أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۸۶۸۶
زمان انتشار: ۱۷:۱۹     ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
وزیر خارجه در نشست خبری مشترک با موگرینی گفت: گفتگوهای سطح بالا" بین ایران با اتحادیه اروپا در موضوعاتی مانند انرژی، تجارت، حمل و نقل، محیط زیست و مواد مخدر شروع شده و به تدریج در سطح وزرا ادامه خواهد یافت
به گزارش پایگاه 598، محورهای مهم سخنان محمدجواد ظریف در نشست مشترک با موگرینی به این شرح است:

- ما با اتحادیه اروپا دارای روابط گسترده‌ای هستیم.

- ما بحث‌های بسیار خوبی با خانم موگرینی در مورد اجرای برنامه جامع اقدام مشترک  داشتیم.

- از نقش مثبتی که موگرینی و اشمید در مذاکرات هسته‌ای داشتند تشکر می‌کنم.

-"گفتگوهای سطح بالا" بین ایران با اتحادیه اروپا در موضوعاتی مانند انرژی، تجارت، حمل و نقل، محیط زیست و مواد مخدر شروع شده و به تدریج در سطح وزرا ادامه خواهد یافت.

- تا روز توافق که در فاصله 60 تا 80 روز آینده به آن روز خواهیم رسید اقداماتی باید صورت بگیرد هم از طرف ما هم از طرف اعضای اتحادیه اروپا.

- تصمیم گیری اولیه لازم توسط اتحادیه با تصویب جمع بندی اتحادیه در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک شکل گرفت و امیدواریم با همین روش اقدامات دو طرف همکاری ایران با آژانس برای حل و فصل موضو عات باقی مانده و همینطور اقدامات اتحادیه و امریکا برای آماده سازی برای لغو تحریم ها جنبه اجرایی به خود بگیرد تا بتوانیم در زمان مناسب اقدامات مناسب را انجام بدهیم.

- در مورد موضوعات مورد علاقه ایران و اتحادیه صحبت کردیم ما در چند سال گذشته بحث‌هایمان با آنها بیشتر هسته ای بوده در صورتی که قبل از این ما دوره‌هایی از گفتگو داشتیم. ما امروز تصمیم گرفتیم که یک دور جدیدی از گفتگو بین ایران و اتحادیه اروپا شروع کنیم که به آن گفتگوهای سطح بالا خواهیم گفت. این گفتگوها در آینده نزدیک در سطح معاونین وزارت خارجه و معاون موگرینی شروع خواهد شد و به تدریج درسطح وزرا ادامه خواهد یافت.

- موضوعات مختلفی در این گفتگوها مورد نظر طرفین هست که حوزه های همکاری آینده و اتحادیه خواهد بود. این موضوعات شامل انرژی حمل و نقل تجارت محیط زیست حقوق بشر مسائل مربوط به مواد مخدر و سایر حوزه‌های همکاری است که ما و اتحادیه در آن زمینه ها گفتگو خواهیم کرد و همینطور زمینه همکاری و اقدامات مشترک را دنبال خواهیم کرد. همینطور موضوعات منطقه‌ای را مورد توجه قرار خواهیم داد.

- مشکل افراط گرایی مشکل فرقه گرایی و تروریسم که در منطقه ما امروز خشونت و ناامنی ایجاد کرده همزمان در کشورهای اتحادیه به خشونت انجامیده و این نگرانی مشترک هست که باید به آن بپردازیم. همچنین اقدامات در همان حوزه ها شکل خواهد گرفت.

- از نقش مثبتی که داشتند در رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک هم موگرینی هم همکارشان دکتر اشمیت تشکر می‌کنم و امیدوارم این شروع جدیدی باشد برای روابط مبتنی بر احترام متقابل و همکاری مشترک.

به گزارش خبرنگار «نسیم»، ظریف وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت:

ایران هر زمان که تعهدی کرده به تعهد خود پایبند بوده و این پایبندی در دوران اجرای برنامه اقدام مشترک در ژنو که توسط ما با جدیت انجام شده مشهود است. البته مردم ایران نسبت به گرایش‌ها و سیاست‌های برخی کشورهای غربی نگرانی‌هایی دارند و ضرورت دارد که با اجرای جدی و دقیق و منطبق با توافق برنامه جامع اقدام مشترک کشورهای غربی به ویژه امریکا تلاش کنند که بی اعتمادی مردم ایران نسبت به سیاست های خود جبران کنند تا فصل جدید باز شود.

من هیچ نگرانی ندارم تا اینکه توافق مراحل قانونی خود را طی کند جمهوری اسلامی ایران به آنچه که تعهد کرده پایبند می‌باشد.

محورهای مهم سخنان فدریکا موگرینی در نشست خبری مشترک با ظریف به این شرح است:

- این اولین ماموریت  من است تا بتوانیم توافق را اجرایی کنیم؛ این توافقی هست که  با موارد هسته‌ای  مرتبط هست اما پتانسیل آن بسیار گسترده‌تر است.

- مشخص بود که تیم‌ هسته‌ای از سوی رهبر ایران و رئیس جمهور ایران حمایت شدند که به به جز این امکان پذیر نبود که توافق صورت بگیرد.

- الآن وقت آن است که نشان بدهیم که ما به توافق دست پیدا کردیم و می توانیم اجرا کنیم..

- من فکر می‌کنم شورای امنیت با آن رأیی که به قطعنامه  داد بسیار مهم بود همانطور که گفتیم می تواند یک فصل جدیدی آغاز کند.

- ایران و اروپا از نظر جغرافیایی و  تاریخی و همچنین فرهنگی بسیار به هم نزدیک هستند چون هر دو تمدن ساز بودند. ما می دانیم که چطور از این میراث محافظت کنیم.

- من از طرف 28 کشور عضو اتحادیه با قدرت صحبت می‌کنم و از طرف آنها می‌گویم که ما نه تنها از این توافق حمایت می‌کنیم بلکه من خودم شخصاً نقش کلیدی را در این پروسه انجام می‌دهم.

- تعهد من ذره ای کم نخواهد شد همان تعهدی که باعث شد ما به توافق دست پیدا کنیم.

- ایران و اروپا روابط قوی داشتند نه فقط فرهنگی و جغرافیایی بلکه از نظر تجاری و مهم هست که تاکید می کنم وقتی که تحریم ها رفع شوند و ما بتوانیم توافق را اجرا کنیم آن وقت سرمایه گذاری اروپایی می‌تواند به سمت ایران بیاید.

-  و ما در یک منطقه هستیم یعنی خاورمیانه و بخش مدیترانه از دو طرف به یکیدگر نزدیک هستند بنابراین فصل جدیدی که می توانیم آغاز کنیم می تواند در این زمینه هم باشد و در این چارچوب باشد و فصل سختی خواهد بود که بین ما آغاز شده است و یکی از فصول بسیار مهم این خواهد بود که ما بتوانیم فهم بهتری از منطقه داشته باشیم و به جای رقابت از همکاری استفاده کنیم.

- ما می توانیم از سوریه و مبارزه با تروریسم آغاز کنیم تا اینکه اتحادیه اروپا بتواند حمایت کند و نقشش را در منطقه ایفا کند و اعتماد سازی شود.

-  روابط منطقه و بین المللی بسیار برای ما حائز اهمیت است و ما می توانیم کارهای زیادی انجام بدهیم

-  این توافق هسته ای پایان راه و کار ما نیست بلکه آغاز راه هست.

- همانطور که گفتم لغو تحریم ها که البته با اجرای توافق هسته ای انجام خواهد شد فرصت هایی برای سرمایه گذاران خلق خواهد کرد.

- به وضوح مشخص است که از طرف اتحادیه اروپا ما می توانیم این را به دو شکل هموار کنیم: اول اینکه می توانیم یک نگرش هماهنگ داشته باشیم و این می تواند در زمینه تجاری و سیاسی باشد یعنی اینکه ما یک دیالوگ سیاسی با ایران داشته باشیم؛ دوم اینکه بهترین شیوه این است که اطمینان حاصل کنیم که اجرای توافق در زمان خود و به صورت خیلی خوب انجام شود و این اجرا بسیار مهم است. اجرای کامل توافق بهترین روش هست برای اینکه راه هایی را باز کنیم برای سرمایه گذاری و روابط تجاری بین ایران و اروپا. من نقش خودم را ایفا خواهم کرد برای اینکه هر دو طرف در تماس باشند.

 فدریکا موگرینی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت:

دیروز در عربستان بودم و خوشحال شدم که در منطقه بودم و توانستم با مقامات مختلف صحبت کنم. دیدم که یک اراده سیاسی و تعهد وجود دارد از طرف ظریف و رهبران ایرانی برای اینکه یک فصل جدید در روابط ایران با دنیا باز کنند و در روابط با همسایگان خود.

تعهد شخصی من هم همین است که این پیام را به خلیج فارس و خاورمیانه بدهم که این توافق توافقی هست که می تواند امنیت منطقه را بهبود ببخشد چون توافقی هست که یک توافق محکم و خوب هست و این یک نقطه شروع هست و این پتانسیل را به ما می‌دهد که با اتکا به آن روابطی بر اساس اعتماد داشته باشیم.

می دانیم این الآن وجود ندارد ولی امیدواریم این پایه‌ای باشد برای آینده و اعتماد ما به یکدیگر و می دانیم که این منطقه واقعاً نیازمند به یک آینده متفاوت است آینده ای که بر اساس مواجهه نباشد بلکه بر اساس اعتماد و همکاری باشد. این فلسفه اتحادیه اروپا است و چارچوب کارهای آن.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها