کد خبر: ۳۲۸۷۰۹
زمان انتشار: ۰۸:۴۵     ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
یولی ادلشاین رییس کنست در بیانیه ای با استقبال از سفر اولاند به اسراییل ، اعلام کرد : این افتخار بزرگی برای پارلمان اسراییل است که از رییس جمهور فرانسه ، کشوری که بهترین دوست اسراییل است استقبال کند .

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، از بدو تاسیس رژیم منفور صهیونیستی درسال 1948 فرانسه یکی از اصلی ترین متحدین این رژیم در جهان بوده است .در سال 1956 تهدید های مصر علیه اسراییل  شدت گرفت و جمال عبدالناصر رییس جمهور وقت مصر تنگه تیران و کانال سوئز را بر روی  رفت و آمد کشتی ها به مقصد اسراییل بست و عملا علیه اسراییل محاصره دریایی اعلام کرد . در همان زمان مصر کانال سوئز را ملی اعلام و قراردادهای شرکتهای انگلیسی و فرانسوی برای اداره کردن این آبراه را باطل ساخت .

ارتش های اسراییل ، فرانسه و انگلیس علیه این اقدام مصر وارد عملیات شدند و ارتش رژیم صهیونیستی برای نخستین بار بر بخش عظیمی از شبه جزیره سینا مسلط گردید ، ولی زیر فشار سنگین اتحاد جماهیر شوروی و بی آنکه بتواند امتیازات امنیتی کافی از جامعه جهانی بگیرد ناچار شد آنجا را ترک کند .

اوج روابط نزدیک فرانسه و رژیم صهیونیستی در سالهای دهه شصت و هنگامی بود که فرانسه حاضر شد مدرن ترین هواپیماهای جنگنده – بمب افکن خود را که میراژ نامیده می شود را به اسراییل بفروشد . سالیان دراز این هواپیماها ستون فقرات نیروی هوایی اسراییل را تشکیل داده بودند و قدرت کوبنده ای به ارتش این رژیم اعطا کرده و نقش مهمی در پیروزی این رژیم در جنگ سال 1967 ایفا کردند .

ولی پیروزی قاطع اسراییل بر کشورهای عرب در جریان جنگ شش روزه موجب خشم فرانسه شد که از بحران ناسیونالیستی کشورهای شمال افریقا رهایی یافته بود و می خواست روابط دوستانه و نزدیک خود را با سوریه و لبنان در ابعاد گسترده از سر بگیرد .

هر چند شارل دوگل رییس جمهور شهیر فرانسه از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی در اروپا محسوب می شد ولی روابط وی  با تعدادی از کشورهای مهم جهان عرب باعث شده بود تا روابط رژیم صهیونیستی و فرانسه  با فرار و نشیب فراوان همراه باشد .

در 8 مارس 1980 والری ژیسکاردستن رییس جمهور فرانسه سازمان فلسطینی ساف را به رسمیت شناخت که با اعتراض شدید اسراییل روبرو شد .

در 7 ژوئن 1981 فرانسه انهدام تاسیسات اتمی عراق توسط نیروی هوایی اسراییل را محکوم کرد ، این تاسیسات اتمی را دولت فرانسه برای رژیم بعث عراق می ساخت و اگر به پایان می رسید عراق به بمب اتمی مجهز می شد .

به تدریج روابط فرانسه و رژیم صهیونیستی بهبود یافت و در سوم مارس 1982 فرانسوا میتران رییس جمهور فرانسه در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی وارد تل آویو شد ، در 22 اکتبر 1996 اسراییل پذیرای ژاک شیراک رییس جمهور بعدی فرانسه بود و در سال 2000 لینول ژوسپن نخست وزیر فرانسه به اسراییل سفر کرد و سال بعد آریل شارون «قصاب صبرا و شتیلا» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیسیتی به فرانسه دعوت شد.

 

شیراک از مهم ترین حامیان اسراییل در اروپا

روابط  اسراییل و فرانسه با پیروزی سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2007 به اوج خود رسید ،  سارکوزی در فاصله سه ماه بعد از پیروزی  میزبان شیمون پرز رییس جمهور اسراییل بود ، سارکوزی خطاب به پرز گفته بود : با خود عهد کرده بودم که رییس جمهور اسراییل نخستین میهمان بلند پایه خارجی باشد که در دوران ریاست جمهوری من از فرانسه دیدن می کند .

سارکوزی که پدرش از یهودیان مجارستان و مادرش یک مسیحی فرانسوی است، از سال 2002 تا 2004، سمت وزارت کشور فرانسه را برعهده داشت و سپس طی سال های 2005 تا 2007 وزیر دارائی فرانسه بود و در انتخابات ریاست جمهوری سال 2007  با کسب 53.2 درصد آراء، به عنوان رئیس جمهور فرانسه انتخاب شد.
سارکوزی در 23 اکتبر همان سال طی اظهاراتی تحریک آمیز علیه اعراب و مسلمانان، مدعی شد که تاسیس اسرائیل «معجزه قرن بیستم» بود. وی در ادامه، بر حمایت خود از اسرائیل در مقابل ایران تاکید کرد و گفت، امنیت اسرائیل «خط قرمز» است که تجاوز از آن پذیرفتنی نیست. اظهارات سارکوزی حتی به اینجا محدود نشد، چند روز بعد، روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» به نقل از سارکوزی نوشت که او در دیدار با «ایهود اولمرت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، با حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان مخالفت کرده و فلسطین را سرزمین یهودیان دانسته است.

ژاک شیراک ، والری ژیسکاردستن و سارکوزی از بزرگترین حامیان اسراییل در فرانسه

سارکوزی دشمنی خود با اعراب و مسلمانان را در همان دوران مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری نشان داد و در تاریخ 2 سپتامبر 2006 (11 شهریور 1385) مدعی شد که حزب الله لبنان یک جنبش «تروریستی» است و گفت وگو با جنبش حماس نیز، که اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، یک اشتباه فاحش است.
وی همچنین تأکید کرد که بر سر امنیت اسرائیل نمی توان معامله کرد. این اظهارات برخلاف مواضع روسای جمهوری قبلی فرانسه بود.
از دیگر اقدامات سارکوزی که احساسات اعراب و مسلمانان را جریحه دار کرد، حمایت او از مجله فرانسوی «چارلی ابدو» بود که کاریکاتور موهنی از پیامبر اکرم(ص) چاپ کرده بود.
وی همچنین، پس از عهده داری پست ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که همچنان به قانون منع حجاب اسلامی در مدارس پایبند است.

در21 ژوئن 2008 سارکوزی وارد تل آویو شد و با مقامات عالی رتبه رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کرد ، سارکوزی در 23 ژوئن در کنست و در حضور نمایندگان پارلمان اسراییل گفت : اسراییل یک دموکراسی واقعی در جهان است و فرانسه آماده است تا هرزمان که امنیت اسراییل به خطر بیفتد در کنار آن باشد ، وی خطاب به نمایندگان رژیم صهیونیستی گفت : شما کشوری بر پا کرده اید که متعلق به همه مردم جهان است و همگان بدون تفاوت جنسی و یا مذهبی یا نژادی در آن از حقوق مساوی برخوردار هستند و درهای آن به روی همه مذاهب باز است . من می خواهم شگفتی و تحسین خود را  نسبت به عظمت اسراییل آن هم پس از فاجعه هلوکاست بیان کنم .

سارکوزی در  این دیدار در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز گفته بود : اسراییل باید بداند در رویارویی با ایران تنها نیست ، فرانسه مصمم است با یاری دوستان خویش به سیاست تحریم های فزاینده علیه برنامه های اتمی ایران ادامه دهد و اگر دولت ایران همچنان از اجرای تعهدات خویش شانه خالی کند ، این تحریم ها روز به روز گسترده تر خواهد شد .

سارکوزی دارای پدری یهودی و مادری میسحی می باشد

بعد از سارکوزی نوبت به اولاند رسید ، با شروع ریاست جهوری اولاند دور جدیدی از روابط فرانسه و رژیم صهیونیستی آغاز شد ،در 27 آبان 1392 اولاند اولین سفرش به سرزمین های اشغالی را درست سه روز مانده به مذاکرات ایران و 1+5 را آغاز کرد ، همانطور که پیش بینی می شد هدف اولاند از این سفر مدیریت و تشدید فعالیتهای ضد ایرانی و به شکست کشاندن مذاکرات ایران و کشورهای موسوم به 1+5 بود .

لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه که به بر هم زننده اصلی مذاکرات ژنو معروف شده بود ، روسای چندین شرکت تجاری بزرگ و وزیر کشور فرانسه که از جمله مذاکره کنندگان گروه 1+5 در پرونده اتمی ایران بود اولاند را در این سفر همراهی می کردند .

یولی ادلشاین رییس کنست در بیانیه ای با استقبال از سفر اولاند به اسراییل ، اعلام کرد : این افتخار بزرگی برای پارلمان اسراییل است که از رییس جمهور فرانسه ، کشوری که بهترین دوست اسراییل است استقبال کند .

استقبال از اولاند در اسراییل

وی افزود من خرسندم و مفتخرم که رییس جمهور فرانسه تصمیم گرفته است به پارلمان اسراییل و اعضای آن افتخار دهد و در پارلمان اسراییل سخنرانی کند و من معتقدم که این دیدار برای دو طرف بسیار مهم خواهد بود .

شیمون پرز که برای استقبال  اولاند به فرودگاه آمده بود در بدو ورود وی پشت تریبون رفت و از رییس جمهور فرانسه بخاطر ایستادگی مقابل ایران تشکر کرد و در اظهاراتی خارج از الفبای سیاسی و عرف دیپلماتیک گفت : ما از فرانسه به خاطر پافشاری در مواضعش برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح های اتمی تشکر می کنیم .

سپس فرانسوا اولاند اشاره نمود که تحریمهای علیه ایران برداشته نمی شود و در همان فرودگاه تل آویو درپشت تریبون گفت : فرانسه هیچگونه تسلیحات هسته ای را نمی پذیرد تا زمانی که ما مطمئن نشویم که ایران دنبال سلاح اتمی نیست از مواضعمان کوتاه نمی آییم و تحریمها هم ادامه خواهد داشت . او به عبری گفت : همیشه دوست اسراییل می ماند .

خوش و بش اولاند و نتانیاهو

حال شاید این سوال برای خوانندگان مطرح شود که دلایل نفوذ اسراییل در هیات حاکمه فرانسه چیست ، در پاسخ باید گفت یکی از مهم ترین دلایل نفوذ رژیم صهیونیستی در رهبران و روسای جمهور فرانسه ، وجود لابی قدرتمند یهود در این کشور است .

حضور یهودیان در فرانسه به دوره رومن ROMAN باز می گردد ، یهودیان به همه جنبه های فرهنگ فرانسه اعم از علوم اجتماعی ، حساب های مالی ، علوم پزشکی ، تاتر و ادبیات توجه داشته و دارند . در حال حاضر فرانسه میزبان بزرگترین جامعه یهودیان اروپاست و پاریس بیشترین رستورانهای یهودی «کاشر» را حتی نسبت به شهر نیویورک را دارد .

تا پیش از وقوع انقلاب فرانسه یهودیان هرگز شهروند فرانسه محسوب نمی شدند ، اما پس از انقلاب فرانسه به یهودیان عنوان شهروندی اطلاق شد . در طول سالهای 1793-1794 کنیسه های یهودی و سازمانهای وابسته به آنها بسته شد و ناپلئون تصمیم گرفت که فعالیتهای یهودیان را تحت کنترل دولت درآورد .

در طول قرن نوزدهم یهودیان در بسیاری از بخش های هنری ، اجتماعی ، علمی و اقتصادی فعالیت خود را توسعه دادند به طوریکه بخش زیادی از بنگاه های اقتصادی این کشور در اختیار یهودیان قرار گرفت .جنگ جهانی دوم و اشغال فرانسه توسط آلمان اوضاع یهودیان را بکلی تغییر داد و بسیاری از آنان یا کشته شدند و یا از فرانسه گریختند .پس از جنگ جهانی دوم فرانسه به پناه گاه اصلی یهودیان اروپا تبدیل شد به طوریکه تعداد آنها از180هزار نفر در سال 1945 به 250 هزار نفر در سال 1951 افزایش یافت .با افزایش تعداد یهودیان ، جنبش های یهودی مخصوصا جنبش صهیونیسم  به رهبری جوزف فیشر فعالیت خود را در فرانسه آغاز کرد . فیشر در سال 1949 به پاس خدماتش به عنوان سفیر عازم بلژیک شد .در حال حاضر سازمانها یهودی بسیاری در فرانسه فعالیت می کنند و بسیاری از احزاب فعال در داخل اراضی اشغالی نیز در پاریس دفتر دارند و در سال 1977 گروه های مختلف یهودی در فرانسه با یکدیگر ادغام شدند و شورای نمایندگی موسسات یهودی را تشکیل دادند .

شورای نمایندگی موسسات یهودی پیگیر منافع اسراییل در داخل فرانسه بوده و به طور غیر مستقیم بر سیاست خارجی این کشور تاثیر گذار است . این شورا که بسیاری از مجلات ، شبکه های تلویزیونی و شرکتهای خدمات هاهواره ای را در تملک خود دارد نفوذ بسیاری نیزدر نهادهای سیاسی و حقوقی فرانسه یافته است .

وجود لابی قدرتمند صهیونیسم در فرانسه که ارتباط مستحکمی با سران تل آویو دارد باعث شده تا بسیاری از احزاب سیاسی این کشور جهت تامین نیازهای مالی خود به این لابی روی آورند ،بیشترین نفوذ لابی صهیونیسم در فرانسه را می توان به هنگام تبلیغات انتخاباتی در این کشور ملاحظه کرد ، در این زمان اکثر نامزدها تلاش می کنند در ابراز ارادت و نوکری به اسراییل بر یکدیگر پیشی بگیرند .

هرچند بسیاری از احزاب فرانسه به طور آشکار و پنهان با مقامات رژیم صهیونیستی ارتباط دارند اما حزب سوسیالیم در این میان سرآمد سایر احزاب سیاسی این کشور می باشد و اعضای آن بیشتر برنامه های کاری خود به ویژه در بخش سیاست خارجی خود را با مقامات تل آویو تنظیم می کنند .مواضع لوران فابیوس  وزیر خارجه این کشور در مذاکرات هسته ای ایران نیز پیروی بی منطق وی از مواضع اسراییل در قبال ایران بود

در بخش اقتصادی نیز شاهد تامل کامل بین شرکتهای فرانسوی و رژیم صهیونیستی می باشیم ، در  خردادماه 1394 شرکت مخابراتی اورنج فرانسه اعلام کرد قصد دارد همکاریهای مخابراتی خود را با شرکت صهیونیستی پارتنر قطع کند . این شرکت فرانسوی اعلام کرد که پارتنر در فعالیتهای غیر قانونی اخیر رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی مشارکت داشته است .

بعد از آن نیز «استفان ریچارد»، مدیر عامل شرکت «اورنج»، اعلام کرد: «می‌خواهیم از اسرائیل خارج شویم که زمان‌بر است اما مطمئنا آن را انجام خواهیم داد».

به دنبال این اظهار نظر بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «زیپی هوتوولی» معاون وزارت خارجه اسرائیل از دولت فرانسه خواستند اقدام این شرکت فرانسوی را محکوم کند. در همین راستا بود که «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه بر مخالفت کشورش با تحریم و بایکوت رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

در اثر فشار هیات حاکمه فرانسه به مسئولین شرکت اورنج ، مقامات این شرکت اعلام کردند از تصمیم خود منصرف شده و کماکان به همکاریهای خود با شرکت پارتنر ادامه خواهند داد علاوه بر این استفان ریچارد در تماس تلفنی با «سیلوان شالوم» معاون نخست وزیر اسرائیل از سخنان خود درباره حمایت از تحریم اسرائیل عذرخواهی کرد و گفت: «من دوست اسرائیل و عاشق آن هستم. سخنان من گزینشی انتخاب شده و بد تعبیر شده است».

البته پیش ازاین و در فروردین 1394 نیز شرکت سوئز اینوایرونمنت که به غول تاسیساتی فرانسه مشهور است نیز اعلام کرده بود به دلیل حساسیت ها و فشارهای سیاسی هیچ قصدی برای شرکت در پروژه  حمل و نقل رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی ندارد اما در نهایت و با فشار دولت فرانسه از تصمیم خود منصرف شد .

از دیگر شرکتهای معروف فرانسوی که ریشه و اساسی صهیونیستی دارند می توان از شرکت لورال نام برد، لورآل، یکی از بزرگترین تولید کنندگان لوازم آرایشی فرانسه است. اسرائیل، مرکز منطقه‌ای شرکت لورآل در جنوب‌غربی آسیاست. کنگره یهودیان آمریکا در بیانیه‌ای خشنودی خود را از پشتیبانی شرکت لورآل از دولت اسرائیل، اعلام کرده است. همچنین نیمی از مدیران شرکت یهودی‌اند و جانشین مدیرعامل شرکت خودش را عاشق اسرائیل می‌داند. شرکت لورآل به پاس پشتیبانی چشمگیرش از اسرائیل، جایزه جوبیلی را از نخست‌وزیر رژیم اسرائیل دریافت کرده است.

روابط اقتصادی

در سال 2006 حجم صادرات فرانسه به اسراییل بالغ بر 6/1 میلیارد دلار بود ، فرانسه یازدهمین شریک بزرگ اسراییل محسوب می شود و اقلام صادراتی آن به این رژیم عبارتند از : اتومبیل ، مواد شیمیایی ،محصولات مهندسی فضایی وعطر و ادکلن .فرانسه همچنین دومین مقصد گردشگران اسراییلی بعد از آمریکا می باشد .

روابط فرهنگی ، علمی و آموزشی

از سال 1959 روابط فرهنگی ، علمی و آموزشی بین دانشگاههای دو طرف برقرار بوده و سالانه چندین پروژه تحقیقاتی بین دانشگاههای فرانسه و رژیم صهیونیستی مورد پژوهش و بررسی واقع می شود . در ژوئن 2007 و به مناسبت شصتمین سال تاسیس رژیم منفور اسراییل یک مرکز فرهنگی جدید از سوی فرانسه در تل آویو فعالیت خود را آغاز کرد .

اسراییل از جمله شرکت کنندگان دائم نمایشگاه سالانه کتاب فرانسه می باشد که هر سال در ماه مارس در پاریس برگزار می شود .

فرجام سخن

فرانسه یکی از مهم ترین و پیشرفته ترین کشورهای اروپا و حال حاضر جهان است ، فرانسه به عنوان مهد دموکراسی شناخته شده و از اینرو همواره به خود می بالد . وجود لابی قدرتمند یهود در این کشور باعث شده که طی 50 سال گذشته با حمایت از رژیم منفور صهیونیستی به نوعی در اقدامات وحشیانه این رژیم شریک باشد .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها