امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۲۸۸۵۸
زمان انتشار: ۱۲:۵۰     ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
رییس شورای رقابت به اظهارات دبیر انجمن خودروسازان در نشست خبری واکنش شدید اللحنی نشان داد .
به گزارش پايگاه 598 به نقل از افكار نيوز، روز چهارشنبه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان در نشست خبری مجازی حضور یافت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

پس از اتمام سوالات خبرنگاران، رضا شیوا، رییس شورای رقابت، با حضور در این نشست خبری از رویکرد خودروسازان و تصمیم آنها برای افزایش مجدد قیمت خودرو انتقاد کرد.

شیوا در این نشست خبری گفت: «آقای نعمت بخش می گویند خودروهای زیر ۲۰۰۰ سی سی که بیش از ۸۰درصد نیاز قشر کم درآمد جامعه هستند، انحصاری نیست. اگر انحصاری نیست پس چه چیزی هستند؟ آیا بیش از دو شرکت داریم که تولیدکننده این خودروها هستند؟ این دو شرکت هم بازار را بین خود تقسیم کردند. یک شرکت خودروهای کوچک تیپ پراید تولید می کنند و گروه دیگر پژو پارس و اینگونه خودروها را.

بنابراین بازار خودرو در اختیار این دو شرکت و انحصاری است. هر لحظه ای که هر کدام از این تولید کنندگان بخواهند قیمت خودروی خود را در بازار حاشیه افزایش دهند، قادر هستند این کار را انجام دهند. با کاهش تولید و تیراژ قیمت را افزایش می دهند در حالیکه در بازار رقابتی اینگونه نیست. در بازار رقابتی اگر تولید کننده ای بخواهد این کار را انجام دهد، بازیگر و تولید کننده دیگر وارد بازار خواهد شد. پس این نوع خودروها در ایران فعلا انحصاری هستند و شورای رقابت باید بر آنها نظارت داشته باشد.»

وی در ادامه انتقادات خود افزود: «ایشان می گویند سرمایه گذاران به بازار خودرو نمی آیند. اگر سرمایه گذاران وارد بازار شوند و بازار رقابتی شود ما به هیچ عنوان در بازار دخالت نخواهیم کرد. در بازار خودروهای بالای ۲۰۰۰ سی سی و بازار خودروهای وارداتی مگردخالتی داریم؟ خودروهایی که رقیب دارند دخالتی داریم؟ ما به بازار آزاد معتقدیم و به دنبال آن هستیم تا قیمت ها در بازار آزاد تعیین شود ولی به شرطی که انحصار نباشد.»

خودرو انبار کرده اند تا قیمتها بالا رود
رییس شورای رقابت با اشاره به درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو گفت: « بحث دیگر افزایش قیمت است. از آن زمانی که من یادم می آید پیوسته شما دم از افزایش قیمت می زنید. در وضعیت فعلی که اقتصاد در رکود به سر می برد هیچ تولید کننده ای نباید افزایش قیمت بدهد. وقتی رکود است یعنی با آن قیمت کالاها را نمی خرند. ایشان باید برای تشویق به خرید قیمت ها را کاهش دهد و بازار را رونق ببخشد. الان در بازار همینطور تولید و انبار می کنند. همین خود موجب افزایش قیمت است.

شما بدانید در سبد نهاده های تولید آنطور که شما محاسبه کردید، قیمت ها افزایش نیافته است. شما در سال گذشته ارز آزاد به کار بردید که امسال قیمت آن کاهش پیدا کرده است. بسیاری از نهاده های تولید نیز کاهش قیمت داشته اند. شما خودرو را با ماء الشعیر مقایسه می کنید. الان انتظارات مردم این است که قیمت را افزایش دهید؟؟ انتظارات مردم در بازار خودرو بسیار مهم است.»

رئیس شورای رقابت: به شما چه ربطی دارد که من استعفا بدهم؟!
شیوا ادامه داد: «چندین بار گفته اید اگر نمی توانید استعفا دهید. به شما چه ربطی دارد که من استعفا بدهم یا نه؟ من تصمیم گیرنده نیستم. شورای رقابت ۱۵ نفر از شخصیت های برتر اقتصادی تشیل شده که تصمیم گیرنده هستند. من به شما نمی گویم استعفا بده. از آن روزی که آمده اید کارتان افزایش قیمت بوده است چرا کیفیت را افزایش نمی دهید. در سال گذشته چند نفر از مردم به خاطر کیفیت پایین خودروها جانشان را از دست داده اند؟ باید شما را دادگاهی کرد. پیوسته بر افزایش قیمت تاکید می کنید. تا کیفیت خودروهای بالا نرود ما افزایش قیمت نخواهیم داشت. والسلام.»

نعمت بخش : اجازه بدهید خودمان قیمت تعیین کنیم
نعمت بخش در واکنش به انتقادات شیوا گفت: « ما سال گذشته ۵۳درصد و امسال نیز ۲۷درصد افزایش تولید داشتیم. شما می فرمایید که بازیگر دیگر وارد نمی شود این حرف شما صحیح نیست. ما سال ۸۰، ۷ تولید کننده و در سال ۹۳، ۱۷ تولید کننده، در سال ۸۰، ۴ واردکننده داشتیم و در سال ۹۳ بالغ بر ۲۳ وارد کننده داریم. بر اساس اصل ۴۴ انحصار وقتی است که تولیدکننده جدید برای ورود به بازار با محدودیت روبرو شود. در کجا ما محدودیت ایجاد کردیم؟ یکی از دلایل انحصار این است که قیمت را به قدری پایین تعیین کند تا تولیدکننده دیگری نتواند وارد بازار شود. ما سال گذشته ارز مبادله ای استفاده کردیم.

وقتی قیمت تمام نهاده های تولید افزایش یافته است شما از کیفیت حرف می زنید؟ افزایش قیمت ارز مبادله ای، جایگزینی ارز مبادله ای در واردات مواد اولیه ای با ارز آزاد، افزایش تعرفه از ۶درصد به ۱۰ تا ۱۵ درصد، افزایش ۱۷درصدی حقوق کارگر و افزایش قیمت آب و برق و گاز. تمام اینها به قطعه ساز نیز منتقل شده است..وقتی من سود نمی برم به آنها نیز سودی نمی دهم. درنتیجه خودروسازان از کیفیت خودروها می زنند. شما اجازه افزایش قیمت نمی دهید و از افزایش کیفیت صحبت می کنید؟ شما اجازه دهید قیمت ها در اختیار خودمان باشد.»

وی افزود: «ما از سال ۷۳ که گفته شد خودرو در حاشیه بازار فروش رود، در طی ۱۰ تا ۱۲ سال تنها ۴۰درصد افزایش قیمت داشتیم درحالیکه شاخص قیمت سایر کالاهای مصرفی حدود ۶۰۰درصد افزایش قیمت داشته است. ما به افزایش قیمت علاقه ای نداریم ولی با افزایش قیمت نهادهای تولید چه باید کرد؟ روزی که ما به شورای رقابت ارجاع داده شدیم قرار شد هر سه ماه یکبار افزایش تورم بخشی اعمال می شود. این مدت شد هر ۶ ماه یکبارو الان قرار شد یک ساله باشد. الان ۵ماه از سال گذشته و تکلیف ما روشن نیست. تکلیف ما را روشن کنید. اینگونه نیست که ما به فکر مردم نباشیم. شما اجازه بدهید قیمت ها را خودمان تعیین کنیم. هم واردات آزاد است و هم تعداد تولیدکنندگان ما زیاد است. مردم حق انتخاب دارند و ما باید از شورای رقابت خارج شویم. در این صورت هم مردم از کیفیت راضی خواهند بود و هم قیمت ها زیاد افزایش نخواهند داشت.»

شما طی ۳۵ سال جز افزایش قیمت ، هیچ کار مثبتی انجام ندادید
در پاسخ به اظهارات نعمت بخش، رییس شورای رقابت پاسخ داد: «شما ۳۵ سال آزاد بود. کیفیت خودروهایتان این است. به هیچ وجه شما دم از کیفیت نزنید . شما در صورت آزاد بودن جز افزایش قیمت ها، هیچ کار مثبتی نخواهید کرد. من نگفتم شما افزایش تولید ندادید. افزایش تولید دادید ولی زیر نظارت ما افزایش تولید دادید. اگر نظارت بر شما نباشد، هرکاری دلتان بخواهد می کنید. شما از حاشیه بازاری می گویید که قیمت آن ۵میلیون تومان با قیمت کارخانه متفاوت بود. الان بازار حاشیه حذف شده است. شما می خواهید با ایجاد بازار حاشیه، عده ای دلال و واسطه در بازار پرس بزنند. به هیچ وجه دیگر این اجازه داده نمی شود. در مورد نهاده های تولید نیز شما اشتباه می کنید.»

شیوا در مورد مناقصه و مزایده برای ورود خودرهای خارجی نیز افزود: «شما صحبت از مزایده می کنید این هم توطئه ای دیگر تا خودروهای وارداتی وارد شوند. مزایده دیگر چیست؟ چینی ها قیمت پایین تر می دهند و شما هم قبول می کنید. قیمت مطرح نیست. کیفیت مهم است شما ببینید کدام خودروسازی در دنیا با بهترین کیفیت تولید دارد؟ اینها ملاک است. نه اینکه فقط مزایده و قیمت ارزان تر. »
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها