار در هر بشکه زیر قیمت فوب خلیج فارس به کشورهای حاشیه جنوبی صادر می‌شود-، همچنین موجود بودن ام.تی.بی.ای و مخازن بی‌استفاده در داخل کشور، چرا مدیران وزارت نفت با آگاهی از اینکه دلال‌ها با استفاده از همین شرایط اقدام به واردات بنزین حاوی با فلزات سنگین می‌کنند، امکان تولید این نوع بنزین را متناسب با استانداردهای مصوب در داخل کشور فراهم نمی‌کنند؟

موفقیت واحد پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) در تولید بنزین مطابق با استانداردهای یورو4 نشان می‌دهد که این تولید بنزین مورد نیاز کشور از طریق مازاد مؤلفه‌های تولید این فرآورده امکان پذیر است.

در حالی بنزین پاتیلی با امکانات و تولیدات داخلی وارد کشور می‌شود که دلال‌ها مؤلفه‌های آن را با نرخ پایین از پالایشگا‌ه‌ها و واحدهای پتروشیمی داخلی تهیه و بعد از ممزوج کردن آنها در مخازن امارات به بنزین تبدیل و با قیمت‌هایی بالاتری از نرخ فوب خلیج فارس به کشور  صادر می‌کنند.

اسنادی که ثابت می‌کند بنزین وارداتی پاتیلی است

اسنادی که ثابت می‌کند بنزین وارداتی پاتیلی است

اسنادی که ثابت می‌کند بنزین وارداتی پاتیلی است


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها